Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop
Skrevet

jeg syns ikke det er direkte kvalmt men litt unødvendig. Og så syns jeg det tyder på at man lar ungen være sjefen.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammet alle til de var over 2 år. Den siste tiden var det kun kveld og morgen. Kuttet ut natteammingen rundt 1 års alderen, av den grunn måtte vi avslutte samsoving også. Det gikk ganske greit. Litt smågråt et par netter. Når de var over 2 år valgte jeg først å kutte ut morgenpuppen, det var lettest følte jeg. Vi sto rett opp og gikk ut i stua UTEN å kose i senga (for da ble det puppemas). Melkemengden min gikk også rolig nedover når de bare fikk en sup på kveldstid. Etter en stund begynte jeg å legge de uten puppekosen, og selvom det var både trist og vemodig - måtte det dessverre en gang ta slutt.. (Alt har jo en ende......)

Gode råd er nok å forandre litt på vaner, slik at situasjoner ikke minner barnet på puppekosen. Ikke frata all kos med en gang, både for din egen og for barnets skyld;-)

• Liker 8
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg ammet alle til de var over 2 år. Den siste tiden var det kun kveld og morgen. Kuttet ut natteammingen rundt 1 års alderen, av den grunn måtte vi avslutte samsoving også. Det gikk ganske greit. Litt smågråt et par netter. Når de var over 2 år valgte jeg først å kutte ut morgenpuppen, det var lettest følte jeg. Vi sto rett opp og gikk ut i stua UTEN å kose i senga (for da ble det puppemas). Melkemengden min gikk også rolig nedover når de bare fikk en sup på kveldstid. Etter en stund begynte jeg å legge de uten puppekosen, og selvom det var både trist og vemodig - måtte det dessverre en gang ta slutt.. (Alt har jo en ende......)

Gode råd er nok å forandre litt på vaner, slik at situasjoner ikke minner barnet på puppekosen. Ikke frata all kos med en gang, både for din egen og for barnets skyld;-)

når jeg får unge skal jeg aldri samsove.

• Liker 1
Skrevet

Dere vil bli overrasket over hvor lenge mange ammer barna sine. Og det skal dere vite, jo lengre jo bedre (til et visst punkt). Myten om at et barn "ikke skal" ammes i mer enn 1-2år er en regel som er laget for foreldre som er lei av å amme. Barnet har absolutt ikke noe vondt av å bli ammet i flere år.

Jeg har vært borti de som aldri har ammet, og de som har ammet til barnet er 8. Medianen (blant de som faktisk ammer) er 2år etter min erfaring. Selvom gjennomsnittet nok er lavere.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ammet like lenge som deg, men ikke like ofte. Kuttet kveldspuppen bare ved å forklare barnet hva som skulle skje. Det gikk veldig greit. Morgenpuppen var det litt verre med. Bestemte mg for å ta kampen selv, nettopp for ikke å kutte både mammapuppen og ammingen samtidig. Kjøpte inn masse blåbær som jenta mi elsket på den tida. Ventet så til en dag hvor hun sov tålelig lenge, sånn ca.05.30, sto opp og serverte blåbær. Dt gikk greit, og sånn fortsatte det, dog men et lite tilbakefall en dag, men ellers gikk det overraskende greit. Etterhvert begynte hun å sove lenger og lenger, noe som var godt for alle. Forreten så var det vel en periode før jeg kuttet morgenpuppen hvor jeg begynte å si til henne hvis hun våknet midt på natta at hun kunne komme og sove i vår seng, men at hun ikke fikk pupp. Sa dette før vi la oss ned i dobbeltsenga slik at hun var klar over "reglene". Gikk egentlig bra det også.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Dere vil bli overrasket over hvor lenge mange ammer barna sine. Og det skal dere vite, jo lengre jo bedre (til et visst punkt). Myten om at et barn "ikke skal" ammes i mer enn 1-2år er en regel som er laget for foreldre som er lei av å amme. Barnet har absolutt ikke noe vondt av å bli ammet i flere år.

Jeg har vært borti de som aldri har ammet, og de som har ammet til barnet er 8. Medianen (blant de som faktisk ammer) er 2år etter min erfaring. Selvom gjennomsnittet nok er lavere.

er kjipt for mora å måtte dra fram puppen når ungen kommer. MAMMAA jeg vil ha pupp. Skal man aldri få kroppen tilbake liksom? Skal man være en slave for ungen sin til det begynner på barneskolen?

Skrevet

Ei jeg kjenner fortalte at hun fikk tips om å smøre litt olivenolje på brystvortene når det var snakk om avvenning. Husker ikke helt hvorfor, om det var noe med smaken, eller om barnet rett og slett ikke fikk tak i brystvorta fordi den ble glatt.

Jeg kan overhode ikke gå god for tipset, men du kan jo prøve å google litt.

Lykke til.

Skrevet

Nei, man SKAL amme eller gi MME til de er ett år. Etter det bestemmer du jo selv... WHOIS anbefaler amming til barnet er to år.

Anonymous poster hash: bd93d...b34

Det er jo for hele verden, altså for sultområder og det hele. Feite, norske unger trenger ikke mm til de er to år.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg ammet til datteren min var to år og en måned. Lurte som deg på hvordan vi noen gang skulle klare å slutte, kviet meg veldig for å skulle ta den kampen. Men så en dag ville hun ikke ha ' puppen er tom Mamma,' sa hun. og da var det slutt. Nå ammet jeg kun en gang om dagen da- på kveldstid før leggetid.

skjønner godt at det kan være vanskelig å kutte nattammingen. Man er trøtt, og har lett forå ty til enkleste løsning - og det er gjerne å slenge fram en pupp, og sove videre. jeg nattammet nok fra tid til annen fram til halvannet år, heldigvis sluttet hun av seg selv.

Er det mulig at mannen din kan legge og ta nattevåk i starten under avvenningen? Det sies at det ofte er lettere når pappaen gjør det, fordi han ikke lukter melk eller forbindes med melk. (Om han ikke orker/gidder synes jeg heller ikke synd på han fordi han sover på sofaen ;) ) Har barnet noen gang sovet vekk fra deg- hvordan fungerer i såfall det? da er jo ikke puppen tilgjengelig overhodet.

Endret av Eplenepe
AnonymBruker
Skrevet

hvorfor skulle det være tull? Fins faktisk folk som ammer så lenge ungen vil

Nei, som sagt så tror jeg jo ikke det. Men det er snart helg og er nok av kg'ere som kunne moret seg litt med å skape en ny sånn "hvor lenge skal man amme"-debatt. Jeg syns det er topp at hi ammer når det kjennes naturlig for både henne og barnet, men ser motivet for å slutte når mannen har sovet på sofaen så lenge.

Anonymous poster hash: 20be0...ff5

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Nei, som sagt så tror jeg jo ikke det. Men det er snart helg og er nok av kg'ere som kunne moret seg litt med å skape en ny sånn "hvor lenge skal man amme"-debatt. Jeg syns det er topp at hi ammer når det kjennes naturlig for både henne og barnet, men ser motivet for å slutte når mannen har sovet på sofaen så lenge.

men virker nå mer som at hun ikke vil mer men at hun ikke klarer å avvenne ungen

Skrevet

Håper dere finner ut av det Line, da vi sluttet med nattpuppen fikk hun vann i stedet da hun våknet- nå er det nok med litt kos, sang evt byssing. Dag/kveldspupp har hun sluttet med av seg selv her, mistet plutselig interessen (jeg trodde aldri den puppegale jenta skulle gjøre det ;) , men morgenpuppen etter kl fem har hun fremdeles.

Og til deg som synes det er kvalmt at barna forsyner seg med pupp selv så kan jeg bare si at det begynner noen veldig tidlig med, her begynte frøkna med det rundt 7 mnders alderen.

Skrevet

Trenger å følge med her. Vi jobber med å slutte også, med det går ikke så bra. Hun blir fortsatt helt krakilsk etter fem uker. og jeg har vært skoleeksemplet på streng og konsekvent. Ingen "småsutring et par kvelder" her, nei...

Så håper jeg at de som ikke har noe konkret å komme i forhold til hva TS spør etter, kan gå et annet sted å være selvgode. (Selvgodhet er mer kvalmende enn et barn på to år som dier).

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

men virker nå mer som at hun ikke vil mer men at hun ikke klarer å avvenne ungen

Ordla meg litt feil der ser jeg. Jeg og leser det som at hun vil slutte men trenger råd om hvordan. (kunne da vært en kamuflert "hvor lenge amme"-tråd for å få reaksjonene fra alle som syns at dette er ekkelt og kvalmt og alt dette). Men syns også at i dette tilfellet er det på tide med noen grep da det tydeligvis går ut over forholdet til mor og far. Slutt med nattammingen men fortsett med morgen og kveld hvis hun vil det :-) Er mitt tips...

Skrevet

Jeg synes det høres helt flott for barnet å få morsmelk og å samsove så lenge, men hadde aldri klart å leve slik selv. Bare å ikke ha mannen i senga, og senga for oss selv, ville vært uaktuelt her. Men vi er forskjellige, og det er ikke opp til andre å dømme.

Da vi nattavvente ved 11mnd (fra mme, noe helt annet selvsagt) fungerte det best å kutte alle måltider på en gang, og være konsekvent. Ser for meg at med en 2åring kan man forklare mer også, slik at ungen er forberedt.

Og jeg ville nok overlatt avvenninga til pappan om jeg hadde ammet. Tatt meg en ferietur på egenhånd, etter 2 år med ungen tett på kroppen. Pakka brystpumpe og dratt til syden eller noe. ;)

• Liker 2
Skrevet

Her samsov vi alle 3, mannen ble ikke "kastet" ut av soverommet. Jeg la alltid jentene i sengene sine selv på kvelden, men når de våknet og ville ha pupp - sov vi resten av natten sammen. (Det var helt naturlig, man er normalt stuptrøtt på natta og amming er itillegg veldig søvndyssende - så jeg ga jentene puppen og sovna...;-))))

• Liker 3
Skrevet

Det er jo for hele verden, altså for sultområder og det hele. Feite, norske unger trenger ikke mm til de er to år.

Ja for i sultområdene der mødrene nesten ikke får i seg mat klarer kroppene deres likevel på en eller annen merkelig måte å produsere massevis av morsmelk.......? :murvegg:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja for i sultområdene der mødrene nesten ikke får i seg mat klarer kroppene deres likevel på en eller annen merkelig måte å produsere massevis av morsmelk.......? :murvegg:

....eeeeh, ja?? Det er ikke noe problem å amme selv om man selv er sulten. Kroppen prioriterer mat til avkommet.

Anonymous poster hash: aaf66...f70

• Liker 3
Gjest BettyBoop
Skrevet

Nei men alternativet til å amme i de landene er at babyen dør. I norge dør ingen toaringer av å ikke få morsmelk

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo prøve å kutte om natta først, og ha bare morgen og kvelds-pupp. Da får du trappet ned litt etter litt sånn at du slipper melkespreng. Prøv å forklar barnet at hvis han våkner på natta så får han ikke pupp, men han kan evt. få vann? I forhold til samsovingen så hadde jeg absolutt latt barnet få sove hos dere hvis han våkner om natta og vil det, men jeg er ganske liberal i forhold til sengedeling, vet mange andre ikke er det. Få pappa'n til å delta i det her da :-)

Sønnen min avvente seg gradvis da han startet i barnehagen, han var 18 mnd. Samsoving fortsatte vi med til en viss grad da. Han ble lagt i egen seng på eget rom, men hvis han våknet om natten og ikke ville roe seg så fikk han sove med oss. Etterhvert kom han tuslende inn til oss av seg selv, og det gjør han fortsatt innimellom selvom han er 4 år.

Lykke til!!

Ja, og forresten, så sov pappa'n på sofaen i langt over et år her og.. Han syns det var like greit han da, så fikk han sove i fred, så det er ikke alltid sånn at det er så synd på pappa'n. Forholdet vårt er og helt fint for det ;-)

Anonymous poster hash: 29897...5e2
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...