Gjest Murica Skrevet 6. juni 2013 #21 Skrevet 6. juni 2013 Jeg mener ikke at dette er en valpefabrikk... Ja, de har mange kull. Men de har gode oversikter som gjør at de ikke har innavl eller lignende... De vet også mer om hunder enn det dere ser ut til å tro. Har du selv vært der? Har du vært på valpevisning? Har du hørt hva de sier og sett hva de gjør før du prater om dem her inne? Jeg mener at TS bør dra dit og se hvordan det er... Hvis TS da finner ut at det ikke er noe for h*n, så har h*n iallefall funnet dette ut selv. Anonym poster: eab443fd10d7f6702c79aae052e38ee8 De mener oppriktig at valper har det best i bur og man ikke skal gå tur med de. Å få valp i huset, når passer det? Det er en utbredd oppfatning om at man trenger å ha ferie når man får ny valp i huset, men den myten skal vi ta av kartet akkurat nå: En valp skal sove minst 18-20 timer i døgnet, og om du har fri og er sammen med den skjønne hele tiden så vil valpen bli overstimulert og få noe nærmere AD-HD enn du ønsker.. For å få en god og trygg valp, lar vi den lille sove i buret(hulen) mens du er på jobb, og i en periode så arrangerer du en til å komme hjem i lunsjen for å lufte og mate den lille og deretter legger valpen seg til å sove igjen i buret sitt. sørg for at buret ikke står i solen eller ved noen varmekilder. Du slipper da en overstimulert valp med seperasjonsangst, og får en trygg og god valp som skjønner at det å være alene hjemme er helt ok så lenge den får være i hulen sin. En valp skal du heller ikke gå turer med, da skjellettet er veldig mykt og sener og muskler ikke er festet. En valp vokser veldig fort frem til 4-5 mnd alder og da kan du starte med å gå korte turer- som med en 5 åring på to ben.. Det som er viktig i begynnelsen er oppdragelse og å sette regler for ditt hundeliv.. Valpen skal stimuleres mentalt, ellers kan det bli vel slitsomt med lek og valpebiting. Nå er dette sagt med tanke på våre Doodle, som er både smarte, sosiale og lett trente. Vi kan ikke snakke eller gi råd på vegne av andre oppdrettere. Alt dette er jo bare tull. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 #22 Skrevet 6. juni 2013 De mener oppriktig at valper har det best i bur og man ikke skal gå tur med de. Alt dette er jo bare tull. Jeg sier bare at TS får dra dit å se selv... Har ikke lest alt som står på nettsidene dems, men har selv vært der og min oppfatning av stedet er positivt! Anonym poster: eab443fd10d7f6702c79aae052e38ee8
Gjest Murica Skrevet 6. juni 2013 #23 Skrevet 6. juni 2013 Jeg sier bare at TS får dra dit å se selv... Har ikke lest alt som står på nettsidene dems, men har selv vært der og min oppfatning av stedet er positivt! Anonym poster: eab443fd10d7f6702c79aae052e38ee8 http://hundesonen.no/forum/topic/68936-droebak-hundehotell/ Flere som deler synet på at DH er en valpefabrikk. Noen telte antall kull i vår: Cockapoo valper født: 21. Mars, 24. Mars, 2. April, 15. April Schnoodle valper født: 14. April, 13. Mai Labradoodle: 2. Mai, 20. Mai, venter valper: 30. Mai og 29. Juni Mellomdoodle: 17. mars, 27. Mars, 2. April, 9. April Goldendoodlene: 19. Mars, 8. April og 14. April Det er MYE. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #24 Skrevet 7. juni 2013 http://hundesonen.no/forum/topic/68936-droebak-hundehotell/ Flere som deler synet på at DH er en valpefabrikk. Det er MYE. Jeg sier ikke at det er bra å ha så mange kull, men samtidig så ville jeg ikke kalt dem en valpefabrikk... En valpefabrikk ser jeg på som noen som bare produserer valper i vildens sky uten å bry seg om valpene, men dette mener jeg ikke at stemmer for drøbak hundehotell. Det er ikke innavl, de får vaksiner, mat, vann, sosialisering osv... Anonymous poster hash: eab44...ee8 1
milco Skrevet 11. juni 2013 Forfatter #25 Skrevet 11. juni 2013 Jeg har en veldig god erfaring med goldendoodle og anbefaler deg på det sterkeste å dra på valpevisning hos drøbak hundehotell på lørdager og søndager 12-2 ! Hører mange sier mye negativt om dem her, men jeg er ikke enig og mener du selv bør dra dit og gjøre deg opp en mening... De som er der vet godt hva de driver med og hvis du spør sjefene der så vil de nok kunne svare deg godt på det du måtte lure på! http://www.drobakhundehotell.no/ Anonym poster: eab443fd10d7f6702c79aae052e38ee8 Jeg er veldig enig! Jeg var der for litt siden og ble veldig positivt overrasket! Hadde på forhånd lest masse dritt om stedet og hundene, men jeg synes det var en kjempe flott plass:) De har virkelig peiling på hva de driver med! Jeg vurderer sterkt å kjøpe hund derfra. Ja, det koster mye, men det er verdt det. Alle jeg har snakket med og lest om som har slike hunder er kjempe fornøyd! For meg virker det som at de eneste som har negative ting å si er de som ikke har hatt en slik hund eller vært på drøbak hundehotell og snakket med dem. Jeg lurer på hva som egentlig er så galt med dem? Kan noen gi meg spesifike grunne til hvorfor jeg ikke burde kjøpe hund derfra? Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk er så negative til blandingshunder, alle hunder er jo egentlig det. Folk spør, hvorfor ikke bare kjøpe en puddel, hvorfor må jeg det når jeg liker blandingen bedre? De har gode kvaliteter fra begge raser og har mindre sannsynlighet for å få disse standardsykdommene. 1
Skywise Skrevet 12. juni 2013 #26 Skrevet 12. juni 2013 Jeg sier ikke at det er bra å ha så mange kull, men samtidig så ville jeg ikke kalt dem en valpefabrikk... En valpefabrikk ser jeg på som noen som bare produserer valper i vildens sky uten å bry seg om valpene, men dette mener jeg ikke at stemmer for drøbak hundehotell. Det er ikke innavl, de får vaksiner, mat, vann, sosialisering osv...Anonymous poster hash: eab44...ee8 Jeg er veldig enig! Jeg var der for litt siden og ble veldig positivt overrasket! Hadde på forhånd lest masse dritt om stedet og hundene, men jeg synes det var en kjempe flott plass:) De har virkelig peiling på hva de driver med! Jeg vurderer sterkt å kjøpe hund derfra. Ja, det koster mye, men det er verdt det. Alle jeg har snakket med og lest om som har slike hunder er kjempe fornøyd! For meg virker det som at de eneste som har negative ting å si er de som ikke har hatt en slik hund eller vært på drøbak hundehotell og snakket med dem. Jeg lurer på hva som egentlig er så galt med dem? Kan noen gi meg spesifike grunne til hvorfor jeg ikke burde kjøpe hund derfra? Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk er så negative til blandingshunder, alle hunder er jo egentlig det. Folk spør, hvorfor ikke bare kjøpe en puddel, hvorfor må jeg det når jeg liker blandingen bedre? De har gode kvaliteter fra begge raser og har mindre sannsynlighet for å få disse standardsykdommene. Grunn nr. 1: De helsetester ikke dyra sine. HD, PRA, epilepsi osv. er sykdommer som finnes både på retriever og puddel, og disse sykdommene vil valpene være like utsatt for om de er renraset puddel, retriever eller en blanding mellom de to. Så lenge man ikke har stamtavle på dyra og en oversikt over avkom, og faktisk ser til at forfedre og tidligere avkom har rønket hofter og øyelyses, så vet man faktisk ingenting om helsestatusen på de to avlsdyra dine heller. At avlsdyra er fri (med mindre vi snakker om en recessiv sykdom) betyr ingenting om slekten er full av sykdom. Sykdommer kan lett hoppe over generasjoner eller enkelte valper, men det betyr ikke at de friske hundene ikke er sykdomsbærere og kan gi dette videre til avkommet. En seriøs oppdretter legger stor vekt på sykdommer bakover i slekten når de velger avlsmateriale. De vet store deler av sykdomshistorikken til dyra sine i flere ledd bakover i stamtavlen, og kan dermed si mer nøyaktig hva valpene risikerer å arve av sykdommer (uten at noe kan garanteres i dyreavl, men sjansen for en frisk valp er høyere når man vet sykdomshistorikken til linjene og kan gå utfra den når man avler). At Drøbak ikke driver med innavl vet vi ingenting om, da valpene ikke registreres på noen måte eller får stamtavler, så moren og faren kunne godt vært mor og sønn for alt vi vet. Grunn nr. 2: Valper skal sosialiseres og preges på omgivelsene rundt fra de er født for å skape trygge og avbalanserte hunder. Den viktigste sosialiseringsperioden er fra valpene er tre uker til tolv uker, altså foregår mye av den viktigste sosialiseringen hos oppdretter. Valper skal sosialiseres med folk i alle aldre og størrelser, de skal ha individuell kontakt med mennesker for å gjøre dem vant med oss. De skal helst ha kontakt med andre voksne hunder gjennom perioden hos oppdretter, både for oppdragelse og for å lære bedre samspillet mellom hunder. Deretter har vi miljøtrening, valpene skal være med på bilturer og tas ut når været tillater det for å la dem se verden. Det er også viktig at valpene oppdras hjemme i et hus, så de blir vant med lydene og de mange tingene som skjer i løpet av en vanlig dag. Hvor mye sosialisering får valpene fra Drøbak i forhold til et vanlig liv? De holdes ute i en kennel, så vanlige hverdagslyder (støvsuger, vaskemaskin, TV osv, alt som lager lyd og kan skremme en usikker valp) i et hus får de ikke oppleve før de er levert hos ny eier. Får de gå løse og oppdage verden på utsiden sammen med mor og søsken? Er de på jevnlige bilturer fra de er eldre for å venne seg til bilkjøring? Grunn nr.3: Hvor nøye er de på mentaliteten på avlsdyra sine, og hvor mye vet de om mentaliteten på slekten til avlsdyra? At avlsdyra er fine og snille hunder er ikke nok, om dette er unntaket når man ser på hundene bakover i slekten. Mentale issues er svært arvelig, i likhet med fysiske sykdommer, selv om det kan hoppe over generasjoner eller bare gi seg utslag på noen valper i et kull. Om 50/50 av hundene i slekten har dårlig mentalitet, er dette ikke en linje som burde avles på med mindre genpoolen er veldig snever, og da burde man ikke doble det med en annen hund som også har 50/50 av dårlige og gode hunder i slekten, men heller en hund som har nesten ingen mentale issues på slektslinjen sin. Grunn nr. 4: Du aner ingenting om hva du får. Du kan få en stor og kraftig hund på størrelse med en retriever, eller du kan få en tynnere og spinkel hund som minner om en puddel. Du kan få alt fra allergivennlig pels til røytende pels, men en gjenganger er at pelsen til doodlen ofte er noe herk å holde ren og floker seg raskere enn puddelens. Du kan få en hund som er sær og litt egenrådig innen trening som puddelen, eller du kan få et matvrak som retrieveren som lar seg trene så lenge den får mat (bare stereotypisk puddel og retriever, aller er ikke slik). Standardkvalitetene til puddel og retriever er i grunn ganske like, og når du kjøper en doodle kan du like godt ende opp med bare puddelens kvaliteter eller bare de dårlige kvalitetene fra begge raser som du kan ende opp med de gode standardkvalitetene fra begge raser. Grunn nr. 5: Du støtter en valpefabrikk. Og nei, valpefabrikk er ikke synonymt med vanskjøttsel, at de står stablet i bur i sin egen dritt eller at oppdretterne generelt gir beng i hundene sine som man ser på Dyrepolitiet på Animal Planet. En valpefabrikk er noen som avler frem valper i stor skala bare for profittere av valpesalget, mens de legger minimal (om noen i det hele tatt) innsats i å få fram friske, mentalt sterke hunder. Å ha noen og sytti valper på noen få måneder kan ikke kalles annet enn valpefabrikk, da man kan umulig ha hundenes velferd i tankene når man masse produserer på den måten. Hvordan klarer de å sortere ut seriøse kjøpere og følge opp alle disse valpene de selger når de selger i så store kvanta? Jeg nekter å tro at alle doodlekjøpere er så flotte hundeeiere, og at det finnes så mange som er interesserte i doodle i den skalaen de avler i at de har råd til å si nei til så mange. Seriøse oppdrettere har mange utgifter i form av helsetester, parringsavgifter, registreringsavgifter (til NKK) og konkurranser (her må du ta med boopphold også, mange reiser laangt for å konkurrere eller få parret bikkja) for å bevise at bikkjene er verdt å avle på, de legger også ned mye tid og ressurser i å finne ut mest mulig om slekten til avlsdyrene. Drøbak gjør ingen av delene så vidt meg bekjent, og tjener derfor rått pr valp, mens en seriøs oppdretter er svært heldig om de får dekket alle utgiftene med planleggingen og valpekullet fra valpesalget. Hundeavl skal ikke være en måte å tjene fett på, punktum. Og dette gjelder både raseavl og blandingsavl for jeg er ikke så blind at jeg ikke ser at det finnes en god del valpefabrikker innen raseavl også. 11
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #27 Skrevet 12. juni 2013 "Den helt nøyaktige opprinnelsen til puddel er ukjent, men de fleste er enige om atbarbet er den mest dominate progenitoren istamtreet. Mange mener også at ogsåportugisisk vannhund inngår som et viktig element, men graden er uklar. Av fargemessige årsaker mener noen også at andre kjente vannapporterende hunderaser kan ha inngått." Skjønner at folk reagerer på prisen, men ikke at man vurderer blanding. Alle hunderaser stammer fra det ene og andre. Mon tro om de samme hylekorene har eksistert for hver nye rase? Anonymous poster hash: cb5ea...8d9 3
Gjest Vevila Skrevet 12. juni 2013 #28 Skrevet 12. juni 2013 "Den helt nøyaktige opprinnelsen til puddel er ukjent, men de fleste er enige om atbarbet er den mest dominate progenitoren istamtreet. Mange mener også at ogsåportugisisk vannhund inngår som et viktig element, men graden er uklar. Av fargemessige årsaker mener noen også at andre kjente vannapporterende hunderaser kan ha inngått." Skjønner at folk reagerer på prisen, men ikke at man vurderer blanding. Alle hunderaser stammer fra det ene og andre. Mon tro om de samme hylekorene har eksistert for hver nye rase?Anonymous poster hash: cb5ea...8d9 Det er forskjell på å drive systematisk avl for å skape en evt ny rase og det doodleoppdretterene holder på med. De kommer aldri til å bli en egen rase.
Guybrush Skrevet 12. juni 2013 #29 Skrevet 12. juni 2013 Jeg støtter tanken om å fokusere på gemytt og helse. Men det er litt merkelig å si at "renraset" er såpass viktig, når alle hunderaser er resultatet av å blande eksisterende hunderaser. 2
Gjest Skrevet 12. juni 2013 #30 Skrevet 12. juni 2013 Jeg er stor fan av den opprinnelige ideen til personen som fant opp "rasen". De ble parret for at man til slutt, med systematisk avl (ikke slik som nå, nå blander de alltid bare to raser, aldri parring av to doodlevalper) skulle man få en allergivennlig førerhund. Problemet oppsto når det viste seg at rasen ble langt ifra allergivennlige og personen som tok iniativet angrer i dag og sier selv han skulle ønske han aldri hadde tenkt tanken når han ser hvor ut av styr dette har gått!
markj Skrevet 12. juni 2013 #31 Skrevet 12. juni 2013 Jeg støtter tanken om å fokusere på gemytt og helse. Men det er litt merkelig å si at "renraset" er såpass viktig, når alle hunderaser er resultatet av å blande eksisterende hunderaser. Jeg synes det er litt snodig at du skal ha en mening om hundeavl når du tilsynelatende ikke har noen kunnskap om temaet 2
Portvinpiken Skrevet 12. juni 2013 #32 Skrevet 12. juni 2013 Jeg er veldig enig! Jeg var der for litt siden og ble veldig positivt overrasket! Hadde på forhånd lest masse dritt om stedet og hundene, men jeg synes det var en kjempe flott plass:) De har virkelig peiling på hva de driver med! Jeg vurderer sterkt å kjøpe hund derfra. Ja, det koster mye, men det er verdt det. Alle jeg har snakket med og lest om som har slike hunder er kjempe fornøyd! For meg virker det som at de eneste som har negative ting å si er de som ikke har hatt en slik hund eller vært på drøbak hundehotell og snakket med dem. Jeg lurer på hva som egentlig er så galt med dem? Kan noen gi meg spesifike grunne til hvorfor jeg ikke burde kjøpe hund derfra? Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk er så negative til blandingshunder, alle hunder er jo egentlig det. Folk spør, hvorfor ikke bare kjøpe en puddel, hvorfor må jeg det når jeg liker blandingen bedre? De har gode kvaliteter fra begge raser og har mindre sannsynlighet for å få disse standardsykdommene. Jeg har vært der, hatt hund derfra og kjenner godt til stedet og eiere. Og fremdeles synes jeg det er et av norges mest useriøste "hundesentre". 2
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 12. juni 2013 #33 Skrevet 12. juni 2013 Kronprinsesse Mette Marit kjøpte en goldendoodle fra drøbak hundehotell.. Synes det er trist st hun fronter en såpass kjip bedrift. Tenk litt på ordet "hotell". Hvilke assosiasjoner får du egentlig? Jeg tenker: kort opphold, rask utsjekk, lite kontakt i ettertid, upersonlig. Det er veldig anderledes enn hvordan en oppdretter behandler sine valper! 1
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2013 #34 Skrevet 12. juni 2013 Kronprinsesse Mette Marit kjøpte en goldendoodle fra drøbak hundehotell.. Synes det er trist st hun fronter en såpass kjip bedrift. Tenk litt på ordet "hotell". Hvilke assosiasjoner får du egentlig? Jeg tenker: kort opphold, rask utsjekk, lite kontakt i ettertid, upersonlig. Det er veldig anderledes enn hvordan en oppdretter behandler sine valper! Den der fine prinsessen vår. :spyr:
markj Skrevet 12. juni 2013 #35 Skrevet 12. juni 2013 (endret) men har selv vært der og min oppfatning av stedet er positivt!Anonym poster: eab443fd10d7f6702c79aae052e38ee8 Hva mener du med det? De smilte og var blide? Fikk du servert vafler? At stedet er rent og pent? At dyrene ikke så vanskjøttet ut? Det eneste som har noen betydning i denne sammenhengen er hva de vil oppnå med avlen, og da vet vi at de er en profittmaksimerende valpefabrikk av verste sort. De avler "søte og snille" hunder med hverandre, men er ikke særlig opptatt av helse eller forutsigbarhet. Milco, hvordan kan du like doodle bedre enn puddel? Vet du hvor forskjellige disse doodle-hundene blir? Og hvilken "hundetype" (siden den ene er en rase, eller flere, mens doodlene er blandinger) du liker best, det er basert på utseendet? Har du noen formening om hvilken type som passer din "bruk" og livsstil best, og hvorfor har du isåfall den oppfatningen? Endret 12. juni 2013 av markj 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #36 Skrevet 12. juni 2013 Jeg er stor fan av den opprinnelige ideen til personen som fant opp "rasen". De ble parret for at man til slutt, med systematisk avl (ikke slik som nå, nå blander de alltid bare to raser, aldri parring av to doodlevalper) skulle man få en allergivennlig førerhund. Problemet oppsto når det viste seg at rasen ble langt ifra allergivennlige og personen som tok iniativet angrer i dag og sier selv han skulle ønske han aldri hadde tenkt tanken når han ser hvor ut av styr dette har gått! Storpuddelen er en ypperlig førerhund, allergivennlig er den også. Så hvorfor blande de to? Jeg har ikke forstått det. Jeg skjønner ikke hva som skal være så fantastisk med å blande puddelen inn i alle disse forskjellige rasene. Hva er det de vil oppnå? En allergivennlig labrador, shæfer, retriver osv? Anonymous poster hash: 0de49...df6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #37 Skrevet 12. juni 2013 Jeg er stor fan av den opprinnelige ideen til personen som fant opp "rasen". De ble parret for at man til slutt, med systematisk avl (ikke slik som nå, nå blander de alltid bare to raser, aldri parring av to doodlevalper) skulle man få en allergivennlig førerhund. Problemet oppsto når det viste seg at rasen ble langt ifra allergivennlige og personen som tok iniativet angrer i dag og sier selv han skulle ønske han aldri hadde tenkt tanken når han ser hvor ut av styr dette har gått! Dette er ikke sant... De parrer også doodlevalper sammen på drøbak hundehotell! Anonymous poster hash: eab44...ee8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #38 Skrevet 12. juni 2013 Kronprinsesse Mette Marit kjøpte en goldendoodle fra drøbak hundehotell.. Synes det er trist st hun fronter en såpass kjip bedrift. Tenk litt på ordet "hotell". Hvilke assosiasjoner får du egentlig? Jeg tenker: kort opphold, rask utsjekk, lite kontakt i ettertid, upersonlig. Det er veldig anderledes enn hvordan en oppdretter behandler sine valper! Ordet "hotell" kommer ikke av at valpene bare blir kastet ut... Det er fordi de driver både avl og kennel og at man kan komme på besøk der...Anonymous poster hash: eab44...ee8
Gjest Skrevet 12. juni 2013 #39 Skrevet 12. juni 2013 Dette er ikke sant... De parrer også doodlevalper sammen på drøbak hundehotell! Anonymous poster hash: eab44...ee8 Men ikke for å utvikle en ny rase, men for å tjene penger!
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #40 Skrevet 12. juni 2013 Men ikke for å utvikle en ny rase, men for å tjene penger! Dette er ikke for å tjene penger, men antageligvis heller for å forsøke å stabilisere blandingene så det blir så stabilt at man kan kalle det en rase. Drøbak hundehotell avler videre på doodlene for å skape en rase...Anonymous poster hash: eab44...ee8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå