Gå til innhold

Norske medisinstudenr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kommer sikkert til å angre på at jeg orker å uttale meg i denne saken, men la gå:

Jepp, det stemmer, vi er veldig sjalu på dere. :ironi:

Jeg studerer medisin i Trondheim og stortrives. Hvis jeg var sjalu og ønsket å studere i Polen, ja - så hadde jeg gjort det.

Jeg kjenner flere som studerer medisin i Øst-Europa, og de er smarte, hardtarbeidende og reflekterte folk. Hvis jeg ikke hadde visst bedre, kunne jeg trodd du var representativ for flertallet. Klart det finnes noen idioter som studerer i Norge som "hetser" dere og mener ditt og datt. Hva får deg til å tro at enkeltmennesker uttaler seg på vegne av 1000 studenter?

På samme måte regner jeg med du har mange medstudenter som blir flau og oppgitt over uttalelsene dine. Dere snakker om hets? TS innlegg er vel definisjonen på et angrep. Dere ødelegger bare for dere selv (og andre) med slike uttalelser.

Det eneste av substans som blir tatt opp her, er selvsagt at vi må konkurrere om turnusplasser og legestillinger. So? Nå er det søknadsbaserte turnusplasser. Vis hva dere er god for, så får dere da jobb. Det samme gjelder oss som studerer i Norge.

Anonym poster: 0459d619e95abec90f30cffe2420aee1

Takk for at du kom meg i forkjøpet... Helt enig! :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du verden for en diskusjon, sier nå jeg bare! Jeg trodde dere tok medisinstudier for å ta vare på meg og min syke mor når det blir behov for det, ikke å rakke ned på dere som blir kollegaer med hverandre. For noen holdninger, jeg blir rett og slett engstelig! Hvor har dere fokus??

Er forøvrig kollega med flere av dere, noen har studert i Norge, andre i Ungarn, Slovakia, Polen osv. Felles for dere alle er at dere er ulike som personer, og møter pasienter ulikt. Jeg ser ingen forskjell på den faglige styrken, men jeg ser forskjell på dere som mennesker med forskjellig ballast i ryggsekken gjennom livet. Dere som har studert i Øst-Europa er til å begynne med dårligere til å gjøre en god anamnese, og det tror jeg skyldes at dere ikke har fått god nok trening i å snakke med pasientene deres i feks Ungarn. Det skal mye til for at du blir så god i ungarsk eller polsk at du blir virkelig god på å gjøre en god og grundig, kartleggende samtale med pasienten. Men etter et års tid har dette jevnet seg ut.

Men bli voksen og få respekt fra de dere er utdannet for å hjelpe! Dagens pasienter velger dere bort hvis dere ikke når opp, vi krever gode mellommenneskelige holdninger, og ikke sånn drittdiskusjon som her!

Anonym poster: b3357b5d54b679d2b3e2d1f533d936d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjoda. Mange av de som studerer i utlandet er norske innvandrere med et helt vannvittig dårlig språk. Ble helt sjokkert da jeg fikk en attest av en utenlandsk lege. Selv lillesøsteren min på 15 kunne formulert seg bedre. Synes det er helt sjokkerende at de blir ansatt, når de både skriver og snakker dårlig norsk. Kommunikasjon er viktig!! Dette gjelder ikke alle, men mange.

Mange innvandrere i Norge vil dessuten ikke integrere seg med nordmenn. De går sammen med andre innvandrere fra samme land, og snakker dermed på sitt språk hele tiden. Samtidig har de press hjemmefra om å bli lege, og slapper heelt av på vgs, da de vet de lett kommer inn i utlandet med 3 i norsk. Jeg har gått i klasse med en del slike mennesker, og jeg er ikke særlig imponert. De droppet vurderinger samtidig som de gikk rundt og flottet seg over at de skulle studere medisin. For de kom jo inn i utlandet.

Anonym poster: 6d9ee1361f7350fe733b4759a81cf842

Da har nok du enten vert uheldig, eller jeg som har vert uheldig. Tror faktisk ikke jeg har truffet en lege i jobbsammenheng som snakket dårlig norsk. Flere invandrere, men de både snakker og skriver bra norsk.

Syns heller håndskriften er et problem, men det er det nok gjevnt over;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden for en diskusjon, sier nå jeg bare! Jeg trodde dere tok medisinstudier for å ta vare på meg og min syke mor når det blir behov for det, ikke å rakke ned på dere som blir kollegaer med hverandre. For noen holdninger, jeg blir rett og slett engstelig! Hvor har dere fokus??

Dette er da ingenting i forhold til hvordan det går for seg i akademiske miljøer og på sykehus ellers.

Jeg lurer litt på om det er noen framtid i medisin. Jeg spesialiserer meg, men hver vår, så registrerer jeg meg på samordna opptak, men feiger ut.

Det er leit å investere så mye tid i en karriere hvor du kun kan bli behandlet som dritt. Blir du for flink, blir du forhatt, blir du for dårlig, har du ingen selvfølelse, er du middelmådig, rettferdiggjør det ikke all den tiden utenom jobb du må bruke for bare å kunne være i stand til å gjøre jobben.

Jeg hadde plass på et ingeniørstudium som jeg fremdeles tror hadde vært dritkult.

Faen hvor dum det går an å bli.

Anonym poster: c6cdb1fadc5e4049f7ac06be9b154675

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har nok du enten vert uheldig, eller jeg som har vert uheldig. Tror faktisk ikke jeg har truffet en lege i jobbsammenheng som snakket dårlig norsk. Flere invandrere, men de både snakker og skriver bra norsk.

Jeg har i hvert fall hatt flere fastleger her i Norge som så vidt kan snakke norsk - eller som snakker gebrokkent svensk (altså svenske innvandrere som jobber i Norge).

Anonym poster: 1d6790094ead7c908e59c2cb0341009a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen holdninger? Det har ingenting med det faglige og teoretiske å gjøre, som du sier, hun er faglig dyktig og har bestått sine eksamener. Ingen som sier noe på det.

Det handler om hvordan man kler seg og sminker seg overfor pasienter, og hvordan man fremstår i legerollen. Det er ikke bare studenters hvisking og tisking vi snakker om her, det er fakultetets retningslinjer, og det handler om profesjonalitet og at man skal være en nøytral skikkelse som lege.

Det er klart, vi kan diskutere dette opp og i mente, fordi det hele er en stor grå-sone.

Det er tøft å tørre å skille seg ut, men dessverre kan det gå utover en selv senere når en skal inn i arbeidslivet.

Anonym poster: 0459d619e95abec90f30cffe2420aee1

Dårlige holdninger. Ingenting med det falige og teoretiske å gjøre? Hvorfor skriver du da at "dette er ikke en person som blir tatt på alvor av sine medstudenter i noen stor grad, bare så det er sagt"? Er det opptil dere å avgjøre hvem som skal bli tatt på alvor? Jeg forstår ikke hva det er du vil frem til når du nevner "profesjonalitet" i denne sammenheng. Hvordan i alle dager kan du uttale at hun ikke er profesjonell bare fordi hun er over gjennomsnittet utseendefiksert? Hun vil bli like god lege uansett hvor mye sminke hun bruker.

Her utviser du i hvert fall noen holdninger som stemmer overens med andres inntrykk av dere. Og det temmelig snålt, helt ærlig.

Skulle jeg sett ned på mine fremtidige kolleger dersom de ikke er utdannet i samme land som meg, hadde folk stemplet meg som mye rart. Har du bestått en grad, så er du kompetent til å utføre yrket. Det er ganske mange jeg skulle sett ned hadde jeg hatt de samme holdningene som visse her i denne tråden.

Anonym poster: 88f57d41acc883a3634be66a3f0c89dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dårlige holdninger. Ingenting med det falige og teoretiske å gjøre? Hvorfor skriver du da at "dette er ikke en person som blir tatt på alvor av sine medstudenter i noen stor grad, bare så det er sagt"? Er det opptil dere å avgjøre hvem som skal bli tatt på alvor? Jeg forstår ikke hva det er du vil frem til når du nevner "profesjonalitet" i denne sammenheng. Hvordan i alle dager kan du uttale at hun ikke er profesjonell bare fordi hun er over gjennomsnittet utseendefiksert? Hun vil bli like god lege uansett hvor mye sminke hun bruker.

Her utviser du i hvert fall noen holdninger som stemmer overens med andres inntrykk av dere. Og det temmelig snålt, helt ærlig.

Skulle jeg sett ned på mine fremtidige kolleger dersom de ikke er utdannet i samme land som meg, hadde folk stemplet meg som mye rart. Har du bestått en grad, så er du kompetent til å utføre yrket. Det er ganske mange jeg skulle sett ned hadde jeg hatt de samme holdningene som visse her i denne tråden.

Anonym poster: 88f57d41acc883a3634be66a3f0c89dd

Du har rett i at hun teknisk sett vil bli en like god lege uansett hvor mye sminke hun bruker, men det kan også argumenteres for at det er uheldig overfor pasienten.

Jeg hører det du sier, og er enig i deler av det, men jeg kommer ikke til å diskutere dette videre, da det gjelder en enkeltperson. Hensikten var aldri å henge henne ut, men å kommentere (på en uheldig formulert måte) at hun heller var unntaket enn regelen, da noen brukte henne som et symbol på den norske medisinstudent tidligere i tråden. Jeg ser ikke at noe produktivt kan komme ut av å fortsette diskusjonen på individnivå.

Anonym poster: 0459d619e95abec90f30cffe2420aee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer medisin i Norge(Oslo) og synes det her blir litt for generaliserende. Selv om jeg studerer her dømmer jeg ikke de som utdanner seg i utlandet. Skjønner jo at noen blir litt skeptiske til de i utlandet da systemet der er annerledes, men tror de fleste ikke tenker sånn som du sier. Arrogante leger vil du finne både her og i utlandet.

Anonym poster: ee8f8189b5c63222314a323642581577

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så lei all driten som følger med medisinutdanningen at det er hakket før jeg velger noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner virkelig ikke hvorfor norske leger og medisinstudenter ikke ønsker disse kompetente legene velkommen tilbake.

Mange leger = arbeidsgivers marked = lav lønn = lav status.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange leger = arbeidsgivers marked = lav lønn = lav status.

Jeg løy litt når jeg sa jeg ikke skjønte det. Men det er synd det er sånn, for pasientene er i allefall tjent med mange dyktige leger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg i alle fall ikke truffet av dette i det hele tatt.

I Trondheim har vi inngående pasientkontakt allerede fra de første ukene i studiet, der hovedfokus er kommunikasjon. Etter 1,5 år har vi en eksamen i pasientkommunikasjon.

Hvis folk likevel blir "ræva" i samtale med pasienten, tror jeg det må være noen personlige egenskaper som ligger til grunn, ikke nødvendigvis studiemodellen.

Anonym poster: 0459d619e95abec90f30cffe2420aee1

Gode karakterer kan ofte henge sammen med høy IQ, som ofte henger sammen med lav EQ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode karakterer kan ofte henge sammen med høy IQ, som ofte henger sammen med lav EQ?

Tror nok det er langt fra hele forklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...