Gå til innhold

Hvilken rase til nybegynner?


Strikkemamma

Anbefalte innlegg

Cavalier king charles spaniel er en flott førstegangshund har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cavalier king charles spaniel er en flott førstegangshund har jeg hørt.

Syk rase som ikke burde avles på ,er nå min mening

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes, hvor i all verden har du det fra? En av de mest populære hunderasene vi har. Les litt om dem så kanskje du får et annet bilde. Er mange andre hunder som ikke skulle vært avlet opp.

Syk rase som ikke burde avles på ,er nå min mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CKC er kjent for å ha en haug med helseproblemer, spesielt epilepsi og andre hjerne problemer. Som for eksempel at skallen er for liten for hjernen, så hunden blir helt koko.

Anonym poster: 9155a5b924c916b2be6aff2b447a8c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en førstegangshund og familiehund ville jeg valgt en hund uten sterke jaktinstinkter og gjeterinstinkter (de trenger å brukes, og jakthunder har en tendens til å stikke av) en rase som ikke trenger 3-timers la gtur daglig (om man da ikke er av den veldig sporty). Bortsett fra det må man selv kjenne etter hva slags størrelse og pels og gemytt man ønsker. En del små hunder (chi hua hua, enndel terriere osv) kanha et langt tøffere gemytt (samt gneldring) enn en del større hunder, fordi de opprinnelig var avlet for å være tøffe hunder som skulle skremme grevlinger og rev ut av hulen, drepe rotter osv.

Min favoritt er labrador og boxer. Men boxer er en hund som krever en del aktivisering (mentalt og fysisk) for å trives. Men siden jeg har vokst opp med begge rasene, valgte jeg boxer som den første egne hunden,og jeg har ikke angret en dag <3

Man velger vel ikke vorster eller husky som førstegangshund. Heller ikke en typisk gjeterhund (de kan da gjerne gjete bilder, syklister, joggere m.m for å få utløp for gjeterinstinktet. Hadde også sjekket stamtavlen til en CKC veldig, veldig nøye, selv om de er nydelige hunder. Det er rett som en skriver, at de er disponert for en ekstrem smertefull arvelig tilstand som gjør at hjernen blir større enn skallen.

Nyresvikt pga innavl er også noe man bør styre unna hos en del raser (schæfer, dalmatiner, boxer), derfor er det viktig med en seriøs oppdretter. Og selvsagt HD, AD, Aortastenose og Spondylose. Allergi er en annen ting som kan kreve mye jobb, er plagsomt for hunden og gir høye veterinærregninger.

Anonym poster: 7c5f8a07ad3d48e17c74868e6dae4b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager skrivefeil pga ipad i det forrige innlegget. Dachs er en annen mindre hund jeg synes virker trivelig (til tross for at den også ble brukt som hihund for å jage grevling/rotter osv). Dvergpinscher og staffordshire bullterrier er et annet forslag. Eller puddel, særlig de store og mellomstore virker veldig trivelige,.

Anonym poster: 7c5f8a07ad3d48e17c74868e6dae4b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var helt frelst av Rottweiler, så da var det en selvfølge at dette skulle bli min første hund.

Snuppa mi er nå 2,5 år, og er bare superskjønn!

Artig og lærevillig rase, som er enkel å jobbe med. Men som med alle andre raser må det jo trening til.

Men det må sies at når rotta mi røyter, så røyter hun! Men dette er jo bare periodevis, heldigvis. Da er det greit med noe børsting for å få vekk det verste :)

Lykke til i valget deres, men kan anbefale Rottweiler på det sterkeste! :) absolutt ikke sånn man hører fra alle at de er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Shetland Sheepdog, og han er KJEMPEENKEL. Skal visst være ganske enkel og. Altså, den gjennomsnitlige Sheltien skal være ganske enkel. Men.. Du kan jo heller legge vekt på hva du er interessert i (hvor mye turgåing det blir, hvor mye pelsstell du vil ha..). Prøvd rasevelgeren på Canis?

Nå er Sheltie en rase som igrunn trenger mye hjernetrim da det er en sauehund som trenger å utfordre hjernen sin. De fleste trenger også veldig mye mosjon. Men er ikke noe tvil om at de er fine og greie hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...