Gå til innhold

Hvilken rase til nybegynner?


Strikkemamma

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt hund før, men har veldig lyst på nå. Men er usikker på hvilken rase som kan passe..Det skal nevnes at min samboer har vokst opp med hunder da.

Vi er ikke noe fast turgåere i skog og mark, men kan gjerne bli det. Har ingen barn ennå, men det kommer jo i nærmeste fremtid. Har heller ingen andre husdyr.

Har alltid vært forelsket i rasen Golden retriever. Kan den passe til en som aldri har hatt hund før?

Endret av Lykke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en dvergschnauzer som første hund og det har gått veldig fint! Det er vanligvis en enkel hund å oppdra!

Anonym poster: 3332d0b269554bfb6ec2db6d6ec07e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Enkel" er jo relativt forresten. Alle raser kan kreve veldig mye.

Anonym poster: 3332d0b269554bfb6ec2db6d6ec07e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dvergschnauzer som første hund og det har gått veldig fint! Det er vanligvis en enkel hund å oppdra!

Anonym poster: 3332d0b269554bfb6ec2db6d6ec07e6e

Hvordan er den rasen i lynnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en berner sennen som førstehund, og maken til enkel og grei hund skal man lete lenge etter:) Veldig lett å oppdra, ble tidlig husren, holder seg til "husreglene" sine (f.eks kjøkken oppi sofa og senger er ikke lov). Hun kan klare seg med kortere turer, men tåler og lange turer i skog og mark. Vi har henne med ombord i båten på fisketurer, og generelt overalt.

Hun er og veldig rolig ift andre dyr og barn, og går godt overens med katten vår. Når vi er hjemme så ligger hun som oftest på plassen/teppet sitt i gangen. Plassen sin bestemte hun selv, da hun absolutt ville ligge ved ytterdøren (tror kanskje det er pga vaktinstinkt). Hun bjeffer lite, bare hvis det banker på døren, eller hun hører en bil som parkerer utenfor som hun ikke er kjent med. Mennesker og biler som hun kjenner varsler hun ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schnauzere generelt er vel kjent for å være ganske stridige? Med mindre man er bestemt og tydelig vel og merke :) (har vanlig scnauzer selv, ikke anbefalt som første hund) ;)

Husker ikke helt hva de heter, men Staffordshire et eller annet, skal visstnok være utmerkede familiehunder :)

Selv hadde jeg en belgisk fårehund som første hund, og kan jo anbefale den rasen. God familie hund og svært lett å trene :)

I tillegg er de jo sååå nydelige :)

Anonym poster: 8d8da81749e826eb537017c6f888af9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en Shetland Sheepdog, og han er KJEMPEENKEL. Skal visst være ganske enkel og. Altså, den gjennomsnitlige Sheltien skal være ganske enkel. Men.. Du kan jo heller legge vekt på hva du er interessert i (hvor mye turgåing det blir, hvor mye pelsstell du vil ha..). Prøvd rasevelgeren på Canis?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Finsk Lapphund er suverene familiehunder. Milde og gode i gemyttet. Samme er lundehund og buhund også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde storpuddel som første hund. En snill og lettlært hund med et veldig behagelig lynne. Men det er litt pelsstell selvfølgelig, men man kan holde pelsen kortklipt.

Anonym poster: 4a3d5095487852d2ac7197d68698d61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chihuahua ;)

Anonym poster: 2b3dee2947a00037bf7c413259b3ff9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut hvilken hunderase DU vil ha, så finner du ut om du kan innrette deg etter hva den rasen krever. Hvis du finner ut at du ikke kan innrette deg så mister du nok lysta på den rasen også. Ser ingen grunn til å ha en rase i +- 14 år fordi den "passer" som førstegangshund.

Jeg hadde JRT som førsteganshund, og må si at den er og var mye enklere enn chihuahua'n.

Anonym poster: d6d9e11e185e60a82e90a605a1ba1fb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador <3

Anonym poster: 5a4575ad327a16e6e3b75c4f5207b3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Murica

Finn ut hvilken hunderase DU vil ha, så finner du ut om du kan innrette deg etter hva den rasen krever. Hvis du finner ut at du ikke kan innrette deg så mister du nok lysta på den rasen også. Ser ingen grunn til å ha en rase i +- 14 år fordi den "passer" som førstegangshund.

Jeg hadde JRT som førsteganshund, og må si at den er og var mye enklere enn chihuahua'n.

Anonym poster: d6d9e11e185e60a82e90a605a1ba1fb5

Dette er jeg enig i.

Les deg opp på raser du finner interessante, så luker du ut de som krever for mye iforhold til det du kan gi.

Husk at mange hundeeiere tenker at de kan jo bare skaffe seg en aktiv hund fordi den er så søt, så får de heller være dobbelt så aktiv selv enn hva de har vært før. Det funker kanskje ett par måneder, så er mennesket tilbake til de gamle vanene sine og de sitter igjen med en nevrotisk understimulert hund.

Er du "naturlig" aktiv, så greit, skaff en aktiv hund som kan være med deg.

Men trives du best på sofaen, skaff deg en litt roligere hund som ikke krever fult så mye.

Men, selv den lateste hund krever daglige gåturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du først kartlegge hva du kan tilby hunden....

Hvor mye tur kan du tilby? hvor mye mental trening?

hvilke størrelse hund kan du tenkte deg? hvor mye pels stell? allergivennlig?

Å få en hund er en STOR avgjørelse....en hund kan leve i 15 år, og jeg må personlig si at jeg var sjokka over hvor stort ansvaret faktisk var da jeg fikk min første...

Nå har jeg en hund med seperasjonsangst som nesten ikke kan være alene, det skaper store begrensninger i livet mitt, men jeg har påtatt meg denne oppgaven og da skal jeg klare det...koste hva det koste vil...

Bare så du er klar over hva du faktisk begir deg ut på....ALT for mange skaffer seg hund ALT for lett....resultatet kan man se på finn.no

Når det kommer til hundevalg..... Har du sett på omplasseringssenterene? valp er sliiiitsomt....det er ikke alle omplasseringshunder som er problem hunder. Ta deg en titt på charlottes. no, eller solplassen, eller FOD

Endret av aurtit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de som sier at du bør sjekke alle raser, utseende, lynne, bruksområde, størrelse osv. Jeg forelsket meg i rasen til min hund ved første øyekast, var ikke tvil om at jeg skulle ha den. Da hadde jeg egentlig bestemt meg for Husky, men valgte lett Japansk Spisshund i stedet.

Når det er sagt, så kan jeg fortelle deg om min herlige lille skapning. Han er faktisk veldig enkel å ha med å gjøre. Jeg har hatt han i 4 måneder, han er 6 nå. Allerede skjønner han mye, jeg kan gi han et blikk, og han skjønner at han må roe seg ned, f.eks. Han lærer så utrolig fort! Han er også veldig selvstendig, kan leke for seg selv i timesvis. Vi har ikke dratt på så lange turer, for han er så ung, men en dag vi måtte gå veldig langt fordi vi ikke rakk bussen, så var det ikke noe problem. I starten kunne han si fra når han ble sliten, slik at jeg kunne bære han.

Han eeelsker folk, vil helst hilse på alle. Elsker oppmerksomhet. De er utgangspunktet vakthunder, så de er veldig oppmerksomme på lyder og bevegelse. Min bjeffet mye når han var mini, men vi lærte han av det.

Han kan også tas med på fly inne i kabinen, det går akkurat. Ingen fremtredende arvelige sykdommer heller.

Også er han veldig pen å se på, og elsker å kose :)

Anonym poster: 5159284be6126490f413b511dcf694df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og jeg må legge til noe, det er noe av det beste med han, og det er at han er så glad hele tiden. Jeg elsker å komme hjem til han, hele rumpa svaier frem og tilbake og han vil opp i armene. Han blir så glad at han danser. Tar jeg frem en godbit så gjør han alle triksene han kan, og danser da også. Danser på to bein, hehe.

Anonym poster: 5159284be6126490f413b511dcf694df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes golden retriever høres helt topp ut jeg, det er en flott førstegangshund, det er forsåvid de aller fleste raser om man bare er villig til å legge ned det arbeidet hunden krever.

Golden er jo en flott potet og det er generelt godt gemytt på rasen, noe jeg synes er viktig for dere som skal vurdere familie etterhvert. Den er også så aktiv som du gjør den, og i mine øyne en utrolig morsom hund når man lar den utfolde seg og bli så aktiv som den kan, det er dessverre mange underaktiviserte goldens.

Jeg ville søkt grundig opp i foreldredyrene og om dere ønsker en litt ekstra kvikk variant søkt etter den litt lettere versjonen, ikke nødvendivis jaktilinjer for de krever en god del, men heller ikke den tyngste typen.

Pass på HD og allergier når du titter på golden:)

Masse lykke til med valget av et nytt familiemedlem, det er jo så spennende :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...