Gå til innhold

Oversikt over bunader


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen bunad, men har veldig lyst på en. Jeg har familie fra ulike deler av landet og er ikke 100% sikker på hva slags bunad jeg skal velge, derfor vil jeg gjerne ha en oversikt ikke bare over "hovedbunadene" men også andre varianter fra ulike regioner.

Finnes en sånn oversikt på nettet?

Anonym poster: ee21de1beef2946204e04c59b00a35a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wilhelmine

Anbefaler uansett Bunadsleksikonet som er redigert av Bjørn Sverre Hol Haugen! Koster flesk, men finnes sikkert på biblioteket, f.eks. Ellers er jeg også interessert i om det finnes noe på nett *følger med*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske Bunader

Anonym poster: 484c2228e17a84e699912faa8a16bcfb

Takk, kjenner til den, men den viser jo ikke noen variasjoner. For eksempel er det bare en bunad fra Vest-Telemark, ikke engang beltestakken er der såvidt jeg kan se.

Anonym poster: ee21de1beef2946204e04c59b00a35a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, kjenner til den, men den viser jo ikke noen variasjoner. For eksempel er det bare en bunad fra Vest-Telemark, ikke engang beltestakken er der såvidt jeg kan se.

Anonym poster: ee21de1beef2946204e04c59b00a35a6

Nei. Det er flere varianter av Beltestakken.

http://norskebunader.no/dame/ost-telemark-beltestakk/

Anonym poster: 33f34608aa0f47ab9a09fe0c804c4960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er flere varianter av Beltestakken.

http://norskebunader...ark-beltestakk/

Anonym poster: 33f34608aa0f47ab9a09fe0c804c4960

Men linken du viser til er beltestakker fra Øst-Telemark, ikke Vest. Mulig jeg må spørre en ekspert IRL eller få tak i leksikonet. Bor ikke i nærheten av noe bibliotek.

Anonym poster: ee21de1beef2946204e04c59b00a35a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wilhelmine

Det er vel flere bunadsbøker også, men den av Hol Haugen skal visst ha så og si ALLE bunader i hele Norge. Tror den blir revidert og kommer i ny utgave nå, vanskelig å få tak i. Men det er nok det letteste - der kommer bunadene sortert etter fylke, og det fortelles om historien bak osv. Jeg ønsker meg dette selv, men har ikke råd foreløpig.

Hvis det er et spesielt område du er interessert i å vite hvilke bunader som finnes, så går det jo altids an å sende en mail til en bunadsekspert (Hol Haugen eller noen andre), antar jeg :)

Ellers driver bladet Kamille å prøver å få til en samling av innsendte bilder på nett, men det er ganske ymse både bilder og informasjon, og de mangler endel... Men der kan man hvertfall få sett endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel flere bunadsbøker også, men den av Hol Haugen skal visst ha så og si ALLE bunader i hele Norge. Tror den blir revidert og kommer i ny utgave nå, vanskelig å få tak i. Men det er nok det letteste - der kommer bunadene sortert etter fylke, og det fortelles om historien bak osv. Jeg ønsker meg dette selv, men har ikke råd foreløpig.

Hvis det er et spesielt område du er interessert i å vite hvilke bunader som finnes, så går det jo altids an å sende en mail til en bunadsekspert (Hol Haugen eller noen andre), antar jeg :)

Ellers driver bladet Kamille å prøver å få til en samling av innsendte bilder på nett, men det er ganske ymse både bilder og informasjon, og de mangler endel... Men der kan man hvertfall få sett endel.

Den var dyr ja :) Men jeg kan jo ønske meg boken til jul eller bursdag eller noe. En bunad er jo en stor investering, så det er nok verdt å legge litt i researchen også.

Anonym poster: ee21de1beef2946204e04c59b00a35a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wilhelmine

Den var dyr ja :) Men jeg kan jo ønske meg boken til jul eller bursdag eller noe. En bunad er jo en stor investering, så det er nok verdt å legge litt i researchen også.

Anonym poster: ee21de1beef2946204e04c59b00a35a6

Ja, absolutt - kjedelig å angre fordi du føler du valgte feil etterpå, du skal jo ha den i mange år. Sånn sett var det greit for meg, har 3 av 4 besteforeldre fra kjerneområdet min bunad er fra, og har bodd på gården vår i 10 generasjoner. I tillegg har alle damene i min familie (som har bunad altså), denne bunaden, så måtte jo ha lik som mamma, tanter, grandtanter osv. Så lite å lure på der :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Men linken du viser til er beltestakker fra Øst-Telemark, ikke Vest. Mulig jeg må spørre en ekspert IRL eller få tak i leksikonet. Bor ikke i nærheten av noe bibliotek.

Anonym poster: ee21de1beef2946204e04c59b00a35a6

Beltestakken er geografisk fra et meget lite område rundt Sauherad kyrkje. Det området omfatter Bø (derav ofte benevnt bestestakk fra Bø), Sauherad og ned til Ulefoss omtrentlig.

Om du leter etter en beltestakk fra vest telemark så blir du nok litt skuffet er jeg redd.

Beltestakken er vel den eneste bunaden som faktisk var i daglig bruk såpass lenge (før stakk og liv overtok) at det kun er snittet som er fast.

Snittet får du dermed ikke endre på, men stoffer og mønster og bånd kan du velge fritt.

Så er det da en kunst å ikke overgjøre det med flere forkledbånd enn max. 4.

Anbefalingen om et bunadsleksikon er gull verd. Dessuten tenker jeg du kan låne nevnte bok på biblioteket.

Endre du med å velge en beltestakk så send meg en PM og jeg kan gi deg en anbefaling om et annet sted å få den sydd enn hos Almankås i Bø ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beltestakken er geografisk fra et meget lite område rundt Sauherad kyrkje. Det området omfatter Bø (derav ofte benevnt bestestakk fra Bø), Sauherad og ned til Ulefoss omtrentlig.

Om du leter etter en beltestakk fra vest telemark så blir du nok litt skuffet er jeg redd.

Beltestakken er vel den eneste bunaden som faktisk var i daglig bruk såpass lenge (før stakk og liv overtok) at det kun er snittet som er fast.

Snittet får du dermed ikke endre på, men stoffer og mønster og bånd kan du velge fritt.

Så er det da en kunst å ikke overgjøre det med flere forkledbånd enn max. 4.

Anbefalingen om et bunadsleksikon er gull verd. Dessuten tenker jeg du kan låne nevnte bok på biblioteket.

Endre du med å velge en beltestakk så send meg en PM og jeg kan gi deg en anbefaling om et annet sted å få den sydd enn hos Almankås i Bø ;)

Takk for tips. Det blir nok ikke beltestakk i og med at mitt område er mer i Seljord/Vinje/Tokke-traktene. Jeg vurderer også bunad fra andre deler av landet hvor nærmeste familie kommer fra.

Som sagt bor jeg ikke i nærheten av noe bibliotek, så det blir vanskelig, men boka er sikkert fin å ha uansett.

Anonym poster: ee21de1beef2946204e04c59b00a35a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Vest Telemark bunaden er lekker synes jeg :)

Legger inn en liten lenke til Bjørgs Systoge, - dette siden mange tror det er bare ett mønster og en farve på Vest Telemark bunaden, men det er det altså ikke ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset :)

Anonym poster: ee21de1beef2946204e04c59b00a35a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden det virker som dere har peiling, hvilken bunad kan man ha når man har slekt fra Ulefoss? Er det den vanlige beltestakken?

Anonym poster: 8a3689529defa932b390ac3694264012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt tilbake i slekt kan man gå når man skal få seg bunad? Kan man velge bunad fra der hvor besteforeldre/oldeforeldre kommer fra?

Eller bare foreldre?

Anonym poster: c50b4ba782d329efb5e54e05d233b93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt tilbake i slekt kan man gå når man skal få seg bunad? Kan man velge bunad fra der hvor besteforeldre/oldeforeldre kommer fra?

Eller bare foreldre?

Anonym poster: c50b4ba782d329efb5e54e05d233b93f

Sitat fra Norsk institutt for bunad og folkedrakt

Kva slags bunad skal eg velje?

Vi råder deg til å setje deg godt inn i kva bunader som finns i dei områda du føler tilknyting til. Dette kan vere det området du er oppvaksen i, eller plassar du har slektningar frå. Du kan også velje bunad frå den staden du har flytta til. Det er ikkje forbode å velje noko anna, men du må vere forberedt på at folk forventar at du har tilknyting til den plassen bunaden din er frå.

Her er oversikt over bunader som selges via Norsk flid, og her er oversikt over butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lille-pus

Siden det virker som dere har peiling, hvilken bunad kan man ha når man har slekt fra Ulefoss? Er det den vanlige beltestakken?

Anonym poster: 8a3689529defa932b390ac3694264012

Ulefoss går fint :)

De hadde lang vei til kirken derfra, men det var det mange som hadde i de dager.

Såkalt 'vanlig' beltestakk (som blir akkurat så vanlig eller uvanlig du selv velger den til å være) eller tradisjonell Øste Telemarkbunad (basert på den gamle Rautrøyebunaden).

Går du litt enklere så har du også muligheten til å velge stakk og liv (den moderinserte beltestakken sent på 1800 tallet). Med stakk og liv får du en stakk/et skjørt som er 'smalere' enn det er på beltestakkens mange meter i nederkant (takke vår herre for skoningen som gjør at det legger seg vakkert i bølger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...