AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #1 Skrevet 11. juni 2013 Hvordan blir jeg flinkere på skolen? Tips? Jeg har forresten 3,8 i snitt.... Anonymous poster hash: a8330...0a1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #2 Skrevet 11. juni 2013 Hvilket trinn går du på? Anonymous poster hash: ed56f...088
Gjest C4r1n3 Skrevet 11. juni 2013 #3 Skrevet 11. juni 2013 Studer innholdet i bøkene, gjør oppgavene, jobb med stoffet på fritiden, følg med i timene, spør om hjelp av lærere når det trengs, bruk bibliotek for å grave opp mer stoff, etc... 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #4 Skrevet 11. juni 2013 Spør læreren om hva som er det aller viktigste å kunne, og fokuser mest på dette. Siden du ikke har nevnt enda hvilket trinn du går på vil jeg også anbefale deg å snakke på engelsk i engelsktimene når du skal spørre læreren din eller medlever om noe. Konsekvent. Og om du har andre språk, så bruker du disse konsekvent gjennom hele timene. Se etter bøker om studieteknikk på biblioteket. Disse kan være med på å lære deg hvordan du skal få innover deg fagstoff på en god måte. Anonymous poster hash: 8a177...354
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #5 Skrevet 11. juni 2013 Spør læreren om hva som er det aller viktigste å kunne, og fokuser mest på dette. Siden du ikke har nevnt enda hvilket trinn du går på vil jeg også anbefale deg å snakke på engelsk i engelsktimene når du skal spørre læreren din eller medlever om noe. Konsekvent. Og om du har andre språk, så bruker du disse konsekvent gjennom hele timene. Se etter bøker om studieteknikk på biblioteket. Disse kan være med på å lære deg hvordan du skal få innover deg fagstoff på en god måte. Anonymous poster hash: 8a177...354 10.klasse Anonymous poster hash: a8330...0a1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #6 Skrevet 11. juni 2013 Hvilket trinn går du på? Anonymous poster hash: ed56f...088 10.klasse, men skal vel begynne på Vgs til neste år Anonymous poster hash: a8330...0a1
Gjest halebein Skrevet 11. juni 2013 #7 Skrevet 11. juni 2013 Er lærer, og 3.8 i snitt er ikke så dårlig. Kunne vært bedre selvfølgelig, men litt over gj.snittet:-)
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #8 Skrevet 11. juni 2013 Du vil få dårligere karakterer dersom du ikke skjerper deg når du begynner på vgs. Anonymous poster hash: ed56f...088
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #9 Skrevet 11. juni 2013 Du vil få dårligere karakterer dersom du ikke skjerper deg når du begynner på vgs. Anonymous poster hash: ed56f...088 Det er derfor jeg spør om hvordan jeg kan få bedre karakterer. Tips. Anonymous poster hash: a8330...0a1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #10 Skrevet 11. juni 2013 Er lærer, og 3.8 i snitt er ikke så dårlig. Kunne vært bedre selvfølgelig, men litt over gj.snittet:-) Er 3,8 OVER gjennomsnittet Jeg fikk 4,7 og trodde jeg var dårlig!! Anonymous poster hash: 2b2f7...0ec 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #11 Skrevet 11. juni 2013 Les godt til prøver! Jeg bruker å begynne å lese ca en uke før en prøve og jobber da intiensivt ved at jeg leser innholdet og skriver stikkord til det jeg har lest. Jeg pleier å lese i 25 min, så ta pause på 5 min. Gjentar dette noen ganger før jeg tar en lengre pause. Når jeg jobber har jeg på alarm på mobilen og facebook og lignende er utelukket i disse 25 minuttene! Anonymous poster hash: af23f...7be
Gjest halebein Skrevet 12. juni 2013 #12 Skrevet 12. juni 2013 Hvilke fag sliter du mest i? Litt lettere å hjelpe deg da. Utgangspunktet ditt er ikke så ille, kan kanskje gi noen tips, om det ikke er matte:-/ er ikke mattelærer, ...og det av en grunn:-)
maik Skrevet 12. juni 2013 #13 Skrevet 12. juni 2013 Mine tips: -Sett av en viss mengde tid hver dag hvor du skal jobbe med skole, uansett om du har noe konkret å jobbe med eller ikke. For eksempel kan du sitte igjen på skolen i 1-2 timer hver dag og deretter gå hjem og slappe av med god samvittighet. Tidsmengde må du vurdere selv. -For min egen del er det mye enklere å konsentrere meg når jeg ikke er hjemme, altså om jeg heller leser på biblioteket eller lesesalen. -På videregående kan du velge mange fag selv. Vurder nøye slik at du vet hva du behersker best. Noen foretrekker for eksempel media som valgfag fremfor fysikk. -Pugg til du kan stoffet utenat. Når du leser gjennom en tekst kan du først markere de delene du syns er vanskelige å forstå. Neste gang du leser gjennom kan du gi det et nytt forsøk. Hvis det ikke sitter den tredje gangen kan du forsøke å skrive med egne ord. Lag egne kortversjoner av lange tekster hvor du skriver de essensielle tingene punktvis. Lag gjerne egne illustrasjoner, og gjør det flere ganger til det sitter utenat. -Gjør oppgaver flere ganger, helt til du klarer det på egenhånd uten å se på hjelpemidler osv. -Formler som er viktige å huske før en matteprøve er lure å skrive ned og henge opp på kanten av speilet for eksempel. Tving deg selv til å tenke gjennom dem helt til de sitter.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #14 Skrevet 12. juni 2013 Hvilke fag sliter du mest i? Litt lettere å hjelpe deg da. Utgangspunktet ditt er ikke så ille, kan kanskje gi noen tips, om det ikke er matte:-/ er ikke mattelærer, ...og det av en grunn:-) Sliter med engelsk muntlig/skriftlig og matte.. Anonymous poster hash: a8330...0a1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #15 Skrevet 13. juni 2013 Tror nok det er forseint å gjøre noe med snittet ditt nå siden standpunkt-karakterene er allerede satt. Siste sjans er å få til en strålende eksamen som hever snittet noe. Sett deg som mål at du skal gjøre det bedre på Vgs. Lykke til! :-)Anonymous poster hash: 19ce4...f09
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #16 Skrevet 13. juni 2013 Hvis du sliter med engelsk muntlig, mener du uttale, eller setningskonstruksjon når du snakker? Mitt tips er å se på nyheter eller dokumentarer på engelsk. Ikke filmer, eller serier, for de bruker mye slang. Prøv å lq være å se på teksten, men konsentrer deg om uttale og uttrykk, og setningskonstruksjon. Jeg lærte engelsk av David Attenborough og National Geographic ;-) (Naturdokumentarene som ble sendt på NRK på 80-tallet) I min oppvekst var jo INGENTING dubbet, så vi leste tekst og hørte ordene på engelsk. Nå hører jo barn aldri engelsk utenom JB, Nicki Minaj og gangsta-rap, yo, man! Og der er så masse uttale- og konstruksjonsfeil, og slang, i fht. skole-engelsk. Ikke rart mange elever sliter noe sinnsykt med engelsk, både muntlig og skriftlig.Anonymous poster hash: 19ce4...f09
LillaFrosk Skrevet 13. juni 2013 #17 Skrevet 13. juni 2013 Engelsk.. Tja.. Min bror lærte seg mye engelsk av å spille spill på engelsk. Så, det er vel egentlig "bare" å lese og se ting på engelsk. Om du skal se serier, kan du f.eks også bruke engelsk teksting til. Muntlig, så må du rett og slett bare tørre å ta ordet når det kommer til høytlesing på engelsk, og kanskje øve deg hjemme også på å lese engelske tekster høyt. (Du kan eksempelvis også prøve å skaffe deg en brevvenn e.l. i et annet land, der hvor du MÅ skrive på engelsk, og formulere deg med egne ord..) Matematikk.. Isj. Jeg får 6 i standpunkt i år (vg3, påbygg), men.. det har kommet så naturlig.. Eneste tipset jeg kan gi, er at du spør til du faktisk forstår - ikke bare til du har løst oppgaven. Les igjennom eksemplene nøye, og forklaringer på hvordan du skal gjøre det - og spør læreren til du er sikker på at du forstår.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå