Gå til innhold

Måling av muskelmasse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ref dette blogginnlegget: http://stina.blogg.no/1369251165_getting_fit.html

Ser at hun har fått målt muskelmasse, og fått beskjed om at 81% av kroppsvekten hennes er muskler. Har sett tilsvarende tall (70+) i andre tråder her inne. Er dette vanlige resultater, og hva i all verden baserer de dette på?

Gjennomsnittlig muskelmasse for kvinner er ca 35% så disse tallene må da være helt på jordet? Og finnes det noen sikre målinger på dette, eller er alle slike måleinstrumenter like virkelighetsfjerne? Jeg skulle gjerne visst min muskelmasse, men ser jo at Herbalife ikke er veien å gå. Noen andre, mer realistiske anbefalinger?

Anonym poster: 977324e0bc7bc1c440d7fbd1f2f4c5d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at noen treningssentra har store, dyre apparater som kan måle fettprosenten. Jeg vil tro at disse også kan måle muskelprosenten. Uansett har jeg vondt for å tro at en kvinne skal ha 81% muskler, da må hun fettsuges og bruke anabole steroider til den store gullmedalje.

AnonymBruker
Skrevet

Det baseres jo på det som står i innlegget - kroppsvekt uten bein og fett. Muskler blir altså det som gjenstår (inkl. vann). På SATS, Elixia og andre store sentre har de ofte maskiner som måler dette for deg (koster noen hundrelapper).

Jeg er passe trent, og av mine 50 kilo er ca 2,25 kg bein, og ca 5 kg fett. Det vil si at min fett- og beinfrie masse (altså muskelmasse) er omtrent 85 %. På ingen måte uoppnåelig med høy muskelmasse altså, men det fordrer jo naturligvis en nokså lav fettprosent.

Anonym poster: 8100fe267a61625bb7919beb31bc969b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...