Gå til innhold

Kan tre stykker eie ett hus?

Tulla1982

Anbefalte innlegg

Skal prøve å forklare kort.

Vi har funnet drømmehuset. Men har ikke egenkapital. Min mor og far kan låne oss 15% av kjøpesummen. ( snakk om ca. 120 000) Men jeg vil at de skal ha en form for forsikring. Så jeg lurer på kan tre stykker eie ett hus sammen? Tenkte at jeg og min samboer eier 42.5% Vær. Og min mor eller far 15%. Vil dette la seg gjøre? Aldri hørt om at noen har gjort dette før. Vi får selvfølgelig tilbake de 15 % når vi har betalt pengene vi lånte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det lar seg gjøre. Men anbefales ikke i dette tilfellet. Poenget ditt er jo ikke å gi dem eiendel, men sikkerhet. De skal heller ikke ha del i verdistigning/tap, men kun pengene tilbake. Dersom de senere selger sin andel til dere, må dere ut med dokumentavgift etc. Kan også bli problematisk ift deres banklån.

Anbefaler at dere skriver en tydelig låneavtale med tilbakebetalingsplan. I tillegg kan dere vurdere pant i huset tilsvarende lånesummen (prioritet etter banken) om ønskelig. Jeg hadde dog nøyet meg med kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt ingen grense for hvor mange som kan eie et hus sammen. Selv eier jeg en tolvtedel av et feriehus. Men av årsaker som Glitnir nevner over her er det ikke å anbefale.

Anonym poster: 6258ae716da02c5039d9fe92b26b09fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...