Gå til innhold

Hva er greia med dette forumet, egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I skrivende stund er dette topplisten over trådene som blir diskutert:

Den verste skrivefeilen du ser

Startet av Gjest_Gjest_* , 27 jan. 2010

photo-thumb-69026.jpg?_r=1368134310

Merkelige, morsomme overskrifter

og andre festligheter ;-)

Startet av Arabella, 15 juni 2009

av-6998.jpg?_r=0

Den store rettskrivningstråden

Kom og belær oss!

Startet av Fat Sally Lee, 25 jan. 2009

av-50505.jpg?_r=0

Ord du ikke liker?

Startet av AnonymBruker, 25 mai 2011

photo-thumb-66614.jpg?_r=1358710514

Fraser/uttrykk du misliker

Startet av AnonymBruker, 16 nov. 2010

av-6998.jpg?_r=0

Er det noe ord eller setninger du bare hater å høre

i så fall hvorfor?

Startet av Gjest_Gjest_* , 28 nov. 2009

photo-33080.jpg?_r=1344882402

Engelsk-Norsk flauser

ting man har sagt feil?

Startet av Gjest_lissi32_* , 15 des. 2007

av-4489.jpg?_r=0

Språkfeil som irriterer meg

Startet av SuperNova, 08 feb. 2008

av-21909.jpg?_r=0

Udødelige språkfeil

bidra med å ta livet av noen du også

Startet av MrSmith, 16 jan. 2012

default_large.png

DET HETER IKKE DET!

Startet av AnonymBruker, 23 mars A

Altså et utelukkende negativt syn på språk og språkbruk. Jeg synes at dette er veldig forstemmende, Hva med å omfavne språket, og interessere seg for det?

Jeg er veldig interessert i språk og språkbruk, men alt jeg kan lese her inne, handler om hvor dumme andre er som staver ord feil, eller som ikke bøyer dem etter bokmålsstandarden. Og det er det jo grunnleggende uinteressant å lese om.

Anonym poster: c586b7f923a72f72f28d9249fc67311b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha huff, alle skal synse og mene og rette på andre. Det blir slitsomt. Jeg bare unngår å trykke meg inn på noen av de trådene, så får folk diskutere seg blå om hva som er rett og galt. Noen trenger å hakke på andres feil for å føle seg bedre, desverre.

Noen av trådene er morsomme da - de som omhandler flauser, og når det kommer til skilter med grammatikk- og orddelingsfeil. Grammar-nazis som bare er ute etter å spre kvalme, derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Hvilken toppliste er det du har kopiert? Den fra Språkforumet? Eller en fra en annen dimensjon? Så ille er det da ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start dine egne diskusjoner om ting du syns er interessant, da vel!

Men det gjør jeg da seff også.

Hvilken toppliste er det du har kopiert? Den fra Språkforumet? Eller en fra en annen dimensjon? Så ille er det da ikke.

Fra underkategorien "Språk" på KG. :) Det var de øverste trådene.

Anonym poster: c586b7f923a72f72f28d9249fc67311b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å pirke på skrivefeil, ellers blir språket mer og mer utvasket. De fleste voksne i vennelasita mi på Facebook kan ikke en gang orddeling, forskjell på og/å eller forskjell på hva/var...

Dette er grunnleggende!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig å pirke på skrivefeil, ellers blir språket mer og mer utvasket. De fleste voksne i vennelasita mi på Facebook kan ikke en gang orddeling, forskjell på og/å eller forskjell på hva/var...

Uenig. Jeg synes at det å pirke på skrivefeil er uhøflig. Og nei, språket blir ikke mer utvannet av at det finnes folk som ikke behersker det spesielt godt. Noen av dem har for øvrig dysleksi eller andre skrivevansker, og noen er utlendinger. Null trussel for språket.

Anonym poster: c586b7f923a72f72f28d9249fc67311b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å pirke på skrivefeil, ellers blir språket mer og mer utvasket. De fleste voksne i vennelasita mi på Facebook kan ikke en gang orddeling, forskjell på og/å eller forskjell på hva/var...

Dette er grunnleggende!

Jeg tror ikke de som typisk skriver mye feil er de som frekventerer disse trådene mest akkurat, så den redde-det-norske-språk-funksjonen tror jeg uteblir.

Anonym poster: 225d6cac561a51150dc4107cbaa86bfa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er mest ivrige på å påpeke og latterliggjøre andres formuleringer og skrivefeil i dette underforumet holder på med hakkingen og "irettesettingen" sin i resten av forumet også, og ikke bare når det gjelder språk. Det er bare noen som er sånn. Men forsurende og irriterende er det.

Anonym poster: 5dab3f08a1167f388e67e69024f1f06a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Det er ikke uvanlig at "negative" temaer og tråder der man skal ramse opp noe får flere svar enn vanlige diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig. Jeg synes at det å pirke på skrivefeil er uhøflig. Og nei, språket blir ikke mer utvannet av at det finnes folk som ikke behersker det spesielt godt. Noen av dem har for øvrig dysleksi eller andre skrivevansker, og noen er utlendinger. Null trussel for språket.

Anonym poster: c586b7f923a72f72f28d9249fc67311b

Nekter å tro at 80% av alle tenåringer i norge har dysleksi. Noen som har sett hvordan de skriver? Og verre blir det om foreldrene også har flere skrivefeil enn rettstava ord, da kan de ikke hjelpe ungen med skolearbeid uten at det blir feil.

Anonym poster: e522270b4d7cf4cbd2a041511e14f10f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekter å tro at 80% av alle tenåringer i norge har dysleksi. Noen som har sett hvordan de skriver? Og verre blir det om foreldrene også har flere skrivefeil enn rettstava ord, da kan de ikke hjelpe ungen med skolearbeid uten at det blir feil.

Anonym poster: e522270b4d7cf4cbd2a041511e14f10f

Du må da lese fryktelig mye som vet hvordan 80% av tenåringene i Norge skriver? Eller er det kanskje Facebook du sikter til? Statuser sier lite om hvordan folk egentlig skriver. Jeg kan være rimelig kjapp i replikkene mine noen ganger, spesielt siden jeg skriver veldig muntlig på Facebook og på forum som dette, men når det virkelig gjelder så skriver jeg nesten helt korrekt.

Min egen erfaring, av det jeg har sett rundt om, er faktisk at de yngre skriver mye bedre enn de eldre. Men jeg skal seff ikke påstå at 80% av alle voksne skriver dårlig, heller.

Jeg er også enig med AB over om at det er uhøflig å pirke på skrivefeil. Smålig. Jeg kunne for eksempel trukket frem minst tre leifer og gramatiske errorer du selv gjør i det innlegget jeg har sitert nå. Jeg gjør det ikke, fordi jeg praktiserer folkeskikk og behandler andre individer med respekt.

Endret av Memoria
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig. Jeg synes at det å pirke på skrivefeil er uhøflig. Og nei, språket blir ikke mer utvannet av at det finnes folk som ikke behersker det spesielt godt. Noen av dem har for øvrig dysleksi eller andre skrivevansker, og noen er utlendinger. Null trussel for språket.

Anonym poster: c586b7f923a72f72f28d9249fc67311b

Priking/påpeking. Samme poeng.

Nei, det er ikke uhøflig. Ca. 80% av mine Facebookvenner har de groveste skivefeil, og de er ikke alle utlendinger eller har dysleksi! Noen bryr seg bare ikke...

Tilbake til den høflighetsgreia; det fins måter å si det på som ikke høres uhøflig ut. Det skal ikke mer til enn et smilefjes på slutten! ;)

Min rettskriving er jo heller ikke perfekt, derfor setter jeg pris på om noen påpeker skrivefeil jeg gjør gjentatte ganger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jigsaw

Du må da lese fryktelig mye som vet hvordan 80% av tenåringene i Norge skriver? Eller er det kanskje Facebook du sikter til? Statuser sier lite om hvordan folk egentlig skriver. Jeg kan være rimelig kjapp i replikkene mine noen ganger, spesielt siden jeg skriver veldig muntlig på Facebook og på forum som dette, men når det virkelig gjelder så skriver jeg nesten helt korrekt.

Min egen erfaring, av det jeg har sett rundt om, er faktisk at de yngre skriver mye bedre enn de eldre. Men jeg skal seff ikke påstå at 80% av alle voksne skriver dårlig, heller.

Jeg er også enig med AB over om at det er uhøflig å pirke på skrivefeil. Smålig. Jeg kunne for eksempel trukket frem minst tre leifer og gramatiske errorer du selv gjør i det innlegget jeg har sitert nå. Jeg gjør det ikke, fordi jeg praktiserer folkeskikk og behandler andre individer med respekt.

Jeg kan også plukke frem feil ved ditt innlegg. Skal jeg ikke fortelle deg hva du gjorde feil? Ikke fortell meg at du ikke nå blir nysgjerrig. Nysgjerrig på hva du skrev feil - for når du leser over så lurer du på hva du skrev feil. Det ligger naturlig å ville være så perfekt som mulig, og de fleste ønsker å lære av sine feil.

Heldigvis skrev du samtidig at du skrev bare nesten korrekt, så du har i det minste vært ærlig.

Det er fullstendig mulig å kunne korrigere andre og samtidig ha respekt og folkeskikk.

Mange har slikt som jobb. (lærer,trenere, mentorer) - og alle andre som gir instrukser, og veiledninger til andre for å forhindre feil, og lære ting riktig. Ikke nødvendigvis at det bare trenger å være språklige feil man retter på.

Endret av Jigsaw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også plukke frem feil ved ditt innlegg. Skal jeg ikke fortelle deg hva du gjorde feil? Ikke fortell meg at du ikke nå blir nysgjerrig. Nysgjerrig på hva du skrev feil - for når du leser over så lurer du på hva du skrev feil. Det ligger naturlig å ville være så perfekt som mulig, og de fleste ønsker å lære av sine feil.

Heldigvis skrev du samtidig at du skrev bare nesten korrekt, så du har i det minste vært ærlig.

Det er fullstendig mulig å kunne korrigere andre og samtidig ha respekt og folkeskikk.

Mange har slikt som jobb. (lærer,trenere, mentorer) - og alle andre som gir instrukser, og veiledninger til andre for å forhindre feil, og lære ting riktig. Ikke nødvendigvis at det bare trenger å være språklige feil man retter på.

Jeg tror du skal lese mitt innlegg på nytt. Jeg skrev at min skriveform på dette forumet er ganske så muntlig, og at jeg ikke streber etter å skrive 100% korrrekt. På tide å registrere innhold og virkelig lese før du kommer med et invalid argument slik du akkurat gjorde nå. Jeg skrev også at jeg i andre, mer seriøse sammenhenger, skriver nesten korrekt. KG går ikke inn under kategorien "når det virkelig gjelder", som jeg også sier. Her går det without saying at jeg ikke ønsker at en nesevis know-it-all som bare er ute etter å terge skal korrigere meg. Spesielt siden dine kunnskaper mest sannsynlig ikke stiller høyere enn mine. Vi er ikke på skolen. At norsklærere korrigerer stiler og lærer elever å skrive er faktisk ikke relevant for diskusjonen i det hele tatt (igjen en annen "goes without saying" at dette er slik det skal være). Vi snakker om forumet, her. Vi var også innom Facebook.

Med det sagt: TS, jeg trodde du mente disse overskriftene var å finne på hovedsiden over nyeste innlegg. Dersom man er inne på språkforumet og trekker overskrifter derfra er det klart de er språkrelaterte ;)

Endret av Memoria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er viktig å pirke på skrivefeil, ellers blir språket mer og mer utvasket. De fleste voksne i vennelasita mi på Facebook kan ikke en gang orddeling, forskjell på og/å eller forskjell på hva/var...

Dette er grunnleggende!

Priking/påpeking. Samme poeng.

Nei, det er ikke uhøflig. Ca. 80% av mine Facebookvenner har de groveste skivefeil, og de er ikke alle utlendinger eller har dysleksi! Noen bryr seg bare ikke...

Tilbake til den høflighetsgreia; det fins måter å si det på som ikke høres uhøflig ut. Det skal ikke mer til enn et smilefjes på slutten! ;)

Min rettskriving er jo heller ikke perfekt, derfor setter jeg pris på om noen påpeker skrivefeil jeg gjør gjentatte ganger!

:)

Anonym poster: 578f202e6fec37a6d77632f8f3e265f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg skulle ønske jeg kunne gi HI flere plusser! Dessverre må jeg nøye meg med en.

Uansett, jeg er så enig! KG er ikke stedet for kreativ språkbruk. Om noen har et språk litt utenom det vanlige, så er det fort en kilde til irritasjon. Og det gjelder ikke bare skrivefeil. Bruke du noen litt uvanlige ord? Fysjom. Har du en målform som er for liberal eller konservativ? Æsj av meg! Bryter regler for å få frem et poeng? Nei og nei! Blander du språk, feks benytter deg av noen engelske ord og uttrykk? Da er det ihvertfall bare å erklære det norske språket dødt og begravet, for nå går alt til helvete. Og diskuterer vi språk? Ja, da diskuterer vi selvfølgelig irriterende feil og unøyaktigheter.

Språk er gøy, levende og bør lekes med. Denne gnagingen på normer er til å få mark av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å pirke på skrivefeil, ellers blir språket mer og mer utvasket. De fleste voksne i vennelasita mi på Facebook kan ikke en gang orddeling, forskjell på og/å eller forskjell på hva/var...

Dette er grunnleggende!

Jeg synes også det er viktig å diskutere språk, og en god del språkfeil plager meg. Men jeg er enig i at det ikke er noe sjakktrekk å heve seg over andre og få dem til å føle seg som idioter fordi de skriver en og annen feil. Alle skriver feil en gang iblant. For eksempel skal det være "engang" i setningen du skrev. Du har også skrevet "vennelasita".

Endret av Zess
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...