Gå til innhold

Hundeskrekk


Kvitveis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Løsning: I de aller, aller, aller fleste tilfeller så er det faktisk tilfelle at hunden går løs fordi den rett og slett ikke gidder å bry seg med å overfalle tilfeldige joggere som farer forbi. Og dette er grunnen til at eieren lar den gå løs også. Hvis hunden mot formodning kommer i nærheten av deg, så er det kun for å snuse/sjekke hvem du er. Ikke for å hoppe på deg og spise deg opp :) Men skjønner at du er skeptisk, hunder burde egentlig ikke få gå løst hvor det kan komme mennesker som ikke er sikre på hunder forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsning: I de aller, aller, aller fleste tilfeller så er det faktisk tilfelle at hunden går løs fordi den rett og slett ikke gidder å bry seg med å overfalle tilfeldige joggere som farer forbi. Og dette er grunnen til at eieren lar den gå løs også. Hvis hunden mot formodning kommer i nærheten av deg, så er det kun for å snuse/sjekke hvem du er. Ikke for å hoppe på deg og spise deg opp :) Men skjønner at du er skeptisk, hunder burde egentlig ikke få gå løst hvor det kan komme mennesker som ikke er sikre på hunder forbi.

Men det kan komme mennesker som ikke er sikre på hunder hvor som helst da egentlig.

Det man må gjøre er bare å være rasjonell, er nok liten sannsynlighet for at en bikkje vil som du sier angripe og spise noen opp hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsning: I de aller, aller, aller fleste tilfeller så er det faktisk tilfelle at hunden går løs fordi den rett og slett ikke gidder å bry seg med å overfalle tilfeldige joggere som farer forbi. Og dette er grunnen til at eieren lar den gå løs også. Hvis hunden mot formodning kommer i nærheten av deg, så er det kun for å snuse/sjekke hvem du er. Ikke for å hoppe på deg og spise deg opp :) Men skjønner at du er skeptisk, hunder burde egentlig ikke få gå løst hvor det kan komme mennesker som ikke er sikre på hunder forbi.

Takk for svar alle! :)

"Problemet" mitt er at eg det siste året har opplevd at fleire lause hundar har knurra/flekka tenner og virka aggressive mot meg når eg har vore ute og gått tur o.l.For nokre dagar sian skjedde det igjen, og eg har ikkje tørt og gå den fine skogsstien der eg traff hunden etter det.

Har snakka med eigaren til hunden, som meinar at hunden må få gå laust litt, og ikkje virkar interessert i å ha han i band.

Eg forstår veldig godt at det må vera herleg for hundar å gå utan band imellom, men kvifor ikkje på eit inngjerda område? Skulle kanskje vore fleire hundeparkar i landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at hunden oppdager at du er nervøs eller redd, og derfor reagerer på den måten. Kanskje du stirrer på den, slik at den føler seg truet?

Jeg sier ikke at det er du som er problemet, da en hundeeier skal ha kontroll over hunden sin, men det hadde kanskje vært lurt å prøve å jobbe med angsten sin?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge det finnes hensynsløse idioter der ute, så kommer det alltid til å være et problem.

Hvis jeg har hundene løse, så tar jeg dem alltid i bånd om jeg møter noen.

Det hjelper ikke hvor snille eller små eller søte hundene mine er, hvis noen er redd for hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle! :)

"Problemet" mitt er at eg det siste året har opplevd at fleire lause hundar har knurra/flekka tenner og virka aggressive mot meg når eg har vore ute og gått tur o.l.For nokre dagar sian skjedde det igjen, og eg har ikkje tørt og gå den fine skogsstien der eg traff hunden etter det.

Har snakka med eigaren til hunden, som meinar at hunden må få gå laust litt, og ikkje virkar interessert i å ha han i band.

Eg forstår veldig godt at det må vera herleg for hundar å gå utan band imellom, men kvifor ikkje på eit inngjerda område? Skulle kanskje vore fleire hundeparkar i landet...

Kan det ha noe med kroppsspråket ditt å gjøre, som gjør at hunder kan reagere? Stirrer du på hund eller eier? Når du snakker med eieren (du sier jo at du har kommentert det til eier) og tonen er aggressiv kan hunden sense dette og ønske å "forsvare" eieren.

Det beste er å gå rolig forbi og ikke se på hunden, ikke løpe fra hunden, bare gå rolig, utrolig mange mennesker som ikke vet dette...

Anonym poster: cbbcfed664f34bf2d144f6bd4d2fe326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at hunden oppdager at du er nervøs eller redd, og derfor reagerer på den måten. Kanskje du stirrer på den, slik at den føler seg truet?

Jeg sier ikke at det er du som er problemet, da en hundeeier skal ha kontroll over hunden sin, men det hadde kanskje vært lurt å prøve å jobbe med angsten sin?

Enig!

Anonym poster: cbbcfed664f34bf2d144f6bd4d2fe326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle! :)

"Problemet" mitt er at eg det siste året har opplevd at fleire lause hundar har knurra/flekka tenner og virka aggressive mot meg når eg har vore ute og gått tur o.l.For nokre dagar sian skjedde det igjen, og eg har ikkje tørt og gå den fine skogsstien der eg traff hunden etter det.

Har snakka med eigaren til hunden, som meinar at hunden må få gå laust litt, og ikkje virkar interessert i å ha han i band.

Eg forstår veldig godt at det må vera herleg for hundar å gå utan band imellom, men kvifor ikkje på eit inngjerda område? Skulle kanskje vore fleire hundeparkar i landet...

Et tillegg til det jeg skrev over:

Det er merkelig at du opplever det. De flestehunder er konfliksky, og vil vise dempende signaler (slikke snute, snuse i bakken, krype sammen, sette seg, blunke med øyne, vike med blikket) om en person oppfører seg truende (ofte uten at de vet det selv, f.eks at de stirrer på hunden, går rett mot den, høy stemme). Det er først når en person ikke oppfatter disse signalene og fortsetter med truende atferd, at de går så langt som å flekke tenner og evt knurre.

De fleste hunder viker unna, særlig når de er løse. Er de i bånd derimot, vil de ofte føle at det ikke er noen vei å rømme fra en truende situasjon (f.eks at du kjefter på eier, uten at eg vet sikkert at du har gjort det, bare mistenker det).

Anonym poster: cbbcfed664f34bf2d144f6bd4d2fe326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt med mange svar! (er ny på kg, veldig kjekt med respons) :)

Trur nok kroppspråket mitt kan ha noko å sei; eg har liten erfaring med hundar - som eg forøvrig syns er nydelege dyr. Når eg møter hundar utan band pleier eg å stoppa opp eller gå roleg. Trur ikkje eg stirrar, og kjeftar iallefall ikkje på hund eller eigar, hehe...

Men må jo ha eit auga med hunden om situasjonen er slik at eg ikkje veit kor eg har han, og det kan jo oppfattast som truande/ stirring og bare gjera ting verre?

Kanskje eg rett og slett skulle brukt litt tid på å bli kjend med hundar og signala deira :)

-Så er det jo alltid hjelp i at eigaren av hunden er rett i nærleiken og kan halda han til ein har passert kvarandre, eventuelt å ha han i band på offentlege område...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt med mange svar! (er ny på kg, veldig kjekt med respons) :)

Trur nok kroppspråket mitt kan ha noko å sei; eg har liten erfaring med hundar - som eg forøvrig syns er nydelege dyr. Når eg møter hundar utan band pleier eg å stoppa opp eller gå roleg. Trur ikkje eg stirrar, og kjeftar iallefall ikkje på hund eller eigar, hehe...

Men må jo ha eit auga med hunden om situasjonen er slik at eg ikkje veit kor eg har han, og det kan jo oppfattast som truande/ stirring og bare gjera ting verre?

Ja, tror du er inne på noe der :) Det å stirre/holde øye med, og stoppe opp i tillegg kan oppfattes som en trussel av hunden. Om du går rolig forbi, uten å møte blikket, så går det nok mye bedre.

Høres ut som en god ide å bli kjent med hundeeiere.

Anonym poster: cbbcfed664f34bf2d144f6bd4d2fe326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode tips! :)

Bare hyggelig :) Du virker jo veldig mottakelig for tips, også. Håper du får bedre opplevelser med hund og hundeeiere etterhvert. Og uansett skal hundeeier ta hensyn til at folk er redde og overholde båndtvagen (selv om den er kjip...).

Anonym poster: cbbcfed664f34bf2d144f6bd4d2fe326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Vel, det er ikke lov å ha hunder løse dersom de oppfører seg truende mot andre personer eller dyr, så det kan du si til de som har hundene løse, hvis hundene knurrer osv. At det er faktisk ikke lov å ha dem løse når de skremmer folk slik. Da er ikke hundene under kontroll, hunden er usikker. Det er egentlig merkelig oppførsel av en løs hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Går tur med to hunder for tiden og den ene går løs (schäfer). Midt i byen. Den ene krever så mye konsentrasjon for den er sky, liker ikke folk og stikker av om den får sjansen. Den løse dilter rolig etter, elsker folk som vil hilse (men tar ikke kontakt før den får beskjed) og krever next to nada for å oppføre seg.

Har kanskje blitt litt sløv på det i det siste, for folk er så positive og politiet smiler og vinker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Går tur med to hunder for tiden og den ene går løs (schäfer). Midt i byen. Den ene krever så mye konsentrasjon for den er sky, liker ikke folk og stikker av om den får sjansen. Den løse dilter rolig etter, elsker folk som vil hilse (men tar ikke kontakt før den får beskjed) og krever next to nada for å oppføre seg.

Har kanskje blitt litt sløv på det i det siste, for folk er så positive og politiet smiler og vinker.

Sløv på hva?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sløv på hva?

På å ha bikkja mi i bånd. Er jo egentlig båndtvang, men det er dårlig med vilt i sentrum ;)

Ble et helt OT innlegg, var oppe sent og tankene spant.

TS: Om folk har sinte/ukontrollerbare hunder løse, så har de brutt hundeloven. Vet om hunder som liker å jage joggere også. Å sakke ned farten kan hjelpe (men det har du kanskje ikke så lyst til). Ellers er det å ikke se på dem. Merker på den nervøse hunden i huset her, med en gang hun blir stirret på så blir hun urolig og kan gå i forsvarsmodus (bjeffe f.eks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke lov å ha hunder løse dersom de oppfører seg truende mot andre personer eller dyr, så det kan du si til de som har hundene løse, hvis hundene knurrer osv. At det er faktisk ikke lov å ha dem løse når de skremmer folk slik. Da er ikke hundene under kontroll, hunden er usikker. Det er egentlig merkelig oppførsel av en løs hund...

Det er jo veldig forskjellig hva folk mener med truende oppførsel hos hunder. Noen føler seg truet bare de ser en mørk stor hund, eller en rase som er "skummel". Andre føler seg truet av at hunder snuser på dem osv.

Jeg har selv en Dobermann, som veldig mange har sett i filmer hvor de spiller farlige. Hun blir raskt forhåndsdømt som farlig, tross at hun er verdens snilleste hund, som elsker barn og voksne. Det føles utrolig urettferdig.

Jeg tar alltid hensyn når hun går løs, og hun blir kalt på plass når vi treffer folk (hun kommer egentlig helt automatisk på plass, for hun er så vandt til det, + at det vanker en go'bit når hun har satt seg ned, hehe...) Hun sitter pent ved siden av meg når de passerer.

Men det finnes noen som mener jeg må holde henne i halsbåndet når de skal gå forbi. Jeg vet at hun ikke går bort til dem, jeg vet at hun ikke ville noen sinne gjort noen noe vondt, men de føler seg truet av hennes utseende.

Jeg holder henne selvfølgelig hvis de sier det, men det bare beviser hvor forskjellig oppfatning folk har av truende hunder.

Mitt råd til TS er å oppsøke en hundeklubb. Snakke med hundeeierene og gradvis bli kjent med forskjellige hunder. Det må være grusomt å gå rundt å være redd når man går på tur.

Man kan ikke gjøre så mye med hva andre hundeeiere gjør, men man kan gjøre noe med sin egen frykt.

Lykke til! Hunder er egentlig verdens beste venner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...