Gå til innhold

Chiquita kanskje?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg er selv en "prøver". Jeg sluttet på p-pillen for over 6 måneder siden. Jeg synes det er rart med 28-35 dagers syklus. Selv så føler jeg at jeg er i en 40 dagers syklus. Om ikke mer? :o Noe som sikkert ikke er mulig? Eller er det? Blir syklusene lengre med årene? Hver gang mensen kommer så kommer den 2 uker for sent, eller mer. Dette har holdt på siden jeg sluttet på pillen. Jeg lurer derfor på hvordan jeg kan finne ut når jeg mest sannsynlig har EL? Jeg vil jo bli gravid.

- Hilsen 34 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du.

Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan.

Hver gang mensen kommer så kommer den 2 uker for sent, eller mer.

Den kommer for sent - OK.

For sent i forhold til hva?

Er det slik at syklusen blir to uker lengre for hver gang? Eller kommer den to uker for sent i forhold til "normal" 28-dagers syklus???

Jeg synes det er rart med 28-35 dagers syklus. Selv så føler jeg at jeg er i en 40 dagers syklus. Om ikke mer?

Her skjønte jeg egenltig ikke hva du mente?

Har du sykluser på 28-35 dager, eller har du sykluser på over 40 dager?

Det er viktig med slike opplysninger, og at du har notert ned dette, så du vet hvor lange sykluser du har. Det er ikke nok med hva du "føler".

Eggløsning vil du mest sansynlig få 12-16 dager FØR neste mens. Du må altså kartlegge lengden på syklusene dine for å vite når du mest sannsynlig kan forvente EL (og mens)

EL-tester kan jo også være greit å bruke - da får du "beskjed" 12-36 timer før EL inntreffer, og da er det jo lettere å treffe.

Om du har noen flere opplysninger, så kanskje jeg kan komme med flere svar. Føler at det er litt vanskelig å svare på grunnlag av slike "usikre" tall, om du skjønner :wink:

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei og takk for svar. Med for sent så mener jeg den kommer ikke når forventet. F.eks. jeg kan ha min første mensdag la oss si 1. mars og neste mens kan komme 15april? Da tenker jeg at den er ca 14 dager forsent. Derfor tror jeg at syklusen min er to uker for sent i forhold til "normal" 28-dagers syklus. På grunnlag av det så tror jeg også at min syklus er på ca. 40 dager. Men min mens kommer jo aldri regelmessig, så det er veldig vanskelig å komme med ekstakte tall på dager. Hjelp?!

Så hvordan skal jeg gå fram for å finne ut av dette, for jeg er jo enig, jeg må finne mer ut enn å "føle" dette. Men hvordan kartlegge

lengden på syklusene mine når de er så uregelmessige? Hvordan klare å finne dagen EL skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at en 28-dagers-syklus ikke er det normale for deg.

For det kan det jo være "normalt" med 40-45 dager. Det er egentlig helt vanlig at slike variabler skjer.

Selv om de aller fleste har sykluser på 25-35 dager, så er det mange som har andre sykluslengder også.

Selv hadde jeg også 42-dagers sykluser, og det er jo ikke noe unormalt - i allefall ikke for meg.

Negativt når en vil prøve å bli gravid, ja - men absolutt ikke noe uvanlig.

For å kartlegge syklusen din er det bare en ting du kan gjøre - finn en kalender og skriv inn når du får mens.

Etter å ha gjort dette i et par sykluser, så ser du forhåpentligvis et "system" i sykluslengdene.

Å finne EL oppi det hele kan være vanskelig dersom lengden på dine sykluser varierer mye, men det ser du etter å ha "kartlagt" sykluslengdene dine litt.

For å finne EL kan du som sagt bruke EL-tester.

En annen måte for å kartlegge syklusen på er å bruke FAM; Fertility Awareness Method. Dette går ut på å måle temperatur hver morgen, sjekke utflod og å sjekke livmortappen.

Ved hjelp av disse tre indikatorene (temperatur, utflod og livmortappen) er det mulig å "se" når EL mest sannsynlig inntreffer.

Jeg vet ikke om dette er interessant for deg, men du kan lese om dette på hjemmesiden min (www-knappen i signaturen min)

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, godt å høre at sykluser kan variere mer enn 28-35dager! Jeg skal ta å sjekke w3 knappen!

:blomst_opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykluser med lengde på 35 dager +, kan være tegn på at noe er galt, dvs f.eks pcos. Så sier ihvertfall spesialistene, kan kanskje være en tanke å sjekke opp om du ikke blir gravid i løpet av et år?

PS! Ikke ment for å skremme, bare videreformidle hva jeg fikk beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...