Gjest Tristessa Skrevet 6. april 2004 #1 Del Skrevet 6. april 2004 Jeg skal flytte hjemmefra for første gang om noen måneder, og har da bare lån/stipend å leve på. Prøver å regne ut hvor trangt det er å være student, og lurer på hva dere som er samboere/gifte bruker på mat i måneden? Og hva spiser dere mye av da? Regner dere med at dere spiser mye dyrt/ute, er drikke regnet med osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pbrina Skrevet 6. april 2004 #2 Del Skrevet 6. april 2004 Om du bor i nærheten av en innvandrerbutikk i en by, kan du leve ganske så bra om du ikke nødvendigvis alltid må ha kjøtt i middagen. Ei venninne av meg og typen hennes klarte seg på 200 kr pr. uke i mat. Strengt budsjett, men med litt planlegging går det. I tillegg er det gull å ha tilgang til en fryseboks. Da kan man for eksempel ta opp så mye pålegg og så mange brødskiver man tror man kommer til å bruke neste dag på kvelden før man legger seg, og restemat kan fryses ned til en pytt-i-panne-rett en annen dag. Så slipper man å kaste mat Et annet tips er å aldri, ALDRI gå å handle dagligvarer når man er sulten. Da blir det mye dyrt og rart... Dette ble vel mer et innlegg om sparetips, men, men... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 6. april 2004 #3 Del Skrevet 6. april 2004 Her kan du regne ut "standardbudsjettet".... (og da skjønner jeg hvorfor det alltid er tomt i slutten av måneden :veldigsur: ) http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 6. april 2004 #4 Del Skrevet 6. april 2004 Tenkte bare det var verdt å nevne denne nettsiden her: http://www.ung.no/art/?id=738&shw=FLYTTE Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@shygirl@ Skrevet 7. april 2004 #5 Del Skrevet 7. april 2004 Her kan du regne ut "standardbudsjettet".... (og da skjønner jeg hvorfor det alltid er tomt i slutten av måneden :veldigsur: ) http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi Litt utenfor tråden her, men.... Jeg synes dette budsjettet er helt sprøtt.... Det er jo umulig og gå utenom alt det de har plottet inn at jeg trenger på en måned.... Man fyller ut hvor mange man er, alderestrinn og kjønn og vips.. Dette trenger du på en måned... Selv om halvparten av det som står der kanskje ikke er noe du bruker penger på...! Når banken(e?) attpåtil ikke har vett til å bruke litt skjønn i forbindelse med lån og bruk av denne modellen, så er det jo helt på jordet... (En venninne av meg fikk ikke lån til å kjøpe seg leilighet fordi de er 2 voksne og 2 barn og i følge modellen skulle ha 19.000 kr å leve for etter at regningene var betalte.... Problemet er bare at alle bor ikke i Oslo, og trenger derfor heller ikke noe månedskort på trikk osv, men beløpene på dette kunne ikke banken fjerne fra standardbudsjettet... Noe jeg finner veldig merkelig, jeg trodde da virkelig modellen kun var veiledende...??) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2004 #6 Del Skrevet 7. april 2004 Jeg skal flytte hjemmefra for første gang om noen måneder, og har da bare lån/stipend å leve på. Prøver å regne ut hvor trangt det er å være student, og lurer på hva dere som er samboere/gifte bruker på mat i måneden? Og hva spiser dere mye av da? Regner dere med at dere spiser mye dyrt/ute, er drikke regnet med osv. Da jeg bodde alene brukte jeg under 1000 kr i måneden og hadde det godt. Spiste dessuten ganske mye. Dette forutsatte hjemmebakt brød, fryser, påsmurt lunch (kantine, brusautomater etc er fy for budsjettet) og vanlige matvarer kjøpt på bunnpris. Som samboende gikk det de første årene ca 1800 pr måned, nå etterhvert 2000-2500, men da har vi det svært godt. Dette er kostnader for matvarer og drikke unntatt alkohol. Middag ute ca. 1 gang i måneden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 7. april 2004 #7 Del Skrevet 7. april 2004 Jeg levde kjempebillig og bra en stund da jeg bodde alene. Nå har jeg en sær og bortskjemt samboer og bruker mye mer enn nødvendig på mat. Jeg var verdensmester til å få en pakke kjøttdeig (f.eks) TIL Å VARE i 4-5 dager. Da var jeg jo alene, men det er jo bare å gange med to. Da hadde jeg gjerne pasta av litt kjøtt, hermetiske tomater og litt løk en dag, pytt i panne med grønnsaker og litt kjøttdeig en annen dag osv. Delte ganske enkelt kjøtte i porsjoner på 100 gram hver og stappet dem i fryseren. Ellers finnes det ofte hverdagsmat til en billig penge på 10-kronersmarked. Egentlig ikke sååå billig, men man slipper å lage for mye og sparer derfor likevel tror jeg. Jeg pleide å kjøpe noen karbonader som var pakket 4 stk i en pakke fra frysedisken. Holdt til 2 middager (smakte ikke sååå godt, men helt greit) Det samme gjelder disse små pakkene med vårruller. En omelett eller suppe med brød ved siden av fungerer helt greit til middag. Jeg tror ikke at jeg brukte mer enn 1000 kroner på mat i måneden på den tiden. Og da koste jeg meg ofte med god mat i helgene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalas Skrevet 7. april 2004 #8 Del Skrevet 7. april 2004 Vi er to stykker, og bruker cirka 3000 kroner på mat i måneden. Da regner jeg ikke med alkohol eller restaurantbesøk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crispo Skrevet 7. april 2004 #9 Del Skrevet 7. april 2004 Da jeg og min samboer flyttet sammen hadde vi en husleie på 4500,-, vi levde godt på stipend og lån (begge studerte) I tillegg hadde vi bil som også medførte en del utgifter. Kan ikke akkurat si hva vi brukte på mat, men når bil og husleie var betalt hadde vi fortsatt godt med penger til å kjøpe den maten vi hadde lyst på. Ennå hadde vi litt i gjen som vi prioriterte å bruke på noe gøy som kino, bowling, ut å spise etc.... Det med at pengene skal strekke til kommer helt an på hva en prioriterer, prioriterer du shopping og fest, så klart det kan bli lite til mat og andre nødvendige "ting" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå