Gå til innhold

Soldat knivhugget i PARIS!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tja. Jeg synes det er rart hvordan vi kollektivt "produserer" idrettsstjerner, polfarere, flinke barn, gode ting som samfunn og annerkjenner det som "dugnad" eller "verdens beste land", "typisk norsk å være god" osv, men når det skjer noe negativt, da har vi ikke noe ansvar som samfunn. Da er det KUN enkeltindividets ansvar.

Breiviks skakkjørte psyke kan sikkert defineres som et produkt av en vanskelig oppvekst og mange negative erfaringer på mange arenaer. Hans ekstremisme har han dyrket frem selv. Han ville sikkert ikke kunnet bli like ekstrem dersom han hadde vært et mer harmonisk barn. Men han valgte selv å dedikere seg til et prosjekt som tok omtrent halvparten av hans voksne liv og kulminerte med mordene på Utøya. Akkurat DET er det ingen som kan ta fra ham.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Skogkar
Skrevet

Breiviks skakkjørte psyke kan sikkert defineres som et produkt av en vanskelig oppvekst og mange negative erfaringer på mange arenaer. Hans ekstremisme har han dyrket frem selv. Han ville sikkert ikke kunnet bli like ekstrem dersom han hadde vært et mer harmonisk barn. Men han valgte selv å dedikere seg til et prosjekt som tok omtrent halvparten av hans voksne liv og kulminerte med mordene på Utøya. Akkurat DET er det ingen som kan ta fra ham.

Men siden du er sosialist, så regner jeg med at du støtter teoriene som sosialistene i sverige bruker for å forsvare opprørene som tok av for lidt siden? At det er fordi de ikke får nok støtte, at de ikke har nok jobber eller nok muligheter at Sverige, som samfunn driver disse unge mennene til raseri og opprør.

Hvorfor gjelder det eventuelt for disse, men ikke for Breivik?

Joda, Breivik er et ekstremt eksempel, og kan selvfølgelig ikke sammenlignes med noe annet egentlig. Men drit i Breivik da, og ta "vanlige" høyreekstreme isteden. Hvorfor bruker vi ikke samme retorikk om dem? Stakkars høyreekstreme som har blitt presset til å bli høyreekstreme av samfunnet som ikke gir dem spillerom eller arena for debatt? Kanskje man burde gitt dem bedre betalte jobber også, så slapp man at de fordypet seg i slikt?

Et menneske er aldri noe annet enn et produkt av sine foreldre, oppvekst, miljø, samfunn, nasjon og verden. Det er ingen som går rundt med et helt unikt tankesett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Jeg synes det er rart hvordan vi kollektivt "produserer" idrettsstjerner, polfarere, flinke barn, gode ting som samfunn og annerkjenner det som "dugnad" eller "verdens beste land", "typisk norsk å være god" osv, men når det skjer noe negativt, da har vi ikke noe ansvar som samfunn. Da er det KUN enkeltindividets ansvar.

Jeg er individualist, og himler like mye med øynene når folk snakker om at "vi vant" fotballkamper de har sett på TV som når du prøver å ansvarliggjøre Arbeiderpartiet for å ha skapt terrorister. Jeg er fullstendig klar over at det er en del mennesker som blir litt irritert over terrorister som har verdenssyn og politiske holdninger som en selv til større og mindre grad, men å skulle insistere på at det derfor er AP sin feil at det gikk som det gikk, er bare hårreisende. Terrorister tar ene og alene ansvaret for sine terrorhandlinger. Ingen vokser opp i et vakuum, men hver gang jeg ser noen som prøver å dytte ansvaret over på ofrene i slike saker får jeg lyst å henge dem ut et vindu etter beina og riste dem (og det vil jo være deres feil, siden de opptrådde så irriterende)

Anonym poster: 0b5249dddeb8a743768a4f2a1cfbcb33

• Liker 1
Skrevet

Men siden du er sosialist, så regner jeg med at du støtter teoriene som sosialistene i sverige bruker for å forsvare opprørene som tok av for lidt siden? At det er fordi de ikke får nok støtte, at de ikke har nok jobber eller nok muligheter at Sverige, som samfunn driver disse unge mennene til raseri og opprør.

Hvorfor gjelder det eventuelt for disse, men ikke for Breivik?

Joda, Breivik er et ekstremt eksempel, og kan selvfølgelig ikke sammenlignes med noe annet egentlig. Men drit i Breivik da, og ta "vanlige" høyreekstreme isteden. Hvorfor bruker vi ikke samme retorikk om dem? Stakkars høyreekstreme som har blitt presset til å bli høyreekstreme av samfunnet som ikke gir dem spillerom eller arena for debatt? Kanskje man burde gitt dem bedre betalte jobber også, så slapp man at de fordypet seg i slikt?

Et menneske er aldri noe annet enn et produkt av sine foreldre, oppvekst, miljø, samfunn, nasjon og verden. Det er ingen som går rundt med et helt unikt tankesett.

Hvor har du det fra at jeg er sosialist, og hvorfor skulle det evt gjøre meg vennlig stilt overfor folk som herjer i gatene, slåss med politiet, brenner biler og ødelegger eiendom? Jeg finner ingen formildende omstendigheter for sånn oppførsel. Du skårer ikke poenger den retningen, kan jeg forsikre deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...