Gå til innhold

Regler for når det må være stille på i et boligstrøk????


majan

Anbefalte innlegg

heisann er det noen som kan hjelpe meg???

vi har en nabo som klager noe så grådig at jeg blir helt matt. Alt er stort sett galt. Og bedre ble det ikke etter at vi hadde grenseoppmåling og fant ut at de "kjære" naboene hadde plantet hekken sin 2 meter inne på eiendommen vår....

Her en kveld startet vi opp en bil i gården og da tok det ikke lang tid før telefonen ringte og vi ble bedt om og stoppe den ellers kom hun til og melde oss til politiet :o klokka var da kvart over ti!!!!

vi har bikkje og den har hun også ringt og klaget over, den står ute noen timer om dagen og er stille med mindre det ikke kommer noen inn i gården våres da melder den ifra. Noe jeg synes er helt greit...

men hun er tydligvis ikke enig i det.

det som irriterer meg mest er at de kan klippe plenen klokka 23.00 om sommeren, og siden jeg har to barn på 1 år og 3 år er det ganske så irriterende. og jeg må jo innrømme at jeg har lyst til og ta litt hevn..............

men jeg vil ikke klage uten at jeg har noen ordentlig grunn til det. Er det ingen lover som sier når det skal være "stille" om kveldene?????

mener jeg har hørt noe om det....

noen som vet?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Den eneste loven jeg vet om er lov om helligdagsfred:

http://www.lovdata.no/all/tl-19950224-012-0.html

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet

Ellers mener jeg det er ganske vanlig at man ikke skal bråke etter 22 eller 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

http://www.hushjemhage.no/hus/hus_lover_na...nabokrangel.htm

Denne siden kan kanskje hjelpe deg angående hekken. Siden den er to meter inne på din eiendom kan egentlig bar hugge den med god samvittighet.....

Søk i politivedtektene for din kommune, der står det sikkert regler for når det skal være stille på kvelden.

Hvis de klipper plenen kl 23 på sommern bør i alle fall du få ha bilen i gang kl 22. Hva er det slags tullinger du har til naboer.

Bare grav frem lovtekster og gi dem inn.

You go girl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier et hus og i husleieloven står det at det skal være allmen ro mellom 07.00 og 23.00.Med allmen ro menes vel sikkert gressklipping,høy musikk,snøfresing og liknende.Jeg går ut fra at reglene er de samme når man eier selv.

Naboen her fikk hvertfall klar beskjed fra en eller annen om at han ikke kunne sage ved etter 23.00 "førr da meld æ dæ tel pollitie" Hvorpå naboen sjekket dette opp og fikk beskjed om at,jodda,etter elleve og før syv skal det være ro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er nedfelt i noen kommunevedtekter om når det skal være stille. Men jeg tror det finnes kommuner som ikke har disse lovene. Så da er det bare å gå til Politiet og få dem til å ta en avgjørelse.

Vanlig er at det skal være rolig etter kl 23 og på helligdager etter kl 16 (i min gamle hjemkommune ble det klart og tydelig ulovlig å klippe plenen etter kl 16 på lørdag!). Noe støy må man imidlertid belage seg på - uansett om man bor i blokk, rekke eller enebolig! Vil man ikke ha støy rundt seg, får man flytte inn på vidda.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt en telefon til Politiet og spurt hva de kunne gi deg av informasjon. Og så hadde jeg gitt f*en i naboen (såfremt du har et "normalt" støynivå!) og om det kom en klage til, henvist til Politiet på en vennlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det skal være allmenn ro mellom 23:00 og 06:00, hva bilen angår er det en egen lov som heter veitrafikkloven som denne sorterer under. Her står det at "unødvendig tomgangskjøring" ikke er tillatt.

For å forstå denne må man se på dommer fra domstolene, som legger føringer for hvordan loven skal håndheves, og her sier man 3 minutter som en grense for hva som er maksimum tillatt tomgangskjøring.

Det handler egentlig litt om kardemommeloven, du skal være snill og grei o.s.v.

Gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madden

Er heller ikke helt sikker på regelverket, men allmenn fornuft og velvilje sier jo 23. hverdager! det får være måte på hva man skal tolerere også da!

Vi hadde en hyperaktiv snekker jobbende på nabohuset..jeg skulle legge meg "tidlig" grunnet intensiv eksamensperiode..da kunne han finne på å hamre og bråke med kompressor til klokken var over 2!! (på natta!!) makan til frekkhet i et tettbygd byggefelt! Vi klagde til ham..alle naboene..uten at det hjalp stort..enkelte eier bare ikke folkeskikk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Hehe! Glemmer aldri den gangen naboen satte i gang med trykkluftsbor klokken seks lørdag morgen rett utenfor huset vårt. Det var en smule drøyt, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...