Gå til innhold

Gode sko til å gå på asfalt


Gjest Blondie65

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Sliter med vondt i ryggen etter at jeg begynte å gå lengre turer. Det er dessverre et stykke å gå på asfalt til nærmeste skogssti og bil har jeg ikke.

Så da lurer jeg på om noen der ute kan anbefale gode sko til å gå på asfalt slik at jeg får mindre ubehag?

Jeg er villig til å legge litt penger i det - men da snakker vi opp mot kr 1.500.

Hvis det er noen som har tips om mirakelsko som er noe dyrere så tar jeg gjerne mot tipset, men ser helst at ikke hele feriepenge budsjettet går til sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt tips er å ta en tur innom Løplabbet dersom det finnes en sånn nær der du bor. Jeg måtte reise langt for å finne Løplabbet, men du som det var verdt det!

De er veldig profesjonelle der og finner gode sko som passer akkurat deg og dine føtter og ditt bruk. Det som er knallgode sko for meg er kanskje ubrukelige sko for deg. Så omså du bruker 3000 kroner på nye sko du får anbefalt her inne så kan de være elendige for dine føtter.

På Løplappet filmer de føttene dine mens du går eller løper på en tredemølle (du velger det du vil bruke skoene mest til). Først filmer de med de skoene du har på deg når du kommer inn, eventuelt et par tilfeldige joggesko i rett størrelse dersom du kommer dit i sko som ikke egner seg til å gå/løpe på tredemølle. Så viser de deg filmen av føttene dine sett bakfra i saktefilm. Jeg fikk hakeslipp. Jeg har jo - naturlig nok - aldri sett føttene mine i den vinkelen før. Jeg hadde en veldig stor bue i ankelområdet på begge føttene. Kraftig overpronasjon kaller de det. Altså trengte jeg sko som korrigerte for sterk overpronasjon. I tillegg trengte jeg god demping fordi jeg er tung og går mye på asfalt.

Så fant de frem et par sko som passet denne beskrivelsen, jeg prøvde dem og gikk på nytt på tredemølla og fikk se filmen etterpå. En kraftig forbedring! Men de ga seg ikke så lett. Jeg fikk prøve et par sko til og gikk gjennom samme regla. Disse føltes ikke riktig så gode som de første skoene, så jeg fikk prøve enda et par. Til slutt hadde jeg prøvd 6 par sko, alle ble filmet og til slutt valgte jeg det paret som føltes best på føttene og samtidig fikset overpronasjonen så bra som mulig. Jeg betalte 1300 kroner, noe som er masse penger for meg. Jeg bruker sjelden mer enn 500 kr på et par sko. Men dette kjøpet har jeg ikke angret på et sekund. Jeg har et nærmest religiøst forhold til disse skoene mine! :fnise:

Jeg slet tidligere med at jeg fikk vondt i knær og ankler etter en veldig kort gåtur. Med disse skoene kan jeg gå utrolig mye lengre uten å få vondt.

Så ta deg en tur på Løplabbet, eller andre med god kunnskap på dette med riktige sko til riktige mennesker. :)

Lykke til!

http://www.loplabbet.no/

Anonym poster: 8f17fdb733493783d348ef50d76a2905

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du for sannsynligvis Asics Kayano 17 (fjorårets sko) for rundt 1500kr, det er en utrolig bra sko. Om du har nøytral eller underpronasjon forsåle er nok Asics Nimbus et bedre valg. Har selv overpronasjon og har brukt kayano i flere år nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skoselger viljeg påpeke at en så grundig løpsanalyse som gjøres hos løplabbet ikke er nødvendig for en gåsko. Du kan selvfølgelig velge en løpesko, men du kan og velge eks: easytone eller andre fulldempede gåsko. Ikke hør på hva andre sier om merker, velg den skoen som sitter bra på din fot, selvfølgeli i samråd med en som kan noe om sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Nå skal ikke jeg løpe, jeg skal gå. Jeg bor slik til at jeg må gå i en halvtime før jeg kommer på skogssti. I tillegg kommer at jeg også går istedenfor å ta buss. Dette må jeg gi meg med hvis jeg ikke får hjelp i en eller annen form mot sterke smerter i ryggen.

Derfor jakter jeg på gode råd fra andre angående sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asics gel numbus 14:) Fjorårets modell er nok litt billigere, men forskjellene er minimale. KJEMPE god sko, er som å gå på en sky!:D De koster litt mer enn det du vil legge i dem, men på nett har jeg sett dem til rett over 1000. Så du kan jo prøve dem i butikken så du vet åssen størrelse du må ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zakuro, ja Nimbus er gode for noen, men ikke for alle. for min del er hælkappen på alle asivs sko for høy for me. Det kan og være tolfellet for TS. Ikke anbefal en spesiell sko, det må hunfinne ut av selv.

Blondie, hvordan er terrenget når du kommer inn på skogstien? Mye røtter, fjell, myr/vått, steinete eller mer grusvei? Det har noe å si for hvilken kategori du skal bevege deg inn i ang valg av sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Disse skoene vil hovedsakelig bli benyttet på asfalt. Stien jeg går oftest på er en grusvei.

De gangene jeg tar bussen for å komme opp på Fløyen har jeg allerede udempede sko som er veldig gode å gå i.

Og ja, jeg må prøve selv, for jeg har dessverre også veldig høy vrist og har derfor kjøpt Nike sko for siste gang da alle disse er trang over vristen.

Jeg tar til meg alle tips her - også andres personlige erfaringer. Jeg har enda ikke vært på Løpøabbet, men sist jeg kjøpte sko følte jeg meg snakket i senk av selgeren. Derfor vil jeg ha litt mer info før jeg går butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zakuro, ja Nimbus er gode for noen, men ikke for alle. for min del er hælkappen på alle asivs sko for høy for me. Det kan og være tolfellet for TS. Ikke anbefal en spesiell sko, det må hunfinne ut av selv.

Blondie, hvordan er terrenget når du kommer inn på skogstien? Mye røtter, fjell, myr/vått, steinete eller mer grusvei? Det har noe å si for hvilken kategori du skal bevege deg inn i ang valg av sko.

Jeg kan vel anbefale en spesiell sko:P Er jo opp til ts å vurdere om den sitter godt nok eller ikke til hennes fot. Men det vet hun jo best selv:)

Men terreng er noe å tenke på; du kan jo spørre i butikk eller se om du finner tester på nettet for ulike typer sko for ulike typer terreng:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg som anbefalte Løplabbet her.

Jeg har null peiling på sko og merker, men de jeg har - og er superfornøyd med - heter progrid omni 9 saucony. Lett skal det ikke være i hvert fall. :fnise:

http://www.runnersworld.ltd.uk/acatalog/Saucony_Progrid_Omni_9_Mens.html

Vil bare påpeke at jeg kun går (mest på asfalt, litt på grusvei), jeg løper ikke og jeg er også høy over vristen (finner sjelden f.eks. pensko/ballerinasko som ikke klemmer så masse at jeg blir sprø). Men disse joggeskoene passet altså godt for meg. Jeg følte ikke at de prøvde å prakke på meg dyre sko på Løplappet. Skoene jeg prøvde var i priser fra 700 til 1800 kr, og jeg endte altså opp med de til 1300 kr fordi ekspeditøren var nøye på at jeg burde ha de som passet mine føtter best. Hun prøvde ikke på noen måte å få meg til å kjøpe de dyreste. Kan jo være jeg var heldig da.

En ting som var litt merkelig: I butikken kjentes skoene utrolig deilige å ha på og jeg kjente meg lett til bens. Ekspeditøren mente at "riktige" sko vil føles lettere enn "feil" sko, og sa at det ikke var noen vesentlig vektforskjell på noen av skoene, og det tror jeg stemmer godt. Men i alle fall så var det sånn at da jeg begynte å gå med dem langs veien føltes det veldig rart og litt ubehagelig i starten. Så jeg måtte venne meg sakte til skoene og gå korte turer de første 2-3 gangene. Men så ble jeg vant til dem og etter det så har jeg aldri kjent maken til sko.

Om man skal løpe eller gå trenger ikke være avgjørende for om man trenger profesjonell hjelp for å finne riktige sko. Men når man sliter med smerter når man går så er det nok hakket viktigere å god hjelp til å finne sko som passer. For min del handlet det om vonde knær/ankler og noen ganger smerter i hoftene selv ved korte turer, pga overvekt. Som overvektig trengte jeg å være aktiv, men for å klare å være aktiv mer enn 10 minutter av gangen så trengte jeg sko som hjalp meg litt. Og det klarte ingen å hjelpe meg med før jeg dro innom Løplabbet.

Huff, jeg føler jeg messer i vei som en predikant her. :laugh: Det er ikke meningen å si at alle må gjøre som meg altså. Jeg vil bare dele mine positive opplevelser siden det har utgjort en så stor forskjell for meg.

Anonym poster: 8f17fdb733493783d348ef50d76a2905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg tar til meg alle råd jeg, og oppfatter ingen som masete.

Hér er det altså korsryggen som lager helvete.

Mitt motiv for å trene er også vekttap og bedre fysisk form. Jeg er overvektig og tror mye av problemene skyldes skyldes det. Men det blir jo en veldig ond sirkel dette hvis jeg ikke kan trene fordi jeg er overvektig og ikke får gått ned i vekt fordi jeg ikke får trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt motiv for å trene er også vekttap og bedre fysisk form. Jeg er overvektig og tror mye av problemene skyldes skyldes det. Men det blir jo en veldig ond sirkel dette hvis jeg ikke kan trene fordi jeg er overvektig og ikke får gått ned i vekt fordi jeg ikke får trent.

Det var der jeg også var og til dels har vært de siste par årene. Bassengtrening var liksom et av få alternativer, og det var ikke alltid så lett å få til verken praktisk eller motivasjonsmessig. Jeg elsker å gå turer, og det er jo så enkelt å hive på seg sko og legge avgårde på tur. Så det å få riktige sko har vært helt avgjørende for meg. Jeg har dessverre vært plaget av en skade som har vært tidvis tilbakevendende i et par år, men i gode perioder har skoene vært mine beste turvenner. Nå ser det ut som jeg har klart å riste av meg skaden, og jeg går stadig mer tur. Og vekta går nedover. :)

Jeg håper du finner deg gode sko som hjelper deg til mer aktivitet. Det er så utrolig godt når man kan bevege seg fritt uten smerter. Om det blir Løplabbet eller noe helt annet er ikke så viktig, bare skoene er gode for deg.

Anonym poster: 8f17fdb733493783d348ef50d76a2905

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har jeg kjøpt to par sko.

Et par Addidas Supernova Glide og et par Asics T16QQ.

:)

Flott! Du får holde oss oppdatert på hvordan de er å gå med og om det hjalp på ryggproblemene.

Anonymous poster hash: 8f17f...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville IKKE gått for dyre sko med støtte og demping: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8351623

Anonym poster: cd160d31305ec2b15636ad1c2c767709

Enig! Jeg har fått vondt i ryggen ETTER å ha investert i dyre sko med demping. Jeg synes godt artikkelen kunne gått inn på barefoot også. Med mye demping blir det til at man lander på hælen, altså feil gå og løpe-teknikk. Det er for hardt på kroppen.

Bare prøv å gå barføtt på hardt underlag og gå på hælen. Det gjør vondt. Man går automatisk mer på tåballene slik vi er laget for å gjøre. Når man lander på tåballene så tar hele kroppen jevnt av for trykket.

Så rådet mitt er: gå barbeint eller kjøp barefoot shoes! For eksempel Vibram FiveFingers.

Anonymous poster hash: b31bf...e54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Den dagen jeg ikke har 35+ kg overvekt skal jeg ta en ny vurdering på hva slags sko jeg trenger. Inntil da er demping nødvendig.

Det har vært mye snakk om over- og underpronering - uten at man forklarer hva dette betyr. Jeg har også opplevd mye snakk om plattfot og tverrplatfot og jeg har nærmest blitt sett på som litt tilbakestående når jeg sier at jeg ikke har plattfot av noe slag. Det jeg derimot har er overvekt som sliter på leddene og ryggen oppover kroppen. Fordi jeg går mye må jeg ha gode sko og fordi jeg dessverre er nødt til å gå på asfalt fordi jeg bor et stykke fra nærmeste skogsløype og ikke har bil så må skoene være dempet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen jeg ikke har 35+ kg overvekt skal jeg ta en ny vurdering på hva slags sko jeg trenger. Inntil da er demping nødvendig.

Det har vært mye snakk om over- og underpronering - uten at man forklarer hva dette betyr. Jeg har også opplevd mye snakk om plattfot og tverrplatfot og jeg har nærmest blitt sett på som litt tilbakestående når jeg sier at jeg ikke har plattfot av noe slag. Det jeg derimot har er overvekt som sliter på leddene og ryggen oppover kroppen. Fordi jeg går mye må jeg ha gode sko og fordi jeg dessverre er nødt til å gå på asfalt fordi jeg bor et stykke fra nærmeste skogsløype og ikke har bil så må skoene være dempet.

Jeg har også 35+ kg overvekt og jeg får vondt i ryggen hver gang jeg går med myke sko, men det blir mye bedre når jeg går barføtt eller med FiveFingers. Dempingen du snakker om er faktisk ikke en demping på ryggen, bare på hælen. Når du går på hælen med sko med såkalt god demping, så er det ryggen din som får stadige støt. Og jo større du er, jo større støt får ryggen hver gang du lander på hælen.

Anonymous poster hash: b31bf...e54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...