Gå til innhold

varme i gulvet


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest ann christin

Når vi bygger det nye huset vårt ønsker vi å ha gulv-varme. Hva er best: vannbåren varme, lurt til luft varmepumpe eller el. varmekabler? det dereier seg (forhåpentiligvis) om et hus over sokkel på ca 150kvm (ikke varmekabler på soverom etc da..). Hvor mye strøm går det til varmekablene? kanskje vansleig å vite eksakt hvor mye bare kablene tar, men dere som HAR varmekabler i hele etasjen- hvor mye strøm bruker dere på ett år? Og dere med varmepumpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke noen priser, men vi har vannbåren varme i vår borettslagsleilighet. Og vi DIGGER det! Utrolig bra. Tror vannbåren varme anbefales i forhold til vanlige varmekabler osv, men du får høre med noen eksperter. Jeg er bare en heldig person som ikke fryser på beina lenger! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i leilighet med varmekabler i alle rom, unntagen soverom, den leiligheten var på 50 kwm, vi betalte akkurat det samme i strøm som vi gjør nå når vi bor i et hus på 100 kwm fra 1948.

Så jeg tror det lønner seg med vannbåren varme.

:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannbåren varme i gulvene er bedre enn elektriske varmekabler. De fordeler varmen jevnere i gulvet, og de utsetter ikke deg og familien for fare ved stråling. Siden dette er i sokkelen vil jeg ikke anbefale luft til luft, det blir fort kaldt på gulvet, og man skrur opp varmen i rommet uten egentlig å trenge det, og bruker dermed mere penger på å varme opp. I andre etasje blir gulvene ofte varmere, og det er ikke nødvendig med gulvvarme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannbåren varme er uten tvil framtida!

Vi har vannbåren varme i hele huset, med vann-vann varmepumpe. Vi har borehull 100 meter rett ned i bakken, og henter varme fra jorda. Ganske snedig! :wink:

Vannbåren varme er forholdsvis dyrt i anskaffelse, men det vil tjene seg inn på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann christin
Vannbåren varme er uten tvil framtida!

Vi har vannbåren varme i hele huset, med vann-vann varmepumpe. Vi har borehull 100 meter rett ned i bakken, og henter varme fra jorda. Ganske snedig! :wink:

Vannbåren varme er forholdsvis dyrt i anskaffelse, men det vil tjene seg inn på sikt.

Hva koster en slik investering? er det boringen eller selve rørsystemet som er dyrt? Kan man ga vannbåren varme i hele huset da, både sokkel og hovedetg? Vi skal ha utleie i sokkel, lønner det seg å ha gulvvarme også her (hvis alternativet er oppvarming med strøm inkl i leia?). Hva koster det å "drive" en sånn pumpe? Hører at 1kWt gir 2-3 kwt, men hvor mange kwt trengs for å varme opp 150kvm? Hvor stort hus har dere Væren? Og hvilke rom er dekket av gulvvarmen? Varmer dere også opp varmtvann med varmepumpa? kan jeg spørre hvor mye strøm som går på et år (til pumpe + elektrisk ellers)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:o Oi! Det var mange spørsmål på en gang!

Vi har et hus med 3 etasjer. Vi har vannbårent varmeannlegg i hele huset, bortsett fra to av soverommene på loftet og badet i hovedetasjen. De tekniske spørsmålene trenger jeg hjelp til å svare på, men jeg skal prøve å komme tilbake med svar! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har varmekabler og jeg elsker det!

Jeg er litt pysete med tanke på at det skal ligge masse vann i gulvet, dessuten har jeg veldig dårlig erfaring med vannb. varme fra barnehagen jeg jobber i. Når det blir for kaldt fryser det, ofte bråker det i rørene, og vi hører ofte at det "smeller" i pumpesystemet.

Jeg ville valgt varmekabler anyday.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste rommet jeg ville følt meg trygg med varmekabler i er badet. Der oppholder man seg så kort tid at strålingen ikke har så mye å si. Varmekabler har utløst allergi hos meg, så jeg vil heller ha "masse vann i gulvet" enn å utsette helsa mi for varmekabler. Er det kjeller under barnehagen du jobber i tex, eller ligger kablene rett mot jord? Høres ut som det er gjort noe feil når de fryser dersom det er kaldt, har ikke vært borti noen andre som har opplevd det. Vannbåren varme i gulv er ganske nytt, og det har utviklet seg mye de siste årene siden det har blitt mere og mere populært. Om en legger vannbåren varme nå unngår en mange av de problemene som følger med fem år gamle anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da er det noe galt med anlegget i barnehagen deres! Vår barnehage har også vannbårent varmeanlegg, og det fungerer utmerket! Dessuten har man ikke bare "masse vann i gulvet", det er kraftige, tette vannrør som ligger i hele lengder på opp til 120 meter pr. krets/sløyfe. Så det er bare varmen fra vannet som varmet opp golvet, i stedet for elektriske kabler/ledninger. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster en slik investering? er det boringen eller selve rørsystemet som er dyrt? Kan man ha vannbåren varme i hele huset da' date=' både sokkel og hovedetg? Vi skal ha utleie i sokkel, lønner det seg å ha gulvvarme også her (hvis alternativet er oppvarming med strøm inkl i leia?). Hva koster det å "drive" en sånn pumpe? Hører at 1kWt gir 2-3 kwt, men hvor mange kwt trengs for å varme opp 150kvm? Hvor stort hus har dere Væren? Og hvilke rom er dekket av gulvvarmen? Varmer dere også opp varmtvann med varmepumpa? kan jeg spørre hvor mye strøm som går på et år (til pumpe + elektrisk ellers)...[/quote']

:wink: OK; nå har jeg spurt min kjære, og han står her og dikterer:

Borehullet koster mellom 25-30.000. Varmepumpe vann-vann koster mellom 30-40.000. Komplett med rør og alt som skal til kommer alt sammen med borehull på mellom 150.000-200.000 for en vanlig enebolig.

Golvvarme har uovertruffen komfort, men mannen min sier at dere nok ikke vil greie å tjene inn igjen utgiftene til golvvarmeanlegget på sparte strømutgifter, selv over mange år! Det handler om komfort! Det er miljøvennlig og veldig behagelig, men altså: dyrt i anskaffelse! Det blir et valg man foretar.

Jeg har visst derfor svart deg feil, jeg har faktisk gått rundt og trodd at dette ville tjene seg inn over noen år, men det er ikke tilfelle. Beklager!!! :roll:

En slik varmepumpe trekker fra 1,5 - 2 kw. Den leverer varme tilsvarende 5 - 8 kw.

Et vanlig husbankhus på 120 kvadrat bruker ca 25.000 kWh i løpet av et år. Av dette går ca 15.000 kWh til oppvarming og varmtvann. Disse 15.000 timene kan varmepumpen levere, i steden for at dere bruker strøm. Normal pris på de 15.000 timene er ca. 10.500 kroner pr. år med dagens strømpriser. Varmepumpe vil bruke ca. 3.500 kr. i strøm pr. år for å levere samme varmemengde, altså 15.000 timer. Noe som vil si en nettobesparelse på 7000 kroner pr. år.

En luft-luft varmepumpe vil bare kunne levere varme i ett rom, på samme måte som en vedovn som står fast i samme rom alltid! Du kan ikke varme opp hele huset ved hjelp av en slik varmepumpe. Man sparer ca 2.500 -4000 kroner pr. år på en slik varmepumpe, avhengig av utnyttelsesgrad.

Håper dette var litt oppklarende, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Takk, Væren, for et flott svar!! Jo det er klart at det dreier seg om komfort! Jeg har lest litt rundt på nett om varmepumper, og meste dreier seg om penger og innsparing...så kom jeg over en veldig fin artikkel hvor det sto nettopp dette- at alt drier seg om innsparing og hvor mange år det tar å spare inn etc, da sto det at ingen tenker vel på avkastning når de skal kjøpe seg en ny sofa... Da dreier det seg utelukkende om komfort, og hva annet er mer komfort enn en varmt godt gulv? Takk igjen for at du tok deg tid til å undersøke fakta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig! :-)

Og jeg synes jo det var veldig godt sagt i den artikkelen du refererer til, om at man aldri vurderer avkastningen når man investerer i ny sofa! Det er jo så sant! Og i og med at du ikke virker "sjokkert" over at et slikt anlegg ikke nødvendigvis kan forsvares rent økonomisk på sikt - ja; så er det fremdeles bare å anbefale vannbåren varme - bokstavelig talt på det varmeste! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...