AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #1 Skrevet 6. juni 2013 Til dere som har barn: Hva synes dere om programmet "Supernanny" og metodene som brukes for å irettesette barn? Anonym poster: 9cb55659bb33586d6e164bf1b37dbfa3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #2 Skrevet 6. juni 2013 Det synes jeg ikke noe om. Kortsiktige metoder som kan fungere en liten stund. Det er laget som et TV-program og de vil ha en løsning på 1-2-3. Tviler på at det holder lenge. Anonym poster: f5e1ed52450463914e55d91a38841645 3
Hjarte Skrevet 6. juni 2013 #3 Skrevet 6. juni 2013 Det synes jeg ikke noe om. Kortsiktige metoder som kan fungere en liten stund. Det er laget som et TV-program og de vil ha en løsning på 1-2-3. Tviler på at det holder lenge. Anonym poster: f5e1ed52450463914e55d91a38841645 Enig! Jeg synes det er horribelt at denne dama skal veilede familier som egentlig trenger profesjonell hjelp. Hun er jo en nanny, eller barnevakt på godt norsk. Hun tar jo på seg en jobb som hun absolutt ikke har peiling på.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #4 Skrevet 6. juni 2013 tja, hun har vel noe peilig.. mener hun har studert psykologi (og da spesielt barns adferd) i noen år. Synes hun er en flott dame jeg! Anonym poster: 580dc2f06ede28b5163ab75eab212329 28
Silfen Skrevet 6. juni 2013 #5 Skrevet 6. juni 2013 En britisk nanny er ofte utdannet og aldeles ikke bare en barnevakt. Jeg syns metodene hennes er velfungerende for en god del barn. Derimot så er jeg sterkt imot at barn eksponeres som drittunger på verdensomspennende tv på den måten der. 29
Hjarte Skrevet 6. juni 2013 #6 Skrevet 6. juni 2013 tja, hun har vel noe peilig.. mener hun har studert psykologi (og da spesielt barns adferd) i noen år. Synes hun er en flott dame jeg! Anonym poster: 580dc2f06ede28b5163ab75eab212329 Virkelig? Jeg finner ikke noe sted at hun har studert noe som helst. Jeg har sett at hun har plassert barn i timeout fordi de er lei seg, og fokusere på straff istedetfor å faktisk kommunisere med barna, så jeg ser ikke hva som gjør at hun er så bra. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #7 Skrevet 6. juni 2013 Virkelig? Jeg finner ikke noe sted at hun har studert noe som helst. Jeg har sett at hun har plassert barn i timeout fordi de er lei seg, og fokusere på straff istedetfor å faktisk kommunisere med barna, så jeg ser ikke hva som gjør at hun er så bra. Da ser du noe helt annet enn meg! Jaja, curlingforeldre tar over verden. Anonym poster: e6a828a0c8273130f2086d3072290043 20
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #8 Skrevet 6. juni 2013 Det synes jeg ikke noe om. Kortsiktige metoder som kan fungere en liten stund. Det er laget som et TV-program og de vil ha en løsning på 1-2-3. Tviler på at det holder lenge. Anonym poster: f5e1ed52450463914e55d91a38841645 Ser den, samtidig så tenker jeg at enkelte av metodene kan ha noe for seg. Anonym poster: ee68d1ecbc9783b675da3de4c2fba344
lalaB Skrevet 6. juni 2013 #9 Skrevet 6. juni 2013 (endret) Virkelig? Jeg finner ikke noe sted at hun har studert noe som helst. Jeg har sett at hun har plassert barn i timeout fordi de er lei seg, og fokusere på straff istedetfor å faktisk kommunisere med barna, så jeg ser ikke hva som gjør at hun er så bra. Det er ikke straff, men grensesetting, og det lærer barna at ting får konsekvenser. Endret 6. juni 2013 av lalaB 9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #10 Skrevet 6. juni 2013 Enig! Jeg synes det er horribelt at denne dama skal veilede familier som egentlig trenger profesjonell hjelp. Hun er jo en nanny, eller barnevakt på godt norsk. Hun tar jo på seg en jobb som hun absolutt ikke har peiling på. Er ikke enig i dette. Jeg ser det ikke slik at familiene trenger profesjonell hjelp, men rettledning i forhold til barna. Jeg vet ikke hvilken utdannelse hun har. Anonym poster: ee68d1ecbc9783b675da3de4c2fba344 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #11 Skrevet 6. juni 2013 tja, hun har vel noe peilig.. mener hun har studert psykologi (og da spesielt barns adferd) i noen år. Synes hun er en flott dame jeg! Anonym poster: 580dc2f06ede28b5163ab75eab212329 Ja, hun er flott Anonym poster: ee68d1ecbc9783b675da3de4c2fba344
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #12 Skrevet 6. juni 2013 En britisk nanny er ofte utdannet og aldeles ikke bare en barnevakt. Jeg syns metodene hennes er velfungerende for en god del barn. Derimot så er jeg sterkt imot at barn eksponeres som drittunger på verdensomspennende tv på den måten der. Ja, det er litt problematisk. Samtidig så henger jeg meg ikke opp i barnas utseende og ville neppe kjent de igjen eller holdt noe mot dem om det skulle vært aktuelt. De er barn... Anonym poster: ee68d1ecbc9783b675da3de4c2fba344 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #13 Skrevet 6. juni 2013 Virkelig? Jeg finner ikke noe sted at hun har studert noe som helst. Jeg har sett at hun har plassert barn i timeout fordi de er lei seg, og fokusere på straff istedetfor å faktisk kommunisere med barna, så jeg ser ikke hva som gjør at hun er så bra. Har ikke sett at barna har blitt plassert i timeout når de er lei seg, jeg oppfatter de som utagerende når de blir satt i timeout. Samtidig synes jeg at timeout kanskje blir brukt litt for hyppig. Timeout er den strengeste "straffen" (tilbakemeldingen) jeg gir mine barn og den brukes bare når de f.eks slår. Ellers bruker jeg tilsnakk. Kommunikasjon er vel og bra, men ikke i alle tilfeller. Anonym poster: ee68d1ecbc9783b675da3de4c2fba344 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #14 Skrevet 6. juni 2013 Syns hun er flink jeg. Og hun har nok en utdannelse innen slikt, selv om tv-programmet heter super-nanny. Anonym poster: 032250796efaea1da8c9acdb5c756ceb 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #15 Skrevet 6. juni 2013 Det hun lærer barna er grensesetting, og det at ting får konsekvenser. Ja. Leste et sted på forumet at en tvungen unnskyldning ikke har verdi og at barn ikke burde tvinges til å be om unnskyldning. Hvordan skal de da lære hva som er akseptabelt og ikke? Man må faktisk lære barn å si unnskyld, det er ikke en medfødt egenskap... Anonym poster: ee68d1ecbc9783b675da3de4c2fba344 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #16 Skrevet 6. juni 2013 Virkelig? Jeg finner ikke noe sted at hun har studert noe som helst. Jeg har sett at hun har plassert barn i timeout fordi de er lei seg, og fokusere på straff istedetfor å faktisk kommunisere med barna, så jeg ser ikke hva som gjør at hun er så bra. Hun plasserer barn i time-out fordi de har gjort noe galt. Men hun hjelper også foreldrene og barna til å finne hva som ligger bak, men utenom time-outen. Ja, hun fokuserer på straff når barna ikke oppfører seg. Men desto mer på å få foreldrene til å innse hva DE gjør galt, og hvordan DE kan gjøre hverdagen enklere for barna - som igjen gir barn som ikke trenger å utagere. Det handler jo stort sett om barn som kjapt skjønner å oppføre seg, mens foreldrene er de som virkelig trenger oppdragelse. At dette fungerer på en uke for alle familier, det tviler jeg på. Og sånn sett blir dette, som alle andre "show", noe man må ta med en klype salt. Men grunnpoengene hennes er flotte. Foreldrene skal sørge for at barna har det bra og at ting fungerer, barna skal oppføre seg greit innenfor rimelige regler. Det er virkelig ikke strengt å kreve at de ikke slår, sparker, banner osv.. Liker programmene, får noen aha-opplevelser som jeg tar med meg i egen oppdragelse, selv om jeg ikke gjør alt på samme måte. Anonym poster: 577e98f153f7f9256ca5bdff8bb848b8 14
Hjarte Skrevet 6. juni 2013 #17 Skrevet 6. juni 2013 Her fikk jeg noen reaksjoner ja. Jo da, hun har faktisk satt barn i timeout fordi de var lei seg. De sutret nemlig, og det ville hun ikke høre på, så derfor fikk de en advarsel før hun satt de i timeout. Jeg liker ikke at barn skal bli straffet for at de er lei seg. Følelser kan man ikke styre, de vil heller ikke forsvinne selv om en britisk nanny setter deg på timeout i tre minutter, og ber deg om å si unnskyld etterpå. Grunnen til at jeg ikke liker timeout: Barna lærer seg ikke å si unnskyld for at de er lei seg for det de gjorde, men de lærer å si unnskyld for å ikke bli plassert på timeout igjen. Dvs at de hele poenget med å si unnskyld blir borte pga frykten for straff. Barn må lære seg å føle empati gjennom erfaringer fra omverdenen, men hvordan skal de lære seg det når det ikke blir fokusert på hva den andre personen følte da de gjorde noe galt?
Gjest BettyBoop Skrevet 6. juni 2013 #18 Skrevet 6. juni 2013 Til dere som har barn: Hva synes dere om programmet "Supernanny" og metodene som brukes for å irettesette barn? Anonym poster: 9cb55659bb33586d6e164bf1b37dbfa3 nå har ikke jeg barn, men ser ikke noe problemer med de. Hun bruker bedre metoder enn foreldrene selv i alle fall. Foreldrene i supernanny klarer jo ikke å ha noe kustus på ungene i det hele tatt og virker helt udugelige. 6
Gjest BettyBoop Skrevet 6. juni 2013 #19 Skrevet 6. juni 2013 Enig! Jeg synes det er horribelt at denne dama skal veilede familier som egentlig trenger profesjonell hjelp. Hun er jo en nanny, eller barnevakt på godt norsk. Hun tar jo på seg en jobb som hun absolutt ikke har peiling på. tydeligvis har hun peiling
lalaB Skrevet 6. juni 2013 #20 Skrevet 6. juni 2013 Her fikk jeg noen reaksjoner ja. Jo da, hun har faktisk satt barn i timeout fordi de var lei seg. De sutret nemlig, og det ville hun ikke høre på, så derfor fikk de en advarsel før hun satt de i timeout. Jeg liker ikke at barn skal bli straffet for at de er lei seg. Følelser kan man ikke styre, de vil heller ikke forsvinne selv om en britisk nanny setter deg på timeout i tre minutter, og ber deg om å si unnskyld etterpå. Grunnen til at jeg ikke liker timeout: Barna lærer seg ikke å si unnskyld for at de er lei seg for det de gjorde, men de lærer å si unnskyld for å ikke bli plassert på timeout igjen. Dvs at de hele poenget med å si unnskyld blir borte pga frykten for straff. Barn må lære seg å føle empati gjennom erfaringer fra omverdenen, men hvordan skal de lære seg det når det ikke blir fokusert på hva den andre personen følte da de gjorde noe galt? Nå baserer du du motstanden mot henne på én bestemt hendelse der enten hun eller du har misforstått hva som faktisk skjedde. Primært brukes ikke time-out for å irettesette følelser hos barnet, det er når barnet gjør noe som ikke aksepteres. Jeg tviler sterkt på at et barn som er lei seg blir plassert i time-out bare fordi supernanny "ikke gadd å høre på det". Det kan være en situasjon du kanskje ikke fikk helt med deg, kanskje time-outen var basert på noe helt annet, og at barnet var "lei seg" for at det ikke fikk viljen sin? Eller det kan være at supernanny misforsto barnet den ene gangen du så på. Jeg har sett ganske mange episoder av supernanny, og aldri opplevd å se hun setter barn i time-out på den måten du nevner. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå