Gå til innhold
Noen av våre medlemmer opplever problemer med forumet og vi håper å få fikset problemet innen kort tid! ×

Må bygge nytt hus, hjeeeelp- hva koster det??

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest ann christin

Selvfølgelig et dumt spørsmål, for det kommer helt an på hva man skal ha... Men jeg forsøker allikevel.. Bakgrunnen er at vi bygde en 1/2part av tomannsbolig i fjor (ja, det ER tidlig å snakke om nytt hus NÅ jeg vet det!). Dette er på 104 kvm brutto og har bare 3 soverom. Vi visste jo ingenting om at vi skulle ha tvillinger når vi ga oss ut på dette prosjektet, nok om det..

Planen er å bygge en STOR enebolig i 1 etasje + sokkel. I sokkeletg. skal det være 2 utleiehybler (ca 20 kvm på hver+ at de deler kjøkken og bad). Vi får forhåpentligvis igjen litt av sokkeletg selv også, bla til vaskerom (ønsker meg en inngang direkte til vaskerom fra nede... Fint med 3 sølete unger ), og kankje en liten kjellerstue, kontor og en bod eller to.. I hovedetg ser jeg for meg en romslig entre med GOD garderobeplass, en STORT kjøkken (dvs ca 20kvm), STOR stue, gjerne vinkel med flere "avdelinger"/sittegrupper, STORT bad (tror det skal holde med ETT? Noen som så det store badet i Comfort brosjyren som kom for noen uker siden... omtrent sånn..), foreldresoverommet skal være helt standard, hverken stort eller lite-plass til dobbeltseng og to nattbord og en skyvedørsgarderobe , så skal jeg ha 3 små barnerom (ca 10kvm hver), utenfor barnerommene et "allrom/lekerom" som er felles for ungene.

Det ble mye detaljer, men "cluet" er at jeg skal (æh,...vil..) bygge et hus med en grunnflate på ca 150kvm med sokkel. Tomta koster omtrent 250.000,- Hva koster grunnmur og gravearbeider (det er jo aldri inkl i prisen man får oppgitt), hva annet må man ut med og hvor mye koster det?

Noen som har bygget noe lignende?? Hvilken hus-leverandør er best?alle tips mottas med takk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er umulig å si hvor mye ting koster tror jeg. Det kommer an på om det må graves mye, sprenges osv.

Huset vårt er ikke så stort, men ellers er det vel noe av det samme. Vi har valgt å lage en stor (3-roms) leilighet i sokkelen i stedet for to hybler.

Jeg har desverre ikke prisen på grunnmuren, for den ble ikke tatt med i budsjettet vårt.

Vi bygget et ferdighus (elementhus) på 1 1/2 etasje. Vi har stor stue, stort kjøkken, 2 bad, 2 soverom og loftstue + bod.

Totalt endte vi på ca 1,5 millioner. Da kommer graving, grunnmur o.l. i tillegg og vi har gjort det meste innvendig selv.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med flere firmaer som bygger hus, både elementhus og andre typer hus. Be om et prisoverslag på hele pakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hmmmm. Byggmesteren vår sa for ett år siden at man kunne regne i snitt 14.000 kr per kvadratmeter boareal...... Det blir ikke noe hyggelig regnestykke for dere, dessverre. Det verste er at jeg tror han har rett. Jeg aner ikke noe om grunnarbeider, sprenging og mur etc, men jeg vet at de hyblene kommer til å koste mer enn du tror. Ikke så mye å ha muligheten, men det å gjøre dem istand, slik at det går an å bo der......det koster penger. Så gir det selvfølgelig inntekt også, men det tar tid før det lønner seg.

Forsøk å lag en skisse hvor dere er helt tydelige på hva dere MÅ ha og hva dere ønsker dere (opplegg for ting som kan gjøres ferdig senere).

Det er bedre å ha et stort areal med muligheter, enn å måtte bygge på senere. Så får dere i verste fall bare ha to soverom til å begynne med :cry:

Få pris fra flere byggmestere - helst fastpris. Den vil kanskje være høy, men det kan lønne seg likevel. Det er uhyggelig hvor mye uforutsett som kan komme på etterhvert....... Vi droppet fastpris, men det ble minst like dyrt å ta det på timer :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sikker på at det tar så lang tid før dere tjener inn igjen de hyblene. Litt avhengig av hvor dere bor.

Vi gjorde alt, utenom rørleggerarbeidene, i sokkel-leiligheten selv og det ble slett ikke så dyrt.

Kjøpte kjøkken på IKEA, fikk et bra tilbud på laminat og la glassfiberstrie på alle vegger.

Vi har en inntekt på litt over 100000 pr år på denne leiligheten. Og det kostet oss neppe mer enn 100000 å sette den i stand.

Grunnmur måtte vi ha uansett pga skrå tomt.

Slike hybler trenger ikke å ha dyr innredning. Selvsagt er det lønnsomt å gjøre det skikkelig for å slippe at de må pusses opp så ofte, men innredning til kjøkken og bad fra IKEA fungerer helt fint.

Alt dere kan gjøre selv tjener dere masse penger på. Men så var det tiden da..

Uansett er hybler/sokkel-leilighet en god investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg vet at de hyblene kommer til å koste mer enn du tror. Ikke så mye å ha muligheten, men det å gjøre dem istand, slik at det går an å bo der......det koster penger. Så gir det selvfølgelig inntekt også, men det tar tid før det lønner seg.

En jeg kjenner som bygde hus lagde 2 hybler og en toroms leilighet i sokkelen. Inntekten fra utleiedelen av huset dekker hele banklånet deres, så de har ikke boutgifter på huset. Temmelig smart spør du meg, selv om banklånet blir høyere ved å innrede sokkelen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi - vanskelig spørsmål. Generelt er det mye rimeligere med plate enn grunnmur. Du kan regne med minst 100000 for planering og klargjøring av tomten (avhengig av hvor byggeklar den er). Grunnmur vil koste 200000 - 300000 - avhengig av hvor mye dere gjør selv. Husprisen i katalogen er bare en brøkdel av hva totalprisen, og det er store forskjeller hva de forskjellige ferdighusene inkluderer i prisen. (Götenehus inkluderer alt i prisen - også pussing av mur, grunnmur, maling + 1 bad. De fleste inkluderer ikke grunnmuren/platen.)

Jeg holder en knapp på Götenehus, Systemhus, A-vista og Mesterhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Oi - vanskelig spørsmål. Generelt er det mye rimeligere med plate enn grunnmur. Du kan regne med minst 100000 for planering og klargjøring av tomten (avhengig av hvor byggeklar den er). Grunnmur vil koste 200000 - 300000 - avhengig av hvor mye dere gjør selv. Husprisen i katalogen er bare en brøkdel av hva totalprisen, og det er store forskjeller hva de forskjellige ferdighusene inkluderer i prisen. (Götenehus inkluderer alt i prisen - også pussing av mur, grunnmur, maling + 1 bad. De fleste inkluderer ikke grunnmuren/platen.)

Jeg holder en knapp på Götenehus, Systemhus, A-vista og Mesterhus.

Har hørt MYE negativt om Alvsbyhus, når jeg var inne å så på Gøtenehus virket det som "samme opllegget"... Men jeg har ingen erfaring med noen av dem... Har Gøtenehus er "godt rykte"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt MYE negativt om Alvsbyhus, når jeg var inne å så på Gøtenehus virket det som "samme opllegget"... Men jeg har ingen erfaring med noen av dem... Har Gøtenehus er "godt rykte"?

Jeg kjenner ingen som har bygget Götenehus, men standarden på bytteteknikk, eksteriør og interiør er av høy klasse. Alvsbyhus har vel en noe lavere standard.

Boligmagasinet Ditt hus har hatt en reportasje med Götenehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen vil variere etter hvor du bor, hvilke håndverkere du kjenner, grunnen dere skal bygge på, osv. osv. Ergo helt umulig å gi deg noen særlig god pekepinn.

Hvis dere skal kjøpe ferdighus virker det som om det er litt å spare på å kjøpe av noen som har egne tomter. Et vennepar har fått pris på det, og da mener jeg de sa det var regnet inn 200.000 ca. i opparbeiding og grunnmur. Tomt kommer i tillegg. Men dette var et hus uten kjeller på nesten paddeflat tomt.

Vi skal bygge med sokkel i ulent - men dog meget utsiktsrikt - terreng. Jeg husker ikke hvor mye masse det er vi må grave ut og kjøre bort, men det er veldig veldig mye. Det drar selvfølgelig opp kostnadene en del. Nå skal vi bygge grunnmuren selv, får låne forskaling og alt meget rimelig, så vi regner nesten bare materialkostnadene inn i grunnmuren.

Men gravinga kommer til å gå over 100.000 - og da kjenner vi graveren. for å si det sånn...

Hvis dere har tomt kan dere jo sende ut "anbud" til ferdighusfirmaene og se hvilket som gir dere et best tilbud og best hus.

Det er jo et stort hus dere har tenkt på også da, og det vil bli dyrt - uansett hvordan en snur og vender på det...

Lykke til uansett!

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøk alt nøye på forhånd er mitt råd! Sjekke alt som dreier seg om tomten. Det er endel store kostnader som kan påløpe underveis.. Vi må feks sprenge/grave nesten 100 meter for å komme til vann og kloakk. Det koster det altså! Bare rørleggerjobben koster 50 000 på de 100 meterne og det er kun for å legge rørene :roll:

Sjekk med kommunen om det er noen regler for bygging på tomten. Om det ligger til rette for VA.

Ta med en entreprenør ut på tomten og be om et prisanslag. Det er SÅ masse ting ved en tomt som det er umulig å vite!!

Vårt hus kommer på ca 2,2 mill. Men vi har ikke sokkeletasje eller utleieenheter. Huset har grunnflate på 115 m2. Selve huset kommer på ca 1,5-1,6 mill. Så kommer grunnarbeider i tillegg. Vi bygger et Hellvik Hus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...