Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor sunt er det når flere og flere utvikler laktoseintoleranse i voksen alder?

Da får man slutte å drikke melk når man utvikler intoleransen, da. At noen er intolerante er fortsatt ikke et problem for dem som ikke er det. At "flere og flere" gjør det handler vel mer om at det er blitt et motefenomen å selvdiagnostisere seg med diverse intoleranser, i tillegg til at internett gjør at det nå er mye lettere å høre fra dem som er (eller tror de er) intolerante. Mer oppmerksomhet rundt et fenomen betyr ikke nødvendigvis at den reelle økningen er så stor.

Nå er det en gang slik at det er pga jernopptaket i kroppen til de små at de ikke skal ha kumelk. Ikke pga allergier/intoleranser/tarmsystemer. Kumelk har svært lite jern i seg, i tillegg så hindrer kalsium jernopptaket. Så å gi kumelk til et barn som allerede har få jernkilder i kosten er ikke bra.

Anonymous poster hash: de4ef...386

Det var nytt for meg, takk for info :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det en gang slik at det er pga jernopptaket i kroppen til de små at de ikke skal ha kumelk. Ikke pga allergier/intoleranser/tarmsystemer. Kumelk har svært lite jern i seg, i tillegg så hindrer kalsium jernopptaket. Så å gi kumelk til et barn som allerede har få jernkilder i kosten er ikke bra.

Anonymous poster hash: de4ef...386

Ja, men det er også en fare pga umoden tarm. For de som tenker "barna får nok jern alikevel, så e rikke så farlig om keg gir litt melk" så er det faktisk ikke bare jernopptaket det går utover.

Anonymous poster hash: bd93d...b34

Gjest BettyBoop
Skrevet

De som ikke er det kan fort bli

• Liker 1
Skrevet

De som ikke er det kan fort bli

Det er vel ikke noe vits i å ta sorgen på forskudd!

Dette ble jo veldig off topic..

Hvordan går det Line, har du fått prøvd noen dager?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jøss - her har det virkelig vært diskusjon noen dager!! :ler::overrasket:

Takk for tilbakemeldinger, spesielt dere som har lignende erfaringer å dele :)

Spesiell takk til Ruccula og Myrthiel ;)

Jeg har ikke startet ennå - har satt en dato et par uker frem nå.... Og for ordens skyld: Pappaen ble aldri "tuppet" ut av senga og til sofaen! :pisk: Det bare ble sånn da mannen er glad i å sovne foran tv og lillegutt samtidig virket redd om natten en gang i janur...

Uansett - fint å høre andres erfaringer - jeg kommer til å følge min egen plan - det er den eneste jeg kan være sikker på at jeg kan gjennomføre :) Vi tar det gradvis. Jeg har ammet lenge fordi både jeg og gutten har kost oss masse med det. Vi har regler for når det er mulighet for pupp, og holder det til privaten nå. Jeg kunne godt ha ammet lenger jeg - men jeg skjønner jo at disse oppvåkningene på natten skylde vanen med pupp :jepp:

Igjen - takk for svar :)

Endret av LineGourmet
  • Liker 8
Skrevet (endret)

Her hører du fra en langtidsammer som har ammet barnet sitt mye lenger enn det du har gjort, LineGourmet ;) Jeg er dessverre ikke overrasket over endel av reaksjonene her i tråden - mange har store vansker med å vise toleranse overfor ting de selv aldri ville ha gjort. Det er ingenting galt med langtidsamming - det blir først "galt" når det fører til problemer for dere som familie. Derfor ammingen fører til problemet, så må noe gjøres, og det er dere selv som må finne ut hvilken måte som funker for dere. I vårt tilfelle førte ikke ammingen til problemer mht. samlivet, da vi stort sett ikke samsov (jeg sov elendig da) og jeg tok all amming inne på soverommet til vesla.

Så lenge ikke ammingen førte til store problemer for meg, synes jeg vesla kunne få avvenne seg selv. Det gjorde hun, selv om det tok mange år. Jeg hadde ikke hastverk med å slutte og plagdes aldri av å måtte amme, og da så jeg ingen grunn til å tvinge frem avslutning. Jeg hadde nok inndratt puppen før hun begynte på skolen selv om hun hadde protestert da, men det ble altså ikke nødvendig ;)

Lykke til med avvenning! Og ikke hør på hva andre synes - dette er deres valg og deres metode :)

Endret av Harlekin
  • Liker 7
Skrevet

Slutt i alle fall med nattammingen, det er virkelig ikke bra for tennene.

Barnet kan få traumatiske opplevelser hos tannlegen hvis det får dårlige tenner i ung alder.

Og uønskede kommentarer fra andre barn også. Ei lita jente jeg kjenner måtte trekke begge fortennene da hun var 3 år, ikke pga tannråte, men fordi hun slo dem slik at de døde, og fikk betennelse i røttene. Moren sier jenta sjeneres av dette, mange barn som spør hvorfor hun ikke har tenner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt i alle fall med nattammingen, det er virkelig ikke bra for tennene.

Barnet kan få traumatiske opplevelser hos tannlegen hvis det får dårlige tenner i ung alder.

Og uønskede kommentarer fra andre barn også. Ei lita jente jeg kjenner måtte trekke begge fortennene da hun var 3 år, ikke pga tannråte, men fordi hun slo dem slik at de døde, og fikk betennelse i røttene. Moren sier jenta sjeneres av dette, mange barn som spør hvorfor hun ikke har tenner.

De har vel funnet ut at nattamming ikke er skadelig for tennene.. Men at fra 1 års alder så bør nattlige måltider begrenses til 2 per natt. Står mer her http://ammehjelpen.no/artikkel/141/Tannehelse-og-amming

Anonymous poster hash: 29897...5e2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere vil bli overrasket over hvor lenge mange ammer barna sine. Og det skal dere vite, jo lengre jo bedre (til et visst punkt). Myten om at et barn "ikke skal" ammes i mer enn 1-2år er en regel som er laget for foreldre som er lei av å amme. Barnet har absolutt ikke noe vondt av å bli ammet i flere år.

Jeg har vært borti de som aldri har ammet, og de som har ammet til barnet er 8. Medianen (blant de som faktisk ammer) er 2år etter min erfaring. Selvom gjennomsnittet nok er lavere.

Medianen er 2 år?! Tviler jeg på.

Anonymous poster hash: c3768...33e

Gjest BettyBoop
Skrevet

Medianen er 2 år?! Tviler jeg på.

Hvorfor er det ikke god nok grunn at amming av 8 åringer er icky?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det ikke god nok grunn at amming av 8 åringer er icky?

Det er god nok grunn det! Var ikke det jeg svarte på..

Jeg sa at jeg tviler på at medianen på alderen på barnet når man slutter å amme er 2 år. Er nok mer 0,6-0,8 år....

Gjest RockOn
Skrevet

Det er god nok grunn det! Var ikke det jeg svarte på..

Jeg sa at jeg tviler på at medianen på alderen på barnet når man slutter å amme er 2 år. Er nok mer 0,6-0,8 år....

Hun skrev vel at HENNES erfaring er 2 år, men gjennomsnittet er bok lavere..

Mange ammer lenger enn ett år, men da er det de færreste som "tør" å innrømme det, fordi folk har så mye fordommer.

Folk blir jo sjokkerte da jeg jeg sier at jeg ammer min sønn på over 11 måneder.

Og da jeg sier dette, så innrømmer gjerne de med barn på ett år og oppover at de ammer enda, men pga fordommer ikke snakker de ikke om det.

Skrevet

Jeg forstår meg virkelig ikke på en del av reaksjonene i denne tråden. Ba ikke ts om råd for å slutte, ikke å få kritikk for hvordan de har gjort det så langt? Det må da være helt flott å amme til barnet er to år, om familien er fornøyd med det. Nå er det tydelig nok, og da må det være greit å slutte. Er enig med andre her i at du ikke skal ha dårlig samvittighet for det.

Det høres ut som du har lagt en plan for dette, LineGourmet. Så ønsker deg lykke til. :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hun skrev vel at HENNES erfaring er 2 år, men gjennomsnittet er bok lavere..

Mange ammer lenger enn ett år, men da er det de færreste som "tør" å innrømme det, fordi folk har så mye fordommer.

Folk blir jo sjokkerte da jeg jeg sier at jeg ammer min sønn på over 11 måneder.

Og da jeg sier dette, så innrømmer gjerne de med barn på ett år og oppover at de ammer enda, men pga fordommer ikke snakker de ikke om det.

Det var en som skrev om medianen/ gjennomsnitt her....

Gjest RockOn
Skrevet

Det var en som skrev om medianen/ gjennomsnitt her....

Nei, jeg tror nok heller det var at det er anbefalt å amme til 2 år, ellers er det ingen som har sagt at det er gjennomsnittet.

AnonymBruker
Skrevet

Medianen (blant de som faktisk ammer) er 2år etter min erfaring. Selvom gjennomsnittet nok er lavere.

Oi, ble rot der...prøver igjen. Her er hun som sier det med medianen.

Anonymous poster hash: 20be0...ff5

Gjest RockOn
Skrevet

Oi, ble rot der...prøver igjen. Her er hun som sier det med medianen.

Anonymous poster hash: 20be0...ff5

Nei, hun sier hennes erfaring. Det er ikke medianen (merkelig ord å bruke i en sånn setting, de fleste sier bare gjennomsnittet...)

Hun sier jo dessuten at gjennomsnittet sikkert er under 2 år.

• 2 uker senere...
Skrevet

En oppdatering:

Natt 1: sovnet selv kl 20,00 - våknet 2315, tok han over i senga til meg (som alltid) og han forventer pupp (som vanlig), men nope - ingen pupp, natta nå, sove - det går bra bla, bla, bla. Han ble såklart opprørt og lei seg, men roet seg etter en 10 minutter og sovnet (oppå mamma), våknet i 0330-tiden og samme runden igjen, der ble det et par repriser da han sovnet men ikke ordentlig liksom. Våknet igjen 0550, da fikk han morgenpupp (morgenpupp ok fra 0500), og sov til 0710.

Natt 2, som var i natt: Sovnet 20. Våknet allerede 2230, tok han med inn (jeg hadde akkurat lagt meg), han var så søvnig at han ikke spurte etter pupp en gang - la han på puta/plassen hans hvor han sloknet med en gang :nigo: Og sov i strekk tll 0510 - men da var det visst morgen (han var særdeles opplagt etter å sovet så godt som i et strekk) :sol:

Så får vi se hvordan natt 3 blir :) Jeg er optimistisk i alle fall :) Tror dette kommer til å gå veldig greit.

Han er jo stor gutt faktisk og skjønner hva jeg sier :ler:

• Liker 7
Gjest Magdalene
Skrevet

Så godt at det der ut til å løse seg på en god måte for dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...