Gå til innhold

Dyr i leilighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Så lenge jeg har levd har jeg alltid hatt dyr rundt meg her hjemme, katter, kaniner, akvarium, hund, undulater osv :) Men nå har det seg slik at jeg snart skal flytte hjemmefra, og har veldig lyst til å skaffe meg et dyr for å ha på den nye leiligheten.

Leiligheten ligger midt i sentrum i en stor by, og derfor blir det vanskelig med for eksempel en katt. Hund er også uaktuelt. Akvarium er et fint alternativ, men jeg liker best å ha mulighet til å kunne kose med dyrene, derfor vurderer jeg f.eks. hamster, mus, undulat og ellers alt av dyr som ikke trenger å være ute. Dyret bør også være flyttbart, i tilfelle jeg skal bort en lengre periode/en helg slik at mamma eller venner kan passe på det :) Dyret bør heller ikke være alt for dyrt i drift, og kan gjerne klare seg selv og ikke trenge å bli passet på og stelt med 24/7 :)

Derfor lurer jeg på om dere har noen gode forslag til hvilket dyr jeg kan skaffe meg! Og så lurer jeg på om noen av dere har noen erfaringer innenfor de spørsmålene jeg lurer på :) Det hadde vært fint med noen innspill slik at det blir lettere å bestemme seg. Jeg liker stort sett alle slags dyr, så om det dyret du tenker på passer til beskrivelsen min må du gjerne si i fra :)

På forhånd takk! :)

Anonym poster: f4c23fc0bcbad38f0a20d57ad3d51979

Anonym poster: f4c23fc0bcbad38f0a20d57ad3d51979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gnagere av alle typer kan du jo ha, også undulat vel. Men når man har leilighet bør man helt ikke anskaffe seg kanin da de trenger å være ute, mye mosjon og riktig kosthold.

Anonym poster: 9d6b903e6b914a438a963205d8ffaded

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reza08

Er lov til å ha dyr i blokkleiligheter hvis ikke særskilte regler gjelder. Kan anbefale akvarium. Praktisk og enkelt, bortsett fra litt rengjøring nå og da. Du kan også eventuelt ha et par fisker i en bolle. Blir noe enklere da. Samtidig kan du ta den med deg i bilen. Bare pass på at den står stabilt og har litt avispapir eller et annet lag rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lov til å ha dyr i blokkleiligheter hvis ikke særskilte regler gjelder. Kan anbefale akvarium. Praktisk og enkelt, bortsett fra litt rengjøring nå og da. Du kan også eventuelt ha et par fisker i en bolle. Blir noe enklere da. Samtidig kan du ta den med deg i bilen. Bare pass på at den står stabilt og har litt avispapir eller et annet lag rundt seg.

Det der er en forferdelig ide!

For det første skal ikke fisk være i bolle, og å flytte rundt på de som det der stresser fisken noe vanvittig. Så du ender opp med syk eller død fisk.

Anonym poster: fcfad6b67cb5705caac36976fc7a5e81

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veggdyr :fnise:

Anonym poster: 93b655537e6b25f047589e82ea910687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er delte meninger om det meste. Selv har jeg katt i leilighet som mange andre, og kjenner også flere med kanin i leilighet. Andre alternativer er rotter, mus, hamster, marsvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IKKE hamster! Dette er nattdyr som løper i hjulet sitt hele natten. Jeg lover deg, du kommer til å plassere den i et annet rom og sove med ørepropper. :fnise:

Undulater ol er ok, men de kan bråke endel da, de piper for alt: kos,mat,vann og bare for å være jævlige,hehehe.

Hva med marsvin eller kanin?Mus,chinchilla,rotte er også gode ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er best å vente til man eier leilighet selv, eller leier stabilt et sted det er lov med husdyr.

Det å være i leiemarkedet med et dyr på slep kan være veldig utfordrende, da over 90% av utleiere ikke godtar husdyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fluttershy

Rotter er veldig kjekke dyr. Hvis du bruker god tid på å temme den så har du et hærlig kjæledyr i en rotte. Husk å les deg godt opp på dyret før du går til anskaffelse av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er best å vente til man eier leilighet selv, eller leier stabilt et sted det er lov med husdyr.

Det å være i leiemarkedet med et dyr på slep kan være veldig utfordrende, da over 90% av utleiere ikke godtar husdyr.

Har aldri sagt at jeg leier? Vi eier.

Kom gjerne med flere innspill, hamster kan være rimelig plagsomt om man trenger søvn og skal på skolen tidlig neste morgen. Marsvin, mus, rotte osv. egner seg vel heller bedre da ja :) Hva med Degus?

Anonym poster: f4c23fc0bcbad38f0a20d57ad3d51979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reza08

Det der er en forferdelig ide!

For det første skal ikke fisk være i bolle, og å flytte rundt på de som det der stresser fisken noe vanvittig. Så du ender opp med syk eller død fisk.

Anonym poster: fcfad6b67cb5705caac36976fc7a5e81

Feil. Mange som har fisk i bolle, og mange av fiskene overlever lenge. De kan bli syke selv om de er i et vanlig akvarium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Mange som har fisk i bolle, og mange av fiskene overlever lenge. De kan bli syke selv om de er i et vanlig akvarium.

Mange har bikkja si i bur når de sover og er på jobb, betyr ikke at det er ok for det ;-) I Sverige er heldigvis begge deler forbudt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Reza08

Mange har bikkja si i bur når de sover og er på jobb, betyr ikke at det er ok for det ;-) I Sverige er heldigvis begge deler forbudt!

Hva er galt med å ha en fisk i bolle eller akvarium?

Endret av Reza08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undulater takler ikke veldig godt flytting og bilkjøring og den biten der. De blir ofte veldig stresset av det, mange som ikke takler omplassering etc, så da er ikke undulat rett dyr. I tillegg er det jo en del bråk med undulater, så pass på at du ikke får trøbbel med naboene. De er forsåvidt billige i drift og trenger ikke mye stell, men bør få muligheten til fly løst hver dag, så det må man jo ta seg tid til.

Ja, også bør man ha to, de blir ensomme alene.

Anonym poster: 6b9995a431ffa392988e2453e4ef4e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med å ha en fisk i bolle eller akvarium?

Ikke noe galt med bolle om du har full peiling på hva du driver med. Det finnes så og si ingen fisker som er små nok til å trives i en bolle, jeg har til gode å se noen som faktisk bruker filter i bolle, små akvarium trenger tett oppfølgning, og alt for mange flytter for mye på boller, som igjen stresser fisken, som igjen gjør den syk.

Mange kjøper gullfisk til bolle, og skryter veldig om fisken har overlevd i 6 måneder - ett år.

Gullfisk kan bli 40 år!

Er som å skaffe seg katt og skryte over at den ble noen måneder gammel.

Anonym poster: fcfad6b67cb5705caac36976fc7a5e81

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner flere som har dverghamster i denne typen bosituasjon, og det funker stort sett bra. Da har de kjøpt store bur med flere leker, 3-4 hamsterhus, sånne rør på utsiden, hjul osv., sånn at hamsteren har litt underholdning mens de er på skole/jobb. Noe som er negativt med 'burdyr' er at dersom du har buret på soverommet (eller bare har 1roms) kommer du til å bli rimelig lei av løpinga i hjulet, krafsing og andre lyder, men ørepropper - som jeg ser er nevnt tidligere i tråden - pleier å hjelpe.

Hva slags dyr du bør/kan ha kommer veldig an på hvor mye tid du har tenkt å bruke på det - skal du studere fulltid, jobbe deltid, være mye på byen - eller generelt være mye borte, så er det kanskje greiest med et akvarium - eller rett og slett ingenting -, men skal du være en del i leiligheten og har tid til å ta deg av dyret kan du ha noe som krever litt mer stell og energi. Det må du nesten føle på selv. Det greieste er nok uansett en form for gnager som bor i bur, men jeg har ikke så mye peiling på kostnadene med den typen dyr.

Jeg ville imidlertid ikke gått for fugl av noe slag - de kan bråke veldig mye på dagtid, for de kjeder seg lett når de er alene, og blir raskt understimulerte. Og ikke ilder, av samme grunner, for ikke å snakke om den motbydelige stanken de setter igjen på alt de kommer borti - nasty..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To rotter. :) Veldig sosiale og koselige dyr.

Anonym poster: d6ff07aa72bfd9611cc65a963fd46859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke innekatt? Bengalere er f.eks flotte innekatter, sosiale, lekne, glad og aktive.

Anonym poster: 8a1dd1ba18b8d7d38f4dafa958f90230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bengal som innekatt? Da er det bedre med ragdoll eller hellig birma. Disse er såpass rolige at de er flotte som innekatter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...