Gå til innhold

Bevæpning av politiet?


MarianneE

Anbefalte innlegg

Med tanke på det som skjedde i Stavanger igår;

burde Norge ha bevæpnet politi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

NEI

I Norge er det skutt 7 politimenn siden krigen! Det er ikke noe stort problem i Norge at politiet blir skutt på. I USA skjer det daglig. Politiet har våpen i en kasse i bilen. Våpen vil få de kriminelle til å skyte mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

All forskningen på området tilsier at når politiet er bevæpnet øker mengden voldelig kriminalitet - det er bare å se til Sverige.

Forøvrig kan det nevnes at svært mange av de politmennene som drepes, eksempelvis i USA, er offer for kuler fra sitt eget tjenestevåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Ja, om det kan være med på å hindre at uskyldige mennesker blir drept - i Stavanger igår var det rene "Texas-forholder" og bare flaks gjorde at ikke flere ble drept. Enkelte av disse kommer til å ha store problemer med å komme over det som skjedde ... helt uvirkelig i vår ellers så fredelige by.

Når det gjelder disse "banditt-gjengene" i Oslo så mener jeg at nok er nok - nå må ting gjøres - de må ikke lenger få lov til å gå fritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frigg

Tror ikke folk slutter å rane banker bare fordi politiet er bevæpnet.

Det kunne jo hende dette fører til et bedre system for håndtering av slike situasjoner, men at løsningen er å bevæpne politiet, det har jeg ingen tro for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Jeg snakker ikke om at det får dem til å slutte å rane banker - jeg snakker om denne gjengen som skjøt vilt rundt seg mens intetanende, uskyldige mennesker var på vei til jobb kl. 8 om morgenen - tenk deg den skrekk-scenen selv ...

Da burde selvsagt politiet hatt våpen og skutt for å avverge store tragedier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frigg

Og jeg svarte på MarianneEs spørsmål... ikke på ditt.

(nicoline sa: "Da burde selvsagt politiet hatt våpen og skutt for å avverge store tragedier."

men dette forutsetter da at polititet treffer dem de skyter på, ellers så blir jo bare skuddvekslingen verre. Men dette var bare en sidekommentar.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg snakker ikke om at det får dem til å slutte å rane banker - jeg snakker om denne gjengen som skjøt vilt rundt seg mens intetanende, uskyldige mennesker var på vei til jobb kl. 8 om morgenen - tenk deg den skrekk-scenen selv ...

Da burde selvsagt politiet hatt våpen og skutt for å avverge store tragedier.

Tendensen i utlandet er at de kriminelle bare sørger for å få tyngre/større våpen enn politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om at det får dem til å slutte å rane banker - jeg snakker om denne gjengen som skjøt vilt rundt seg mens intetanende, uskyldige mennesker var på vei til jobb kl. 8 om morgenen - tenk deg den skrekk-scenen selv ...

Da burde selvsagt politiet hatt våpen og skutt for å avverge store tragedier.

hmmm, er det mindre traumatisk å overvære ett blodbad med nedskutte ranere og politimenn om hverandre? Jeg syns det tross alt hadde vært en større tragedie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Ranere som dette er skruppelløse - de lar ingenting stoppe seg i jakten på penger. Om de bare hadde truffet uskyldige med halvparten av de over 20 skuddene de fyrte av mot folkemengden så hadde tragedien vært total. Igår ble en ubevæpnet politimann drept - bare flaks gjorde at ingen andre ble truffet - i slike ekstreme tilfeller må politiet ha lov til å skyte for å beskytte folk ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har lov til å skyte. Det de ikke har lov til er å gå med skytevåpen i beltet hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Det er jo litt tragisk at de skal måtte kjøre til Politikammeret for å hente innlåste våpen når slike ting skjer ...

En annen ting er at politiet selvsagt bør ha skuddsikre biler ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er i Stavanger, men i Oslo har de skytevåpen i bilen. Politiet selv ønsker ikke å være bevæpnet hele tiden, og jeg regner med at de kjenner situasjonen bedre enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot
Jeg snakker ikke om at det får dem til å slutte å rane banker - jeg snakker om denne gjengen som skjøt vilt rundt seg mens intetanende, uskyldige mennesker var på vei til jobb kl. 8 om morgenen - tenk deg den skrekk-scenen selv ...

Da burde selvsagt politiet hatt våpen og skutt for å avverge store tragedier.

Nå forutsetter du at politiet er på stedet der det blir skutt før skytingen begynner.... Sjelden det er tilfelle. Om politiet vet om væpnede aksjoner er de bevæpnet selv på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Det er jo litt tragisk at de skal måtte kjøre til Politikammeret for å hente innlåste våpen når slike ting skjer ...

En annen ting er at politiet selvsagt bør ha skuddsikre biler ...

Våpen er i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Ok .. dersom de har våpen i bilene så burde jo det være greit nok - jeg trodde de måtte til stasjonen for å hente dem.

Men en ting de bør få er selvsagt skuddsikre biler - hadde de hatt det igår så hadde drapet vært unngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg føler at dette er en problemstilling politiet selv må finne ut av hva de ønsker. Når man ser på Sverige er det minst like mye ran og vold og skyte episoder som det er i Norge, og der går politiet med våpen på seg. Jeg har mer tro på større bevilgninger til poltiet så de kan ansette flere folk. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bilen måtte blitt temmelig tung for å stå imot et millitært våpen som AG3, så jeg vet ikke om det hadde vært særlig praktisk.

Selv om det er litt på siden av tråden, synes jeg dette viser at politiet må få skikkelig tilgang til helikopter eller ubemannede overvåkningsfly flere steder enn i Oslo. Det er beste måten å følge ranerne inntil politiet er klare til en væpnet aksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bare for å klargjøre det: Ethåndsvåpen er lagret i bilen. Tohåndsvåpen (maskinpistol) må man hente inne på stasjonen. Det er dette våpenet man trenger når man møter ranere utstyrt med slike våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kevral
Bare for å klargjøre det: Ethåndsvåpen er lagret i bilen. Tohåndsvåpen (maskinpistol) må man hente inne på stasjonen. Det er dette våpenet man trenger når man møter ranere utstyrt med slike våpen.

Maskinpistolene (MP-5) det ordinære Politiet er satt opp med, er fysisk begrenset til halvautomatisk funksjon.

Med andre ord; den eneste forskjellen mellom etthåndsvåpen og skuldervåpen i Politiets tilfelle, er at maskinpistolen har bedre presisjon, noe høyere anslagsenergi (samme kaliber, men høyere hastighet pga lengre pipe), mindre rekyl pga vekt, samt større magasinkapasitet.

En god skytter på kort hold kan utrette omtrent like mye med pistol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...