AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #1 Skrevet 25. mai 2013 Ja, som tittelen sier er jeg et skikkelig matvrak, når jeg først setter i gang med å spise, klarer jeg ikke å stoppe, jeg elsker mat. Problemet er at det fort blir altfor mye mat i løpet av en dag. En hel grandiosa er ikke nok for at jeg skal bli mett, 10 brødskiver går lett ned, 200 g sjokolade? Null problem! Osv. Så i løpet av en dag kan jeg LETT konsumere flere tusen kalorier enn jeg egentlig behøver. Jeg veier for øyeblikket 65 kg og er 170 cm høy? Er det noen her som mener at det er for mye? Burde jeg gå ned? Selvsagt overspiser jeg ikke HVER dag, da ville jeg nok veid det dobbelte, så for å kompansere for overspisingen må jeg være veldig streng med meg selv de andre dagene. Å spise når jeg er sulten og stoppe når jeg er mett funker ikke for meg, for jeg kan uten problem spise hele dagen. Sånn har jeg alltid vært. (Hvordan blir folk mett av 2 brødskiver?!?!?) Og så er det jo sånn at jeg egentlig liker å spise mye, jeg synes det er gøy å ha en spisedag, men det er ikke så gøy når jeg hopper på vekta etterpå, og så må jeg trene mye/spise lite tida etterpå, på den måten klarer jeg å holde vekta stabil på 65 kg, men dette er selvsagt slitsomt i lengden, helst skulle jeg ønske at jeg kunne spise 200 g sjokolade, 200 g potetgull og en hel grandiosa hver eneste dag, men da hadde jeg gått laaaangt i overskudd. Er det noen som har noen tips til et skikkelig matvrak? Anonym poster: 959ecc624a5043d4e1046a16798b6e33 1
Supraspinatus Skrevet 25. mai 2013 #2 Skrevet 25. mai 2013 Jeg tror du er en god kandidat for et kosthold i retning lavkarbo. Hva med et 30 dagers paleo challenge som foreslått her: http://paljabekk.blogspot.no/2013/05/30-dagers-paleo-utfordring.html ? Eller: http://authoritynutrition.com/low-carb-diet-meal-plan-and-menu/ 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #3 Skrevet 25. mai 2013 Men på lavkarbo så må jeg naturligvis innta mer fett og proteiner, og fett er jo ganske kaloririkt, og da er jeg redd for at jeg fortsatt kommer for høyt i antall kalorier. Er veldig glad i kyllingfilet, og spiste her om dagen 500 g kyllingfilet og 200 g salat, en boks mais, fetaost, agurk, pluss 4 rundstykker, i ETT måltid. Og så er det jo jeg som er så glad i karbohydrater Men takk for link! Skal absolutt lese, jeg må gjøre noen endringer, og må nok sannsynligvis kutte ned på karbohydratene! Anonym poster: 959ecc624a5043d4e1046a16798b6e33
Gjest ZZZZZ Skrevet 25. mai 2013 #4 Skrevet 25. mai 2013 Du kan jo prøve å handle inn kun for én dag om gangen? Spiser du for lite dagene du ikke overspiser kan det også være problemet. Jeg vet ihvertfall av egen erfaring at man da kan få et voldsomt sug etter å "ta igjen" for næringen man har har hatt behov for men ikke har fått i seg.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #5 Skrevet 25. mai 2013 Jeg tror du er en god kandidat for et kosthold i retning lavkarbo. Hva med et 30 dagers paleo challenge som foreslått her: http://paljabekk.blo...utfordring.html ? Eller: http://authoritynutr...-plan-and-menu/ Hvorfor er gluten dårligere enn andre korntyper for lavkarbere (din siste link)? Havregryn f.eks. og andre glutenfrie kornslag er ok, selv om det er mye karbo? Anonym poster: f10dac3014a775caa0903eaaf1e16842
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #6 Skrevet 25. mai 2013 Men på lavkarbo så må jeg naturligvis innta mer fett og proteiner, og fett er jo ganske kaloririkt, og da er jeg redd for at jeg fortsatt kommer for høyt i antall kalorier. Er veldig glad i kyllingfilet, og spiste her om dagen 500 g kyllingfilet og 200 g salat, en boks mais, fetaost, agurk, pluss 4 rundstykker, i ETT måltid. Og så er det jo jeg som er så glad i karbohydrater Men takk for link! Skal absolutt lese, jeg må gjøre noen endringer, og må nok sannsynligvis kutte ned på karbohydratene! Anonym poster: 959ecc624a5043d4e1046a16798b6e33 Hvor ofte overspiser du, -og hvor lite spiser du på dagene du kompenserer? Jeg er litt samme type selv, men dessverre blir det alltid snop og søtt, aldri "vanlig mat"... (Jeg har alltid betraktet megselv som boarderline spiseforstyrret. Og uten å ønske det, lar jeg nok vekten betemme hvor ofte jeg skeierut.) Anonym poster: f10dac3014a775caa0903eaaf1e16842
Supraspinatus Skrevet 25. mai 2013 #7 Skrevet 25. mai 2013 Hvorfor er gluten dårligere enn andre korntyper for lavkarbere (din siste link)? Havregryn f.eks. og andre glutenfrie kornslag er ok, selv om det er mye karbo? Anonym poster: f10dac3014a775caa0903eaaf1e16842 Nå er ikke gluten en kornsort, men jeg regner med du mente glutenholdige korn vs ikke glutenholdige korn. Det er såpass mange som reagerer på gluten at det kan være et fornuftig råd å kutte det ut, eller redusere inntaket for den generelle befolkningen. Noen tåler det likevel godt og kan derfor spise det uten problemer. I et lavkarbokosthold passer ikke korn inn i det hele tatt. Det inneholder altfor mye karbohydrat per energi og det finnes derfor bedre kilder til energi som inneholder mye annet nyttig også. Nå vet jeg ikke var forfatteren av det blogginnlegget tenkte, men jeg kan spekulere at havre er bedre enn hvete, men det betyr ikke at det er bra for deg. Innholdet av beta-glukaner har også blitt brukt som argument for å spise havre, men effekten av dette er trolig overdrevet pga sammenligningsgrunnlaget. (Sammenlignet med hvete er havre mye bedre, men havre er nødvendigvis ikke bra om man sammenligner det med grønnsaker). 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #8 Skrevet 25. mai 2013 Nå er ikke gluten en kornsort, men jeg regner med du mente glutenholdige korn vs ikke glutenholdige korn. Det er såpass mange som reagerer på gluten at det kan være et fornuftig råd å kutte det ut, eller redusere inntaket for den generelle befolkningen. Noen tåler det likevel godt og kan derfor spise det uten problemer. I et lavkarbokosthold passer ikke korn inn i det hele tatt. Det inneholder altfor mye karbohydrat per energi og det finnes derfor bedre kilder til energi som inneholder mye annet nyttig også. Nå vet jeg ikke var forfatteren av det blogginnlegget tenkte, men jeg kan spekulere at havre er bedre enn hvete, men det betyr ikke at det er bra for deg. Innholdet av beta-glukaner har også blitt brukt som argument for å spise havre, men effekten av dette er trolig overdrevet pga sammenligningsgrunnlaget. (Sammenlignet med hvete er havre mye bedre, men havre er nødvendigvis ikke bra om man sammenligner det med grønnsaker). Jeg klarte ikke helt å tolke svaret ditt: Ut fra et rent lavkarbo-perspektiv, spiller det noen rolle om korn-maten (som man uansett skal unngå pga karbohydratene) har mye, lite eller er fritt for gluten? Eller har forfatteren av disse rådene bare kombinert to helt forskjellige og uavhengige kostholdsråd? Anonym poster: f10dac3014a775caa0903eaaf1e16842
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #9 Skrevet 25. mai 2013 Kjente meg veldig igjen i innlegget ditt, men jeg er bulimi.. Synes det virker som du har en form for spiseforstyrrelse ut i fra det du skriver her, du har tydelig ikke kontroll når det kommer til mat Anonym poster: 7def6e67a955c6fd44c6300bad8e703f
Gjest *MaggieQ* Skrevet 25. mai 2013 #10 Skrevet 25. mai 2013 Høres ut som meg på lørdager I hverdagene spiser jeg ren mat som er laget fra bunn, men en dag i uka er det spisedag og da spiser jeg akkurat det jeg er sugen på. Men for min del holder det med den ene dagen i uka da. Har ikke magemål til mer enn en dag i uka med utskeielse.
Supraspinatus Skrevet 25. mai 2013 #11 Skrevet 25. mai 2013 Jeg klarte ikke helt å tolke svaret ditt: Ut fra et rent lavkarbo-perspektiv, spiller det noen rolle om korn-maten (som man uansett skal unngå pga karbohydratene) har mye, lite eller er fritt for gluten? Eller har forfatteren av disse rådene bare kombinert to helt forskjellige og uavhengige kostholdsråd? Anonym poster: f10dac3014a775caa0903eaaf1e16842 Lavkarboperspektivet mitt: Korn er det ikke plass til. Det inneholder for mye karbo per energi. Kan havre inngå i et sunt kosthold? Ja, det mener jeg. Bør alle ha det i sitt kosthold? Absolutt ikke. Om du kan er det bedre å bruke andre karbohydratkilder. Dersom man ikke kan eller vil redusere karbohydratene er det bedre å få dem fra frukt og grønt. Og enkelte stivelsesrike grønnsaker som potet, søtpotet. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #12 Skrevet 25. mai 2013 Dette kan nesten høres ut som meg, bortsett fra at jeg verken er så glad i pizza eller potetgull. Men eg klarer å holde det til 2-3 dager i uken, pluss at jeg er ganske aktiv og egentlig spiser sunt. Men STORE porsjoner, fordi jeg elsker å spise. Her er det snakk om typ 10 brødskiver og flere pakker lomper med sjokolpålegg osvosv Anonym poster: eb64dd02dcb0872406f579c162c6d323
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #13 Skrevet 25. mai 2013 Hvor ofte overspiser du, -og hvor lite spiser du på dagene du kompenserer? Jeg er litt samme type selv, men dessverre blir det alltid snop og søtt, aldri "vanlig mat"... (Jeg har alltid betraktet megselv som boarderline spiseforstyrret. Og uten å ønske det, lar jeg nok vekten betemme hvor ofte jeg skeierut.) Anonym poster: f10dac3014a775caa0903eaaf1e16842 Overspiser kanskje rundt to, tre ganger i uka, de dagene jeg ikke overspiser spiser jeg 0-1500 kalorier. Men 65 kg på 170 cm er vel en helt grei vekt? Eller burde jeg satse på å ta av noen kg til? TS Anonym poster: 959ecc624a5043d4e1046a16798b6e33
Gjest *MaggieQ* Skrevet 25. mai 2013 #14 Skrevet 25. mai 2013 Overspiser kanskje rundt to, tre ganger i uka, de dagene jeg ikke overspiser spiser jeg 0-1500 kalorier. Men 65 kg på 170 cm er vel en helt grei vekt? Eller burde jeg satse på å ta av noen kg til? TS Anonym poster: 959ecc624a5043d4e1046a16798b6e33 0-1500. Hva betyr det? At du sulter deg noen dager og overspiser de andre dagene? Og hvorfor fokuserer du på vekta? Den betyr ingenting så lenge du er fornøyd med deg selv.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #15 Skrevet 25. mai 2013 0-1500. Hva betyr det? At du sulter deg noen dager og overspiser de andre dagene? Og hvorfor fokuserer du på vekta? Den betyr ingenting så lenge du er fornøyd med deg selv. Altså på "vanlige" dager spiser jeg mellom 0 og 1500 kalorier. Om jeg ikke er streng så mister jeg fullstendig kontrollen, for kort tid siden var jeg veldig overvektig, 95 kg, så jeg har klart å gå ned 30 kg, men merker nå at det er mer og mer vanskelig å ha kontroll, så er redd for at overspisingen skal ta fullstendig overhånd og at jeg skal legge på meg alt igjen. Etter så lenge som overvektig så er det vanskelig å se seg selv i speilet og se om jeg ser OK ut eller om jeg trenger å gå ned mer, jeg vet rett og slett ikke. Derfor lurer jeg bare på hva andre mener, er 65 kg en OK vekt på en som er 170 cm høy, eller burde jeg kanskje veid 5-10 kg mindre... Anonym poster: 959ecc624a5043d4e1046a16798b6e33
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #16 Skrevet 25. mai 2013 Altså på "vanlige" dager spiser jeg mellom 0 og 1500 kalorier. Om jeg ikke er streng så mister jeg fullstendig kontrollen, for kort tid siden var jeg veldig overvektig, 95 kg, så jeg har klart å gå ned 30 kg, men merker nå at det er mer og mer vanskelig å ha kontroll, så er redd for at overspisingen skal ta fullstendig overhånd og at jeg skal legge på meg alt igjen. Etter så lenge som overvektig så er det vanskelig å se seg selv i speilet og se om jeg ser OK ut eller om jeg trenger å gå ned mer, jeg vet rett og slett ikke. Derfor lurer jeg bare på hva andre mener, er 65 kg en OK vekt på en som er 170 cm høy, eller burde jeg kanskje veid 5-10 kg mindre... Anonym poster: 959ecc624a5043d4e1046a16798b6e33 Enig med Maggie Q at det er ingen andre enn deg som kan bestemme om dette er en god vekt for deg. Folk med samme vekt og høyde kan se veldig forskjellige ut. Og du er på ingen måte overvektig ifht BMI. Hvis du har vært oppe i 95 kg, er vel det aller viktigste at du ikke havner der igjen! Men ønsker du selv å gå ned 5-10 kg? Hvis mange hadde svart at du burde ha gått ned i vekt, ville du da ha gjort det på gunnlag av det? Hvordan klarte du å gå ned de 30 kg forresten? Har du gjort det samtidig som at du har hatt dager hvor du har overspist? Du har jo vært veldig flink! Anonym poster: f10dac3014a775caa0903eaaf1e16842
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #17 Skrevet 25. mai 2013 Overspiser kanskje rundt to, tre ganger i uka, de dagene jeg ikke overspiser spiser jeg 0-1500 kalorier. Men 65 kg på 170 cm er vel en helt grei vekt? Eller burde jeg satse på å ta av noen kg til? TS Anonym poster: 959ecc624a5043d4e1046a16798b6e33 Problemet er at du spiser for lite de dagene du ikke overspiser, og dette fører til at du overspiser når du først bestemmer deg for å spise. Det beste for deg er nok å spise mer "jevnt" hele uken, slik at du unngår denne overspisingen de andre dagene. Anonym poster: f5ca6f448d9a7ba177838cacfb112d10
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #18 Skrevet 25. mai 2013 Du er på ingen måte overvektig, men dette har ikke noe med om du er sunn eller ikke. Anonym poster: f5ca6f448d9a7ba177838cacfb112d10 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #19 Skrevet 25. mai 2013 Enig med Maggie Q at det er ingen andre enn deg som kan bestemme om dette er en god vekt for deg. Folk med samme vekt og høyde kan se veldig forskjellige ut. Og du er på ingen måte overvektig ifht BMI. Hvis du har vært oppe i 95 kg, er vel det aller viktigste at du ikke havner der igjen! Men ønsker du selv å gå ned 5-10 kg? Hvis mange hadde svart at du burde ha gått ned i vekt, ville du da ha gjort det på gunnlag av det? Hvordan klarte du å gå ned de 30 kg forresten? Har du gjort det samtidig som at du har hatt dager hvor du har overspist? Du har jo vært veldig flink! Anonym poster: f10dac3014a775caa0903eaaf1e16842 Nei, skjønner jo at det er vanskelig å finne en "perfekt" vekt for meg, og at folk bære kg forskjellig. Men det finnes jo likevel pekepinner, 95 kg er jo alt for mye, og 40 kg ville igjen vært alt for lite. Så lurer på om folk synes 65 kg høres mye ut? Det var lettere å gå ned i vekt til å begynne med, da overspiste jeg ikke, men skal innrømme at jeg skeiet ut en sjelden gang med smågodt, men ikke så mye at det hadde noen konsekvenser på lang sikt. Noen har svart at problemet er at jeg spiser for lite på ukedagene, og det er kanskje noe i det. MEN, jeg var jo veldig overvektig før, og da overspiste jeg HVER dag, hver eneste dag bestod av STORE mengder mat, så jeg har alltid vært et matvrak, selv da jeg var yngre. Husker at Anonym poster: 959ecc624a5043d4e1046a16798b6e33
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #20 Skrevet 25. mai 2013 Har alltid spist som en hest, om noen jeg kjenner så hvor mye jeg faktisk åt, tror jeg de ville blitt sjokert. Det er jo flaut å spise SÅ mye. Så jeg skal innrømme at jeg spiser en del i skjul. Det gjorde jeg da jeg var yngre og, stappet i meg mat da jeg kom hjem fra skolen, spiste normal porsjon til middag, kunne på barneskolen spise 6 brødskiver uten å bli mett, men den drastiske vektøkninga kom ikke før jeg ble rundt 18 år gammel, plutselig var jeg 30 kg tyngre på bare noen måneder. Anonym poster: 959ecc624a5043d4e1046a16798b6e33
Anbefalte innlegg