Gå til innhold

Ikke råd til tannlege?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man når man ikke har råd til tannlege?

Jeg har så fryktelig dårllige tenner. De er hvite og fine, men grunnet en helt sinnsyk tannlegeskrekk så har jeg forsømt de årlige sjekkene, og har en del hull. Må også trekke alle visdomstennene grunnet store smerter. Og har en feilplassert tann, som står over de andre så denne må jeg vel fikse med regulering og trekking av tanna som står i veien.

Var hos tannlegen en gang i fjor, fikk tatt midlertidig fylling av ett hull og trekkt en visdomstann. Dette kosta meg rundt 5000 til sammen, men etter dette gikk jeg ikke tilbake pga dårlig råd. Den midlertidige fylling ramler nesten ut, og to tenner har knekkt pga hull, det er nesten ikke noe igjen av de.

Pga tennene (spesielt den feilplasserte) har jeg mye problemer med selvtilliten. tørr ikke smile nesten. Og en annen ting, den feilplasserte tanna er i veien under klining (haha).

Hva kan jeg gjøre?

Anonym poster: 55e3bc4cbda123bfc5c53d9e010e4f91

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner dessverre til den der. Ekstrem skrekk og dårlig råd. Fikk et prisoverslag på hva det ville koste å få fiksa alle problemene og måtte regne med å punge ut opp mot 15.000 kr! Når man ikke har mer enn 10.000 i mnd, så sier det seg nok selv at tannlege er nedprioritert...selv om det virkelig er nødvendig å få fiksa problemene.

Jeg har nå begynt å ta tak i det, bedre å ta litt å litt enn å vente til alt blir verre og dyrere :(

Jeg har så snill tannlege som utsetter betalingsfristen dersom det kniper på en måned. Kanskje det kan være noe?

Evt. kan du jo høre om det er mulig å betale en regning i en to-gang? Hørt noen også gjør det.

Men anbefaler deg å gå til tannlegen, om så bare en gang i måneden. Ta et problem om gangen så det ikke blir så ekstremt dyrt (selv om det uansett er dyrt å bare sette seg i stolen).

Kanskje du også kan finne en annen tannlege? Noen har horrible priser, mens andre igjen har noe bedre.

Evt. kan du kanskje søke NAV om hjelp, men hørt det er vanskelig også. Man må vel helst ha vært rusmisbruker, hatt anorexia eller andre medisinske problemer før de er villige til å hjelpe.

Trist det skal være så sykt dyrt med tannlege, det er jo noe av det viktigste vi har på/i kroppen...

Uansett, lykke til! Håper det ordner seg for deg, tannproblemer er jammen ingen spøk :(

Anonym poster: e72a8e01180212b19fd495fabae7baba

Skrevet

Anbefaler deg å sjekke hvilke tannleger som har betalingsordning, få et prisoverslag og begynn å gå til tannlegen. Mange er med på ei ordning der du betaler en sum i måneden helt til alt er nedbetalt:)

Har du skikkelig tannlegeskrekk så vær åpen om det til tannlegen. Da kan du møte opp litt før timen, og få beroligende tablett sånn at du slapper helt av i stolen. Mange tannleger har og lystgass.

Det er bare å hoppe i det, jo lengre du venter, jo dyrere blir det!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer ikke til å bytte tannlege da den jeg har/hadde er den beste jeg har vært borti, han tar kjempemye hensyn til skrekken min, får beroligende osv. Satt jo i 5 timer bare for å trekke visdomstanna da jeg fikk panikkanfall osv, men han var like rolig og klarte å roe meg ned så vi fikk trekkt en tann (skulle egentlig ta to, men siden jeg fikk angst så ble d bare en). Så vil ikke risikere å bytte til noen som er fæl igjen.

Men får ringe han å høre om det går ann å finne en løsning på betaling for jeg har kjempevondt i munnen pga tannplagene.

Hva er kriteriene for at NAV hjelper meg?

Anonym poster: 55e3bc4cbda123bfc5c53d9e010e4f91

Skrevet

Hvis du er student kan velferdsordninger dekke prosentvise deler av dine utgifter. Jeg endte opp med regninger på 6000 kr etter tannlegebesøk siste året som student, måtte låne penger av mine foreldre, fikk vel igjen 2000 kr. fra Velferdstinget. I tillegg kan du vurdere å ta et besøk i Latvia eller lignende :) Mye billigere, sparer lett inn turen + mer :) Og forresten, hvis du får en infeksjon i visdomstennene så de hovner opp må de opereres ut, og det er gratis.. Merkelig system vi har her til lands :)

Skrevet

Uff da, tannlege + dårlig råd er en dårlig kombo:\ Ville nok forhørt meg om hvilke tannleger som har nedbetalingsordninger, slik at du ikke må ta alt på en gang. Nav har kanskje noen ordninger også? Lav inntekt mener jeg kan klassifisere deg for hjelp. Har du familie eller venner som kan hjelpe deg litt? Hør deg for der du studerer om det er noe økonomisk hjelp å få. Alle monner drar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...