AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #1 Skrevet 22. mai 2013 Har vi en reell ytringsfrihet i Norge? Jeg vil svare nei på det spørsmålet. Ytringsfriheten ser ut til å oppløses når det kommer til innvandring og andre høyst betente emner innen innvandring/asylpolitikk. Man skal helst ikke diskutere romfolk, innvandring, kriminalstatistikk osv hvis man er i mot og/eller vil begrense/stenge grensene for videre inntak av utlendinger. Da er man nemlig rasist. Rasist og strippet for medmenneskelighet og omtanke for andre i nød. Hvem er ytringsfriheten for og hvilke saker gjelder den for? Det føles ikke som at den friheten kommer meg til gode når jeg vil diskutere ting som opptar meg. Jeg føler ikke særlig frihet til å si høyt at jeg gruer meg til sommeren fordi jeg ikke vil bli plaget av aggressive tiggere eller at jeg må sjekke busker og trær før jeg i trygg visshet kan la ungene leke på lekeplassen uten å komme i kontakt med menneskeavføring, urin og søppel. Jeg føler ikke særlig frihet til å si at jeg mener at nå må staten Norge stenge grensene for asylsøkere og heller ta seg av oss som allerede er innenfor grensene. Hvor er friheten til å kunne si at jeg er med årene er blitt meget skeptisk til utlendinger generelt og til min store skam har begynt å ta omveier bare for å slippe redselen for å bli overfalt/ranet? Det føles ikke som ytringsfrihet å si disse tingene når man omgående får ordet "RASIST" stemplet ettertrykkelig i pannen. Kanskje er denne femmedfrykten ubegrunnet. Hvordan vite sikkert når norske medier ikke forteller den fulle sannhet og kaller en spade for spade? Tabbene Nrk gjorde da kanalen intervjuet rom-kvinnen. Det fikk meg til å undres på hva mer de skjuler og om de alltid har vinklet nyhetene slik det passer best politisk. Jeg har i min grenseløse naivitet gått ut fra at nyhetene på tv blir fremstilt akkurat slik ting har skjedd. Ytringsfrihet? Ikke for meg. Ytringsfrihet er den friheten alle mennesker har til å gi uttrykk for det de mener, og ønsker å si noe om. Ytringsfriheten omfatter friheten til å formidle ideer i ytring eller handling, og til å velge å ytre seg eller la være. http://snl.no/ytringsfrihet Anonym poster: 881b290564bb87eed0004c81fe55c47e 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #2 Skrevet 22. mai 2013 Ytringsfrihet betyr at du får lov til å si de tingene; ikke at folk ikke kan dømme deg for det: Anonym poster: 492b5a19fe9cbe86a0439986d037c27d 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #3 Skrevet 22. mai 2013 Ytringsfrihet finnes ikke Ihvertfall ikke så lenga man kan bli straffet for visse ytringer Sannheten er at ytringsfrihet gjelder bare om man er politisk korekte. Anonym poster: 81cc41d0275af2f1c680ce3ae0cfdca8
Gjest meh Skrevet 22. mai 2013 #4 Skrevet 22. mai 2013 Ytringsfrihet innebærer ikke lytteplikt, det går bare på at du skal ha rett til å si det du vil, at ingen gidder å høre på deg er irrelevant. Vi har visse begrensinger på hva som er lov å si, så vi kan vel ikke påberope oss fullstendig ytringsfrihet, men sammenlignet med andre land stiller vi svært godt.
Gjest Offensive Pie Skrevet 22. mai 2013 #5 Skrevet 22. mai 2013 Ytringsfrihet betyr at du kan si hva du vil, ikke at andre må høre på. Det betyr også at andre kan si hva de vil, selv om det de sier, er at de synes dine ytringer er dumme.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #6 Skrevet 22. mai 2013 Hvor mange innvandringsskeptiske mennesker er dømt for sine ytringer her til lands? Jeg kan knapt komme på noen som er dømt for ytringer som ikke er oppfordringer til vold eller åpenbart er ment som slike oppfordringer. Ytringsfriheten betyr at du har lov til å smøre din verbale ruke utover hele Norge, ikke at jeg er nødt til å synes at den lukter godt. Folk må si og mene hva de vil, og jeg (og alle andre) må få mene at de stort sett er komplette idioter. Sikter ikke til deg når jeg sier dette med komplett idiot, TS, jeg skal ikke flagge meninger i noen retning her. Bare vil frem til at ytringsfrihet innebærer at du kan si stort sett hva du vil, akkurat som andre kan mene hva de vil om deg og dine meninger. Anonym poster: bdaece2c66a8e3276cc54f12d494feeb 1
Fossegrimen Skrevet 22. mai 2013 #7 Skrevet 22. mai 2013 Ytringsfriheten i dag er uthulet og det er mennesker med makt som først og fremst får utbytte av den. Ellers er jeg glad for at vi har en rasismeparagraf. Det gjør meg ingenting at menneskehat er forbudt. Der er jeg enig med FN.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå