Gå til innhold

Metamorfose


Metamorf

Anbefalte innlegg

Tenkte starte en dagbok.

Jeg er 31 år og har funnet ut at det er på tide å komme ut av fettlaget (kokongen) og bli den slanke, spreke personen (sommerfuglen) som jeg føler meg som.

Har egentlig hatt det ganske fint i kokongen min, aldri vært plaget med utseendet eller noe annet. Men det er noe herk å finne klær som sitter fint, og siden jeg begynner å bli litt eldre, må jeg også tenke på helsen. Å føle seg litt mer vel i bikini er vel også et hemmelig ønske jeg har.

Hvorfor jeg har blitt en kokong? Jeg er veldig glad i mat. Mye mat. Glad i å lage den, og å spise den. Det er ikke snakk om noen spiseforstyrrelse, men bare (for) store porsjoner. Samtidig er jeg nok litt for glad i slappe av. En livsnyter, rett og slett. Har tenkt å fortsette å være en livsnyter og spise god mat, og har kommet frem til at et slags lavkarbo-kosthold vil passe meg best. Ikke noe ekstreme greier, ikke flesk kokt i smør og stekt i ister, men å redusere karbohydrater i større grad. Spise ren mat lagd fra bunnen, med ferske og gode ingredienser. Det høres vel ikke så ille ut, det? Og heldigvis er jeg veldig glad i å lage mat, så dette tror jeg skal gå fint.

Jeg startet 1.juni med en startvekt på 100,7 kg. (Jeg startet egentlig i januar med en vekt på 102, men pga. en stressende hverdag forsvant motivasjonen ganske kjapt).

I går (8.juni) veide jeg inn på 99,1 kg. -1,6 kg denne uken, og det er jeg godt fornøyd med.

Skriver denne dagboken mest for meg selv, men hvis noen er innom er det hyggelig med et livstegn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte skrive litt om hvilke endringer jeg har merket denne uken på lavkarbo:

- Jeg har fått mer energi. Før ble jeg gjerne liggende på sofaen etter middag, nå må jeg gjøre noe for å få utløp for energien. Pga. dette har jeg fått et problem: jeg har for lite treningsklær, siden jeg ikke rekker å vaske klærne mellom hver treningsøkt.

- Jeg eier ikke søtsug. Bær er søtt nok for meg.

- Jeg får ikke mat-kick. Før kunne jeg snoke gjennom skapene etter "ett-eller-annet" å stappe i munnen. Heldigvis har jeg sjelden noe usunt i skapene pga. dette, men nå får jeg ikke denne følelsen heller. Deilig.

- Jeg har mindre bekymringer. Selv om jeg har en stor utdanningsmessig bekymring foran meg (verdens største "eksamen"), så ligger jeg ikke og grubler like mye om kvelden. Kan være tilfeldig, men jeg liker å tro at det er kosten.

- Jeg blir ikke like skrubbsulten på jobb lenger. Lunsjen holder meg mett lengre, og det motstår fristelsen om å gå på kiosken og kjøpe noe.

- Jeg bruker mindre penger på mat (ja, det er sant!)

- Jeg sover bedre, og har bedre døgnrytme. Det er mye lettere å stå opp om morgenen.

- Mindre luft i magen, mindre magesmerter, avføringen er mer normal (så vet dere det ;))

En negativ endring:

- Jeg er veldig tørst. Det medfører også at jeg må veldig mye på do. Jeg har tidligere kunnet skryte av en uovertruffen party-blære, men nå føler jeg meg som en inkontinent 95-åring i fylla. Håper dette stabiliserer seg over tid.

Endret av Metamorf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivitetslogg (juni):

1. juni: Tredemølle 4,06 km, 31:14. Styrke: kjernemuskulatur, store muskelgrupper.

2. juni: Tredemølle 4,10 km, 31:12.

3. - 7. juni: Ingen trening. Gange til og fra jobb, 2x 30 min.

8. juni: Tredemølle 4,5 km, 35:29.

9. juni: Fjelltur ca. 8,5 km, ca. 2 timer.

10. juni: Styrke: Bryst/armer, mage, rumpe. Gange 30 min.

11. juni: 2 x 30 min gange.

12. juni: 30 min gange

13. juni: Tredemølle 5,02 km, 41:12.

Endret av Metamorf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Galactica

Jeg melder meg herved som heiagjeng. Har veldig gode erfaringer med lavkarbo selv, og synes du har fått til en fin start. Og så flink du er til å trene! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg herved som heiagjeng. Har veldig gode erfaringer med lavkarbo selv, og synes du har fått til en fin start. Og så flink du er til å trene! :hoppe:

Jippi, en heiagjeng! :) Takk! Jeg synes det går veldig lett, men nå har jeg jo ikke holdt på så lenge. Trening er gøy, men i uken som gikk fikk jeg ikke til så mange økter. Enklere å få det til i helgene. Men skal prøve å skjerpe meg neste uke.

Et problem som kan dukke opp fremover med disse lyse sommernettene, festivaler og festivitaser (bryllup, f.eks.) er alkoholkonsum. Jeg kan bare ikke kutte det helt ut, men har forstått at tørr hvitvin, rødvin eller drinker uten sukker kan gå an.

Nå er det natta - ny uke, nye muligheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg nesten 12 timer på jobb, så det ble ikke så innmari mye trening, kun noen minutter med styrke av mage, rumpe og bryst/armer. Gikk til jobb, 30 min.

Matmessig har det gått veldig fint i dag, men hadde ikke regnet med så lang jobbdag, så jeg ble litt sulten på slutten. Hadde en yoghurt Dobbel 0% i kjøleskapet på jobb, heldigvis. Blir ikke så langvarig mett av den, men det fungerer i nøden.

Jeg teller forresten hverken kalorier eller karbohydrater, men skulle vekten stagnere eller gå opp (!), så må jeg vel gjøre det. Vil helst slippe - det blir så mye matfokus ut av det.

Merket på butikken i stad at jeg helst bare ville kjøpe meg en pizza, chips og snop, men fant ut at det var fordi jeg var trøtt og lei etter lang jobbdag, for jeg hadde egentlig ikke lyst på det.

Det vanskeligste for tiden er egentlig å få mer enn 6 timers søvn. Men jeg har ingen problemer med å stå opp om morgenen, og jeg er ikke så trøtt om dagen. Likevel så er det jo mye forskning som tyder på at for lite søvn kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt. Men kanskje jeg ikke trenger så mye søvn? (Selv om jeg egentlig er B-menneske og elsker å sove lenge i helgene...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil gjerne følge deg i dagboka di jeg også :laugh: Du har jo virkelig hatt en pangstart! Skal ikke mange dagene til før man kjenner fordelene med et sunt kosthold nei. Det er jo deilig med ekstra energi til trening på ettermiddagene. Keep up the good work :5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne følge deg i dagboka di jeg også :laugh: Du har jo virkelig hatt en pangstart! Skal ikke mange dagene til før man kjenner fordelene med et sunt kosthold nei. Det er jo deilig med ekstra energi til trening på ettermiddagene. Keep up the good work :5:

Velkommen :)

I dag har jeg ikke følt meg helt i form. Trodde jeg var blitt syk da jeg våknet (typisk siden jeg har gått litt tynnkledd pga. været, og kanskje fryst litt mye), men etter frokost følte jeg meg bra igjen. Kanskje jeg bare var sulten? Lavt blodsukker?

Litt uggen igjen etter det, og til lunsj hadde jeg oksehunger. Spiste derfor to knekkebrød (for å øke karbohydratinntaket litt) med mye pålegg, samt to egg (!). Håper det holder meg mett en stund, siden jeg skal i noen møter og planlegger trening etter det.

Regner med det er kroppen min som reagerer på kosten. I tillegg er jeg veldig støl i brystmusklene etter styrketrening på mandag, og det er litt slitsomt. Buhu.

Nok klaging! Nå er jeg i hvert fall god og mett, og håper på en god økt på tredemøllen i ettermiddag. Middagen i dag tror jeg blir laks og blomkålris med salat ved siden av, men får se hvor sen jeg blir fra jobb og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbdagen i går ble ekstremt lang...så ble hverken laks til middag eller trening. Men i dag har jeg fått løpt på tredemøllen igjen. Det gikk tregt i dag, brukte over 40 min på 5 km (!). Og svettet helt ekstremt mye (!).

Det striregner ute, så nå tror jeg at jeg skal ha hjemmekontor resten av dagen. Jeg har en del ting å lese og sette meg inn i, så det passer egentlig veldig bra å sitte hjemme i fred og ro.

I dag blir det i hvert fall laks og blomkålris til middag :) Lurer på om jeg skal prøve meg på en blomkålrisotto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...