Gå til innhold

Er du en miljøhykler?

Fremhevede innlegg

Gjest Skogkar
Skrevet

Snakker du varmt om økologisk mat, om hvor forferdelig det er med dyreholdet til kjøttprodusentene, hvor trangt kyllingen står og hvor jævelig det er med monokulturer fremmet av monsantu, når du har besøk av dine "bevisste" venner eller familie?

Men når alle har dratt så pælmer du en og annen glassboks i plastikksøpla, litt plastikk i pappen og litt papp i det biologiske avfallet. Du lar vannet renne mens du pusser tenna og guffer opp panelovnen litt ekstra om vintern. Du fortærer intet mindre enn 30 kyllingvinger med grillkrydder og cola i fredagsfrenzyet forran god kveld norge med god samvittighet, for du er jo tross alt så flink ellers. Du linker til artikler om hvor viktig det er med bedre kår for arbeidere i fattige land, mens du driter i det når du handler en helt vilkårlig genser på HM.

Tør du innrømme hvor hyklerisk du er? Jeg tør innrømme at det jeg har skrevet over her er meg og mitt hykleri. Ikke at jeg gjør det alltid, eller ofte, men det skjer :) Jeg suger.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veggis, men ikke pga. miljøhensyn. Ikke bryr jeg meg om miljøet, og ikke gir jeg inntrykk av å bry meg, så nei, jeg er ikke en "miljøhykler".

Anonym poster: a593981e10c9eb4bc78de78ff6aab08a

AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg driter i det. Er jeg en bedre person enn en hykler?

Anonym poster: c3baa728e87477d896ce4010a20d9751

• Liker 1
Skrevet

Kan absolutt innrømme at jeg er en slags "miljøhykler" på dette, selv om jeg tør påstå at jeg er bedre enn flertallet.

Like fullt viser dette at denne problematikken ikke KAN løses på mikronivå. Det trengs samfunnsmessige makroendringer for å gjøre noe med denne problematikken. Troen på den "rasjonelle forbruker" er nettopp det, tro.

• Liker 4
Gjest Skogkar
Skrevet (endret)

Kan absolutt innrømme at jeg er en slags "miljøhykler" på dette, selv om jeg tør påstå at jeg er bedre enn flertallet.

Like fullt viser dette at denne problematikken ikke KAN løses på mikronivå. Det trengs samfunnsmessige makroendringer for å gjøre noe med denne problematikken. Troen på den "rasjonelle forbruker" er nettopp det, tro.

Massene er ikke rasjonelle.

Du vet, grunnen til at f.eks Hitler klarte å hjernevaske hele tyskland på få år var pga hans forståelse av massene. Når massene kommer sammen så mister de all form for individualitet, logisk og rasjonell tankegang. Det var derfor de intellektuelle var så fryktet av Hitler. For de var ikke en del av massene. De tenkte rasjonelt og logisk og aksepterte ikke brister.

Det er skremmende å tenke på hvordan mennesker ble hjernevasket av simple demagogiske teknikker og radio. I dag er massene på internett, en informasjonsstrøm og massekommunikasjonskanal hverken Aldous Huxley, Hitler eller Orwell kunne forestille seg. Jeg er tilbøyelig til å tro at våre ledere i dag kan få oss til å gjøre omtrent hva de vil..

Men det er også skremmende når man skal styre massene på makronivå. Som sagt, Hitler gjorde det, og i dag er vi kanskje under et enda større massepåvirkningssregime.

Jeg vet ikke...jeg tror kanskje vi ikke skal gjøre noe annet enn det som er naturlig for mennesket. Også tar vi konsekvensene av det, og bruker lærdommen nyttig.

Endret av Skogkar
Skrevet

Har egentlig aldri ment at jeg er veldig miljøbevisst. Skjønner ikke hvordan verden blir til et bedre sted om jeg begynner å sortere søppel og ikke la vannet renne mens jeg er på badet? Er jo bare vann, trodde ikke det hadde noe å si.

Gjør nok mye feil som jeg egentlig ikke visste var feil.

Men en ting vil jeg slutte med, og det er å bruke egg og melk i mat jeg lager (spiser ellers ikke kjøtt osv) men vet jeg kunne blitt flinkere til å virkelig bry meg om hva som egentlig skjer i verden, har det med å sperre ute sannheten.

Skrevet

Litt hykler er jeg vel. Men prøver så godt jeg kan å ta hensyn til miljøet:)

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg er hykler i ny og ne selv. Men jeg prøver så godt jeg kan til en hver tid. Jeg handler lite klær og jeg sjekker gjerne på forhånd hva som er greit å kjøpe også. Men innimellom glemmer jeg meg i "kampens hete". Jeg har uansett et lavt forbruk på det meste, som mat, reise, klær, strøm og jeg er nøye på søppelsortering. Eneste jeg ikke er flink med, er vann.

Men det hjelper med små tiltak. Som f.eks å stoppe reklame i posten. Det er en del kilo papir hver husstand får i posten hvert år i ren reklame. Bare dette hjelper mye. Hva skal man med reklamen? Få lyst til å kjøpe ennå mer man ikke trenger? For å øke forbruket ennå mer?

Jeg tror Ola Nordmann bør bli mer bevisst på sitt forbruk.

• Liker 2
Skrevet

Alle er hyklere på den måten. Det er ingen som lever 100 % etter hva de mener innerst inne er riktig. Det er ikke noe spesielt overraskende eller sjokkerende med det.

• Liker 2
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Ja, jeg tror alle er slik, og ikke bare angående miljø. Det er ikke naturlig å være perfekt 100% av tiden. Vi gjør alle ubevisste feil og bevisste feil.

Men det er noen ting som det er lettere å være hykler på. For eksempel:

-Jeg er veganer og kunne aldri smugspist/unnet meg kjøtt, men jeg kan unne meg litt ost eller smake på en milkshake. Kjøttet er altså totalnekt, mens osten kan jeg "hykle" på. Det betyr at prinsippet mitt om å ikke spise kjøtt er sterkere enn prinsippet om å ikke spise ost.

-Jeg har boikottet HM (og alle andre kleskjeder) i over ett år og fortsetter med det, men forrige uke handlet jeg et par solbriller der. Det var første kjøp på ett år, men likefult "hyklersk".

Det viktigste er at man skjønner at man faktisk gjør en stor insats selv om man firer på kravene innimellom. Det er mange som tror at man ødelegger prinsippene sine totalt om man jukser litt. Det er ikke sånn i mine øyne!

• Liker 1
Skrevet

Det er lett å bruke tanken om at man er hykler som unnskyldning for ikke å gjøre noe. Da mener jeg man har misforstått, og bruker argumentet bare for å rasjonalisere bort egne valg, eventuelt mangel på bevisste valg.

• Liker 2
Skrevet

På samme måte som "alle" er i mot dyretesting og synes det er sååå grusomt, mens 90% av sminken/hudkremene/såpene/shampooene osv personen bruker er fra produsenter som tester på dyr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakker lite, gjør mye. Så da er jeg vel i stikk motsatt kategori. Orker ikke gå rundt å gnelle på andre, det eneste som gjør at folk velger riktig over tid er egen erkjennelse av problemet og et ektefølt ønske om å gjøre det beste.

Anonym poster: a475772d1bc676775d96fb1b11e89b5a

• Liker 1
Skrevet

Snakker lite, gjør mye. Så da er jeg vel i stikk motsatt kategori. Orker ikke gå rundt å gnelle på andre, det eneste som gjør at folk velger riktig over tid er egen erkjennelse av problemet og et ektefølt ønske om å gjøre det beste.

Anonym poster: a475772d1bc676775d96fb1b11e89b5a

Enig.

Skrevet

Den tingen jeg er så hyklersk med at det er flaut er at jeg ALLTID ser etter økologiske egg, og leser på pakka om hvorvidt hønene har fått gått ute og hatt mye plass rundt seg. Samtidig som jeg kjøper kyllingfileter fra Prior, og enda verre: Frossenpakker med fileter fra Prior. Det er egentlig så hyklersk at jeg får vondt.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Ikke hyklersk føler jeg.

Jeg er opptatt av at maten skal være kortreist, økologisk osv, men det er ikke alltid det lar seg gjøre.

Jeg gjør det jeg kan når jeg kan ved å kjøpe fra lokale bønder, ferskest mulig osv. Også fordi maten smaker så utrolig mye bedre.

Kan også kjøpe kyllingvinger på nærbutikken dersom jeg har lyst på det.

Men når det gjelder søpla så sorterer jeg kun papp. Alt annet går i restavfallet. Ikke dårlig samvittighet for det i det hele tatt

Skrevet

Snakker du varmt om økologisk mat, om hvor forferdelig det er med dyreholdet til kjøttprodusentene, hvor trangt kyllingen står og hvor jævelig det er med monokulturer fremmet av monsantu, når du har besøk av dine "bevisste" venner eller familie?

Men når alle har dratt så pælmer du en og annen glassboks i plastikksøpla, litt plastikk i pappen og litt papp i det biologiske avfallet. Du lar vannet renne mens du pusser tenna og guffer opp panelovnen litt ekstra om vintern. Du fortærer intet mindre enn 30 kyllingvinger med grillkrydder og cola i fredagsfrenzyet forran god kveld norge med god samvittighet, for du er jo tross alt så flink ellers. Du linker til artikler om hvor viktig det er med bedre kår for arbeidere i fattige land, mens du driter i det når du handler en helt vilkårlig genser på HM.

Tør du innrømme hvor hyklerisk du er? Jeg tør innrømme at det jeg har skrevet over her er meg og mitt hykleri. Ikke at jeg gjør det alltid, eller ofte, men det skjer :) Jeg suger.

Miljøbilene de kjører forurenser mer enn en 14 år gammel bensinbil har gjort iløpet av 200 000km.

Økologisk matproduksjon ville drept 2/3 av verdens befolkning.

Kildesorterkng forurenser mer å gjennomføre enn man sparer inn.

Så jeg vil si at alle som sier det du nevner over er hyklere uansett hva de foretar seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vel mer selektiv enn hyklersk. Jeg eier ikke bil fordi jeg er redd for å kjøre, jeg sorterer søppel fordi jeg elsker følelsen av at ting er organisert og har sin plass, men jeg vasker nesten tom maskin hvis det er ull eller silke og jeg sover med 25 grader på soverommet hele vinteren. Hvis jeg først skal deklamere min overbevisning om noe så følger jeg det absolutt. Jeg er helt ekstrem med søppel, jeg plukker opp ting jeg ser i i naturen og jeg kildesorterer en kvadratcentimeter plast, da dette er noe jeg tror på. Jeg synes derimot det er såpass vanskelig å vite hvilke klesprodusenter som driver uetisk (det er vel 98 % av dem), så der bruker jeg lite energi. Jeg holder meg unna H&M fordi jeg vil ha bedre kvalitet på tøyet mitt og ikke gå med det samme som halve Skandinavia, men for alt jeg vet har COS og Topshop like dårlige arbeidsvilkår for sine produsenter.

Anonym poster: 470d7c1763ab334bb1a136c97be9d2be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bortkastet spørsmål, ettersom absolutt alle mennesker er hyklere på et eller annet vis.

Og noe annet er umulig. Ellers ville verden stoppe opp.

(Noen ønsker nok at alle burde leve som i steinalderen, men det er ikke realistisk)

Anonym poster: c1fc322e4ffd291de3f314f7074c9445

Gjest Snoken-
Skrevet

Vel det hadde vært verre om jeg hadde ikke hadde kildesortert i det hele tatt. Enn at litt plast havner i pappen et par ganger i året. Det hadde også vært verre om jeg spiste 15 høns som har oppvokst i et trangt miljø enn å spise 15 frittgående høns. Alle månner drar... Jeg er ikke hyklersk jeg er bare ikke helt perfekt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...