AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #1 Skrevet 5. juni 2013 Hm, overskriften får det til å høres ut som om jeg skal hive meg på første og beste fly til et tilfeldig land... Det er ikke tilfelle! Men ja. Jeg tenkte å flytte ut av Norge om noen år og finne meg et sted jeg kan kalle hjemme, men jeg har egentlig ingen idé om hvor eksakt det skulle være, så jeg henvender meg til KG. Kriteriene er at det ikke må være altfor varmt, da jeg ikke tåler varme så godt (altså, varme er greit, men ikke sånn kokende tørr som gjør en ute av stand til å bevege seg!), og det må ha en vestlig kultur - jeg er litt for stor i kjeften til å kunne overleve et sted hvor man er hore bare om man har sex utenfor ekteskapet. Ellers er jeg åpen for det meste. Har jo tenkt på USA, da de egentlig har alt, men det er så himla vanskelig å få jobb der! Vet jo at det er ymse kriser rundt omkring, og det bør helst være mulig å komme meg inn i landet og karre meg til en jobb. Trenger ikke bo stort og fancy, jeg klarer meg med et kott, jeg, men det må være mulig å leve litt. Jeg har ingen utdanning, men mye arbeidserfaring og jeg er beredt til å sloss for jobben. Ja, det høres litt umulig ut, egentlig. Men jeg tenker da å etterhvert søke statsborgerskap eller noe mer permanent. Hvordan sånne ting fungerer vet jeg ikke egentlig, men finner vel ut av det etterhvert. I første omgang må jeg ha en idé om hvor jeg vil. Språklig kan jeg norsk og engelsk flytende, men tar nye ting fort, så er åpen for det meste. Tenkte kanskje Sveits, Frankrike, Østerrike eller noe lignende, men jeg vet ikke helt hvordan situasjonen er der? Igjen; det er ikke snakk om å hive meg på første fly dit, jeg skal nok planlegge godt, men akkurat nå trenger jeg forslag til hvor jeg kan reise og bo. Og ja, jeg er klar over at jeg høres temmelig naiv ut - er litt mer virkelighetsorientert enn jeg gir inntrykk av her, heldigvis! Så... fine steder dere kan tipse om? Anonym poster: 561bc5efae101a433d1e602c28092ffa 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #2 Skrevet 5. juni 2013 Forresten! Min morfars familie emigrerte til USA for lenge siden. Har ingen kontakt med dem, men det betyr jo at jeg har familie i USA! Kan dette være til hjelp på noen måte for å få statsborgerskap der?! Anonym poster: 561bc5efae101a433d1e602c28092ffa
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #3 Skrevet 5. juni 2013 Nei det hjelper ikke. Anonym poster: 52dededdf2adced89f50e9f1fda9ef5c 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #4 Skrevet 5. juni 2013 Aawh... Jaja, worst case scenario er at jeg flytter til Danmark, og jeg liker Danmark, jeg! Men ja. Hvordan er situasjonen i Sveits, Østerrike, Frankrike, dere vet, landene rundt om der? Med fin natur og fancy språk og sånt. De liker jeg! Så hva skjer der, a? Vanskelig å få oppholdstillatelse, arbeidstillatelse, etc? Anonym poster: 561bc5efae101a433d1e602c28092ffa
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #5 Skrevet 5. juni 2013 Kan anbefale Nederland som et veldig behagelig land å bo i. Du kommer langt med engelsk (de snakker det godt, og er vant til at det er mange utlendinger der), og språket er lett å lære for oss nordmenn. Jeg hadde aldri problemer med å skaffe meg jobber der, selv om ikke lønna er så høy, så er det jo rimeligere å bo der. Det er vestlig, og folket er oppegående og vennlige og arbeidssomme, så jeg tror dette landet vil takle en evt stor økonomisk krise relativt bra sammenlignet med søreuropeiske land. Anonym poster: ea262b4d1dd222517997561b95aa5549 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #6 Skrevet 5. juni 2013 Kan anbefale Nederland som et veldig behagelig land å bo i. Du kommer langt med engelsk (de snakker det godt, og er vant til at det er mange utlendinger der), og språket er lett å lære for oss nordmenn. Jeg hadde aldri problemer med å skaffe meg jobber der, selv om ikke lønna er så høy, så er det jo rimeligere å bo der. Det er vestlig, og folket er oppegående og vennlige og arbeidssomme, så jeg tror dette landet vil takle en evt stor økonomisk krise relativt bra sammenlignet med søreuropeiske land. Anonym poster: ea262b4d1dd222517997561b95aa5549 Takk!!! Hvordan er det med oppholdstillatelse og arbeidsmarked der? Mulig å få jobb selv om man ikke har utdannelse? Anonym poster: 561bc5efae101a433d1e602c28092ffa
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #7 Skrevet 5. juni 2013 Snakker du engelsk flytende eller "flytende"? Frankrike kan være verdt å prøve. Det er ikke så mange der som er villige til å verken lære eller snakke språket, så du har en fordel der. Jeg så i Paris at en skobutikk averterte etter engelskspråklige ansatte; de hadde bare hengt opp en lapp i vinduet. Anonym poster: 5cf424ec6967cefcca126a5e716275f0
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #8 Skrevet 5. juni 2013 Takk!!! Hvordan er det med oppholdstillatelse og arbeidsmarked der? Mulig å få jobb selv om man ikke har utdannelse? Anonym poster: 561bc5efae101a433d1e602c28092ffa Hva mener du? Du kan få jobb der uten oppholdstillatelse, altså. Norge er jo (som du kanksje har fått med deg) med i EØS, og derfor kan du fritt flytte til hvilket som helst EU-land (litt strengere i Storbritannia) uten visum eller statsborgerskap eller oppholdstillatelse eller hva enn nå du sikter til. Anonym poster: 5f32ce065282c4f1849306456137a3e4 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #9 Skrevet 5. juni 2013 Forresten burde du kunnet litt fransk dersom du skal til Frankrike/Sveits, eller litt tysk dersom du skal til Østerrike/Sveits. Kanskje du hadde et av fagene på ungdomsskolen eller videregående og kan ta noen lynkurs for å friske opp basickunnskapen? Anonym poster: 5f32ce065282c4f1849306456137a3e4 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #10 Skrevet 5. juni 2013 AB #7: Spørs hva man definerer som flytende. Jeg kommuniserer godt, henger med når folk snakker uansett om de snakker engelsk til daglig eller ei, og har generelt god forståelse for språk og annen kommunikasjon. Takk, forresten - det høres supert ut!! AB #8: Ikke helt sikker på hva jeg siktet til, mer formaliteter som må til for å få være i landet og jobbe. Men det var godt å høre! Tusen takk AB #9: Kommer nok til å sette meg inn i språkene, ja. Tenker at det skal gå ganske så uproblematisk Anonym poster: 561bc5efae101a433d1e602c28092ffa
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #11 Skrevet 5. juni 2013 Kan anbefale Nederland som et veldig behagelig land å bo i. Du kommer langt med engelsk (de snakker det godt, og er vant til at det er mange utlendinger der), og språket er lett å lære for oss nordmenn. Jeg hadde aldri problemer med å skaffe meg jobber der, selv om ikke lønna er så høy, så er det jo rimeligere å bo der. Det er vestlig, og folket er oppegående og vennlige og arbeidssomme, så jeg tror dette landet vil takle en evt stor økonomisk krise relativt bra sammenlignet med søreuropeiske land. Anonym poster: ea262b4d1dd222517997561b95aa5549 Jeg foreslår også Nederland. Først studerte jeg her, men nå er det mitt hjem Og jeg vil ikke til Norge igjen.. I Maastricht og Amsterdam kan du lett få deg jobb der du kan prate norsk og engels, f.eks innen salgsrådgiver eller kundekontakt. I Nederland er det også veldig enkelt å kose seg med livet.. I Norge måtte jeg planlegge om jeg kunne ha råd til en lunch og en pils i Oslo, mens her nede koster det jo bare lommerusk å spise lunch, middag ute f.eks. Våren kommer som oftest tidlig, og vi har ofte 15 grader i starten av Oktober, spesielt i Sør hvor jeg bor. EØS gjør at du ikke trenger oppholdstillatelse, kan du ikke google EØS avtalen, og EU generelt? Det burde ha vært steg nr 1. Gjøre litt research. Du kan få norske jobber hvis du virker oppegående, selv om ikke lønna er å hoppe i taket for, så har du iallefall et sted å starte. Som personen over meg skrev er det også lett å lære språket, selv om de elsker å prate Engelsk til deg...egentlig er konklusjonen min er at det er enkelt å trives her, det er lett og billig å kose seg, og jeg elsker å bo her! Anonym poster: 52dededdf2adced89f50e9f1fda9ef5c
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #12 Skrevet 5. juni 2013 AB #11: Åååh, takk! Skal virkelig se på Nederland, da :D Hvordan er det med arbeid og utdanning? Jeg anser meg selv som høyst oppegående og lærer fort, i tillegg til at jeg står på og holder tunga rett i kjeften, men utdannelse har jeg ikke. Regner ikke med å få en superjobb, så klart, men finner jeg noe å leve på uten utdannelse? Anonym poster: 561bc5efae101a433d1e602c28092ffa
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #13 Skrevet 5. juni 2013 Har du noe som helst arbeidserfaring? Har du studiekompetanse? Bare et par spørsmål som gjør at jeg sikkert kunne svart mer detaljert... Det kommer jo også an på personlighet, f.eks kundeservice i Amsterdam eller Maastricht søker ofte etter nordmenn, og på noen av de må man ha erfaring helst, og andre jobber ikke. Vil man ha superjobb så må man som regel ha minimum bachelorutdannelse. Du kan jo evt også studere da, lånekassen støtter til flere av de engelskspråklige studiene hvis du har studiekompetanse =) Anonym poster: 52dededdf2adced89f50e9f1fda9ef5c
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #14 Skrevet 5. juni 2013 AB #13: Jeg har ikke studiekompetanse, men har en del arbeidserfaring innen restauranter, butikker, frivillig arbeid og slikt. Regner med jeg ikke kommer til å ta studiekompetansen (hadde egentlig tenkt til det nå, men så økte de prisene på privatisteksamen så nå har jeg ikke råd om jeg skal flytte i tillegg) så da blir det ingen studier, vil heller ikke "binde" meg, om du skjønner. Ellers er jeg egentlig åpen for alt av jobber, fra kassa til oversetting til stripping, om nødvendig :b Anonym poster: 561bc5efae101a433d1e602c28092ffa
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #15 Skrevet 5. juni 2013 London er verdens kuleste sted å bo, bodde der i 4 år, jeg ville dratt dit igjen om jeg ikke var stuck her med mann, barn og jobb nå ;-) Anonym poster: 2415d394ac651cb83aeff0c0ecffdd8b
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #16 Skrevet 5. juni 2013 London er verdens kuleste sted å bo, bodde der i 4 år, jeg ville dratt dit igjen om jeg ikke var stuck her med mann, barn og jobb nå ;-) Anonym poster: 2415d394ac651cb83aeff0c0ecffdd8b Takk!!! Kan du fortelle mer om hva du likte spesifikt med London? Har aldri hatt den interessen for Storbritannia/England som mange andre ser ut til å ha, men overbevis meg gjerne! :D Anonym poster: 561bc5efae101a433d1e602c28092ffa
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #17 Skrevet 5. juni 2013 Stripping? Tja, amsterdam er vel alltids en mulighet, er nok lett å få jobb der, men tenk deg om først. Både en og to og tre ganger. Anonym poster: 5cf424ec6967cefcca126a5e716275f0
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #18 Skrevet 5. juni 2013 OK, vel hvis du er serviceorientert og god til å snakke med folk kan man få seg kontorlandskapjobb med kundekontakt i flere land, hvis du snakker språket du er ute etter. Noen nettsider du kan sjekk er nativespeakerjobs.com, toplanguagejobs.nl f.og se hva som dukker opp. England/skottland er jo også ganske interessant synes jeg også, så du kan jo ta en titt der også. Anonym poster: 52dededdf2adced89f50e9f1fda9ef5c
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 #19 Skrevet 5. juni 2013 Stripping? Tja, amsterdam er vel alltids en mulighet, er nok lett å få jobb der, men tenk deg om først. Både en og to og tre ganger. Anonym poster: 5cf424ec6967cefcca126a5e716275f0 Ikke førstevalget, men såpass lite selvrespekt har jeg, at det gjør jeg med glede om det skulle være nødvendig AB #18: Ooh, høres ut som noe for meg! Tusen tusen takk! :D Anonym poster: 561bc5efae101a433d1e602c28092ffa
Gjest Skrevet 5. juni 2013 #20 Skrevet 5. juni 2013 (endret) AB #11: Åååh, takk! Skal virkelig se på Nederland, da :D Hvordan er det med arbeid og utdanning? Jeg anser meg selv som høyst oppegående og lærer fort, i tillegg til at jeg står på og holder tunga rett i kjeften, men utdannelse har jeg ikke. Regner ikke med å få en superjobb, så klart, men finner jeg noe å leve på uten utdannelse? Anonym poster: 561bc5efae101a433d1e602c28092ffa Kjære vakre vene! Du spør om de enkleste ting som man kan finne på et raskt Google-søk. Du aner ingenting om EU/EØS og konsekvensen det har i forhold til å flytte mellom land innen området. Du har ingen utdanning, og arbeidserfaring kun fra butikk og resturant, samt frivillig arbeid. Det er bra å ha et godt selvbilde, men jeg vet ikke om jeg hadde plassert deg i kategorien "høyst oppegående". Du bor faktisk i et jævla bra land med masse rettigheter og sikkerhetsnett som de fleste andre kan se langt etter. Hva om at du gjorde bruk av de ressursene som finnes her i landet og fikk deg noe som ligner en utdanning? Da ville det gå mye enklere å etablere seg et annet sted senere. Edit: For ikke å snakke om at du til og med vurderer en karriere som stripper i Amsterdam, uten å tenke over hva som følger den jobben eller hva den jobben kan gjøre med deg. Endret 5. juni 2013 av Themis 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå