Gå til innhold

Ang nav-penger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

På grunn av helsen har jeg måttet ta et friår fra skolen. Jeg har gått til lege og undersøkelser i flere år, men enda ikke fått noe konkret svar på hva som er galt. Sånn det ser ut nå faller jeg under fibromyalgi, men har som sagt ikke fått dette hundre prosent konstantert.

Jeg er ikke i stand til en fulltidsjobb, og jeg har heller ikke klart å finne en. Det eneste jeg har funnet er en butikkjobb hvor jeg får jobbe rundt 15 timer i uken. I og med at jeg hverken får stipend eller lån fra lånekassen, og jeg har flyttet hjemmefra for lengst er jeg veldig usikker på hvordan jeg skal få ting til å gå rundt det neste året.

Er det noe poeng for meg å søke støtte hos nav? I såfall, hva og hvordan bør jeg gjøre ting her?

Hilsen usikker 21-åring!

Anonym poster: d3589ae7924ae7f8a82afed421247ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke at du kan søke om AAP. For å få AAP som student må du ha avbrutt studier helt (tatt permisjon og dokumentere det) med hensikt for å komme tilbake til studiene i et senere tidspunkt. Dette har du forsåvidt gjort nå. Problemer er at du skal ha uttømt rettighetene for syk stipend helt først. Hvorfor har du ikke rett på penger fra Lånekassen?

Anonym poster: 94cb3c1e4b8f3f8d02ae64dd260327af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med jeg ikke har rett til penger siden jeg ikke går skole? Er litt usikker egentlig. Men kan jeg søke om sykepenger når jeg ikke har en konstantert diagnose?

Jeg kommer heller ikke til å fortsette i det samme studiet. På grunn av helsen blir det en alt for tøff jobb for min del. Tar derfor et friår og søker meg inn på noe annet neste år igjen, tenkte jeg! Så jeg er veldig usikker på hvilke rettigheter jeg har her, egentlig..

Ts

Anonym poster: d3589ae7924ae7f8a82afed421247ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med NAV og spør der. Det er mulig du har rett på aap, hvis arbeidsevnen din er nedsatt med minst 50%. Da må du igjennom utredning hos spesialist for å få fybromyalgidiagnosen, for den har ikke fastlegen lov til å sette. Du må helt sikkert gjennom mange andre utredninger også før du kan få innvilget aap, det kan være en lang prosess. Men som sagt, hør med en saksbehandler hos NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...