flickan Skrevet 13. juni 2013 #21 Skrevet 13. juni 2013 Du trenger ikke å bli ufin, bare fordi noen foreldre ikke syntes det er ok å jobbe gratis for at andre skal tjene mer penger . Jeg tror det er ganske mange som reagerer på praksisen, hvis de hadde visst hvordan dette egentlig fungerer i forhold til hvem som tjener på det, og det er dette jeg ønsker å få frem i denne tråden. Hvis du føler deg truffet, er det vel egentlig bra . Anonymous poster hash: 8dc11...bed Jeg føler meg ikke truffet. Jeg føler meg imidlertid trygg på at i vår barnehage er det barna som kommer til gode at foreldrene stiller opp på dugnader. Du ser ut til å være av en annen mening, til tross for at du ikke vet hvordan vår barnehage driftes. Jeg har allerede sagt meg enig i at jeg hadde vært mer skeptisk i en barnehage der det ble betalt ut utbytte, eller driften ikke er like gjennomsiktig.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #22 Skrevet 13. juni 2013 Du trenger ikke å bli ufin, bare fordi noen foreldre ikke syntes det er ok å jobbe gratis for at andre skal tjene mer penger . Jeg tror det er ganske mange som reagerer på praksisen, hvis de hadde visst hvordan dette egentlig fungerer i forhold til hvem som tjener på det, og det er dette jeg ønsker å få frem i denne tråden. Hvis du føler deg truffet, er det vel egentlig bra . Anonymous poster hash: 8dc11...bed Herregud, du må jo være stokk dum flickan prøver å forklare deg at det er FORELDRENE som eier barnehagen, og det er de som sitter i styret. I en foreldredrevet barnehage er det med andre ord ingen utenforstånde eier som tjener penger på dugnadene, det er jo barnehagen, og dermed foreldrene selv som tjener på dette. Og da kan velger de jo selv hvordan de vil prioritere å bruke de sparte pengene, som flickan skriver, valgte foreldrene i hennes barnehage å bruke pengene på bedret bemanning.Anonymous poster hash: 31135...71f 7
flickan Skrevet 13. juni 2013 #23 Skrevet 13. juni 2013 Herregud, du må jo være stokk dum flickan prøver å forklare deg at det er FORELDRENE som eier barnehagen, og det er de som sitter i styret. I en foreldredrevet barnehage er det med andre ord ingen utenforstånde eier som tjener penger på dugnadene, det er jo barnehagen, og dermed foreldrene selv som tjener på dette. Og da kan velger de jo selv hvordan de vil prioritere å bruke de sparte pengene, som flickan skriver, valgte foreldrene i hennes barnehage å bruke pengene på bedret bemanning.Anonymous poster hash: 31135...71f Takk!
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #24 Skrevet 13. juni 2013 Herregud, du må jo være stokk dum flickan prøver å forklare deg at det er FORELDRENE som eier barnehagen, og det er de som sitter i styret. I en foreldredrevet barnehage er det med andre ord ingen utenforstånde eier som tjener penger på dugnadene, det er jo barnehagen, og dermed foreldrene selv som tjener på dette. Og da kan velger de jo selv hvordan de vil prioritere å bruke de sparte pengene, som flickan skriver, valgte foreldrene i hennes barnehage å bruke pengene på bedret bemanning.Anonymous poster hash: 31135...71f Ja, det er akkurat det som er finessen ved det og som gjør dette opplegget så genialt. Foreldrene tror det er de som får fordeler av det, men hvem av dere er det egentlig som har fått av økonomisk utbytte igjen for det? ingen tenker jeg.... Hvem som er dum i dette tilfellet, kan nok diskuteres . Anonymous poster hash: 8dc11...bed 2
flickan Skrevet 13. juni 2013 #25 Skrevet 13. juni 2013 Ja, det er akkurat det som er finessen ved det og som gjør dette opplegget så genialt. Foreldrene tror det er de som får fordeler av det, men hvem av dere er det egentlig som har fått av økonomisk utbytte igjen for det? ingen tenker jeg.... Hvem som er dum i dette tilfellet, kan nok diskuteres . Anonymous poster hash: 8dc11...bed Kan du fortelle oss det, da? Du som er så smart?
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #26 Skrevet 13. juni 2013 Kan du fortelle oss det, da? Du som er så smart? Jeg har gjort det i en del av de tidligere innleggene . Men selvfølgelig, er det bra hvis du syntes det er ok å jobbe gratis for å gjøre andre mennesker rikere! Men ikke alle syntes at sånt er ok, og det håper jeg du greier å respektere. Anonymous poster hash: 8dc11...bed
flickan Skrevet 13. juni 2013 #27 Skrevet 13. juni 2013 Jeg har gjort det i en del av de tidligere innleggene . Men selvfølgelig, er det bra hvis du syntes det er ok å jobbe gratis for å gjøre andre mennesker rikere! Men ikke alle syntes at sånt er ok, og det håper jeg du greier å respektere. Anonymous poster hash: 8dc11...bed Vel, du tar feil i de tidligere innleggene dine. Jeg synes du skal respektere at noen mennesker synes det er helt greit å legge noen timers innsats for at det skal være anledning til å tilkalle vikarer ved sykdom og å høyt utdannet personale.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #28 Skrevet 13. juni 2013 Jeg synes det blir feil å si at de som driver barnehage gjør det for å 'tjene' penger alle jobber vi for å tjene penger til alt som koster her i livet. Jeg kjenner flere som driver barnehage, de krever ingen dugnad, de har vanouge satser og tar ut en lønn på ca 300000 i året. Hvis det er å tjene på foreldrene så trorjeg at jeg har misforstått. Jeg synes at private barnehager er hra, de er ofte mindre (antall barn) og det er mindre resumatisk å sende ettåringene i barnehagen. At noen, de som eier, og passer barna får lønn for, driving, måking, vasking, plenklipping, og vedlikehold av lokaler/uteplass i tillegg til 8 timer arbeid med barn uten pause synes jeg er mer enn verd den lønnen. At de orker/ finner seg i det er vel heller et mysterium.Anonymous poster hash: 44ca7...57d
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #29 Skrevet 13. juni 2013 Redigert. Jeg synes det blir feil å si at de som driver barnehage gjør det for å 'tjene' penger, alle jobber vi for å tjene penger til alt som koster her i livet. Jeg kjenner flere som driver barnehage, de krever ingen dugnad, de har vanlige satser og tar ut en lønn på ca 300000 i året. Hvis det er å tjene på foreldrene så tror jeg at jeg har misforstått. Jeg synes at private barnehager er bra, de er ofte mindre (antall barn) og det er mindre traumatisk å sende ettåringene i barnehagen. At noen, de som eier, og passer barna får lønn for, driving, måking, vasking, plenklipping, og vedlikehold av lokaler/uteplass i tillegg til 8 timer arbeid med barn uten pause, synes jeg er mer enn verd den lønnen. At de orker/ finner seg i det er vel heller et mysterium...Anonymous poster hash: 44ca7...57d
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #30 Skrevet 13. juni 2013 Vel, du tar feil i de tidligere innleggene dine. Jeg synes du skal respektere at noen mennesker synes det er helt greit å legge noen timers innsats for at det skal være anledning til å tilkalle vikarer ved sykdom og å høyt utdannet personale. Jeg tar feil fordi du har bestemt at det skal være slik, eller jeg tar feil fordi du kan argumentere for det? Jeg syntes jo at det er strålende med mennesker som du, men det er jo ikke snakk om frivillighet lenger, når det lages bøter på størrelse med hva det koster å ha barnet i barnehagen 2 måneder, for de som mener at barnehagen får nok i offentlig driftsstøtte og burde greie å drifte barnehagen på et forsvarlig nivå med det samt det foreldrene allerede betaler. I barnehagen som er utgangspunkt for denne diskusjonen, DVs den vi bruker og ikke den du bruker, er det ikke mer faglært personale enn i de kommunale, de har samme antall førskolelærere per avdeling. Det er generelt sett mindre personale på jobb, enn i den kommunale vi bruker. Nå vet jeg ikke hvordan det er med den dere har, er det for eksempel mer faglært personale der enn i en tilsvarende kommunal? Er det mer bemanning på jobb samtidig enn i den kommunale? Eller betyr "mer" for deg, bare at det blir mer enn hvis foreldrene ikke hadde jobbet gratis i barnehagen? Anonymous poster hash: 8dc11...bed
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #31 Skrevet 14. juni 2013 -Private barnehager skjuler utbytte Anonymous poster hash: c9159...7c8 2
flickan Skrevet 14. juni 2013 #32 Skrevet 14. juni 2013 Jeg tar feil fordi du har bestemt at det skal være slik, eller jeg tar feil fordi du kan argumentere for det? Jeg syntes jo at det er strålende med mennesker som du, men det er jo ikke snakk om frivillighet lenger, når det lages bøter på størrelse med hva det koster å ha barnet i barnehagen 2 måneder, for de som mener at barnehagen får nok i offentlig driftsstøtte og burde greie å drifte barnehagen på et forsvarlig nivå med det samt det foreldrene allerede betaler. I barnehagen som er utgangspunkt for denne diskusjonen, DVs den vi bruker og ikke den du bruker, er det ikke mer faglært personale enn i de kommunale, de har samme antall førskolelærere per avdeling. Det er generelt sett mindre personale på jobb, enn i den kommunale vi bruker. Nå vet jeg ikke hvordan det er med den dere har, er det for eksempel mer faglært personale der enn i en tilsvarende kommunal? Er det mer bemanning på jobb samtidig enn i den kommunale? Eller betyr "mer" for deg, bare at det blir mer enn hvis foreldrene ikke hadde jobbet gratis i barnehagen? Anonymous poster hash: 8dc11...bed Problemet du ikke ser ut til å skjønne er at vi foreldre selv er eiere, og derfor ikke har intensiver til å skjule utbytter eller blåse opp kostnader. Og ja, pga flytting har vi hatt barn i 3 forskjellige barnehager: 1 kommunal, 1 privat (FUS) og 1 foredreeid. Det er i den foreldreeide at førskolelærertettheten har vært høyest, og hvor fravær alltid erstattes med vikarer.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #33 Skrevet 14. juni 2013 Problemet du ikke ser ut til å skjønne er at vi foreldre selv er eiere, og derfor ikke har intensiver til å skjule utbytter eller blåse opp kostnader. Og ja, pga flytting har vi hatt barn i 3 forskjellige barnehager: 1 kommunal, 1 privat (FUS) og 1 foredreeid. Det er i den foreldreeide at førskolelærertettheten har vært høyest, og hvor fravær alltid erstattes med vikarer. Jo, jeg har prøvd å vise deg hvordan man allikevel kan hente ut midler, selv om det ikke er budsjettert med overskudd, hvordan man kan trekke midler ut av en barnehage på andre måter. I tillegg kan det jo også tenkes at barnehagen, også dere er i, har flere eierklasser hvor dere foreldre bare utgjør en av flere. I det siste virker det forresten som om det har blitt generelt flere med førskolebakgrunn per avdeling, så hvis du ikke er i både privat og kommunal nå, kan det jo virke annerledes enn det er? Sier ikke at det er sånn selvfølgelig, men hos oss er det i alle fall 2 førskolelærere per avdeling på småbarn og samme i den kommunale på store barn. Anonymous poster hash: 8dc11...bed
flickan Skrevet 14. juni 2013 #34 Skrevet 14. juni 2013 Unnskyld meg, men tror du jeg er helt idiot? Jeg vet med sikkerhet at det ikke er andre eiere i barnehagen enn de jeg har nevnt; foreldrene til barna som går i den. Jeg kjenner også til konseptet med A og B akskjer, vi har faktisk B aksjer i et anne selskap selv, som gir oss dårligere betingelser enn eierne av A-aksjene. En litt mer ydmyk holdning til motdebbattantene dine hadde kanskje vært på sin plass. Jeg gir deg rett og slett opp, du ser rett og slett ikke ut til å evne å forstå at det finnes flere foretaksformer enn de du kjenner til fra før. Synd, du kunne kanskje ha lært noe. Og vi byttet barnehage for 5 mnd siden, tror ikke ting har endret seg drastisk på den tiden. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #35 Skrevet 14. juni 2013 Unnskyld meg, men tror du jeg er helt idiot? Jeg vet med sikkerhet at det ikke er andre eiere i barnehagen enn de jeg har nevnt; foreldrene til barna som går i den. Jeg kjenner også til konseptet med A og B akskjer, vi har faktisk B aksjer i et anne selskap selv, som gir oss dårligere betingelser enn eierne av A-aksjene. En litt mer ydmyk holdning til motdebbattantene dine hadde kanskje vært på sin plass. Jeg gir deg rett og slett opp, du ser rett og slett ikke ut til å evne å forstå at det finnes flere foretaksformer enn de du kjenner til fra før. Synd, du kunne kanskje ha lært noe. Og vi byttet barnehage for 5 mnd siden, tror ikke ting har endret seg drastisk på den tiden. Det var ikke for å fornærme deg, jeg har skrevet innleggene over. Mye av det jeg har skrevet er ikke selvfølgelig kunnskap for de fleste. halvparten av personalet i den kommunale barnehagen hos oss, er som sagt førskolelærere nå. Har dere enda høyere andel i den private dere er i nå? Anonymous poster hash: 8dc11...bed
Gjest Magdalene Skrevet 14. juni 2013 #36 Skrevet 14. juni 2013 halvparten av personalet i den kommunale barnehagen hos oss, er som sagt førskolelærere nå. Har dere enda høyere andel i den private dere er i nå? Anonymous poster hash: 8dc11...bed Da må du bo i en enestående kommune. I vår kommune er det ikke slik.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #37 Skrevet 14. juni 2013 -Private barnehager skjuler utbytte Anonymous poster hash: c9159...7c8 Takk for link forresten . Her står jo beskrevet en del av den problemstillingen jeg snakker om, i private barnehager. Og som jeg tidligere har sagt i tråden, jo mer av arbeidet barnehagen får foreldrene til å stille opp på gratis, jo mer blir det også igjen å hente ut av gevinster i barnehagen. Enten ved at barnehagen henter inn ekstra inntekter gjennom bøter eller at den sparer utgifter på vedlikehold og rengjøring ( i vårt tilfelle). Anonymous poster hash: 8dc11...bed
Libe Skrevet 15. juni 2013 #38 Skrevet 15. juni 2013 Barnet mitt går på privatskole, og i tillegg til å betale en ganske drøy sum i mnd, må vi foreldre vaske klasserom, delta på dugnad, betale alt av skolemateriell (inkl ymse instrumenter), være med som "frivillige" på ekskursjoner, og lage diverse fancy mat, kaker og annet som skolen selger på årlige markeder. Skoleturer må vi også betale, men det er kanskje vanligere. Jeg må innrømme at jeg synes det er litt mye, men det var jo mitt eget valg å ha barnet på akkurat den skolen, tross alt. Jeg skjønner jo selvsagt at den månedlige summen hadde vært enda høyere om ikke foreldrene deltok såpass mye. På barnehagen (kommunal) var det aldri dugnad eller noe ekstra foreldrene ble krevd for utenom den månedlige summen det koster å ha et barn i barnehage.
SmallTalk Skrevet 16. juni 2013 #39 Skrevet 16. juni 2013 Vi har fått plass i en andelsbarnehage hvor prinsippet er slik som Flickan beskriver. Hos oss mener jeg det er budsjettert med 6 dugnadstimer per familie eller 300 kr/time for å ikke møte opp på dugnad. Jeg anser dette som greit. Det er ikke tilknyttet noen vaktmester til barnehagen, og noen må dermed sørge for at f.eks utearealene holdes ved iht. ymse krav osv. For min del så er det mye bedre at foreldrene stiller opp på dette enn at det må leies inn eksterne tjenester som vil føre til en mye dårligere økonomi i barnehagen. Dårligere økonomi betyr færre utflukter, dårligere bemanning og dårligere aktivitetstilbud i barnehagen. Samt at det betyr at barna ikke lenger til få tilbud om tre måltider daglig, slik de har per dags dato.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #40 Skrevet 16. juni 2013 Jeg har barn i en privat barnehage. Vi har hatt en dugnad, etter det har det aldri vært noe. Regner med at de ikke har behov da. Så sant det står i vedtektene at de gir gebyrer til de som ikke er med på dugnaden så tror jeg de har lov til det. Vi har jo skrevet under på vedtektene. Det er ingen vaktmester tilknyttet barnehagen heller. Dugnad er jo et norsk fenomen, og det morsomme er jo at mange normenn synes det er genial ting. Også dekker man seg bak at alt ville ha kostet mer. Utlendinger steiler jo når de hører om dugnad. Anonymous poster hash: f1801...460
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå