Gå til innhold

Flere slitne mødre?

Fremhevede innlegg

Gjest Sliten_mor
Skrevet

Jeg har et barn på 1,5 år som har vært mye syk i det siste, og det har vært mye gråting, også på natterstid. Jeg har en a4-jobb, men den er veldig stressende. I tillegg har det vært mye stress på hjemmebane i det siste.

Jeg merker at jeg går på sparebluss, og synes det er vanskelig å ha energi til andre ting enn akkurat å få ting til å gå rundt.

Samboeren min har det på samme måte, og nå går vi løs på hverandre. Jeg synes han er dårlig på å gi meg positive tilbakemeldinger, og føler han er misfornøyd med alt jeg gjør. Selv om jeg gjør så godt jeg kan.

Vi hadde nylig besøk av svigers, og jeg gjorde mitt beste for at det skulle bli bra. Jeg brukte dagen før til å handle inn og bake kaker. Svigermora mi er veldig flink til å skryte av svigerinna og svogeren min sin mat og kaker, og gjør det stadig vekk. Det er forsåvidt greit nok. Men når hun gjør det mens hun spiser min mat, da synes ikke jeg det er så greit.

Jeg serverte enkel, men god middag. Da la hun ut om maten hun hadde fått av sønnen og hvor nydelig den var. Kakene sa hun ingenting på, takket ikke en gang.

Forrige gang hun fikk sjokoladekake av meg(en jeg var superfornøyd med selv), spurte hun om jeg hadde smakt den nydelige sjokoladekake til svigerinna mi. Hun la forsåvidt til "den var jo god den her og da", litt halvhjertet.

Dette er ikke noe hyggelig når jeg har gjort mitt beste.

Det er mulig jeg overreagerer fordig jeg er sliten, men jeg føler jeg trenger litt påfyll av ros nå. Det er slitsomt å gi og gi og ikke få noe tilbake.

Flere som kjenner seg igjen?

Videoannonse
Annonse
Gjest RockOn
Skrevet

Jeg tror jeg hadde spurt om hun gjør det for å provosere?

Noen må jo bare lage litt drama..

Skrevet

Gjør det samme når du er med svigermor du, skryt av maten til svigerinna di. ;)

Kan godt være hun bare prøver å finne noe å snakke om forresten. Og det kan være hun slettes ikke skryter av maten på besøk hos svigerinna di.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, fordi jeg jobber ikke fullt. Prioriter der så blir livet bra. Senk kravene og senk shoppedilla. Man kan faktisk leve fint på 1.5 inntekt. Det gjør vi og har 3 barn og mye lån. Når barna er større så kan jeg jobbe mer. Nå er barna i fokus, og de skal slippe bo 40 timer i barnehagen i uken, det holder med halvparten :)

Anonym poster: 5d74306d44feaad4e988989bf65b2159

• Liker 2
Skrevet

esj, noe så unødvendig! Tviler på at din svigermor er klar over hvor kjipt det høres ut, men likevel altså!

Det at både du og din kjære går på tomgang, skyldes jo naturlig nok for lite søvn - så da er det jo mange råd som kverner rundt dette, feks å ta hånd om barnet annen hver natt (selv om dere sikkert har deres eget system på det selvfølgelig!) slik at den andre kan sove ut en gang i blant, og faktisk sove samtidig som barnet på dagtid, selv om det kan føles feil å legge seg ned midt blant gjøremål.

Men søvn trengs i stor grad hvis man skal takle slike kommentarer fra din svigermor altså!

• Liker 2
Skrevet

Nå skal det forresten nevnes at jeg ikke har barn selv, og ikke har lyst til å høres ut som noen bedreviter på noen måte! Har bare lyst til å støtte litt :) og jeg kan jo trygt si med min egen mening at din svigermor hørtes slitsom ut.

:klem:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Holder på å gå i taket. Er alenemor og får heldigvis litt avlastning. Har fire store eksamener rett om hjørnet, og det er stort press i tillegg. Teller bare dager til sommerferien for meg starter som er om 25 dager.

Hun svigermoren din TS, virker litt rar. Noen er bare slik. Hadde også ei "svigemor" som var veldig pirkete/misfornøyd på slikt. Men den dagen jeg klarte å lage bedre pizza en henne, var det jeg som måtte lage den deretter. Til å med mannen hennes sa den var bedre. Så det kan snu ;)

Anonym poster: aa9de8ed5531bce47406a735b168d593

Gjest Gjest
Skrevet

Neste gang forteller du en liten skrøne feks om at svigermora til bestevenninna de var på overnattingsbesøk hos bestevenninna di. Da hadde svigermora med seg en helt fantastisk kake som venninna di aldri hadde opplevd makan til. Og ikke nok med det, svigermora fylte opp hele fryseren til venninna di med hjemmelagd mat, alt fra kaker, brød, kjøttkaker og fiskegrateng, mens venninna di og mannen var på jobb.

Hilsen annen svigermor

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du blir sliten. Det er mye å jobbe fulltid når man har et barn. Her i området der jeg bor er det få av oss småbarnsmødre som jobber 100%, og det er det jo en grunn til.

Når barn er syke blir man også ekstra sliten av dette siden det krever jo ekstra tanker samtidig som at man blir bekymret. Det tar en del av tankevirksomheten ens. Jeg har bare et barn, men det har siden jul gått til fast oppfølging for noe innen helse (vil ikke utdype det her). Narkose har det blitt flere ganger, og det selv om barnet er under skolealder. Med narkose følger fasting, og det er ikke lett å nekte barnet ditt mat. Nå har vi fått beskjed om at h*n skal til kontroll to ganger i uka fra nå av. Det er ikke alltid lett å gi barnet medisiner om h*n er i trassalderen. Jeg har erfaring med det også.

Så skjønner jeg at søvnmangel også spiller en del inn for hvor mye energi du har. Har du tid til å trene? Kan faren trå til litt ekstra slik at du får litt mer egentid?

Anonym poster: a3ebf0c665cb7eef4dab4c529525d68d

Gjest Sliten_mor
Skrevet

TS her: Jeg jobber 80%, og har ikke muligheten til å jobbe noe mindre. Jeg prøver å trene litt, men synes det er vanskelig å finne overskudd til det om dagen. Samboeren min er heldigvis veldig flink til både papparollen og husarbeid. Men han glemmer litt å være kjæreste. Det samme gjør nok jeg. Ikke lett å få aldnetid om dagen. Det hadde hjulpet å få litt positive tilbakemeldinger inniblant. Jeg prøvde å fortelle ham det, men tror ikke han skjønte det.

Skrevet

som slitne småbarnsforeldre er det lett å slå inn på autofokus. altså gjøre det som må gjøres og ikke mer.

men det beste rådet er skaff barnevakt!! om så barefor noen timer en kveld slik at dere kan komme dere ut av huset sammen. gå å spis eller se en film eller bare gå en tur, gjør underverker for forholdet. vet selv hvor godt det er å bare nyte en kopp kaffi sammen med mannen, uten unger. en kan leve på det en stund selv om man er sliten. mannfolk på autopilot er nok ikke flinkest til å gi positive tilbakemld men når en selv har gjort det en stund så kommer det tilbake og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...