AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #1 Skrevet 1. juni 2013 Og jeg har ikke lyst til å komme inn på grunnen her, men dette var en frivillig plassering. Barnet har bodd der i 2,5 år og jeg har ikke hatt så mye med fosterforeldrene å gjøre annet enn ved samvær, far til barnet er vekk for lengst.( død). Barnet er i dag 8 år. Så kommer problemet mitt eller det jeg tenker. Jeg fikk en telefon fra fostermor om vi kunne treffes for å planlegge sommeren og fremover. jeg sa at det kunne vi godt. Hun sier da at de har lyst til å ha sitt etternavn på barnet, da det var flere barn i huset der samt at de slapp alle forklaringene på skolen osv. Jeg sa at jeg skulle tenke på det men at det nok ikke bli aktuelt. Jeg har fortsatt foreldreansvar. Så sier hun at det ville komme et brev fra advokaten deres, de skal gå til sak for å kunne søke adopsjon på han, og dette var de så steile på. Jeg sier at da må jeg dessverre kontakte bvt for å snakke med de, og be de om å ta dette for seg. Da får jeg vite at de allerede har snakket med de og at de får støtte. Hva kan jeg gjøre? Barnet ringte meg og sa at de hadde snakket med han og sagt at han ikke skulle til meg mer. Jeg har kontaktet advokat og fylkes barnevernet. Kan ikke ha det sånn. Anonym poster: 85b39d1ba884fff56a082f12027a1664
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2013 #2 Skrevet 1. juni 2013 Skaff deg en god advokat og ta det fra der... Jeg hadde krevd at barnet flyttet hjem til meg på dagen.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #3 Skrevet 1. juni 2013 Hva i helvete, de vil ha etternavnet sitt på barnet for å slippe forklaringer og gjøre det lettere? Så har de snakka med bv som støtter adopsjonsforøsag uten å snakke med det først?? Så har de attpåtil snakker med barnet og fortalt ungen at han ikke skal til deg mer???? Hvem faen forteller sånt til barnet og tar seg sånne friheter som disse folkene har gjort?? Skaff deg en god advokat, NÅ, og ikke skriv under den dritt før han har sett på det. Anonym poster: 1d3511e10b2809081c7d983e0f2383ec 20
Ellevill Skrevet 1. juni 2013 #4 Skrevet 1. juni 2013 Jeg tenker vi mangler en del informasjon her... Isolert sett er det jo flott at barnet bor hos noen som ser på det som en del av familien! Det virker som om de er oppriktig glad i barnet. Dette med etternavnet er vel for å beskytte barnet. Det høres rart ut det du skriver om at BV og barn er informert på det viset. Er du sikker på at det er korrekt? Og hvorfor har du ikke kontakt med fosterfamilien? Føler du ikke et behov for å bli kjent med de barnet ditt bor hos og være mer engasjert? 12
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #5 Skrevet 1. juni 2013 Hvordan kan du si det? Du aner jo ikke hvorfor barnet ble tatt ut av hjemmet. Sannsynligvis er det alvorlig omsorgssvikt av noe slag. Selvfølgelig kan det være andre grunner også, men uansett er det vel ganske klart at det ikke er et godt alternativ å bo hos biologisk mor? Dette er ingen konkurranse om å vinne, men om hva som er til barnets beste. hei. det er jeg som er TS. Det står veldig klart i innlegget at jeg gjorde dette frivillig, Jeg har barnet hver annen helg, alle jul, påske, sommerferiene, høstferiene, Det var på grunn av at jeg mistet mannen min i trafikkulykke, og at jeg selv slet med sykdom. Så hvor du får alvorlig omsorgssvikt og at ikke det er et alternativ å bo hos meg fra lurer jeg på. Det har vært meningen at han skulle tilbake om 2 år til meg, og han vil selv bo hos meg. Anonym poster: 85b39d1ba884fff56a082f12027a1664 17
Gjest Spirula Skrevet 1. juni 2013 #6 Skrevet 1. juni 2013 Hvordan kan du si det? Du aner jo ikke hvorfor barnet ble tatt ut av hjemmet. Sannsynligvis er det alvorlig omsorgssvikt av noe slag. Selvfølgelig kan det være andre grunner også, men uansett er det vel ganske klart at det ikke er et godt alternativ å bo hos biologisk mor? Dette er ingen konkurranse om å vinne, men om hva som er til barnets beste. Trådstarter skrev at det var en frivilig plassering. Det kan rett og slett bety at mor hadde problemer med å ta seg av barnet godt nok der og da, (for eksempel på grunn av en situasjonsbetinget psykisk ubalanse) og ba om hjelp fra barnevernet. 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #7 Skrevet 1. juni 2013 ( Jeg tenker vi mangler en del informasjon her... Isolert sett er det jo flott at barnet bor hos noen som ser på det som en del av familien! Det virker som om de er oppriktig glad i barnet. Dette med etternavnet er vel for å beskytte barnet. Det høres rart ut det du skriver om at BV og barn er informert på det viset. Er du sikker på at det er korrekt? Og hvorfor har du ikke kontakt med fosterfamilien? Føler du ikke et behov for å bli kjent med de barnet ditt bor hos og være mer engasjert? ) det er slik at fosterhjemmet ønsker ikke noen kontakt med meg, de mener at barn som bor i fosterhjem skal slippe sin biologiske familie. 0 Anonym poster: 85b39d1ba884fff56a082f12027a1664
Ellevill Skrevet 1. juni 2013 #8 Skrevet 1. juni 2013 hei. det er jeg som er TS. Det står veldig klart i innlegget at jeg gjorde dette frivillig, Jeg har barnet hver annen helg, alle jul, påske, sommerferiene, høstferiene, Det var på grunn av at jeg mistet mannen min i trafikkulykke, og at jeg selv slet med sykdom. Så hvor du får alvorlig omsorgssvikt og at ikke det er et alternativ å bo hos meg fra lurer jeg på. Det har vært meningen at han skulle tilbake om 2 år til meg, og han vil selv bo hos meg. Anonym poster: 85b39d1ba884fff56a082f12027a1664 Men er det et alternativ at barnet bor hos deg, da? Nå har du det hver annen helg i hverdagen. 3
Gjest Spirula Skrevet 1. juni 2013 #9 Skrevet 1. juni 2013 Hva kan jeg gjøre? Barnet ringte meg og sa at de hadde snakket med han og sagt at han ikke skulle til meg mer. Jeg har kontaktet advokat og fylkes barnevernet. Kan ikke ha det sånn. Anonym poster: 85b39d1ba884fff56a082f12027a1664 Pr i dag er det ikke så mye annet du kan gjøre, enn hva du allerede har gjort. Du sier at meningen var at barnet skulle bo borte i to år. Ble det gjort et vedtak på dette, og har vedtaket evt blitt forlenget siden barnet har bodd borte 6 mnd lenger enn opprinnelig tanke? Når du skriver fylkesbarnevernet, mener du Bufetat eller fylkesmannen?
Gjest Spirula Skrevet 1. juni 2013 #11 Skrevet 1. juni 2013 (endret) Trådstarter har forklart årsaken, og for meg er det ikke usannsynlig at sorg og sykdom gjorde at mor anså seg for å være midlertidig uegnet som omsorgsperson. Midlertidig fosterhjem eller institusjonsplassering er ikke uvanlig i slike tilfeller. Jeg synes faktisk det er veldig trist at mange har så liten kunnskap om barnevernets arbeidsområder, og at de derfor ikke aksepterer at "frivillig plassering" foregår. Trådstarter har lagt fram en problemstilling, så får det være opp til oss å svare på den, eller å la det være, det skal ikke være nødvendig for henne å forsvare seg ved å legge fram hver minste detalj om saken og sitt liv for å få svar på sitt spørsmål. Endret 2. juni 2013 av Sulosi Sitat slettet, mod. 26
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #12 Skrevet 1. juni 2013 Men er det et alternativ at barnet bor hos deg, da? Nå har du det hver annen helg i hverdagen. Ja det er planen at han skal tilbake til meg, det som gjorde at jeg ba om hjelp er nå godt bearbeidet. Anonym poster: 85b39d1ba884fff56a082f12027a1664 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #13 Skrevet 1. juni 2013 Hvilken paragraf er barnet plassert på pr nå? Han bor der under paragraf 4-4 , femte ledd. Anonym poster: 85b39d1ba884fff56a082f12027a1664
Chloe- Skrevet 1. juni 2013 #14 Skrevet 1. juni 2013 Hypotetisk sett, vil du ha barnet ditt tilbake eller vil du fortsette med den ordningen som har vært hittil?
Gjest Fleecejakke Skrevet 1. juni 2013 #15 Skrevet 1. juni 2013 Har du en advokat? Hvis ikke må du skaffe deg en. Jeg vile latt kommunikasjonen gå igjennom advokaten og barnevernet, ikk direkte med fosterforeldrene slik det er blitt. 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #16 Skrevet 1. juni 2013 Takk for svar alle sammen, Jeg har jo lest mye her inne og ser at det er en ganske fordømmende tone her inne, noe som gjør meg skremt. Jeg ba om råd, og istedet for å få gode råd, selv om jeg har fått bra med støtte hos noen her så ser jeg at jeg blir mer eller mindre beskylt for alvorlig omsorgssvikt, og at det høres bedre ut at jeg sier frivillig enn at det er at han ble hentet med tvang. Jeg mistet mannen min, og var i en dyp sorgprosess, hadde selv en kreftsykdom jeg måtte jobbe meg igjennom, brystkreft. Og vi bor 200 mil unna familie. Ingen av besteforeldrene på noen side har sett han siden han var nyfødt da mistet vi kontakten med de, av ulike grunner. Så jeg ba BVT om hjelp, og jeg fikk god hjelp, det var ikke det som var problemet mitt. Gutten trives, vi får gode skussmål fra alt av skole, barnehage,osv. og vi har stor nytte av dette. Men at jeg etter dette innlegget og de svarene jeg har fått gjør at jeg får en dårlig selvfølelse og en tanke om at jeg er verdens verste mor, ja takk skal dere ha. Anonym poster: 85b39d1ba884fff56a082f12027a1664 25
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #17 Skrevet 1. juni 2013 Jeg vil han han tilbake. Anonym poster: 85b39d1ba884fff56a082f12027a1664 6
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juni 2013 #18 Skrevet 1. juni 2013 (endret) Få tak i advokat, trådstarter. Sørg for at samvær som avtalt fortsetter - hvis fosterfamilien motsetter seg dette må du klage og dokumentere det. Ikke gjør det samme som fosterfamilien har gjort overfor barnet når det gjelder å ta side og dele informasjon - de voksne må løse dette uten å involvere barnet. Det skal vel vedtak til for at de kan gjøre dette? Ikke la deg presse til å signere papirer uten advokat tilstede. Ikke la deg sette ut av at de prøver seg på å fortelle hvordan ting kommer til å bli. Så enkelt som de fremstiller dette er det ikke verken å skifte barnets navn eller å adoptere det. Begynn heller prosessen med å tilbakeføre barnet til deg - hvis du er klar for det. Lykke til. Endret 1. juni 2013 av Blondie65
Gjest Spirula Skrevet 1. juni 2013 #19 Skrevet 1. juni 2013 Men at jeg etter dette innlegget og de svarene jeg har fått gjør at jeg får en dårlig selvfølelse og en tanke om at jeg er verdens verste mor, ja takk skal dere ha. Anonym poster: 85b39d1ba884fff56a082f12027a1664 Jeg skjønner deg veldig godt, men vær så snill ikke føl at du er en dårlig mor! Det er heller tvert om, du er en veldig god mor som ba om hjelp da du ikke klarte håndtere alt på egen hånd. Du ba om hjelp fordi du ønsket det beste for barnet ditt, og det er det gode foreldre gjør! 26
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #20 Skrevet 1. juni 2013 Pr i dag er det ikke så mye annet du kan gjøre, enn hva du allerede har gjort. Du sier at meningen var at barnet skulle bo borte i to år. Ble det gjort et vedtak på dette, og har vedtaket evt blitt forlenget siden barnet har bodd borte 6 mnd lenger enn opprinnelig tanke? Når du skriver fylkesbarnevernet, mener du Bufetat eller fylkesmannen? Jeg mener fylkesmannen. Min skrivefeil. Vi gjorde en avtale og den ble fattet paragraf 4-4, femte ledd på dette. Han skal bo 2 år til etter planen. Anonym poster: 85b39d1ba884fff56a082f12027a1664
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå