Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg skal ha smør på brødskiva, så liker jeg skikkelig smørsmak. Ekte smør.

Ikke plantemaragrin, vita hjertegod, soft flora osv..

Hvilke smør anbefaler dere meg? Hjemme har vi alltid spist soft flora, men nå vil jeg bytte til noe som smaker skikkelig ekte og godt smør.

Anonym poster: 4d97269869b8be487e93135c975f680d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av snippsnapp
  • Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Smør, vel? Vi brukar alltid vanleg smør, og har det i ei krukke på kjøkkenbenken. Midt på sommaren blir det for varmt, då brukar vi bremykt. Men då må det stå i kjøleskapet, bremykt toler ikkje å stå på bord/benk meir enn ein halvtime.

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av snippsnapp
AnonymBruker
Skrevet

Hva heter smøret, fra hvilken leverandør?.. det er det jeg er ute etter.

Vil ikke ha brelett og bremykt.

Gjest Eurodice
Skrevet

Når jeg skal ha smør på brødskiva, så liker jeg skikkelig smørsmak. Ekte smør.

Ikke plantemaragrin, vita hjertegod, soft flora osv..

Hvilke smør anbefaler dere meg? Hjemme har vi alltid spist soft flora, men nå vil jeg bytte til noe som smaker skikkelig ekte og godt smør.

Tine setersmør, Kviteseidsmør hvis du liker kraftigere smak. Det er andre typer også, som jeg ikke husker navnet på i farten. Setersmør er kjernet av fløte, Kviteseidsmøret av rømme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Brelett! :sikle:

Brelett er margarin, ikke smør :)

Anonym poster: ec4b8865cbc1fccfa6119549cdbc2c30

• Liker 5
Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på setersmør og meierismør?

Skrevet (endret)

.

Endret av snippsnapp
AnonymBruker
Skrevet

^Det har noe med hvordan de er laget. Soft Flora er f.eks margarin. Brelett også.

Det er bare å akseptere:P

• Liker 5
Gjest Eurodice
Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på setersmør og meierismør?

Setersmør er meierismør, men er friskere og sterkere i smaken enn vanlig meierismør. Se mitt innlegg nr. 7.

Skrevet (endret)

Tine Meierismør. Det er absolutt best :)

Da slipper all dritten som er tilsatt i annet smør også. Meierismør er jo bare fløte og salt. :)

Endret av irrlys
Skrevet (endret)

Brelett er vell smør det? Bruker det på brødskiva hvertfall.

Margarin for meg er Melange og lignende..

Nei.....brelett er et produkt av en komplisert kjemisk prosess og er lettmargarin.

Smør er kjernet fløte tilsatt salt, du kan lage smør hjemme hvis du overpisker fløte, heller ut kjærnemelken (som er et biprodukt) og tilsetter salt......

Endret av *Cat*
  • Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Brelett er vell smør det? Bruker det på brødskiva hvertfall.

Margarin for meg er Melange og lignende..

Det er ikke smør bare fordi du bruker det på brødskiva.

-------

Støtter Tine Meierismør, da vet man akkurat hva man får og det smaker skikkelig smør.

• Liker 4
Gjest Eurodice
Skrevet

Nei.....brelett er et produkt av en komplisert kjemisk prosess og er lettmargarin.

Smør er kjernet fløte tilsatt salt, du kan lage smør hjemme hvis du overpisker fløte, heller ut kjærnemelken (som er et biprodukt) og tilsetter salt......

Kjernemelken er god å drikke. Husker du (dere) smørstreiken i fjor, eller er det to år siden allerede, kanskje? Da var det en del som som laget smør selv på kjøkkenbenken :).

Skrevet

Okey! Dere har rett :sjenert:

Men jeg her hjemme kaller vi hvertfall det for smør når vi har det på brødskiva og margarin til steking og lignende.

Men selvfølgelig er det mer komplisert enn det :P

Skrevet (endret)

Hva er vanlig smør?

Smør er laget av melk i motsetning til margarin som er laget av planteoljer.

Bremykt passer bra hvis du skal bruke det på brødskiva. Bremykt er 70% smør og 30%rapsolje. Der er derfor mykere enn ekte smør og lettere å smøre. Ellers er Brelett som nevnt margarin og ikke ekte smør

Brelett

Kjernemelk, skummet melk, fløte, vegetabilske oljer og -fett (raps, shea, kokos), modifisert stivelse, melkesyrekultur, 1,2 % salt, emulgator (mono- og diglycerider av spisefett), stabilisator (natriumsitrat og dinatriumortofosfat), surhetsregulerende middel (natriumhydroksid), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), aroma, farge (betakaroten), vitamin A (retinolpalmitat), vitamin D (kolekalsiferol)

Bremykt

Fløte, rapsolje, 1,3 % salt, melkesyrekultur, vitamin A (retinolpalmitat), vitamin D (kolekalsiferol)

Edit: Skal du ha ordentlig smørsmak, er ekte smør det aller beste.

Ekte smør

Fløte, 1,5 % salt, melkesyrekultur, vitamin D (kolekalsiferol)

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Skrevet

Kjernemelken er god å drikke. Husker du (dere) smørstreiken i fjor, eller er det to år siden allerede, kanskje? Da var det en del som som laget smør selv på kjøkkenbenken :).

Kjernemelk ser ikke godt ut da :fnise: Men ja kunne godt tenkt meg å prøve å lage smør. Det ser jo ikke så vanskelig ut.

http://ordentligmat.no/2009/09/hjemmelaget-smor/

Skrevet

Tine Meierismør.

Denne!

Veldig mye smak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...