Gå til innhold

Svigermor lukter :-(

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Og jeg trodde jeg var den eneste som la merke til det... Men nå det kommet fra 3 andre, uavhengige, at de også synes hun lukter. Noen ganger er det bare vond lukt av klærne (mye gammel mat i leiligheten hennes), mens det andre ganger er urinstank. I dag måtte vi kjøre med vinduene på bilen åpne fordi det stinket!

Hva kan vi gjøre med slikt da? Hun har visstnok uttalt at kroppsvask var unødvendig og bare slitsomt (var på tur med "venninne" ei uke visstnok uten noen som helst personlig hygiene/pleie).

Hun er 70 år og bor for seg selv. Har problemer i hverdagen, men ikke mer enn hun selv lager til egentlig. Forferdelig avhengig av andre mennesker (som dessverre er døde etter hvert). Hun er veldig pertentelig og mener at hun alltid vet best, siden hun drar på åra, men lyver mye for å holde en pertentelig maske (som de færreste gjennomskuer).

Er det vanlig at damer på 70 år lukter urin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er vel ganske vanlig. Når man blir eldre blir vel alt litt tyngre og å vaske seg nedentil kan være tungt for eldre damer.

Har hun ikke en god venninne eller en datter eller noe som diskret kan nevne dette for henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia
Ja, det er vel ganske vanlig. Når man blir eldre blir vel alt litt tyngre og å vaske seg nedentil kan være tungt for eldre damer.

Har hun ikke en god venninne eller en datter eller noe som diskret kan nevne dette for henne?

Tungt å vaske seg nedentil?? :o Det får jeg ikke helt til å stemme!!!

Litt såpevann på en fille, vask vask...????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir tyngre å bøye seg og ikke alle eldre er syltynne heller lengre..........det var det jeg tenkte på.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din svigermor må jo gjøres klar over problemet! Hun har jo nødvendigvis en sønn, og han er vel den som må snakke med henne. Tips om forskjellige typer inkontinensutstyr. Urinlekkasje er vanlig blandt eldre mennesker, og på apotek eller Bandagist finnes det masse prøver på bleier. Begynner hun å bli noe dement, din svigermor?At det lukter av hennes klær,gammel matlukt, eller uvasket kropp og urin er jo ikke normalt for noen mennesker uansett alder. Kanskje hun trenger litt hjelp fra det offentlige til stell av hus og pers. hygiene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, hun er blitt veldig stor de siste åra. Er gått fra størrelse 46/48 til 56/60 i løpet av 5-10 år. Men "store" mennsker klarer da vel å vaske seg?

Nei, hun har ingen datter eller god venninne. Bare sin søster som hun ser en gang i året, en exsvigerinne som søker kontakt et par ganger i året og oss (som stadig trekker oss mer unna, dessverre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Xavia
Det blir tyngre å bøye seg og ikke alle eldre er syltynne heller lengre..........det var det jeg tenkte på.........

Men må man BØYE seg så veldig for å vaske seg nedentil?? En liten "kattevask" burde gå greit. Dersom hun ikke klarer sånt daglig stell burde man vel verdere hjemmehjelp eller noe i den duren??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Din svigermor må jo gjøres klar over problemet! Hun har jo nødvendigvis en sønn' date=' og han er vel den som må snakke med henne. Tips om forskjellige typer inkontinensutstyr. Urinlekkasje er vanlig blandt eldre mennesker, og på apotek eller Bandagist finnes det masse prøver på bleier. [/quote']

Ja, sønnen hennes bor "nødvendigvis" med meg. Men det er jo ikke lett for ham å ta opp slikt med sin pertentlige mor. Hans mor aner ikke at vi har gjennomskuet løgnene og maskene hennes (selv om vi har prøvd å fortelle henne det flere ganger, på utallige forskjellige måter). Hun tror at hun er av blått blod og at vi også synes hun er det... Hun har fått gjøre som hun vil hele livet og vil nok fortsette med det til sin død.

Men det var et godt forslag om prøver på bleier! Tror jeg skal ta meg en tur og få tak i dette i morgen, for så å sende hennes sønn ut på oppdrag alene. Det må da være vanvittig flaut å få beskjeden at man lukter urin? Jeg vet ikke om jeg tør å si det og tror kanskje det er like lurt at jeg som ikke-familie holder meg vekk når så personlige ting blir tatt opp. Eller burde jeg stille opp. Kan jo prøve å ufarliggjøre det med egne lekkasjeproblemer under svangerskapene (om så ikke 100% ærlige problemer)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må man BØYE seg så veldig for å vaske seg nedentil?? En liten "kattevask" burde gå greit. Dersom hun ikke klarer sånt daglig stell burde man vel verdere hjemmehjelp eller noe i den duren??

Enig med Katriana.

Få hjemmesykepleier til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 år er da ikke så gammelt, har mor og svigermor eldre enn det og de lukter absolutt ikke. Men det høres ut som hun kan ha et problem, så hun trenger hjelp!

Du får be din mann ta det forsiktig opp med henne for hun merker det tydeligvis ikke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Få hjemmesykepleier til henne.

Beklager, men som sagt får vi ikke ordnet dette. Ikke så lenge hun husker sitt eget telefonnummer i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Du får be din mann ta det forsiktig opp med henne for hun merker det tydeligvis ikke selv.

Hvordan tar man opp slikt forsiktig? Det er jo ikke i slike baner man snakker med verken sin mor eller svigermor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper ikke jeg er slem nå, men jeg tror faktisk du har en mye bedre sjanse til å snakke med henne enn din mann. Du er tross alt kvinne, og dette lyser lang vei av kvinne til kvinne prat. Jeg kan ikke tenke meg den mor som ville snakke med sin sønn om slike ting, de må i såfall ha et svært nært forhold også nært forhold virker det ikke som om de har. Du har mye bedre sjanser til å nå inn til henne dersom du har en oss kvinner i mellom samtale alene med henne. Det er da viktig å legge vekt på at slike ting ikke er noe å skamme seg over, og at det er noe som kan skje med de fleste. Ha også klar enkle løsninger som du kan foreslå for henne, f.eks inkonrinensbleier. Fint om du f.eks kan trekke frem din egen inkontinens under graviditet slik du foreslår, eller andre ting som demonstrerer at tilstanden er normal. Bondeviks depresjoner er jo også fine å trekke frem om du vil snakke om psykiske problemer med henne.

Om du bestemmer det for å gjøre dette kommer det ikke til å være enkelt, men jeg tror det er den beste sjansen dere har til å hjelpe henne. Og der er jo tross alt nærmeste famile, når hun har det vanskelig bør dere ikke trekke dere bort fra henne, men heller komme nærmere for å hjelpe selv om det er vanskelig. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men som sagt får vi ikke ordnet dette. Ikke så lenge hun husker sitt eget telefonnummer i alle fall.

Mange gamle er krystallklare i toppen uten at de kan stelle seg selv. Man har krav på hjemmesykepleie dersom man ikke kan ivareta personlig hygiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med løsningen av problemet? Skjønner ut fra det du skriver at dette er en vanskelig sak, og person. Det er ikke bare å koble hjemmesykepleien inn heller. Brukeren må ville ta i mot hjelpen selv. Du skrev at hun også har depresjon å slite med. Kommunen har sikkert psykiatrisk sykepleier ansatt. Kanskje denne kan ta et hjemmebesøk? Du har i hvertfall min medfølelse i dette. Håper det ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Moren min har jobbet med gamle mennesker hele livet. Vi har diskutert disse 'gamle som lukter så vondt'. Jeg har lurt på om det ikke bare er å vaske disse verste tilfellene (som bor på hjem og ikke klarer dette selv).

Moren min sier at de ikke kan vaske noen som ikke vil (selv om det absolutt hadde trengs...) For dem vil det være et overgrep. Mange er oppvokst i en tid hvor dagling dusjing og skifting av undertøy etc ikke var normalt.

En hjemmehjelp vil ikke gjøre store nytten om svigermoren din ikke ser problemet og vil at noen andre skal vaske henne. Men om hun får hjemmehjelp er det mulig at denne personen får lov å vaske henne eller fortelle henne viktigheten med at hun gjør det selv.

Gamle mennesker skal ikke lukte urin sånn uten videre. En god løsning er å ta en prat med henne på en pen måte. Det er ikke bare vasking av underliv som må til, men også vasking av klær (viktig at hun har helt rene klær om hun tisser litt på seg) og resten av kroppen.

Inkontinensbind er nok noe hun trenger. De på apoteket vil nok gi deg noen gode råd om disse og hvordan du eventuelt kan gi dem til henne på en pen og diskret måte. Det var lurt som Fakse sa at det er bedre at du som kvinne gjør det en sønnen hennes. Det er aldri lett å si til noen at de har problemer med hygienen sin.

Håper du får ordnet opp i problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få en hjemmesykepleier til å stikke innom og gi henne bad en gang i uka. Hvis hun er fet, er det nok slitsomt å dusje seg selv når man er gammel. Det spørs veldig hvor dere bor, min erfaring er at eldrepleie er mye bedre utenfor byene. Hvis dere bor i by, har de sikkert mer enn nok å gjøre i forhold til personale, og prøver å avspise flere kunder med tåpelige påstander som at man ikke får hjelp hvis man husker sitt eget telefonnummer. Jeg vet om mange eldre som husker både det og mye annet, men som likevel har hjemmesykepleier en gang i uken som bader dem og steller dem. Det er dog riktig at de eldre kan nekte bad, og her må familien pushe litt. Min far måtte være streng til sine foreldre for de gadd ikke alltid å bade selv om det kom noen for å gjøre det for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ingenting har skjedd. Jeg tør ikke å snakke om slikt med henne - ikke nubbesjans!

Tuuuusen takk for råd! Jeg har nå skrevet et nytt brev til hjemmetjenesten i kommunen. Formet som en bekymringsmelding. Skal se om jeg får pratet med ex-svigerinnen slik at hun også kan skrive en bekymretmelding...

Hun har hjemmehjelp i dag og vi har fått beskjed om at hjemmehjelpen tar kontakt med hjemmesykepleien, som skal ta kontakt med legen hennes, om de finner noe urovekkende. Når de synes at ting blir urovekkende aner jeg ikke.

Hjemmesykepleien har vært der på hjemmebesøk (i høst etter bekymringsmelding fra oss). Det er de som sa at hun ikke får hjelp så lenge hun husker sitt eget telefonnummer...

Huff, jeg orker ikke dette nå. Har en graviditet som tar mer enn nok av min energi og tid i hjemmet og i forholdet! Men ikke kan man stue bort mennesker for noen måneder heller?! Nei, det vil jeg ikke heller. Målet er at hun kan bli "frisk" og klare seg mer selv - så slipper vi å ha så konstant dårlig samvittighet. Men det er da for pokker ikke min/vår feil at hun ikke gidder å ville prøve å leve sitt eget liv heller da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det finnes sikkert en sykriatrisk sykepleier i hjemmetjenesten i den kommunen du bor i,ta kontakt med denne du.

Lykke til :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...