AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #1 Del Skrevet 23. mai 2013 Kjøper du bil privat eller hos forhandler? Hvorfor velger du det du gjør? Hvor mye peiling på bil bør man ha før det kan oppleves trygt å kjøpe privat? Holder det å ta med en bruktbil man vurderer å kjøpe privat til en test hos f.eks. NAF, eller vil ikke de oppdage alle feil? Anonym poster: 5a2ddf2d44d2b5230774039191e31590 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 23. mai 2013 #2 Del Skrevet 23. mai 2013 NAF-testen er verdt svært lite. Det finnes noen mer omfattende tester man gjør via forsikringsselskap. Du kan faktisk kjøpe deg 6 måneders bruktbilgaranti gjennom en slik test. Om jeg skulle kjøpt privat eller via bedrift avhenger av hva jeg sparer på det, hvor ny bilen er og hva for bil jeg var ute etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn88 Skrevet 23. mai 2013 #3 Del Skrevet 23. mai 2013 NAF-testen er verdt svært lite. Det finnes noen mer omfattende tester man gjør via forsikringsselskap. Du kan faktisk kjøpe deg 6 måneders bruktbilgaranti gjennom en slik test. Om jeg skulle kjøpt privat eller via bedrift avhenger av hva jeg sparer på det, hvor ny bilen er og hva for bil jeg var ute etter. Du vet at NAF testen er verdt svært lite men kan ikke begrunne det? eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 23. mai 2013 #4 Del Skrevet 23. mai 2013 Du vet at NAF testen er verdt svært lite men kan ikke begrunne det? eller? Bevisbyrden ligger faktisk på den som mener at noe er bra - ikke hos den som mener den er mer eller mindre ikke-eksisterende. Den er høyst overfladisk, i rettsoppgjør i ettertid har den vist seg å ikke holde mål overhodet, den avdekker ingen av de klassiske kostbare feilene som hjullager, påbegynt rust i kanaler/hjulbuer, lekkasjer i vinduer, svakheter i det elektroniske systemet, motorens tilstand, osv. I likhet med en EU-kontroll sier den mer om bilen er farlig for fotgjengere, om du kan kjøre den der og da på vei, at bremser, dekk osv er tilfredsstillende og at ting sitter fast. Hvis du har noe som helst kunnskap over det normale vet du at naf-testen ikke er verdt noe som helst bortsett fra en person som ikke har det fnugg peiling på bil og ikke har noen til å se over den selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #5 Del Skrevet 24. mai 2013 Bevisbyrden ligger faktisk på den som mener at noe er bra - ikke hos den som mener den er mer eller mindre ikke-eksisterende. Den er høyst overfladisk, i rettsoppgjør i ettertid har den vist seg å ikke holde mål overhodet, den avdekker ingen av de klassiske kostbare feilene som hjullager, påbegynt rust i kanaler/hjulbuer, lekkasjer i vinduer, svakheter i det elektroniske systemet, motorens tilstand, osv. I likhet med en EU-kontroll sier den mer om bilen er farlig for fotgjengere, om du kan kjøre den der og da på vei, at bremser, dekk osv er tilfredsstillende og at ting sitter fast. Hvis du har noe som helst kunnskap over det normale vet du at naf-testen ikke er verdt noe som helst bortsett fra en person som ikke har det fnugg peiling på bil og ikke har noen til å se over den selv. Bevisbyrden ligger på den som fremsetter påstander: "When debating any issue, there is an implicit burden of proof on the person asserting a claim. "If this responsibility or burden of proof is shifted to a critic, the fallacy of appealing to ignorance is committed"." http://en.wikipedia....burden_of_proof Hvilke rettsoppgjør snakker du om - kan du vennligst frembringe dokumentasjon? Har du noen faktabaserte eksempler - inkludert kildehenvisning - som rettferdigjør det å sammenligne en NAF-test med en EU-kontroll? "Hvis du har noen som helst kunnskap over det normale", så må du mer enn gjerne også imøtekomme etterspørsel av dokumentasjon som peker i retning av at "naf-testen ikke er verdt no som helst..." Anonym poster: 1c0de1e5b4dd433cb5d4633c402ba70e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #6 Del Skrevet 24. mai 2013 Guybrush, tror ikke du vet helt hva du snakker om, da jeg kjøpte bil fra forhandler så tok de tilstandsrapport og de sjekket kanaler, hjulbuer, hjullager, motoren, elektronikk og lalalala bortover liksom. Anonym poster: 37d4c97188eb9fd6f6e7353d2fefcfc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Lucky Skrevet 24. mai 2013 #7 Del Skrevet 24. mai 2013 Jeg kjøper der jeg får mest for pengene og er ikke redd for å bli lurt av private. Har hatt en del juss og vet en del mer enn gjennomsnittet om både kjøps og forbrukerkjøpsloven. Så skulle noen prøve å lure meg så tar jeg på meg brillene og finner frem min indre advokat Har så langt i livet kommet langt med det, og også hjulpet en god del andre. Sier meg forresten også enig i at NAF test stotsett er tull.. det får som oftest bare med seg halvparten av feilene/svakhetene ved bilen. Har man ingen kunnskap og heller ikke kjenner noen med god kunnskap som kan se på bilen så er selvfølgelig en NAF test bedre enn ingenting.. men langt i fra nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Jiinxs- Skrevet 25. mai 2013 #8 Del Skrevet 25. mai 2013 Jeg har kjøpt 3 av 4 bilene mine privat og en av bilene fikk jeg en NAF-test på. Koster ikke så mye og siden jeg var litt usikker på den tiden så hjalp det med valget. Neste bil blir nok ifra en forhandler, vil ha tryggheten med bruktbilsgaranti osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #9 Del Skrevet 25. mai 2013 Har nettopp kjøpt meg bil, og har kjøpt via forhandler. Ja, det koster jo litt ekstra, men er flere ting som man får ekstra også - blant annet er kjøpssummen på min inkl omregistrering, seks mnds bruktbilgaranti osv. Hovedgrunnen til at jeg valgte å kjøpe via forhandler er at jeg kan lite om bil, og følte det var tryggest. Anonym poster: f6c6930b073116769b07e15ec7c271dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Casall Skrevet 22. juni 2013 #10 Del Skrevet 22. juni 2013 Det kommer helt ann på hvilken prisklasse man snakker om for min del. Kjøpte min første bil til 40 000 privat, men kjøpte ny nå nylig og ville aldri kjøpt bil til 150 000 privat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn88 Skrevet 23. juni 2013 #11 Del Skrevet 23. juni 2013 Det kommer helt ann på hvilken prisklasse man snakker om for min del. Kjøpte min første bil til 40 000 privat, men kjøpte ny nå nylig og ville aldri kjøpt bil til 150 000 privat. Hvorfor ikke? Har kun kjøpt en bil, men kjøpte den privat til en kostnad av 348 000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Casall Skrevet 28. juni 2013 #12 Del Skrevet 28. juni 2013 Hvorfor ikke? Har kun kjøpt en bil, men kjøpte den privat til en kostnad av 348 000 Nei, jeg hadde bare ikke turt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå