Gå til innhold

ADHD - uoppmerksom type (OBS - langt innlegg)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ritalin er ikke en medisin som tryller bort adhd, men den legger lokk på symptomene, bremser uroen pga tablettene inneholder metamfetamin som er narkotika. Alle blir rolige og fine på narkotika, men de kaller det medisner til de med adhd. Det er skremmende. Hadde vært bedre de startet med kostholdsendring, psykologer og gjennomgang av barndommen om det er noe problemer der. Jeg er imot medisinering av denne typen lidelser, for bivirkningene er så store og farlige. At de tør å gi dem, og de stakkars barna som må få beroligende for å kunne tilpasse seg samfunnet,

Anonym poster: cbb636dc56bc88030e7f0c050c4f2cb3

Det du sier her er direkte feil. ADHD er en utviklingsforstyrrelse i hjernen, den kan ikke bli kurert. Altså fordi det er en faktisk feil i hjernen. Den er medfødt, og den er arvelig.

Diett og alternative metoder vil i liten grad påvirke symptombildet, og det er ufattelig mange studier på dette som har funnet at de "dokumenterte effektene" folk er så glad i å reklamere med, er en placeboeffekt.

Ritalin er heller ikke et beroligende middel, men faktisk sentralstimulerende. Effekten du ser i de som bruker Ritalin (og andre sentrastimulerende medisiner) er at de blir rolige, får konsentrere seg, og at de har bedre impulskontroll. Dosene det er snakk om, er så små, at gjerne også normalfungerende mennesker vil få økt konsentrasjon av å ta tablettene (ofte noe av grunnen til at det blir så demonisert i media, fordi legestudenter osv vet dette, og utnytter det).

Når du da sier at de med ADHD bør gå i terapi og gå gjennom barndommen, reduserer du ressurssterke mennesker til psykisk syke personer - hvilket mange av de ikke er. Folk med ADHD bør gå til psykolog, men det er mer for å få hjelp til å lære hvordan man skal leve med forstyrrelsen, og for å lære mestringsstrategier.

Du sier videre at bivirkningene er så store og farlige. Hvor har du dette fra? Ja, hvis du leser pakningsvedlegget så ser det skummelt ut, men du må huske på at dette er i svært få tilfeller, mange av bivirkningene er de samme som ved vanlige smertestillende. Husk også på at før Ritalin blir utskrevet, så må pasienten gjennom en grundig helsesjekk med EKG og EEG, samt at et tverrfaglig råd sammen skal godkjenne diagnosen, slik at det ikke er en person alene som setter diagnosen, men en gruppe kvalifiserte mennesker.

Om jeg hadde hatt et barn med ADHD, hadde jeg ikke nølt med å gi barnet medisiner, både fordi jeg har sett effekten av medisinen på barn, og opplevd den personlig. Det er som natt og dag. Og jeg blir direkte provosert av folk som ikke vet noenting om hvordan det føles å ha en utviklingsforstyrelse, som kommer og forteller meg at om jeg bare kutter ut gluten, eller går på lavkarbo så blir jeg frisk.

Jeg anbefaler deg å se noen forelesninger av Russell Barkley på Youtube. Han er verdensledende i forskning på ADHD. Da får du kanskje et bredere perspektiv enn alternativpropagandaen du har slukt.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Valiumsjunkie
Skrevet (endret)

Veldig bra innlegg du skrev (#21).

---

Det er som om brikkene faller på plass. Jeg har gått til behandling hos psykiater og psykolog i 10 år fordi jeg har slitt sånn, og det føles surt at det "bare" i så fall har vært ADHD-I, da kunne jeg jo sluppet å gå til psykolog i X antall år. Skjønner ikke at de aldri har vurdert ADHD, det er jeg som har reist saken selv.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre om jeg ikke får diagnosen og medisiner mot det, kommer vel til å havne i en grøft. :-( Orker ikke å ha det slik jeg har det, den tafattheten og den evige zummingen. Jeg har aldri havnet under depresjonsspekteret eller bipolarspekteret, og psykologene har vel trodd at det bare har vært snakk om å forandre tankemønster. Men hvordan skal man forandre tankemønster når man stadig vekk aldri klarer å gjennomføre ting, ikke høste positive resultater? Jaja, får se. Lever også i frykt for at jeg ikke får diagnosen, har altfor ofte erfart at det jeg sliter med har blitt bagatellisert.

Endret av Valiumsjunkie
Skrevet

Veldig bra innlegg du skrev (#21).

---

Det er som om brikkene faller på plass. Jeg har gått til behandling hos psykiater og psykolog i 10 år fordi jeg har slitt sånn, og det føles surt at det "bare" i så fall har vært ADHD-I, da kunne jeg jo sluppet å gå til psykolog i X antall år. Skjønner ikke at de aldri har vurdert ADHD, det er jeg som har reist saken selv.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre om jeg ikke får diagnosen og medisiner mot det, kommer vel til å havne i en grøft. :-( Orker ikke å ha det slik jeg har det, den tafattheten og den evige zummingen. Jeg har aldri havnet under depresjonsspekteret eller bipolarspekteret, og psykologene har vel trodd at det bare har vært snakk om å forandre tankemønster. Men hvordan skal man forandre tankemønster når man stadig vekk aldri klarer å gjennomføre ting, ikke høste positive resultater? Jaja, får se. Lever også i frykt for at jeg ikke får diagnosen, har altfor ofte erfart at det jeg sliter med har blitt bagatellisert.

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg var på kanten til å gi opp når jeg var til utredning. Det tok lang tid og var slitsomt. Jeg har i mange år slitt med stemningslidelser og angst.

Du må huske lyset i enden av tunellen. Når jeg endelig fikk svar, så var det en fantastisk lettelse. Brikkene faller på plass, og det gjør veien videre enklere fordi plutselig vet men hva "reglene" er.

Det er nok ikke uten grunn at de utreder deg (selv om du har reist det selv, så vil de ikke ta ditt ord for det og utrede deg kun med utgangspunkt i det du sier, de tenker nok heller at vi må utrede hele "sykdomsbildet" til denne personen). Dersom de ikke konkluderer ADHD, så vil de ikke bare gi opp, de vil gå videre og finne ut hva det da evt er. Nå kjenner jeg ikke til symptombildet ditt, men det er ikke uvanlig at de som har levd med ADHD udiagnosert også utvikler andre psykiske lidelser, bipolar lidelse, angst, depresjon o.l. er veldig vanlig. Om du i tillegg skulle ha utviklet en depressiv lidelse blir det desto vanskeligere for deg å gjennomføre ting.

Jeg har hatt diagnosen i snart 2 år, og klarer fortsatt ikke gjennomføre ting. Jeg sitter her i dag og roter bort tid på internett, når jeg har eksamensinnlevering i morgen. Jeg finner ikke motivasjonen til å gjennomføre ting. Så ja, selv om det er godt å få forklaring på hvorfor du fungerer som du gjør, så er det fortsatt vondt, trist og vanskelig å leve med og takle ADHD. Men jeg vil påpeke dog, at livskvaliteten min er så ufattelig mye bedre etter at jeg fikk diagnosen. Jeg tror nok at det skal ordne seg, de lytter ihvertfall til deg og utfører en utredning fordi du har ytret et behov for det. Bare hold ut, det er verdt det og jeg tror det ordner seg :)

• Liker 1
  • 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det TS?

Anonymkode: 820ec...ffc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...