Gå til innhold

Svigermor lukter :-(

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hjemmesykepleien har vært der på hjemmebesøk (i høst etter bekymringsmelding fra oss). Det er de som sa at hun ikke får hjelp så lenge hun husker sitt eget telefonnummer...

I møte med helsevesenet så er det ikke vits i å stå med lua i hånda, du må være ganske pushy. Det er bare tull at man ikke får hjelp før man er helt senil. Hvis man tuller så fælt at man ikke husker slike elementære ting, er det ikke trygt å bo hjemme lengre og man må på aldershjem. Det er stor forskjell i pleiebehov for de to. Hun trenger jo bare litt hjelp en gang i uka, trenger ikke tilsyn døgnet rundt. Du må stå på ditt og insistere på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Skulle akkurat si det samme som Veslebråka.

Dere må KREVE. Om dere kan få en uttalelse fra en lege er det også fint. Selv om hennes faste lege syens dette er helt normalt, kan han vel skrive at de faktiske forhold er korrekte?

Min bestemor var helt surrete og tildels hjelpeløs, hun fikk ikke hjelp før familien krevde og sa til kommunen at de fraskrev seg ethvert ansvar for hva som skjedde med henne, og at kommunen ikke kunne regne med at hun fikk daglig tilsyn av familien. Det hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kan være mange grunner til at din svigermor er blitt slik.

En vanlig ting som gjør at det lukter urin av eldre kan være urinveisinfeksjon.

Ser du har fått mange gode råd her om å ta kontakt med hjemmetjenesten. Håper brevene dine fører fram.

Mange eldre mennesker går en del til lege - hva med å ta en prat direkte med ham/henne?

Eller hva med å dikte opp en historie om et eldre menneske som sto forran deg i en kø, eller som satt ved siden av deg på bussen som luktet fælt?? Om hvor grusom denne opplevelsen var, og at du håper du aldri blir slik...?

Uansett; jeg forstår hvor frustrerende dette er for deg, og ønsker deg lykke til med svigermor og den lille i magen :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor måtte ta en alvorsprat med sin mor etter at hun ble enke. Hun ble deprimert og sluttet helt å vaske seg. Tannpuss og kam gjennom håret var det eneste av daglig stell. Til slutt ble det for ille, hun stinket gammel skitt og å invitere henne hjem til oss eller komme hjem til henne ble ett mareritt.

Etter at min mor hadde pratet med henne gikk vi gjennom garderoben hennes og kastet haugevis med gamle skitne klær og undertøy. Alt med polyester ble kastet og det ble kjøpt inn mye nytt tøy. Det hjalp. Nå dusjer hun 3 ganger i uken, vasker seg med klut hver kveld og har begynt å gå til frisøren og sminke seg litt igjen. Jeg kjører henne til byen regelmessig og da må hun alltid innom parfymeriet :)

Så det kan hjelpe med en prat også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei det er ikke vanlig at en på 70 lukter. De aller fleste er spreke og friske, men er de syke kan nok evnen til egen hygene svekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjøp våtservietter å ha på badet. Mulig hun trenger å få tatt en urinprøve? Kansje det er lekasje og trenger tenalady?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg ser faktisk ikke på en 70-åring som gammel. Jeg kjenner mange 70 åringer som er spreke. Huger etter moteklær, reiser på ferier,er på fester. Står på i hage og hus osv....Tenker på de som er på min jobb som er noen sprekinger, er 70 om 5 år...

Annerledes om man er syk da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...