QueenOfTheSidewalk Skrevet 19. mai 2013 #21 Del Skrevet 19. mai 2013 Dere kan jo leie det ut? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #22 Del Skrevet 19. mai 2013 Jeg ville sjekket muligheten for å leie ut, hvertfall deler av huset. Jeg er uenig med de som sier at dere bør få huset rett ut på markedet igjen, hvis det var lite interesse nå så er det ikke så lurt å kjøre det rett ut igjen. Dere kan sannsynligvis ikke regne med å få mer enn det dere ga, dokumentavgift tilkommer og dere har ikke hatt mulighet til å få prisstigning ennå. Mange steder i landet kan man regne med en viss prisøkning, og jeg vil anbefale dere å prøve å få med dette forutsatt at det er et reelt scenario i området dere har kjøpt hus. Jeg skjønner at det føles kjipt å dra til banken og signere med noen du skal slå opp med, men når det gjelder finanser så bør en forsøke å se litt kynisk på det. Det spiller ikke så stor rolle, dere må jo ikke bo sammen i huset, dere kan leie ut hele, leie ut deler, det finnes mange muligheter bare dere setter dere ned og regner litt på det. Anonym poster: 718ca016d7e45001925b223e4af074ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adhara Skrevet 19. mai 2013 #23 Del Skrevet 19. mai 2013 Ville bare gi deg en klem jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2013 #24 Del Skrevet 19. mai 2013 (endret) Jeg ville tatt huset og fått meg en roommate for å få til å betale ned på lånet mitt. Endret 19. mai 2013 av Gjest 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mp84 Skrevet 19. mai 2013 Forfatter #25 Del Skrevet 19. mai 2013 tusen takk for gode tips og råd Å en klem Det trengtes. Vi får bare finne ut av det. Utleie er klart en mulighet. . Vi får se hva vi kommer frem til . Det ordner seg nok. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kariannne Skrevet 19. mai 2013 #26 Del Skrevet 19. mai 2013 Ring megler på tirsdag. (eller i morgen.. han eller hun har sikkert visninger i pinsen - og er dermed på jobb!) Forklar situasjonen, og få huset ut på markedet igjen så raskt som mulig. Enten gjennom samme megler, eller en annen megler - det er opp til dere. Er dere heldige, så får dere solgt raskt - og til noen som ønsker en overtagelse på samme dag som dere egentlig skal overta. Men dere må komme i gang så fort som overhodet mulig Selger skal selvfølgelig ikke være skadelidende for dette - og det er ikke han som har ansvar for å selge huset på nytt. Og i forhold til tipset om blanco skjøte - så er det opp til selger om han eller hun vil akseptere det. Og i tillegg opp til din bank - for de får ikke tinglyst lån med sikkerhet i det huset som du ikke vil ha - på et blanco skjøte. I tillegg får ikke dere sikret dere mot legalpant, altså mot f.eks ubetalte kommunale avgifter fra selgers side, eller utleggsforretninger.. Så det er risikosport, i tillegg til at det koster penger - men ikke så mye som dokumentavgiften ville ha vært lykke til! Anonym poster: 1ba23581ab9635d828ca2c2da96dbc98 Dere får selge med engang? Også delere dere salgssummen, 50/50 eller prosentvis hvis en av dere eide en større del av huset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mp84 Skrevet 20. mai 2013 Forfatter #27 Del Skrevet 20. mai 2013 Dere får selge med engang? Også delere dere salgssummen, 50/50 eller prosentvis hvis en av dere eide en større del av huset. Litt ulønnsomt da vi må ut med 80.000 i dokument avgift for kjøpet, og så 70.000 + til megler for salget... Sitter ikke igjen med særlig da. går uansett i tap da vi kjøpte huset til takst... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KMT Skrevet 20. mai 2013 #28 Del Skrevet 20. mai 2013 Om leiemarkedet er like godt som i området jeg bor ville jeg kanskje vurdert om man kunne leid ut ei stund. Leide selv ut over en periode, og da satt jeg igjen med litt mer enn jeg hadde i låneutgifter hver mnd. Solgte med god gevinst og hadde dermed EK når jeg skulle kjøpe ny bolig i en annen by.. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #29 Del Skrevet 20. mai 2013 La meg bare si det på denne måten: boligmarkedet er ekstremt tøff for tiden. Ja, forholdet deres har gått ned i vasken, men dere kan fortsatt tjene på dette. Dere kan evt. avtale med hverandre å pusse det opp litt og dermed få det solgt veldig snart (virker som boligen ikke er så attraktiv siden dere var de eneste med bud). Bare lei den ut. Kanskje som studenthjem? TIl en stor familie? det er ekstrem mangel på boliger i Norge at jeg tror at hvis dere ikke vil selge med en gang/kan selge, burde dere leie ut. Anonym poster: 68ce6d6c6bd3f20e7fffdccf2c8c9b04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 20. mai 2013 #30 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Hei TS! Først, en stor klem til deg! Min ekssamboer og jeg satt i nesten den samme situasjonen for noen år siden. Vi hadde kjøpt et hus, og et par måneder senere valgte jeg å bryte ut av forholdet. Vi løste det på denne måten: Vi valgte at en av oss gjorde hovedjobben med salget. Den andre gav fullmakt om at den ene kunne skrive under det som trengtes av papirer. På den måten trengte vi ikke å snakke sammen mer enn nødvendig. Megler som solgte huset til oss ble kontaktet, og salget gikk som vanlig. Den ble solgt etter privat visning ca 5 måneder etter at vi kjøpte det, til litt over den prisen vi gav. Arbeid og utgifter i forbindelse med salget (flytting, vasking osv) ble fordelt mellom oss. Lån og andre avgifter ble betalt 50/50 som før. Å skulle gi fra seg alt ansvar til den andre, krever at man vet at den andre er en ryddig person. På forhånd visste vi hvor mye hver enkelt av oss hadde gått inn med, og vi visste at vi uansett skulle få tilbake den summen +/- gevinst/tap. Til sammen gikk vi ca 60 000 kr i tap. Dette ble dekket av den egenkapitalen vi hadde gått inn med, og ingen av oss satt igjen med noe restgjeld. Vi fikk tilbake halvparten av egenkapitalen hver, den som hadde gått inn med minst penger overførte den den andre skulle ha. Fordi vi solgte innen 1 år etter kjøpet, kunne vi trekke fra 28% av tapet på selvangivelsen. Min ekssamboer fikk hele sumen på sin selvangivelse, men det ble enkelt ordnet ved at vi satte opp halvparten hver når vi redigerte selvangivelsen + at vi la ved et skriv med den informasjonen som trengtes. Altså, man må gå gjennom det man må for å selge et hus. Det blir klart litt mer innviklet når man må forholde seg til et menneske som man kanskje ikke vil. Samtidig er jo det et valg man tar. For vår del ønsket vi å kvitte oss med huset så fort som mulig, selv om det ville koste litt. Jeg er glad jeg ikke sitter med et hus som jeg ikke vil bo i, i dag. Endret 20. mai 2013 av PecanPie 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå