Gå til innhold

Flytte til utlandet. Hvor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det virker jo litt drastisk å flytte, og da flytte permanent med en gang (og til og med bytte statsborgerskap?).

Har du vært i mange land før? Eller bodd lengre perioder borte fra Norge?

Jeg hadde nok heller anbefalt at du blir bedre kjent med ulike land ved å feriere der først. Det er også mulig å ta et korttidsopphold på 1-6 månederi utlandet for å ta et språkkurs for eksempel. Har venner som har gjort det både i Paris, Berlin, Roma og Barcelona. Da får du en forsmak på hvordan det eventuelt vil bli å bo der, og får også nyttig språkkunnskap.

Kilroy har noe som heter Working Holiday (Australia, New Zealand og Canada) der du kan kombinere reise med å jobbe. En fin måte å bli kjent med landet på, og kanskje få nyttige kontakter.

Eller rett og slett søke deg til en utdannelse i utlandet?

Det er vanskelig å få jobber i de fleste land akkurat nå. Hvis du ikke har noen kontakter på forhånd vil det vel være mest å velge i i en storby. Men jeg har venner i England med høy utdannelse og relevant arbeidserfaring som kun har hatt små strøjobber i de siste 2-3 årene

Eller du kan tenke langsiktig, og få jobb i et internasjonalt firma her hjemme, og etter hvert søke om en stilling i et kontor i et annet land.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foreslår også Nederland. Først studerte jeg her, men nå er det mitt hjem :) Og jeg vil ikke til Norge igjen..

I Maastricht og Amsterdam kan du lett få deg jobb der du kan prate norsk og engels, f.eks innen salgsrådgiver eller kundekontakt.

I Nederland er det også veldig enkelt å kose seg med livet.. I Norge måtte jeg planlegge om jeg kunne ha råd til en lunch og en pils i Oslo, mens her nede koster det jo bare lommerusk å spise lunch, middag ute f.eks. Våren kommer som oftest tidlig, og vi har ofte 15 grader i starten av Oktober, spesielt i Sør hvor jeg bor.

EØS gjør at du ikke trenger oppholdstillatelse, kan du ikke google EØS avtalen, og EU generelt? Det burde ha vært steg nr 1. Gjøre litt research. Du kan få norske jobber hvis du virker oppegående, selv om ikke lønna er å hoppe i taket for, så har du iallefall et sted å starte.

Som personen over meg skrev er det også lett å lære språket, selv om de elsker å prate Engelsk til deg...egentlig er konklusjonen min er at det er enkelt å trives her, det er lett og billig å kose seg, og jeg elsker å bo her! :)

Anonym poster: 52dededdf2adced89f50e9f1fda9ef5c

Maastricht er en nydelig by :rodmer:

Anonym poster: d5f6d9e57c2b886b1a6b9a4a3871df4b

AnonymBruker
Skrevet

Vet endel unge folk fra hele Europa som flytter til Irland for å jobbe. Er sikkert dårlig betalt, men det er visst masse callcenter-jobber der. Møtte en fyr som jobbet der, og da ordnet jobben med en billig boplass til ham (ser for meg type studenthybel el.l.), men det kan jo være kjekt bare for å komme seg litt bort?

Anonym poster: ea262b4d1dd222517997561b95aa5549

Skrevet

AB #11: Åååh, takk! Skal virkelig se på Nederland, da :D Hvordan er det med arbeid og utdanning? Jeg anser meg selv som høyst oppegående og lærer fort, i tillegg til at jeg står på og holder tunga rett i kjeften, men utdannelse har jeg ikke. Regner ikke med å få en superjobb, så klart, men finner jeg noe å leve på uten utdannelse?

Anonym poster: 561bc5efae101a433d1e602c28092ffa

Mac donalds eller Burgerking eller tilsvarende. Hadde prøvd noe slikt da.

Et annet alternativ er jo f.eks. Å søke på ett år i den norske paviljongen i Orlando i Epcot parken. Vet om flere norske som har jobbet der. Tror de søker etter folk hvert år.

Tenker også at du kan søke jobb ombord f.eks i Royal Caribien cruise line eller Norwegian Cruise line. Så kan du seile rundt på de syv hav og både få masse jobberfaring og komme rundt å se litt når du har fri og båten ligger til kai.

Eller du kan melde deg på guideskolen hos Star Tour, Ving eller Apollo og utdanne deg til guide.

Så kan du reise og bo i utlandet og jobbe rundt forbi.

Skrevet

Vet endel unge folk fra hele Europa som flytter til Irland for å jobbe. Er sikkert dårlig betalt, men det er visst masse callcenter-jobber der. Møtte en fyr som jobbet der, og da ordnet jobben med en billig boplass til ham (ser for meg type studenthybel el.l.), men det kan jo være kjekt bare for å komme seg litt bort?

Anonym poster: ea262b4d1dd222517997561b95aa5549

Jeg så senest på BBC News for et par dager siden hvordan utflyttingen er enorm fra Irland. Unge folk ser seg nødt til å flytte til andre land for å ha mulighet til å få jobb. Er vel ikke akkurat øverst på lista over steder jeg hadde satset på.

Hvis man ikke har jobb før man reiser må man ihvertfall ha en solid buffer man kan leve av. I flere land jeg vet om er det også standard at man må betale 6 måneders husleie som depositum, og at man deretter gjerne må betale for 3 og 3 måneder av gangen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så senest på BBC News for et par dager siden hvordan utflyttingen er enorm fra Irland. Unge folk ser seg nødt til å flytte til andre land for å ha mulighet til å få jobb. Er vel ikke akkurat øverst på lista over steder jeg hadde satset på.

For de native der ja. Men de trenger mye nordmenn, etc for callcentres. Og det er det faktisk behov for, mens irene faktisk må flytte. Det er to forskjellige ting.

Anonym poster: 52dededdf2adced89f50e9f1fda9ef5c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er villig til å spare opp nok til å klare deg uten jobb i minst 6 måneder, sørge for at du ikke mister medlemskapet i Folketrygden og har nok til hjemreisen og til å overleve i Norge, så kan det gå. Da er det rett og slett bare å prøve for en viss tid og se hvordan det går.

Mange av spørsmålene du stiller her vitner om at du ikke akkurat er den skarpeste kniven i skuffen. Det er nemlig høy arbeidsledighet i hele Europa, og det er ikke mye som tyder på at det blir bedre med det første. Østerrike har lavest arbeidsledighet blant EU-landene, men det pyntes mye på tallene, og uten en meget god tysk og uten utdannelse, er sjansene dine dårlige.

Og det at du kan engelsk flytende, vel, det du beskriver er ikke engelsk flytende. Om engelsken din skal hjelpe deg på vei som en slags kompensasjon for at du ikke kan tilflytterlandets språk flytende, så må den være på native speaker-nivå.

Anonymous poster hash: 1acbb...394
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...