Gå til innhold

Fotvorter

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Lapis brukte jeg sist jeg hadde fotvorte (10 år siden tror jeg) kjøpte det igjen nå da jeg fikk vorte på hånda og den ble også borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lizbet

Om du skraper litt av innsiden bananskallet og plastrer fast over vorta...Det lærte jeg hos en fotpleier. Det tok knekken på noen av dem. Jeg tar meg i å lure på om dere behandler lenge nok.....

Om den stikker inn i beinet - kan det være liktorn???

Uansett, jeg fikk bedøvelse og skrapet ut de siste jeg hadde. Siden har jeg ikke hatt noen. Og har befunnet meg langt unna svømmehaller.

Verucid behandling tar lang tid. Og er lettest om man har noen andre som kan hjelpe med skrapingen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vorteplaster fungerer bedre enn Verucid. Pass på å skrape av "død hud" innimellom, og alltid ha vorteplasteret på! Jeg tok sportstape over for å holde det bedre på plass.... Og så ta tiden til hjelp, det kan sikkert ta et par uker eller mer dersom den er stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotvorter er noe :evil: :evil: :evil: Fryktelig vanskelig å komme til for å skrape og herje, er det også!

Jeg hadde en gjenstridig en under hælen, og legen ville ikke begynne med frysing og skjæring og slikt, pga risiko for problemer senere.

Så jeg gikk igang med vorteplaster og tapetkniv. Tok lang tid, og det er viktig å ikke gi opp når du tror det er slutt. Det tar mange uker!!!!! Men jeg ble ganske myk i beina etterhvert.

Ok: alvorlig: Bruk vorteplaster når du har badet, så huden er bløt. Vorteplastere må festet skikkelig på tørr hud, og dekkes til med et skikkelig plaster (synes ikke det som følger med sitter godt nok). Etter et par dager er endel av huden død. Den kan skjæres bort. Vorta vil da synes bedre, som en rund fordypning. Det er akkurat som om mange tråder/prikker ligger i slutten av vorta - det er det som gjør den lett og se etterhvert. Vanlig hud som utsettes for vorteplaster blir veldig sårbar og hudløs, men vorta tåler masse mer. Så begynn gjerne med de store vorteplasterne til vorta er tydelig nok (nå snakker jeg om fotvorter som ligger dypt nedtråkka). Etterhvert funker det med mindre plaster som bare angriper selve vorta. Fortsett å skjær løs død hud og selve vorta, nytt plaster, to -tre dager, skjær videre, nytt plaster....... Hold på til det bare er sår, rosa hud igjen. Og litt til. Så masse sinksalve og god pleie av føttene, så gror det så fint igjen. Men følg med hvis vorta fortsatt er der, så den kan tas tidlig og grundig igjen.....

Jeg har fått en ny en nå - må visst bare sette igang........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg måtte fryse bort en fotvorte under hælen , hos legen fordi ingenting av vortemidler hjalp. Frøs først bort en gang, men da kom den tilbake. Andre gangen jeg frøs den bort fikk jeg en stor blå kul under hælen og det var ganske vondt, men har ikke hatt fotvorter side. Det eneste minuset er at huden under hælen ble hardere og tykkere etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Væren-hvordan gikk det med fotvorta di?

Har en i familien som har fått fotvorte mellom 2 tær,ikke noe smertefult men likevel ikke noe særlig å drasse på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest rødbrus

En annen bekjent av meg har derimot en fotvorte under den ene foten som det er umulig å få bort. Den hadde vært så lenge at den faktisk har grodd inn til beinet, så selv om hun har vært og opperert og skrapet inn til beinet ble den ikke vekk... Men det var vist en grusom vond opplevelse selv med bedøvelse og det hele, og vorten er vist mer eller mindre plagsom hele tiden... *grøss*

Ææææhh, stakkars jente. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Happylappy

Hei..

Hadde store problemer da jeg var unge etter besøk i svømmehallen.. Hadde mange vorter rundt omkring på føtterne. Brukte salt og plaster/plast..hadde det på 3-4dager tror jeg..ikke ta det av imens..og masse salt rundt vortene..ble helt borte og kom aldri igjen..fikk en vorte på fingeren og prøvde det samme..borte for godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn fikk ei utrolig stor vorte under beinet, den ble så stor - og ble til tre etter hvert, vi prøvde slikt vortemiddel men det hjalp ingenting :evil:

Jeg så veldig mørkt på det siden den var stor, han begynte og gå skeivt - jeg tenkte og andre sa at den måtte opperes vekk.

Men i et siste "desperat" forsøk kjøpte jeg plaster fra "shcoll" tror jeg, som kun skal dekke vorte - det er vortemiddel i dette plasteret.

Husker jeg syns det var merkelig at ikke apoteket hadde anbefalt dette plasteret andre ganger jeg hadde vært der :veldigsur:

Jaja, min historie - men alle er jo ulike.

Go sommer uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...
Gjest FOTVORTEFRIK

Hei, ser det er lenge siden denne tråden var oppe. Prøver meg likevel!

Jeg har veldig mange vonde fotvorter, og har prøvd veldig mye syns jeg. Har prøvd bananskall, frysesett fra apoteket, skrape bort.. Og sikkert mye mer. Men greia er at jeg har en "koloni" av vorter under den ene foten, kun over et lite område, bare noen cm i areal. Men det er sikkert 50 små vorter..

Så hvordan finner jeg noe som funker av vorteplaster osv når jeg har over så "stort" område? Nekter å dra til legen, er så flau..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei, ser det er lenge siden denne tråden var oppe. Prøver meg likevel!

Jeg har veldig mange vonde fotvorter, og har prøvd veldig mye syns jeg. Har prøvd bananskall, frysesett fra apoteket, skrape bort.. Og sikkert mye mer. Men greia er at jeg har en "koloni" av vorter under den ene foten, kun over et lite område, bare noen cm i areal. Men det er sikkert 50 små vorter..

Så hvordan finner jeg noe som funker av vorteplaster osv når jeg har over så "stort" område? Nekter å dra til legen, er så flau..

Ingenting å være flau over. Når det er over et stort område, kan det være mosaikkvorter. Det anbefales ikke at du skraper bort, ettersom vortene kan spre seg enda mer da.

Det beste ville vært om du tok kontakt med lege. Enkelte vortetyper kan ikke behandles selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...