Gå til innhold

Eksamenslesing


Gjest Carmelita

Anbefalte innlegg

Gjest Carmelita

Nå nærmer eksamen seg... Skrekk og gru! Når begynner du eksamenslesingen, og hvordan leser du til eksamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Jeg begynte eksamenslesingen ett år før.

Pleide å sitte lenger (og i alle ferier) fra januar, i tillegg til helger også 2-3 mnd i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel jeg et enda verre tilfelle enn Poirot...

Nå studerte jeg en bachelor grad med en del innleveringer i tillegg til eksamen i seks fag hvert semester. Siste året hadde jeg knapt ferie i det hele tatt. Leste og gjorde oppgaver, hovedoppgave etc så og si hver kveld, mellom forelesninger og hver helg. Tenkte at det var bedre å klare å stå på alt og få bra karakterer enn å måtte bruke et ekstra år.

Men hvert år, fordi jeg hadde gått igjennom pensum minst en gang og skrevet notater, så brukte jeg ca 2 dager per fag for å repetere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Jeg har to eksamener i vår, en siste uken i mai, og den andre to uker senere. Må innrømme at jeg ikke har vært så flink til å lese jevnt gjennom hele året, men jeg trøster meg med at jeg i det minste har vært på skolen hver eneste dag og fulgt med på forelesningene, så jeg er ikke helt blank. Nå fremover må jeg nok lese ganske intensivt - det vil si, jeg leser ikke, jeg gjør oppgaver og gamle eksamener. Småtteri som bare er rent pugg sparer jeg til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg hadde ca 6 eksamner hvert semester med oppgaver o.l. Det viktigste er å organisere lesingen litt. Vi var 4 stk som samarbeidet mye, og før eksamen delte vi kapitlene i boka mellom oss, så skrev alle gode notater over det viktigste og leverte til de andre:) Veldig bra :-) da får man med seg det viktigste, og fine å bruke på å "friske" opp om man leser alt selv. Tok det med ro i eksamenstiden, så mitt råd er kjøp en kartongvin og kos deg litt mens du leser :-) Blir ikke så ille da! 2 vektallsfag=2 lesedager :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen semesteret begynner. Jeg studerer fag man ikke kan lese seg til så da nytter det ikke å være slapp til omtrent noen uker før eksamen. Da stryker man. De to siste månedene før eksamen går alle kvelder og helger bort til forberedelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamentiden er fæl, rett og slett. For å gjøre ting enkelst mulig, er det lurt å sette opp et sammendrag for hvert enme/kapittel. Når det er unnagjort, er det "bare" pugginga igjen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel som alltid det: Skippertaklesing med stor S

Spesielt i år som jeg kun tar norsk og nyere historie som privatist. Gruer meg skikkelig til norsk muntlig, er ikke motivert til å lese, spesielt ikke norsk. Nyere historie derimot, er langt emr interessant, og derfor lettere å lese til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har aldri klart å "lese til" en eksamen i hele mitt liv! Det jeg ikke har lært i løpet av skoleåret kommer ikke inn dagene før.. nytter ikke for meg altså!

(men jeg har likevel fullført en høyere utdannelse.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eksamenslesing??

Aldri hørt uttrykket før.. :oops:

oftes en ukes tid før. notater og resymeer...

Som om jeg skulle sagt det selv... :wink: Var mye pensum jeg aldri var gjennom (eller i det hele tatt åpnet for den saks skyld). Men jeg sto jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser mer eller mindre jevnt og trutt gjennom året. Når man studerer psykologi er det MYE stoff, da er man ganske dum om man venter til uken før eksamen. Selvsagt blir det en del ekstra pugging de siste to ukene, når jeg føler det fremdeles er ting jeg ikke kan godt nok og jeg leser gamle eksamensbesvarelser og svarer på gamle eksamensspørsmål. Jeg har nok overlevd en del eksamener med skippertaksmetoden jeg også, men den er ikke å anbefale, man studerer jo gjerne for at det skal sitte i noen år også. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leser stort sett jevnt hele året og skriver notater fra det jeg leser. Hender det er sløvt innimellom når jeg er ekstra lei da,men...Jeg MÅ ha disiplin på dette området, da jeg studerer hjemme, og bare har samlinger på skolen i blant...

Og når ekamen nærmer seg, begynner jeg å lese virkelig aktivt, ca. 2 mnd før. Problemet mitt er at jeg ikke vet helt hva jeg skal lese på når man har flere eksamner rundt det samme tidspunktet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha tre eksamner i juni

Har begynt å lese i skrivende stund. Jeg leser på mine notater fra året og leser sammendrag som jeg har skrevet tidliggere. Gjør repetisjons oppgaver og leser ekstra nøye på det jeg gjorde dårlig dette året. Jeg planlegger tiden min godt slik at hver lesestund er effektiv. Jeg er perfeksjonist når det kommer til det å lese og vil kunne det faglige godt. Jeg har dysseleksi så mine skrivefeil vil alltid være der men jeg veier det opp mot mine kunnskaper. Jeg bruker ca 8 timer hver dag i helgene på eksamenslesning og ca 2 timer de andre dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skal ha eksamen om en uke jeg!!

Klarer ikke å lese...TV er fristende. Men jeg tar ikke så tungt på det...Det endrer ikke historien liksom. Det kommer an på hvilket perspektiv man ser på livet...?

Tror jeg er født uten sånne nerver jeg- og følelser for densaks skyld...

Har jo vært i timene å sånn, hvis jeg står,så er jeg fornøyd! Stryker jeg, så javel-big deal...NOT! Livet er langt!Eller...?

Økonomien er jo skrantende,er 22 år, har ikke hatt jobb enda,og ingen utdannelse. Man lever jo over slikt, i Norge.

Eksamensnerver er noe jeg ikke har, men burde kanskje hatt d-som motivasjon til lesing liksom! Velvel,time vil show-som de sa i flåklypa-hehe...

Lykke til uansett! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stryker jeg, så javel-big deal...NOT! Livet er langt!Eller...?

Økonomien er jo skrantende,er 22 år, har ikke hatt jobb enda,og ingen utdannelse. Man lever jo over slikt, i Norge.

Synes du lever godt opp til "bunnteksten" din: no pain, no gain - please dont hurt me :roll:

Ser vi deg snart med en tråd om hvilke rettigheter man har som arbeidsledig rett fra studier??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slappfisken

pleier som regel å lese to timer per dag, møter aldri opp på forelesninger. de siste to ukene før eksamen leser jeg som en gal, og har alltid fått toppkarakterer på eksamen. så denne måten å lese på, funker bra for meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...