Gå til innhold

Hva blir det neste prevensjonsmiddelet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Nå er jeg lei. Er 21 år og har slitt med å finne riktig prevensjonsmiddel de siste 5 årene.

Alt startet da jeg ble 16 og skulle begynne på p-piller. Som alle de andre venninnene mine begynte jeg på Mercilon. Etter ett par uker med konstant morgenkvalme og oppkast byttet jeg til Yasminelle. Samma dritten. Så etter en liten stund byttet jeg til Cerazette. Hurra for tre bekymringsfrie (og mensfrie) år. Helt til kvalmen kom snikende, og tok med seg ømme bryster, mensen, halsbrann og svimmelhet på kjøpet og såklart en konstant mistanke om graviditet. Så høsten 2011 dro jeg til legen og vi ble enige om at jeg skulle få en kobbelspiral. Innsettingen var grusom og hadde store smerter lenge etterpå. Kraftige blødninger som gjorde at jeg noen ganger ikke klarte å dra på jobb, merket den under samleie og når jeg brukte tampong. Etter at jeg satt inn den gikk sexlivet helt i dass. I Januar i år fikk jeg endelig tatt den ut (altfor sent, ja) og samme dag fikk jeg satt inn p-stav. Siden jeg satt inn den har jeg nesten hatt konstant småblødninger, bortsett fra en uke her og en uke der, helt tilfeldig når. Dro til legen for nesten tre uker siden og fikk beskjed om å prøve en veldig lav dose Provera (som jeg foråpentligvis ikke skulle bli dårlig av, tar en halv 10mg pille hver dag) for å sette inn ett kick i syklusen og for å stoppe småblødningene. Men blødningene er der enda, og jaggu har jeg ikke blitt skikkelig dårlig av pillene, akkurat samme symptomene som ved Cerazette.

Er ferdig på Provera om ett par dager, men ser ikke ut til at de gjør noe forskjell der nede. Hvis de ikke gjør det vil jeg ta ut staven, har ingen planer om å gå rundt å blø hele tiden, det setter jo en heftig stopper for sexlivet vårt, som vi forøvrig ikke har hatt siden jeg gikk på p-piller.

Hva blir det neste? Noen som har opplevd noe lignende?

Sprøyte har jeg ingen planer om å ta, er redd for bivirkningene og at den ikke kan tas ut igjen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke kondom?

Anonym poster: c397ecf103109a7f0721705661af1cd2

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke kondom?

Kondom er lite sexy og koselig, bare styr og ekkelt. Samboeren liker det ikke. Og ikke jeg heller for den saks skyld, når vi først har sex liker vi å gjøre litt forskjellige ting innimellom, ikke gøy med pauser for å ta av og på kondomet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg bare brukt Mercilon av de du nevner, men jeg reagerte på samme måte som deg av disse. + ekstremt hovne bryster, mistet helt matlysten (kan ha vært pga kvalmen) og svimmelhet. Men jeg gikk hvert fall over til Mycrogynon, denne pillen funket mye bedre for meg. Var litt småkvalm den første måneden, men etter dette har jeg ikke merket til noe.

Sexlysten har gått litt ned, eller jeg har lyst på sex, men ikke på samme måte som før. Før jeg begynte på pillen ble jeg kåt av hver minste berøring og hele tiden, etter pillen merker jeg bare at jeg har lyst på sex, men jeg blir liksom ikke ordentlig kåt før vi har satt i gang. Vi har sex minst 1 gang hver dag vi er sammen (3-7 dager i uken), så så ille er jo ikke sexlysten da.

Anonym poster: 71174cd995f9cd2c14b2b67406312d66

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Jeg ga opp alt av hormonelle prevensjonsmidler siden jeg ble så ustabil av det (humørsvingninger), så da legen foreslo mirena hormonspiral var jeg skeptisk, men har hatt den i over ett år, og det fungerer fint. Merker ingenting, visstnok er hormonmengden som frisettes lavere siden den er laget for å virke lokalt. Det er ikke som en kobberspiral, er mye mindre og gjør ikke vondt.

Skrevet

Lady comp?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kondom er lite sexy og koselig, bare styr og ekkelt. Samboeren liker det ikke. Og ikke jeg heller for den saks skyld, når vi først har sex liker vi å gjøre litt forskjellige ting innimellom, ikke gøy med pauser for å ta av og på kondomet.

Hvis alle andre ting ikke fungerer må man jo nesten vurdere det.

Kondom er da ikke mer usexy enn man gjør det til selv.

• Liker 3
Gjest Lille
Skrevet

Lady comp?

Erfaringer med ladycomp?

Skrevet

Erfaringer med ladycomp?

Ja, og de fleste i omgangskretsen min bruker det også. Tar litt tid i innkjøringen før den har registrert syklusen din ordentlig, men når det er ordentlig innarbeidet er vi veldig fornøyde. Har ei bekjent som hadde sex på en gul dag og ble gravid.

Det virker dog som om du tåler hormonprevensjon veldig dårlig, så jeg ville gått for det!

• Liker 1
Skrevet

Hvis alle andre ting ikke fungerer må man jo nesten vurdere det.

Kondom er da ikke mer usexy enn man gjør det til selv.

Men det lå da mer bak det enn at det var usexy og da. Kondom vil nok bli last resort. Er jo mye jeg ikke har prøvd enda.

Takk for mange tips da folkens, hadde vært fint om dere skrev litt erfaringer og slikt også (:

AnonymBruker
Skrevet

Men det lå da mer bak det enn at det var usexy og da. Kondom vil nok bli last resort. Er jo mye jeg ikke har prøvd enda.

Takk for mange tips da folkens, hadde vært fint om dere skrev litt erfaringer og slikt også (:

Ok. Jeg likte heller ikke kondom av de årsakene du lister opp men de siste årene har jeg blitt veldig glad i det prevensjonsmiddelet. Alt er hva man gjør det til og kondom er ikke så fryktelig som mange skal ha det til.

Skrevet (endret)

Ja, og de fleste i omgangskretsen min bruker det også. Tar litt tid i innkjøringen før den har registrert syklusen din ordentlig, men når det er ordentlig innarbeidet er vi veldig fornøyde. Har ei bekjent som hadde sex på en gul dag og ble gravid.

Det virker dog som om du tåler hormonprevensjon veldig dårlig, så jeg ville gått for det!

Leste litt om ladycomp, og hørtes veldig bra ut egentlig, men litt stiv pris for en kommende student som nettopp har kjøpt oppussingsprosjekt (:

Endret av ZebraTiger
Skrevet

Jeg prøvde først p-piller, men jeg fikk vondt i hodet hver dag. Slutta på de pillene, og det tok flere måneder før hodepinen gikk over. Startet meed P-sprøyte for over et halvt år siden. Jeg blødde helt vanlig de første tre månedene, men da jeg tok sprøyta igjen blødde jeg litt konstant nesten hele tiden i noen måneder. Det gikk over, og nå har jeg ikke mensen mer, det er så deilig! Og jeg fikk ingen bivirkninger. Ikke som jeg vet om da ;) Jeg synes sprøyta var forferdelig vond å ta de første gangene, men nå går det fint. Den skal man helst ikke bruke i mer enn 2 år av gangen... Så jeg vet ikke hva jeg skal bruke da isåfall.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker nuvaring og synes det er helt toppers. Lett å bruke og mindre hormoner enn piller og slikt fordi det virker lokalt. Lettere å sette inn og ta ut enn en tampong, og man merker overhodet ikke at den er der.

Anonym poster: e6436023550f5835109810e0cff9c2fe

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøvde først p-piller, men jeg fikk vondt i hodet hver dag. Slutta på de pillene, og det tok flere måneder før hodepinen gikk over. Startet meed P-sprøyte for over et halvt år siden. Jeg blødde helt vanlig de første tre månedene, men da jeg tok sprøyta igjen blødde jeg litt konstant nesten hele tiden i noen måneder. Det gikk over, og nå har jeg ikke mensen mer, det er så deilig! Og jeg fikk ingen bivirkninger. Ikke som jeg vet om da ;) Jeg synes sprøyta var forferdelig vond å ta de første gangene, men nå går det fint. Den skal man helst ikke bruke i mer enn 2 år av gangen... Så jeg vet ikke hva jeg skal bruke da isåfall.

Som sagt tørr jeg ikke å ta sjansen, ettersom jeg reagerte såpass kraftig på andre hormonelle prevensjonsmiddler. Og ihvertfall fordi det ikke er noen vei tilbake de neste tre mnd.

Jeg bruker nuvaring og synes det er helt toppers. Lett å bruke og mindre hormoner enn piller og slikt fordi det virker lokalt. Lettere å sette inn og ta ut enn en tampong, og man merker overhodet ikke at den er der.

Hmm, den skal jeg virkelig vurdere! Fåes den på resept hos legen? (:

Gjest Naria
Skrevet

P-ring virker IKKE lokalt. Dette er en seig myte gitt. Hormonene i p-ringen tas opp gjennom huden i skjeden og går over i blodstrømmen. Men at det er mindre hormoner i p-ring enn i p-piller er riktig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nuvaring virker ikke lokalt. Hormonene tas opp i blodbanen, akkurat som hormonene i p-pillene.

Jeg har også p-ring og er veldig fornøyd. Verken jeg eller kjæresten kjenner noe til den, jeg tenker kun på den hver tredje uke og jeg har ingen bivirkninger.

Har legen din funnet ut hvilke hormoner det er du reagerer på? Jeg har gått på mange p-pillemerker og vet at jeg fikk migrene og mistet sexlysten av mye østrogen.

Anonym poster: 993a8c932cc35137868979a7bb9a6cc8

• Liker 1
Skrevet

Ja, prøv p-ring!! Jeg er så topp fornøyd med den, at jeg har ikke ord! :fnise: Du må ha resept fra lege for å få hentet det ut på apoteket. Har du 100 kroner rabatt(dette med alder og sånn), koster det rundt 200-lappen for 3 måneders bruk. Jeg startet med Cerazette, men syntes det var så "slitsomt" å skulle ta en pille hver eneste dag, til omtrent samme tidspunkt. Hadde ingen glipper, men ville ha mer "frihet", og ikke måtte tenke på pillen hver dag.

Har ikke hatt noen bivirkninger med p-ringen, og trenger ikke tenke på prevensjon mer enn når jeg må bytte ring etter 3 uker. Ellers pleier jeg å hoppe over mensen 2-3 måneder på rad, og det går fint. 3 måneder er litt i grenseland, mellomblødninger KAN forekomme, men mensen 4-6 ganger i året, kontra 12, er helt herlig! :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Nuvaring virker ikke lokalt. Hormonene tas opp i blodbanen, akkurat som hormonene i p-pillene.

Jeg har også p-ring og er veldig fornøyd. Verken jeg eller kjæresten kjenner noe til den, jeg tenker kun på den hver tredje uke og jeg har ingen bivirkninger.

Har legen din funnet ut hvilke hormoner det er du reagerer på? Jeg har gått på mange p-pillemerker og vet at jeg fikk migrene og mistet sexlysten av mye østrogen.

Anonym poster: 993a8c932cc35137868979a7bb9a6cc8

Jeg trooor det er progesterone jeg hovedsaklig reagerer på, eller om det er østrogen. Har vært hos så mange leger med dette (ni totalt) og føler at det er vanskelig å få noe ut av de, da de bare sitter å mumler i skjegget og tilslutt kommer opp med en ny resept eller løsning.

Tror jeg skal prøve ringen denne gangen, og hvis jeg reagerer for mye på den er den jo bare å ta ut. Da får jeg ha LadyComp i baktankene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...