Gå til innhold

Hvordan kan det ha seg?


Augustbrud02

Anbefalte innlegg

Nå lurer jeg fælt gitt... Hver bidige dag ser man innvandrere kjører rundt i splitter nye BMW'er eller Mercedeser, mens vi har så vidt klart å få råd til en Toyota. Vi har ikke råd til å kjøpe hus ennå, da studielånet virkelig tynger og mye av inntektene våre går til å nedbetale dette. Dessuten er vi slett ikke av den typen som sløser med pengene. Vi unner oss uhyre sjelden noe ekstra, men allikevel vil jeg ikke akkurat påstå at vi lever i noen økonomisk luksus.

Det er da jeg stiller det store spørsmålet. Hvordan i alle dager kan det ha seg at innvandrere (som egentlig burde slite mer økonomisk enn oss), klarer å få til å kjøpe helt nye biler, hus o.s.v. Har innvandrerene det virkelig så godt i Norge? Og hvorfor kan ikke vi som har slitt oss gjennom skolegang og sliter med studielån få litt av disse godene vi også?

Må legge til at jeg så absolutt ikke er rasist, og jeg bare stiller et åpent spørsmål. Innimellom får man bare en følelse av enkelte får ting lagt til rette veldig enkelt, mens andre må slite vettet av seg for å få til det samme. Er det egentlig rettferdig?1212[ Dette Innlegg er endret av: Augustbrud02 den 2002-06-07 09:24 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen har høy utdanning fra det landet de kommer fra, og har dermed en god jobb og god økonomi.

Enkelte gjør vel som noen nordmenn - "brenner hjemme"...?

Er enig med deg augustbrud, litt merkelig. Men enkelte av de har vel kanskje mindre utgifter til bolig - de bor ofte flere sammen og stiller mindre krav enn oss nordmenn? Så da får de råd til dyre biler istedet? Kanskje de importerer bilene også, det er jo mer pes med det men bilene er kanskje billigere.

Kanskje de bare lever litt billigere enn oss nordmenn, bruker ikke så mye på tjas?

Har du forresten tenkt over hvor mange fattige innvandrere som fins? Der jeg bor er det oftere å se de fattige, som kjøper minimalt av mat på Rema, og som ser veldig triste ut. Tror Oslo er verst når det gjelder gruppen du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Jeg har veldig ulik oppfatning av dette, en dag kan jeg være skikkelig rasist, en annen dag ikke...

I dag er jeg altså ikke (enda):

Jeg tror at flere av de du ser i disse bilene prioriterer på en helt annen måte enn vi er vant til. Ofte er de store familier som deler bil. En annen ting er at mange av disse har egne butikker som faktisk går ganske bra siden de har mulighet for lange åpningstider siden familien hjelper hverandre. Jeg kjører selv bmw, er student på deltid, jobber 4 dager i uka, men bor hjemme hos mor og far. Derfor har jeg råd til å ha den!

Men jeg skal innrømme at jeg gremmer meg ofte over de unge guttene som kjører knalldyre biler....12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig i det du sier der. Og jeg har virkelig medfølelse med de innvandrerene som virkelig sliter. Men når man selv sliter vettet av seg for å få hjulene til å gå rundt, så klarer jeg ikke å la være å irritere meg litt over alle disse som oser av luksus og penger. Klarte flere av dem kan ha gode jobber, men jeg har ingen tro på at alle har det. Mulig det er mest av dette i Oslo/Østlandet også. Allikevel klarer jeg liksom ikke helt å la være å synes at dette er merkelig. icon_smile.gif

1212[ Dette Innlegg er endret av: Augustbrud02 den 2002-06-07 09:49 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

en annen ting: ofte er disse du sikter til den delen av innvandererene som har bodd i landet lenge og har samme levestandard som mange andre nordmenn fordi de har bygget seg opp til gode jobber, eller har god utdannelse fra hjemlandet sitt.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng der Pamella. Klart en del har bygd seg opp dette over tid, men allikevel altså. Nei, det finnes nok flere grunnen til at det er slik som det er. I går så vi nemlig en Mercedes som nok kostet iallfall 500 000 og med to innvandrere i. Det er jo ikke så rart man stusser litt på det heller da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en annen ting som er vesentlig her, er som sagt mange om en bil. Men for disse guttene så er det bilen de måler statusen på. Derfor så sparer de får å få kjøpt seg den råeste bilen. OG det er ofte bare bilen som er fin, det er det som er prioriteringa deres.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ganske rart at du stusser over det jeg faktisk! for hva vet du om de to innvandrerne som kjørte den splitter nye bilen? kjenner du dem? vet du hva de driver med?

Etter hva jeg kan se (jobber på grønland, og ser mye av innvandrere, både "rike" og fattige) så er det ofte som andre her har nevnt;

De bor billigere, pga at familien bor sammen i mye større grad en vi normenn gjør, disse guttene du så bor helt sikkert "gratis" hjemme hos sine foreldre, sammen med gjerne foreldre, besteforeldre og evt andre familiemedlemer. Bor du hjemme? Hadde ikke økonomien din vært litt annerledes dersom du hadde bodd hjemme hos dine foreldre?

Veeeldig mange har egne butikker (som tidligere nevnt), som har åpent fra åtte om morgenen (familien er enda tidligere ute for å dra å få tak i fersk og fin frukt og grønt, noe de henter selv og ikke får tilkjørt som vi normenn får) til ni om kvelden. Hele familien er gjerne med å hjelper til å holde butikken, samt venner. disse butikken går veldig bra mange av dem! Det er mye både utlendinger og normenn som elsker å handle her fremfor Kiwi eller andre norske dagligvarer.

så dersom vi hadde bodd hjemme i kanskje ti år lenger en vi gjør, hadde brukt livet vårt på å bygge opp familiebedriften istedenfor å sitte på skolebenken å ta opp massevis av studielån, jobbet fra vi var "små", og ikke krevd store, dyre hjem som vi normenn faktisk gjør i sammenligning med mange av de innvandrerne du ser kjører rundt i "flotte biler", tror du ikke du hadde hatt en litt annen mulighet til å kjøpe deg en lekker bil da?

Men vi PRIORITERER å ta høy utdannelse her i norge, hvor det er dyrt, og hvor vi blir sittende igjen med store lån. Vi PRIORITERER å ta opp lån på hus/leiligheter som vi kan ha ett rom til hver + ett eller gjerne to gjesterom, vi PRIORITERER å bruke pengene og tiden vår på andre måter. At andre prioriterer å bruke pengene sine annerledes er vel bare noe vi bør akseptere?

Klart NOEN av disse kanskje har bilene sine pga penger tjent på snylting og salg av dop, men mange har faktisk jobbet seg til pengene sine, mange velger å prioritere det istedenfor en flott egen leilighet. Og mange av dem har faktisk høyere utdannelse fra hjemlandet, og dermed godt betalte jobber.

Jeg tror også foreldrene "investerer" i barna sine litt annerledes en vi normenn gjør. Er det galt bare fordi det er annerledes?

Vet dette blir langt, men du sa en ting som jeg reagerte sterkt på; "de burde jo egentlig ha det tøffere økonomisk en oss..." Kan du gi meg EN god grunn til at innvandrere BØR ha det vanskeligere økonomisk en normenn?????? Eller kanskje rettere spurt; Gi meg EN god grunn til at mørkhudede/fargede BØR ha det vanskeligere økonomisk en det vi som er hvite har det??? (for endel av dem er faktisk født i norge, oppvokst i norge og er like norske som deg og meg!)(tro det eller ei)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullt og helt klar over at en god del av de mørkhudede er fullt og helt norske, og jeg synes det er kjempeflott at de kan klare å leve som nordmenn også og ikke være "utlendinger" i ett og alt de driver med. Men det jeg liksom synes er rart er jo at nesten alle man ser kjører slike biler. I området her er det neimen meg ikke mange unntak. Og ja, de prioriterer kanskje anderledes enn oss nordmenn. Og noe av det jeg angrer alle medt på er faktisk den utdannelsen jeg tok, for dte var bortkastede penger det. icon_wink.gif Men det jeg mest tenker på er at folk som flytter fra landet de kommer fra, og ikke eier nåla i veggen. Hvordan i alle dager kan disse plutselig få eget hus og bil på et lite blunk. Har sett eksempler på dette, og synes bare det er litt rart. Synes det er kjempeflott at de får starthjelp jeg, det har ingenting med det å gjøre. Men det er også dette jeg mener med at de i utgangspunktet kanskje burde hatt en litt vanskeligere start på sitt opphold her i Norge enn det vi nordmenn har?

Jeg er klar over at dette er en vanskelig situasjon, og spesielt fordi man ikke vet bakgrunnen til hver enkelt mørkhudet og hvordan historien egentlig er. Det det kanskje bunner i er at man fortere legger merke til mørkhudede med flotte biler o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor du bor, så jeg kan bare se utifra de stedene jeg har bodd, og bor nå.

Og prioriteringen er hovednøkkelen til hvordan de kan kjøpe som de gjør. Uansett om de har bodd her lenge eller ikke. Og det at de har en flott bil, vil ikke si at de ikke nødvendigvis sliter økonomisk. det er bare det at de kanskje sliter, eller er myyyyyer mer sparsommelige der det ikke synes like godt.

Kan hende de aller fleste innvandrerne der du bor kjører staselige biler, det skal jeg ikke benekte siden jeg ikke vet hvor du bor. Men når jeg jobber her på Grønland og bor litt "utenfor", så ser jeg faktisk innmari mange mørke/ikke hvite som tar både T-bane og buss og tog. Jeg ser også innmari mange som kjører rundt i slitne vrak som mang en normann ikke ville tatt i engang. Jeg ser også dem som går til og fra stedene de skal.

Så min oppfatning har vel etterhvert blitt at det er like stor variasjon blandt ikke-hvite som det blandt hvite. Med visse nevnte prioriteringsforskjeller.

Jeg prøver heller ikke si at det på noen måte er noe å angre på, eller at det er bortkastet å ta en dyr og høy utdanning, jeg sier bare det at man ikke trenger å være tjuv eller snylter selv om man faktisk prioriterer å IKKE gjøre det. Og prioriterer å bo "dårligere" og mindre, og å jobbe fra man går ut av grunnskolen, istedenfor å studer videre.

Ingen av delene er vel galt eller feil, man må bare akseptere at vi er forskjellige.

Og ja, mange ser nok innvandrere i flotte biler veldig lett! jeg gjør ikke det, men er nok ikke stort bedre, for jeg har innmari lett for å se hvite, 18-19årige gutter og jenter i DEEE bilene, og dømmer dem like lett til pappagutter, eller sossefolk... og det er vel kanskje ikke bedre.. (hm.. må prøve å endre på den holdningen der tror jeg.) icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til august brud icon_smile.gif

Du lurer på hvorfor? Noen av svarene kan ligge i at de er asylsøkere og da får de leilighet og penger.Mange innvandrere har gode utdannele innen data som er etterspurt her i landet og de blir headhunted til firmaer.mange utlendinger tar skolegangen alvorlig og gjør sitt beste og norske kan gi mer fanden fordi de er skole lei.De som er asylsøkere som studerer får like mye i stipend som det en annen tar i lån fra lånekassa.Det er fordi de skal tilbake til sitt egentlige hjemland og jobbe der.Lånekassa ser på dette som u-hjelp,men så får de jobb her i landet og da blir dem.Det er reglene i lånekassa som er slik og det kan ikke de noe for,vi får rette skydset mot politikere og de som styrer og steller her i landet.

Jeg tror med hånden på hjertet at Ola Donk hadde tatt sitt hvis han fikk kloa i dette.

hilsen

Mohinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart å ta denne diskusjonen. For det har jammen meg kommet opp aspekter av denne saken jeg ikke har tenkt på en gang. icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Jeg har fått vite at hver person som er myndig som kommer inn til Norge som asylsøker eller innvandrer får 150 000 kroner for å etablere seg......

Gratis skole og bosted.

Og når familiene da som regel bor sammen,slik jeg også ville ha gjort om jeg kom til et helt fremmed land og kultur så kan man da tenke seg at summen av penger blir ganske høy......

Det tror jeg er forklaringen på hvorfor mange kjører bra biler osv....1212[ Dette Innlegg er endret av: Lottemor den 2002-06-07 11:00 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Lottemor

Innvandrere får ingen ting,men det er asylsøkere som alt.Når en innvandrer kommer til Norge som familie gjenforening må familien kunne fø han til han får opphold og arbeids tiladelse

hilsen

Mohinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nevner status her... javisst, mange av de gutta dere snakker om bruker bilen som statussymbol. Men dere skal vite at de fleste av disse bilene blir leaset, ikke kjøpt. Og dermed er saken litt annerledes. For mange av dem har en familiebedrift som de leaser på, og mange innvandrerbutikker klarer seg veldig bra. Det er veldig mange som er fryktelig flinke til å jobbe i motsetning til mnage etniske nordmenn.

Det blir også for enkelt å si at "det er asylsøkere for det FÅR leiligeht".12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

--------------------------------------------

"Men det er også dette jeg mener med at de i utgangspunktet kanskje burde hatt en litt vanskeligere start på sitt opphold her i Norge enn det vi nordmenn har?"

--------------------------------------------

Dette er jeg uenig i. Men realiteten er desverre slik av "de" HAR det værre enn de aller fleste av "oss" de første årene. Jeg synes det er egoistisk å tenke (sier ikke at noen her tenker dette, men som eksempel på spissen:)"jeg kom først", "Jeg var heldigst å slippe å bli født i et krigsherjet land. Det er deres eget ansvar at de nå er derfra og ikke herfra."

Vi snakker om mennesker, og alle mennesker har de sammme menneskerettigheter. Dersom vi skal forsvare at norskfødte har så himla større rett enn andre til å ha det bra, så må man jo nærmest tro på gjenfødelse. Akkurat som jeg ble født i et trygt land fordi jeg må ha vært skikkelig snill i mitt forrige liv? Dersom mange norske sliter økonomisk, så er det ikke på grunn av noen skarve "utlendinger". Da kan man likegjerne skylde på på alle fallskjermene og årsfestene og firmabilene til norske politikere, statens økonomiske støtte til snobbeskipet The world, millionoverskridelser i tunnell og operaprosjekter, you name it.1212[ Dette Innlegg er endret av: Leia den 2002-06-07 19:21 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var ikke akkurat dette jeg mente heller. icon_smile.gif Flott at de får hjelp, for det trenger de virkelig. Men innimellom føles det jo bare så håpløst når man selv sliter skikkelig også ser det ut som om andre får ting på en litt enkel måte. Og kanskje spesielt fordi vi ikke sløser med penger, men prøver å spare og bruke dem på de tingene vi absolutt må...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man alltid må trekke fram andre mennesker i minst like vanskelige situasjoner som en selv, så blir på en måte konklusjonen at "de andre fattige bør få mindre". hva om alle i øk. vanskeligheter heller sto sammen?

Jeg er overbevist om at færre BMWer i Oslo ikke hadde gitt mere penger i kassa til deg og meg. Det er andre ting som politikerne prioriterer som "har skylda" for din labre økonomi. Hvis en kategori "fattige" får mere støtte fra staten enn deg så er det fordi de trenger det. Det blir liksom en parallell til å klage på "rike" alenemødre. ("for de får jo såå mye penger! Og det koster jo ingenting å forsørge et barn alene..."

(*ironisk*, just to be sure. icon_wink.gif )

Når BMWer nevnes som eksempel, så er jeg enig med de ovenfor som sier det er en prioriterinssak. Jeg investerer i fancy ting til det kommende stooore huset mitt. Andre leaser en litt fin bil, og sover på seng fra UFF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var noen her som skrev at asylsøkere får 150 000,- for å etablere seg. Det er kommunen som tar i mot asylsøkeren som får disse pengene for å bruke på asylsøkerene, ikke asylsøkerene selv som får de kontant. Mannen min kom til Norge som asylsøker, og da han etter 3 år i asylmottak, uten mulighet til å studere eller jobbe, fikk oppholdstillatelse, tok han ett års "gymnas" for utlendinger for å lære bedre norsk slik at han kunne lettere få jobb. For å finansiere det tok han studielån og stipend, og det han fikk var akkurat det samme som norske studenter får. Det han fikk ekstra var en "startpakke" med møbler til en verdi av 20- 30 000,- + han fikk dekket litt av husleigen av kommunen. Det vil si at i hans tilfelle beholdt kommunen ca. halvparten av pengene selv. Han gikk rett fra skolen og ut i arbeid, så mer har han ikke fått. Mens han satt i asylmottaket fikk han 2500,- pr. mnd som skulle dekke alt. Så jeg tror ikke det er de ferskeste asylsøkerene som har Mercedes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man stusser over at unge innvandrere kan kjøre rundt i så fine biler. Det er også helt klart det er status i slike miljøer med slike biler. Det som nesten er verre er at man ser de samme innvandrerne med gullkjeder som gjør dem lutrygget, moteklær jeg bare kan drømme om, og penthouse-leilighet på såkalte fine områder. Det er noe som ikke stemmer. Jeg vil ikke kalle det en forklaring at dette er andre-, tredje- eller fjerdegenerasjons innvandrere. Da hadde vel vi alle kjørt rundt i slike biler, eller?

Jeg kjøper den forklaringen om at hele familien går sammen om kostnadene og derfor vil alle få mer penger til seg selv. Men, dersom man tar regnestykket, sier det seg selv at hele husholdningen må tjene vanvittig bra dersom de skal ha råd til å fø junior med en bil til nesten millionen, og samtidig fø seg selv for å overleve. Ved import sparer man kanksje opp til 200.000 på en slik bil, om man kjenner de rette personene, men det virker noe merkelig.

De innvandrerne jeg kjenner er stort sett kontrastene til dette. De har kjøpt en butikk, kiosk, gatekjøkken, som hele familien sliter for å drive. De sliter for å få hjulene til å gåp rundt, akkurat som deg og meg. De har heller aldri fått noe gratis, akkurat som deg og meg.

Derfor er det veldig enkelt å tenke alternative metoder som kan ha gjort at disse har fått råd til bilene. En farlig tankegang, men jeg tviler på at det finnes så mange pur unge innvandrere som er eiendomsmeglere, børsspekulanter, IT-konsulenter og toppsjefer, som det finnes lekre biler som kjøres rundt av innvandrere. Nei, det er nok mange av disse som ikke har helt ren samvittighet.

Det er også mange nordmenn som kjører rundt i lekre biler uten ren samvittighet, men dessverre er ikke disse like synlige....

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...