AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #1 Skrevet 12. juni 2013 Etter at jeg har flyttet for meg selv har livsstilen min endret seg drastisk. Da jeg bodde hjemme spiste jeg middag hver dag, og hadde et normalt forhold til mat. Livet som student har gjort at jeg rett og slett ikke orker å spise skikkelig middag hver dag. Når jeg møter venninner spør de gjerne hva jeg har gjort på før på dagen, og hva jeg spiste til middag. Når jeg kommer på at jeg ikke har spist middag, lyver jeg gjerne å nevner noe i forbifarten. I mai tok jeg meg selv i å ha spist middag 9 ganger hele måneden, det er 22 dager uten middag det. Middagen blir ofte erstattet med vann, og noen dager sjokolade, da gjerne en hel plate. Jeg tar multivitamin som kosttilskudd og føler at jeg fungerer godt. Spørsmålet mitt er om jeg har spiseforstyrrelse eller ikke? Jeg har det helt fin med kroppen min, og er fornøyd med hvordan den ser ut. Kroppen fungerer også godt. Takk for svar. Anonymous poster hash: 0c47c...207
Samuel Skrevet 12. juni 2013 #3 Skrevet 12. juni 2013 Spiser aldri middag jeg når jeg er alene. Vet ikke hvor ofte du er alene jeg men... 22 dager uten middag på en måned er jo ganske mye da. 2
She_Leiva Skrevet 12. juni 2013 #4 Skrevet 12. juni 2013 Jeg lager også sjelden middag når jeg er alene. Nå skjer ikke det veldig ofte, men jeg tror ikke det er veldig unormalt. Jeg vet at broren min som bor helt alene ofte dropper middag, men har erstatter den med brødskiver da, ikke bare sjokolade. Siden du er obs på dette og ser selv at det ikke er bra, så er det bare en ting å gjøre med det, nemlig å ta seg selv i nakken og begynne å lage seg middag.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #5 Skrevet 12. juni 2013 Jeg spiser heller ikke middag når jeg er alene. Har ikke behov for det, og synes det er kjedelig. Spiser heller noen knekkebrød eller noe, om jeg er sulten. Synes ikke dette høres skummelt ut i det hele tatt, så ikek bekymre deg Anonymous poster hash: c2411...b8a
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #6 Skrevet 12. juni 2013 Jeg spiser heller ikke middag når jeg er alene. Har ikke behov for det, og synes det er kjedelig. Spiser heller noen knekkebrød eller noe, om jeg er sulten. Synes ikke dette høres skummelt ut i det hele tatt, så ikek bekymre deg Anonymous poster hash: c2411...b8a Okay, godt å høre at jeg ikke trenger å bekymre meg. Da fortsetter jeg med multivitaminen min Anonymous poster hash: 0c47c...207
MissCoverdale Skrevet 12. juni 2013 #7 Skrevet 12. juni 2013 Er ikke nødvendigvis en spiseforstyrrelse, men mer latskap kanskje? At du ikke orker å lage mat? Jeg tror uansett ikke det er særlig sunt i lengden. Kroppen trenger forskjellige næringsstoffer for at de ulike prosessene skal fungere skikkelig. I ung alder kan en sikkert klare seg lenge med et ugunstig kosthold, men du kan utvikle mangelsykdommer og få andre ettervirkninger senere. Har du noen studievenner du kan alliere deg med, slik at dere kan bytte på matlaging? Prøv i det minste å skvise inn litt grønnsaker og frukt slik at du får noe fornuftig i deg. 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #8 Skrevet 12. juni 2013 Synes du burde bytte ut sjokoladen med noe annen mat. Suppe, skive med annanas/ost/kjøttdeig/wraps som du fyller med kylling. Trenger ikke være så avansert Anonymous poster hash: b8a3f...338
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #9 Skrevet 12. juni 2013 Er ikke nødvendigvis en spiseforstyrrelse, men mer latskap kanskje? At du ikke orker å lage mat? Jeg tror uansett ikke det er særlig sunt i lengden. Kroppen trenger forskjellige næringsstoffer for at de ulike prosessene skal fungere skikkelig. I ung alder kan en sikkert klare seg lenge med et ugunstig kosthold, men du kan utvikle mangelsykdommer og få andre ettervirkninger senere. Har du noen studievenner du kan alliere deg med, slik at dere kan bytte på matlaging? Prøv i det minste å skvise inn litt grønnsaker og frukt slik at du får noe fornuftig i deg. Grunnen til at jeg ikke lager meg mat er fordi jeg alltid er på farten og kjenner ikke noen sultfølelse. Men dette med å alliere seg med andre var ikke noen dum idé. Jeg vil legge til at jeg spiser et eple til frokost, et til lunsj og en appelsin til kvelds. Drikker også juice til, så får i meg 5 om dagen. Anonymous poster hash: 0c47c...207
Samuel Skrevet 12. juni 2013 #10 Skrevet 12. juni 2013 Okay, godt å høre at jeg ikke trenger å bekymre meg. Da fortsetter jeg med multivitaminen min Anonymous poster hash: 0c47c...207 Du må da for all del ikke erstatte måltidene dine med multivitamin! 3
She_Leiva Skrevet 12. juni 2013 #11 Skrevet 12. juni 2013 Grunnen til at jeg ikke lager meg mat er fordi jeg alltid er på farten og kjenner ikke noen sultfølelse. Men dette med å alliere seg med andre var ikke noen dum idé. Jeg vil legge til at jeg spiser et eple til frokost, et til lunsj og en appelsin til kvelds. Drikker også juice til, så får i meg 5 om dagen. Anonymous poster hash: 0c47c...207 Ikke for å drive med flisespikkeri, men 5 om dagen bør bestå av 3 grønnsaker og 2 frukter. Ikke tre frukter og tre glass med juice. 5
MissCoverdale Skrevet 12. juni 2013 #12 Skrevet 12. juni 2013 Grunnen til at jeg ikke lager meg mat er fordi jeg alltid er på farten og kjenner ikke noen sultfølelse. Men dette med å alliere seg med andre var ikke noen dum idé. Jeg vil legge til at jeg spiser et eple til frokost, et til lunsj og en appelsin til kvelds. Drikker også juice til, så får i meg 5 om dagen. Anonymous poster hash: 0c47c...207 Det er ikke nok. Uansett så bør mesteparten av de 5 være grønnsaker, og ikke frukt. Juice er jo bare sukker omtrent, spesielt hvis det ikke er ekte juice. Frosne grønnsaker er bedre enn ingen grønnsaker, og en pose er woket i pannen på ti min. Uten noe kutting og styr. Røkelaks er en super og mettende næringskilde, og med et par egg i pannen har du et fullverdig måltid. Også veldig kjapt og enkelt! Jeg er også mye på farten, men jeg ofrer glatt 20min på kvelden/morgenen på å lage meg gode måltider jeg kan ta med på skolen og jobben. F.eks. kjøper jeg inn mye kyllingfilet på en gang, kutter opp, putter i poser og fryser ned. På den måten har jeg alltid ferdig oppkuttet kjøtt klart i frysen. Eller lager masse mat en dag, og så fryser ned slik at jeg har til resten av uken. Nå spiser jeg lavkarbo, men du kan feks lage lasagne, pizzasnurrer, ostehorn, osv.. Sistnevnte tar du bare ut kvelden før og putter i sekken, så er det ferdigtint til du skal ha lunsjen dagen etter. Alt går an;) 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #13 Skrevet 12. juni 2013 Ikke for å drive med flisespikkeri, men 5 om dagen bør bestå av 3 grønnsaker og 2 frukter. Ikke tre frukter og tre glass med juice. Om man sliter med å få i seg mat fra før, burde dette være godt nok mener jeg. Anonymous poster hash: 0c47c...207
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #14 Skrevet 12. juni 2013 Du må da for all del ikke erstatte måltidene dine med multivitamin! Flere her som sier at det ikke er noe problem, så da fortsetter jeg med dette. Anonymous poster hash: 0c47c...207
Gjest Blomst83 Skrevet 12. juni 2013 #15 Skrevet 12. juni 2013 Nei overhodet ikke. En spiseforstyrrelse er en psykisk lidelse hvor mat og kropp blir brukt som en overlevelse/forsvarsmekanisme og det er ingen ting i ditt innlegg som hentyder at du er i nærheten av en spiseforstyrrelse.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #16 Skrevet 12. juni 2013 Nei overhodet ikke. En spiseforstyrrelse er en psykisk lidelse hvor mat og kropp blir brukt som en overlevelse/forsvarsmekanisme og det er ingen ting i ditt innlegg som hentyder at du er i nærheten av en spiseforstyrrelse. Okay, takk for svar! Anonymous poster hash: 0c47c...207
Samuel Skrevet 12. juni 2013 #17 Skrevet 12. juni 2013 Nei overhodet ikke. En spiseforstyrrelse er en psykisk lidelse hvor mat og kropp blir brukt som en overlevelse/forsvarsmekanisme og det er ingen ting i ditt innlegg som hentyder at du er i nærheten av en spiseforstyrrelse. En spiseforstyrrelse kan da umulig bare være en psykisk lidelse. TS sier hun (antar at det er en jente) har det helt fint med kroppen sin, men det er jo helt tydelig at hun spiser ALT, ALT for lite mat. Etter det hun skriver så må det jo være et gjennomsnitt på underkant av 1500 kcal daglig, noe som jeg ser på som et veldig sikkert tegn på at dette er en spiseforstyrrelse. 1
The Kitten Skrevet 12. juni 2013 #18 Skrevet 12. juni 2013 Etter at jeg har flyttet for meg selv har livsstilen min endret seg drastisk. Da jeg bodde hjemme spiste jeg middag hver dag, og hadde et normalt forhold til mat. Livet som student har gjort at jeg rett og slett ikke orker å spise skikkelig middag hver dag. Når jeg møter venninner spør de gjerne hva jeg har gjort på før på dagen, og hva jeg spiste til middag. Når jeg kommer på at jeg ikke har spist middag, lyver jeg gjerne å nevner noe i forbifarten. I mai tok jeg meg selv i å ha spist middag 9 ganger hele måneden, det er 22 dager uten middag det. Middagen blir ofte erstattet med vann, og noen dager sjokolade, da gjerne en hel plate. Jeg tar multivitamin som kosttilskudd og føler at jeg fungerer godt. Spørsmålet mitt er om jeg har spiseforstyrrelse eller ikke? Jeg har det helt fin med kroppen min, og er fornøyd med hvordan den ser ut. Kroppen fungerer også godt. Takk for svar. Anonymous poster hash: 0c47c...207 Det er et tegn på latskap, ikke på en spiseforstyrrelse. 4
Elanore Skrevet 12. juni 2013 #19 Skrevet 12. juni 2013 Føler du har utelukket noe vesentlig... Hvorfor lager du ikke middag? Jeg lager aldri middag, men det er på grunn av dårlig apetitt og ren latskap. Spiser når jeg er sulten, og det er sjelden til faste tidspunkter.
Manuela22 Skrevet 12. juni 2013 #20 Skrevet 12. juni 2013 At du har spist 9 av 31 mulige middager på en måned er ikke særlig bra. Mat er viktig! Består frokost, lunsj og kvelds bare av epler og juice? Jeg slenger meg på det en sa over her om at du kan alliere deg med andre for å lage middag. Ikke bare får du i deg maten du trenger, men det er sosialt å morsomt på samme tid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå