Gå til innhold

Hundeskrekk


Kvitveis

Anbefalte innlegg

Gjest Badebuksa

Det er jo veldig forskjellig hva folk mener med truende oppførsel hos hunder. Noen føler seg truet bare de ser en mørk stor hund, eller en rase som er "skummel". Andre føler seg truet av at hunder snuser på dem osv.

Jeg har selv en Dobermann, som veldig mange har sett i filmer hvor de spiller farlige. Hun blir raskt forhåndsdømt som farlig, tross at hun er verdens snilleste hund, som elsker barn og voksne. Det føles utrolig urettferdig.

Jeg tar alltid hensyn når hun går løs, og hun blir kalt på plass når vi treffer folk (hun kommer egentlig helt automatisk på plass, for hun er så vandt til det, + at det vanker en go'bit når hun har satt seg ned, hehe...) Hun sitter pent ved siden av meg når de passerer.

Men det finnes noen som mener jeg må holde henne i halsbåndet når de skal gå forbi. Jeg vet at hun ikke går bort til dem, jeg vet at hun ikke ville noen sinne gjort noen noe vondt, men de føler seg truet av hennes utseende.

Jeg holder henne selvfølgelig hvis de sier det, men det bare beviser hvor forskjellig oppfatning folk har av truende hunder.

Mitt råd til TS er å oppsøke en hundeklubb. Snakke med hundeeierene og gradvis bli kjent med forskjellige hunder. Det må være grusomt å gå rundt å være redd når man går på tur.

Man kan ikke gjøre så mye med hva andre hundeeiere gjør, men man kan gjøre noe med sin egen frykt.

Lykke til! Hunder er egentlig verdens beste venner ;)

Men om det ikke er båndtvang, om man har hunden sin løs og har kontroll på den, gjør man jo ingenting galt iflg loven. Så det skal man ikke tenke på.

Men når TS beskriver at hunden knurret og flekker tenner, tenker jeg at det er fullstendig uakseptabel oppførsel av en løs hund. Mulig den hadde oppført seg verre i bånd, men det får så være, da har i allefall eieren kontroll. Og det som er viktig er at folk ser at man har kontroll. Man har ikke kontroll når hunden er såpass usikker at den knurrer eller flekker tenner, og når den da i tillegg er løs og ikke bundet vitner det om en meget usikker hund.

Man kan ikke ha hunder løse om de knurrer eller flekker tenner på folk, fordi folk blir skremt av det. Da handler det ikke om at man som jogger generelt er redd for hunder eller har hundeskrekk, de fleste hadde blitt redde om en hund oppførte seg sånn.

Jeg hørte forresten nylig om en person som skyter med pistoler. I sånn pistolklubb eller et eller annet. Han er også glad i å være aktiv, og om vinteren har han gått mye på ski. Det er en gal kjerring i området som har noen digre beist av noen hunder ;) Som hun slipper løs, som truer, knurrer, jager folk. Dette er hunder på 35-40 kg +. Han har faktisk med seg pistolen når han er ute på tur, pga disse hundene. Trist når det går så langt, at folk på død og liv skal ha hunder løse..

Endret av Badebuksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knurre og flekke tenner er selvsagt helt uakseptabelt, og slike hunder burde vel strengt tatt vært avlivet (hos veterinæren).

En hund som kan angripe mennesker har ikke livets rett i mine øyne.

Det vil alltid være uansvarlige hundeeiere, som ødelegger for oss andre som prøver å ta hensyn og ikke være til sjenanse for andre.

Men det vil også alltid være folk som er redde for hunder, som føler seg truet uten grunn.

Så det beste jeg kan gjøre som hundeeier er å fortsette å ta hensyn og ikke la MIN hund skremme noen.

Så tror jeg det beste folk som er redd hunder gjør, er å få hjelp for hundeskrekken sin. Den er som regel helt ubegrunnet.

Helt forferdelig at noen skal måtte bevæpne seg for å føle seg trygg, men jeg håper at han ikke får en grunn til å skyte hundene....

Endret av muffins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare minn eieren på at det er båndtvang for selv om de har kontroll så kan en uventet lyd skremme hunden og den går over på instinkt og ikke oppdragelse så ingen har mer enn 99,99 % kontroll over en løs hund

jeg er oppvokst med hunder med båndtvangsfritak (gjetere), en nabo hadde hunder jeg aldri nærmet meg , de var rett og slett for utrygge og ustabile og de var av størrelsen gulvkost , en annen nabo hadde en shæfer som i bånd eller i luftegården var den farlig, men som løs var helt trygg og ufarlig, løs gikk den bare med eierne ute på egen tomt og den krysset aldri tomtegrensa

jeg er fortsatt veldig skeptisk på små hunder

men jeg tror at hunder som flekker tenner og knurrer på møtende har - i sitt hundehode -en oppfatning av å vere flokkleder , og ikke eieren som er flokkleder så der er det nok en omprogrammering av både hund og eier som må til og eieren må degradere hunden og selv rykke opp til flokkleder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Går ut frå at TS betyr trådstartar? :)

Interessant å lesa svar som dekker begge sider her!

Ja, eg kunne igrunn tenkt meg å bli meir kjend med hundar, har jo ikkje sånn skikkeleg skrekk, berre i sånne situasjonar som nemnt over, og der trur eg kjennskap til kroppspråk, signal o.l. kan vera nyttig.

Samtidig så er det ikkje til å koma frå at hundelova nemner både bandtvang og hundeeigar sitt ansvar for å ha dyr som andre reagerar på i band. Eg har tatt kontakt med den aktuelle eigaren på fjesboka og spurt om ho kunne tatt han i band, men fekk berre til svar at det var einaste plassen ho kunne sleppa hunden. (Men det går jo ikkje - naturreservat og greier).

Då eg fint og forsiktig sa at eg ikkje hadde tørt å gå der etter sist treff og nemnte bandtvangen fekk eg ikkje svar. Trur ho blei sur, menmen, det kan eg jo forstå til ein viss grad. Men det hadde vore fint å møtast på midten, for eksempel med å ha band på hunden på offentlege plassar, og heller sleppa hunden i ein hundepark eller på eit inngjerda område (er vel ikkje verre enn å spør ein snill bonde om lov til å la hunden ta seg ut der?). Eller kva med laushund-dag i skogen, forhåndsvarsla? :) Mange mulighetar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sweetsugar

Det beste du gjør for å unngå hund er å ignorere den helt. Vis at du ikke er farlig, overhodet ikke se fremmede hunder i øynene under noen omstendigheter, bare ignorer de helt. Mange hunder vil veldig gjerne hilse, så det vil nokk skje uansett, men om du ignorer hunden så viser du hunden at du ikke utgjør noe trussel, og at du ikke er intr i kontakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...