Gå til innhold

Sogn studentby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da følte jeg, som den bygdeinnflytteren jeg er, at jeg virkelig bodde i Oslo ;)

Anonym poster: 30b89514ee940dd8baa85b05c3f4f95a

"Småbyinnflytter" er forresten kanskje et bedre ord. Kommer fra en liten/mellomstor by ganske langt vekk fra Oslo, og har aldri bodd så mye som 5 km fra sentrum. (Men for all del, 5 kilometer er jo ikke så veldig langt...)

Anonym poster: 30b89514ee940dd8baa85b05c3f4f95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg skulle studert jus, hadde jeg takket ja til Sogn og så søkt meg videre til Tullinløkka eller Pilestredet (eller noen andre studentboliger i nærheten) - da bor du i en gangavstand på fem minutter til de fleste av jusbygningene i sentrum!

I motsetning til de andre her synes jeg ikke at Sogn studentby er særlig sentralt. Ikke at det er så veldig øde heller (det føles mye mer øde oppe på Kringsjå, blant annet fordi t-banen går sjeldnere derfra). Men det er for eksempel fem kilometer fra Sogn til Karl Johan, og det er jo langt i forhold til det å bo på St.hanshaugen (som veldig mange av mine medstudenter gjorde), sentrum, Uranienborg, Majorstuen, Frogner... eller Grünerløkka, Ila, Torshov og Sagene, for den del!

Det kommer jo veldig an på hva man foretrekker, selvfølgelig. Sogn studentby virker jo som en ganske fredelig plass, og det må være deilig å ha alle disse grønne plenene rett utenfor døren :) Selv ville jeg ha gangavstand til alt og valgte derfor å bo i grensen mellom St.hanshaugen, Frogner og sentrum (5 minutter ned til Karl Johans gate og Hegdehaugsveien) da jeg studerte i Oslo, og trivdes godt med det. Da følte jeg, som den bygdeinflytteren jeg er, at jeg virkelig bodde i Oslo ;)

Anonym poster: 30b89514ee940dd8baa85b05c3f4f95a

Det tar ca. 15 minutter å reise fra Sogn til Majorstuen. Fem minutter på t-banen og 10 minutter å gå til banen. Personlig synes jeg alt som ligger nærme t-banen er mye mer praktisk enn å bo midt i sentrum der man må bytte fra en buss til en annen, før man er ved t-banen. T-banen tar deg mye raskere frem enn hva en buss gjør. De fleste av de fine strøkene ligger utenfor Oslo sentrum. Sogn ligger mye mer sentralt enn de fleste villastrøkende for eksempel. Og man slipper bråket i sentrum.

Anonym poster: 216a66e412c8dadd584928afe57f30ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hvordan er Sogn i forhold til fordeling av nasjonalitet. Er jo litt mer fristende å søke seg til ett sted der man kan møte folk som har felles interesser / verdigrunnlag osv... Har hørt at det er mange utlendinger på Kringsjå så da er jo det mindre aktuelt...



Anonymous poster hash: 03f9f...43e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

 

Hvordan er Sogn i forhold til fordeling av nasjonalitet. Er jo litt mer fristende å søke seg til ett sted der man kan møte folk som har felles interesser / verdigrunnlag osv... Har hørt at det er mange utlendinger på Kringsjå så da er jo det mindre aktuelt...

Anonymous poster hash: 03f9f...43e

 

Godt spørsmål

Anonymous poster hash: be89d...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

 

Godt spørsmål

Anonymous poster hash: be89d...763

 

Jeg bor på Sogn, og her er nasjonalitetene jeg har bodd med så langt:

Norge x 2 (kun den første måneden)

Hong Kong

Sør-Korea

Polen

Litauen

Tyskland

USA

Pakistan

Det er veldig mange utvekslingsstudenter her.

Det har ikke vært et problem for meg, men hvis du absolutt skal bo med nordmenn, så er det ikke veldig mange av dem her. I hvert fall ikke i de billigste leilighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt kan man si at der hyblene er billigst bor det også flest utvekslingsstudenter. Mye utlendinger i de eldre hybelbygningene på Sogn og Kringsjå, men primært asiatiske studenter her nede på Sogn. På Kringsjå har det vært en egen "utlendingsblokk" (neppe bevisst fra SiO sin side, men altså i betydningen at en stor majoritet av beboerne ikke er norske/vestlige) og der har det vært mye bråk. Men dette har jeg forstått at de forsøker å endre på, så tror det har blitt bedre det siste året.

 

Hvis du søker deg til de nyere leilighetene eller hyblene vil du etter all sannsynlighet kun få norske naboer. Utlendingene vil bo billigst mulig mens de er her, og er heller ikke så opptatt av standard som vi gjerne er. De fleste afrikanerne bor på Kringsjå, i de billigste, eldste og styggeste hyblene. 

 

Så søk deg heller inn på noe av det som er litt dyrere dersom du primært ønsker å unngå utvekslingsstudentene. De fleste av de europeiske og amerikanske studentene er for øvrig veldig hyggelige, og asiaterne har en tendens til å samle seg i grupper og holde seg mer for seg selv. Men alle er forskjellige, og det finnes også etniske nordmenn det kan være et sant helvete å bo i kollektiv med, så etnisiteten er ingen 100 % garanti når det gjelder den typen naboskap. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...