AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #21 Skrevet 22. mai 2013 Da skal jeg prøve meg på Tine Meierismør neste gang! Jeg tenker forøvrig at ekte smør må da være sunnere enn margarin? Anonym poster: 4d97269869b8be487e93135c975f680d 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #23 Skrevet 22. mai 2013 Da skal jeg prøve meg på Tine Meierismør neste gang! Jeg tenker forøvrig at ekte smør må da være sunnere enn margarin? Anonym poster: 4d97269869b8be487e93135c975f680d Fitnessbloggen skrev et greit innlegg om dette. http://fitnessbloggen.no/smor-versus-margarin/ Jeg velger iallefall smør Anonym poster: cf74022e27e880ded8295f091aff2b5d
Memoria Skrevet 22. mai 2013 #25 Skrevet 22. mai 2013 Okey! Dere har rett Men jeg her hjemme kaller vi hvertfall det for smør når vi har det på brødskiva og margarin til steking og lignende. Men selvfølgelig er det mer komplisert enn det Jeg gjorde det samme før, helt til min mamma kunne opplyse meg om at hun aldri har gitt meg smør i hele mitt liv - men margarin. Det er en teori som sier at margarin er sunnere enn smør - om dette er sant diskuteres faktisk ganske hyppig, dersom du googler fenomenet. Forskerne er ikke helt enige på dette feltet. En leveregel (et gammel kjerringråd) sier at "Alt som blir hardt i kjøleskapet er nei-mat" og de fleste smørtyper blir beinharde i lav temperatur, mens margarin er alltid mykt. Uansett, første jeg gjorde da jeg flyttet ut hjemmefra var å kjøpe smør for å smake forskjellen - og guuuud så mye bedre det er! Naaaam! 1
Gjest Teora Skrevet 22. mai 2013 #26 Skrevet 22. mai 2013 Det smør vs margarin-bildet folk er så glade i å dra frem er i stor grad skremselspropaganda, melken har nok sin tur i en fabrikk den også, for å bare nevne en ting. Forøvrig kan jeg si at jeg foretrekker bremykt i det daglige, det er allsidig, har forståelig innholdsfortegnelse og smaker smør, i tillegg til at litt rapsolje gjør det litt sunnere. Skal jeg flotte meg er kvitseidsmør noe av det beste, men jeg er også glad i setersmør, syns det er hakket bedre enn vanlig meierismør. 4
Perelandra Skrevet 22. mai 2013 #27 Skrevet 22. mai 2013 I lang tid har man trodd at smør kunne føre til høyere kolesterol og hjertesykdom. Nyere forskning viser at dette ikke stemmer. På Universitetet for miljø og biovitenskap (UMB) forskes det på sammenhengen mellom melkefett og helse. Sitat fra artikkelen Sunt å leve fett Norske ernæringsmyndighetene har lenge advart mot mye melk og melkefett. Nå står vi overfor enda et eksempel på en mat/helse-trend som snur. Nye analysemetoder avslører nye sammenhenger, og flere ferske studier finner ingen sammenheng mellom melk og sykdommer. Også Ernæringsinstituttet ved Universitetet i Oslo, fagmiljøet som først og fremst står bak advarslene i Norge, klør seg nå i hodet. Tidligere i år publiserte de en undersøkelse som indikerer at fete melkeprodukter beskytter mot hjerteinfarkt. Her er flere artikler fra UMB handler om melkefett og helse Norge på margarintoppen Det er ikke et fett 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #28 Skrevet 22. mai 2013 Det er trist når folk spør hva som er ekte smør og får til svar at det er Brelett. Hva er galt med folk her inne?? Anonym poster: 05975d8c05854447b766d29010c25dea 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #29 Skrevet 22. mai 2013 ^Det gale i denne situasjonen er vel uvitenhet.. Alle sier jo "smør" på brødskiva, selv om majoriteten egentlig bruker margarin. Da blir det til at man tror at det også er smør. Anonym poster: 4d97269869b8be487e93135c975f680d
Perelandra Skrevet 22. mai 2013 #30 Skrevet 22. mai 2013 Det er trist når folk spør hva som er ekte smør og får til svar at det er Brelett. Hva er galt med folk her inne?? Anonym poster: 05975d8c05854447b766d29010c25dea Det er slettes ikke noe galt med folk, men ikke alle har like mye kunnskap om matvarer. For eksempel vet jeg om folk som kaller Melange for smør selv om det ikke inneholder melkefett i det hele tatt.
Karmosin Skrevet 22. mai 2013 #31 Skrevet 22. mai 2013 Jeg vokste opp med at margarin het margarin og smør het "godt smør", hehe. Her i huset foretrekker vi Tine Setersmør. Det er litt fyldigere på smak enn Tine Meierismør og har litt mer anstendig pris enn Kviteseidsmør, Avdemsmør og andre mindre fabrikanter.
Angelheart2 Skrevet 22. mai 2013 #32 Skrevet 22. mai 2013 Bare Smør er smør! Måtte le flere ganger under smørkrisa da mange la ut bilder på Facebook av kjøleskapene på nærbutikken og skrev at det ikke var smørkrise der. De hadde jo flere hyller med Brelett/Bremykt/Melange/Soft ol... Så til og med noen som forsøkte å selge Bremykt på Finn i samme periode. Selv bruker jeg kun Tine Smør på brødskiva, i bakevarer ol, mens Melange går i steikepanna. En venninne av meg benyttet Melange når hun laget smørkrem til sjokoladekaka.... ikke godt.... 2
Perelandra Skrevet 22. mai 2013 #33 Skrevet 22. mai 2013 Bare Smør er smør! Måtte le flere ganger under smørkrisa da mange la ut bilder på Facebook av kjøleskapene på nærbutikken og skrev at det ikke var smørkrise der. De hadde jo flere hyller med Brelett/Bremykt/Melange/Soft ol... Så til og med noen som forsøkte å selge Bremykt på Finn i samme periode. Selv bruker jeg kun Tine Smør på brødskiva, i bakevarer ol, mens Melange går i steikepanna. En venninne av meg benyttet Melange når hun laget smørkrem til sjokoladekaka.... ikke godt.... Bremykt inneholder 70% smør og 30% rapsolje, så det kan vel nesten telle som smør. I smørkrisa var det også mangel på Bremykt mange steder. Melange, Soft og Brelett er som nevnt margarin.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #34 Skrevet 24. mai 2013 Jeg kjøper aldri Melange, verken til steking, baking eller på skiva. Her går det i meierismør og Bremykt. Anonym poster: 06e3846f0e1d1e92f983475ddbb8f13f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå