Gå til innhold

Barnet mitt bor i fosterhjem

Fremhevede innlegg

Gjest Spirula
Skrevet

Jeg mener fylkesmannen. Min skrivefeil.

Vi gjorde en avtale og den ble fattet paragraf 4-4, femte ledd på dette. Han skal bo 2 år til etter planen.

Anonym poster: 85b39d1ba884fff56a082f12027a1664

Ok. :)

Da har du tatt kontakt med advokat og fylkesmannen, det er det viktigste.

Snakk også med barnevernet, helst med advokaten tilstede.

Blondie65 hadde et godt svar til deg, jeg anbefaler deg å følge hennes råd. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Men at jeg etter dette innlegget og de svarene jeg har fått gjør at jeg får en dårlig selvfølelse og en tanke om at jeg er verdens verste mor, ja takk skal dere ha.

Det er synd at det er slik her at man absolutt skal tolke alt og grave etter opplysninger som "rettferdiggjør" sin egen oppfatning av situasjonen. Jeg synes du har vist deg som en svært ansvarsfull mor og omsorgsperson som er sterk nok og modig nok til å innrømme at man trenger hjelp og søke hjelp. Derfor blir det dobbelt urett når fosterfamilien dolker deg i ryggen på denne måten

Skrevet

Fra paragraf 4-4 femte ledd:

"Hvis plasseringen har vart i mer enn to år, og barnet har fått en slik tilknytning til mennesker og miljø der det er, at det etter en samlet vurdering må antas at flyttingen kan føre til alvorlige problemer for barnet," kan det besluttes omsorgsovertakelse etter barnevernloven § 4-8 tredje ledd. Bestemmelsen bygger på et status quo-prinsipp etter to år, og legger til grunn som en alminnelig forutsetning at et barn etter to år vil være såpass rotfestet i nærmiljøet og knyttet til omsorgspersonene at omsorgsovertakelse slik at barnet blir værende i samme stabile situasjon vil kunne være til barnets beste."

AnonymBruker
Skrevet

Det er synd at det er slik her at man absolutt skal tolke alt og grave etter opplysninger som "rettferdiggjør" sin egen oppfatning av situasjonen. Jeg synes du har vist deg som en svært ansvarsfull mor og omsorgsperson som er sterk nok og modig nok til å innrømme at man trenger hjelp og søke hjelp. Derfor blir det dobbelt urett når fosterfamilien dolker deg i ryggen på denne måten

Jeg er helt enig med dette!

Jeg snakket med en barnevernskonsulent. Hun sa at det var synd at alle var så negative til barnevernet. De var der for å hjelpe, også de i vanskelige livssituasjoner.

Jeg hadde aldri godtatt en adopsjon! Aldri! Aldri! Aldri!

Anonym poster: efcd064412755f4ee73e84f7332b74f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra paragraf 4-4 femte ledd:

"Hvis plasseringen har vart i mer enn to år, og barnet har fått en slik tilknytning til mennesker og miljø der det er, at det etter en samlet vurdering må antas at flyttingen kan føre til alvorlige problemer for barnet," kan det besluttes omsorgsovertakelse etter barnevernloven § 4-8 tredje ledd. Bestemmelsen bygger på et status quo-prinsipp etter to år, og legger til grunn som en alminnelig forutsetning at et barn etter to år vil være såpass rotfestet i nærmiljøet og knyttet til omsorgspersonene at omsorgsovertakelse slik at barnet blir værende i samme stabile situasjon vil kunne være til barnets beste."

Det gjelder jo omsorgsovertakelse, ikke adopsjon

Skrevet

Når barnet ikke er plassert på en tvangsparagraf, betyr det at barneverntjenesten først må kjøre sak om plassering i fylkesnemda, før de evnt kan gå til en sak om tvungen adopsjon.

Så lenge barnet er plassert frivillig kan du jo også i realiteten hente barnet uten at hverken BV eller fosterforeldre kan si eller gjøre noe. Man bør jo selvfølgelig ikke gjøre dette, da BV sannsynligvis vil fatte et hastevedtak etter en tvangsparagraf i etterkant av hjemkomsten.

Magefølelsen min sier at dette er et fosterhjem som ikke helt har forstått sitt mandat og som ikke har kommunisert med BV om dette.

• Liker 7
Skrevet

Det gjelder jo omsorgsovertakelse, ikke adopsjon

Sier bare at det ikke er så enkelt som å ta tilbake barnet. Ting endrer seg tydeligvis etter to år.

Skrevet (endret)

Her er informasjon om tvangsadopsjon.

Og her er en sak om en mor som vant saken (riktignok "bare" i menneskerettsdomstolen) om tvangsadopsjon, hvor adopsjon likevel ble gjennomført.

Endret av Raven Emerald
Skrevet

Fra Barnevernloven:

§ 4-4. Hjelpetiltak for barn og barnefamilier.

Barneverntjenesten skal bidra til å gi det enkelte barn gode levekår og utviklingsmuligheter ved råd, veiledning og hjelpetiltak.

Barneverntjenesten skal, når barnet på grunn av forholdene i hjemmet eller av andre grunner har særlig behov for det, sørge for å sette i verk hjelpetiltak for barnet og familien, f.eks. ved å oppnevne støttekontakt, ved å sørge for at barnet får plass i barnehage, ved besøkshjem, ved avlastningstiltak i hjemmet, ved opphold i senter for foreldre og barn eller andre foreldrestøttende tiltak. På samme måte skal barneverntjenesten også søke å sette i verk tiltak som kan stimulere barnets fritidsaktivitet, eller bidra til at barnet får tilbud om utdanning eller arbeid, eller anledning til å bo utenfor hjemmet. Barneverntjenesten kan videre sette hjemmet under tilsyn ved at den oppnevner tilsynsfører for barnet.

Barneverntjenesten kan også yte økonomisk stønad som hjelpetiltak for barnet.

Fylkesnemnda kan om nødvendig beslutte at tiltak som opphold i barnehage eller andre egnede dagtilbud, skal settes i verk ved pålegg til foreldrene. Fylkesnemnda kan gi pålegg om tilsyn når vilkårene i § 4-12 er til stede. For barn som har vist alvorlige atferdsvansker, jf. § 4-24 første ledd, eller som er i ferd med å utvikle slike alvorlige atferdsvansker, kan fylkesnemnda vedta at foreldrestøttende tiltak som har som formål å redusere barnets atferdsvansker kan gjennomføres uten barnets samtykke. Slike foreldrestøttende tiltak kan også gjennomføres uten barnets samtykke når tiltakene iverksettes som ledd i avslutningen av et institusjonsopphold med hjemmel i § 4-24. Foreldrestøttende tiltak uten barnets samtykke kan ikke opprettholdes utover seks måneder fra fylkesnemndas vedtak.

Når vilkårene i annet ledd er til stede, og dersom behovene ikke kan løses ved andre hjelpetiltak, kan barneverntjenesten også formidle plass i fosterhjem, institusjon eller omsorgssenter for mindreårige. Hvis det må forutsettes at foreldrene i lengre tid ikke vil kunne gi barnet forsvarlig omsorg, bør det likevel vurderes om det med en gang skal vedtas at barneverntjenesten skal overta omsorgen for barnet etter § 4-12 første ledd, framfor frivillig plassering etter denne paragraf.

TS: Kudos til deg for å se barnets behov midt oppi den fryktelig vanskelige situasjonen du var i.

Jeg syns ønskene til fosterfamilien høres helt på trynet ut, og de fremmer vel ikke akkurat et godt samarbeidsklima med slike ønsker.

Fortsett med samvær som vanlig, og overse/overhør slike urimelige ønsker/"krav". Ta vare på all skriftlig kommunikasjon (brev, e-post, SMS) for eventuelle situasjoner senere. Og slapp av, fosterbarnsadopsjon av barn under myndighetsalder er praktisk talt umulig å få gjennomført så lenge noen av barnets biologiske foreldre lever. At det er upraktisk at barnet har annet etternavn enn resten av familien er heller ikke noe argument. I dagens samfunn med mine, dine og våre barn er det ganske så vanlig at en familie har opptil flere etternavn uten at det blir sett rart på.

• Liker 10
Gjest Fostermor til to
Skrevet

Dette høres helt merkelig ut. Adopsjon skjer ekstremt sjelden når barna er så store. Og du har jo hatt veldig mye samvær, så barnet har jo fortsatt en sterk tilknytning til deg. Enten er fosterfamilien helt på jordet, eller så har du utelatt mye viktig informasjon her. Det som kanskje har skjedd, er at fosterfamilien ikke har tatt innover seg at dette skulle være en midlertidig plassering. De elsker sikkert barnet veldig høyt, og er nå redde for å miste det. Men min erfaring med barnevernet tilsier i hvert fall at det vil være bortimot umulig for dem å adoptere om du ikke samtykker til det. Men skaff deg uansett en god advokat. Må i tillegg si at jeg synes det er veldig rart at du ikke, hvis alt det du skriver stemmer, har prøvd å bli godt kjent med den familien som tross alt har tatt seg av barnet ditt de siste årene.

Skrevet (endret)

Fra " Retningslinjer gitt av Barne - og familiedepartementet desember 2002, revidert i mars 2009 av Barne - og likestillingsdepartementet (Q - 1045) Saksbehandling ved søknad om innenlands - og utenlandsadopsjon og særlig om skjønnsutøvelse ved innenlandsadopsjon"

7.1 Innenlandsadopsjon - saksbehandling og skjønnsutøvelse

7.1.1 Innhenting av foreldrenes og barnets syn på adopsjonssøknaden

Uansett hva som er bakgrunnen for søknaden om adopsjon, skal alltid foreldrene eller de som har foreldreansvaret for barnet høres. Av adopsjonsloven § 7 første ledd følger at den som er under 18 år ikke kan adopteres uten samtykke fra den eller dem som har foreldreansvaret. De kan således forhindre at en adopsjon gjennomføres. Er en av dem forsvunnet, sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet, er samtykke fra den andre tilstrekkelig. Dersom dette gjelder begge med foreldreansvar følger det av bestemmelsen at det kreves samtykke fra verge. Av bestemmelsens tredje ledd fremgår at foreldre som ikke har del i foreldreansvaret skal få anledning til å uttale seg om adopsjonen.

http://www.regjering....html?id=550653

Endret av Rosalie
  • Liker 2
Gjest TinaT
Skrevet

Når barnet ikke er plassert på en tvangsparagraf, betyr det at barneverntjenesten først må kjøre sak om plassering i fylkesnemda, før de evnt kan gå til en sak om tvungen adopsjon.

Så lenge barnet er plassert frivillig kan du jo også i realiteten hente barnet uten at hverken BV eller fosterforeldre kan si eller gjøre noe. Man bør jo selvfølgelig ikke gjøre dette, da BV sannsynligvis vil fatte et hastevedtak etter en tvangsparagraf i etterkant av hjemkomsten.

Magefølelsen min sier at dette er et fosterhjem som ikke helt har forstått sitt mandat og som ikke har kommunisert med BV om dette.

Det stemmer slett ikke. Behovet for stabilitet for barnet kommer foran alt og kan føre til at foreldrene fratas muligheten til å kalle tilbake sitt samtykke om frivillig plassering.

Selvsagt er det hensyn til barnet som kommer foran alt - og i dette tilfellet er det ikke snakk om en kortvarig løsning - dette har jo vært en realitet i 2,5 år.

Hensyn til barnets beste skal komme først av alt. Og det er ikke heldig for et barn å flytte bort fra mor og hjem igjen før det er helt sikkert at alt fungerer skikkelig igjen. Barn skal ikke være noen forsøkskaniner som kastes fram og tilbake.

Skrevet

Det stemmer slett ikke. Behovet for stabilitet for barnet kommer foran alt og kan føre til at foreldrene fratas muligheten til å kalle tilbake sitt samtykke om frivillig plassering.

Selvsagt er det hensyn til barnet som kommer foran alt - og i dette tilfellet er det ikke snakk om en kortvarig løsning - dette har jo vært en realitet i 2,5 år.

Hensyn til barnets beste skal komme først av alt. Og det er ikke heldig for et barn å flytte bort fra mor og hjem igjen før det er helt sikkert at alt fungerer skikkelig igjen. Barn skal ikke være noen forsøkskaniner som kastes fram og tilbake.

Hva stemmer ikke? Saken må opp i nemda som en sak etter en av tvangsparagrafene hvis BV beslutter at de ønsker å gå for full omsorg. BV kan ikke bare bestemme seg for å forandre paragraf uten at dette behandles av fylkesnemda.

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Alt dette er greit nok. Men det skal SVÆRT MYE TIL før barnet tvangsadopteres - noe som er den eneste form for adopsjon som finnes der foreldre ikke samtykker til adopsjon. Jeg tviler veldig på at fosterforeldre til et barn som har vært jevnlig på fungerende samvær med sin forelder så ofte som dette barnet har vil få gjennomslag for en tvangsadopsjon. Noen frivillig adopsjon vil jo ikke mor gå med på.

Til syvende og sist er det barnets beste som skal telle her, heldigvis. Tiden vil jo vise om det er rom for å påstå at det er til barnets beste at mor mister omsorgen for barnet permanent mot sin egen vilje.

Skrevet (endret)

Ts kontaktet selv barnevernet for å få hjelp pga mannen hennes døde i bilulykke, mens hun selv har kjempet mot en alvorlig kreftsykdom. Derfor har barnet bodd hos fosterforeldre, men Ts har hatt barnet hjemme på helg og i ferier. Det var en frivillig omplassering, med henblikk på at barnet skulle komme hjem permanent på sikt.

Endret av Sulosi
Sitat slettet, mod.
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Det er ikke uvanlig at barn flytter i fosterhjem om forelder blir syk el.l. Ei dame jeg kjenner overlot barnet til fosterhjem da hun ble syk. Ikke fordi hun var en dårlig mor, og det foregikk verken vold, narkotika eller seksuelt misbruk i hjemmet. Men hun hadde lite overskudd på grunn av sykdommen, og mente at barnet ville ha det bedre i et hjem med friske omsorgspersoner. Jeg synes det viser god omsorgsevne.

Anonym poster: a03e2e27ce4f0621cd31c78fe128c0e5

Endret av Sulosi
Sitat slettet, mod.
  • Liker 8
Gjest Blondie65
Skrevet

Denne moren har selv valgt å søke barnevernets hjelp grunnet dødsfall og sykdom, for å være sikker på at barnet har det godt i en periode der hun selv ikke har nok ressurser til å ta seg av barnet. Det er det som er denne trådens historie og det vi må forholde oss til.

Ut fra dette er rådet at mor skaffer seg advokat for å bekjempe tvangsadopsjon og sikre seg selv og sitt barn sine rettigheter.

For ordens skyld kan jeg jo nevne at jeg ville gitt nøyaktig det samme rådet til en rusmisbruker som var fratatt omsorgen med tvang.

Nå velger jeg å tro trådstarter og den historien hun forteller og jeg er aldri bedt om å ta stilling til hva som er best for barnet ut fra de opplysningene som trådstarter har gitt. Det skal vi heller ikke gjøre da det er en avsporing.

AnonymBruker
Skrevet

Til dere fordømmende mennesker, jeg beklager mitt uttrykk her: Jævla drittsekker.

Ikke alle barn blir hentet med tvang. Ikke alle foreldre er misbrukere, mange har andre grunner enn rus/psykiatri, Men jeg er fortvila at man kan sette en merkelapp på noen som faktisk har bedt om et råd her.

Og til dere som støttet meg. Takk. Jeg har i dag ringt en venn som jeg har kjent i mange år, som var min manns forlover og han er advokat. Så han sender på mandag et brev med at han er da min advokat, så får vi se.

Og til deg/dere som lurte på hvorfor ikke jeg hadde engasjert meg mer med familien som har barnet mitt. Hadde de bare ville ha kontakt. Jeg må selv bestille bildene fra fotografen på skolen, ikke får jeg den infoen jeg har rett på av de, ikke slipper de meg innpå,Så all info har jeg måtte lete etter selv.

Men aldri mer KG på meg,

• Liker 19
Skrevet

Til dere fordømmende mennesker, jeg beklager mitt uttrykk her: Jævla drittsekker.

Ikke alle barn blir hentet med tvang. Ikke alle foreldre er misbrukere, mange har andre grunner enn rus/psykiatri, Men jeg er fortvila at man kan sette en merkelapp på noen som faktisk har bedt om et råd her.

Og til dere som støttet meg. Takk. Jeg har i dag ringt en venn som jeg har kjent i mange år, som var min manns forlover og han er advokat. Så han sender på mandag et brev med at han er da min advokat, så får vi se.

Og til deg/dere som lurte på hvorfor ikke jeg hadde engasjert meg mer med familien som har barnet mitt. Hadde de bare ville ha kontakt. Jeg må selv bestille bildene fra fotografen på skolen, ikke får jeg den infoen jeg har rett på av de, ikke slipper de meg innpå,Så all info har jeg måtte lete etter selv.

Men aldri mer KG på meg,

Heier på deg Ts, håper alt løser seg til barnet og ditt sitt beste :hug: Du må ha hatt noen utrolige tøffe år, finn styrken din til å kjempe for barnet ditt!

• Liker 3
Gjest Spirula
Skrevet

Jeg ønsker deg alt godt!

Håper alt ordner seg for deg, og barnet ditt!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...