Gå til innhold

Hvilket gir når en står stille?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Dumt spm her sikkert.

Pappa jeg øvelseskjører med sier jeg skal alltid sette bilen i fri (med håndbrekket på) når jeg parkerer. Hvis ikke kan den hoppe frem.

Riktig?

Anonym poster: 326dbf2c72ca39383cd9e265b6968344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Jeg setter automatisk i første gir når jeg parkerer, og håndbrekket på. Hvis jeg parkerer i nedoverbakke, setter jeg giret i revers.

Jeg forstår ikke riktig hva din far mener med at bilen kan hoppe frem Den gjør ikke det med avslått motor. Kanskje han tenker på at hvis bilen står i gir og du ikke trår inn clutchen når du skrur på tenningen, da kan det skje.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Første gir, lærte jeg.

Anonym poster: f9bcabef4bf18093834f3f342b5eae50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du når du parkerer og slår av motoren, eller når den er i "ventemodus" og har tenkt å kjøre videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter den alltid i 1. gir og setter på håndbrekket. Men det er endel som mener at man bør sette den i fri, nettopp fordi at hvis du starter den i første uten å holde inne clutchen så hopper den fremover. Og hvis folk som er vant til å parkere i fri glemmer å trå inn clutchen, eller hvis en unge kommer seg inn og får startet bilen kan den hoppe frem og skade noen som tilfeldigvis står der - noe som har skjedd flere ganger.

Endret av Agathe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Mener du når du parkerer og slår av motoren, eller når den er i "ventemodus" og har tenkt å kjøre videre?

Apropos dette, når jeg står i bilkø eller venter på grønt lys, setter jeg ofte bilen i fri og tar på håndbrekket. Det er fordi jeg synes det er slitsomt å holde pedalene inne i mange minutter. En bilkø kan være ganske stillestående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos dette, når jeg står i bilkø eller venter på grønt lys, setter jeg ofte bilen i fri og tar på håndbrekket. Det er fordi jeg synes det er slitsomt å holde pedalene inne i mange minutter. En bilkø kan være ganske stillestående.

Jeg også, var derfor jeg spurte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg setter den i første når jeg parkerer, men skjønner hvorfor faren din ber deg sette den i fri. Man må være nøye med å holde inne clutchen når man starter bilen igjen når den står i første, ellers kan den ta et lite "hopp" fram ja. Jeg kjenner en ung øvelseskjører som glemte dette. Han endte med å kjøre bilen rett inn i en stolpe som holdt verandaen oppe. Det ble en dyr "kjøretime" med pappa for å si det sånn.

Anonym poster: 583703e21e888b5722fe8f6a66f1c430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke greia med å ikke tråkke inn clutchen når man starter bilen. Jeg har lært at man alltid setter bilen i 1. for at bilen ikke skal kunne trille bortover og så tar på håndbrekket. Ei jeg kjenner får kjeft av kolleger fordi hun har på håndbrekket. De glemmer nemlig å ta av brekket... De parkerer i første gir uten brekk. Forstå det den som kan.

Nå ar vi automat og sliper problematikken med clutch ved start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er mange år siden jeg har brukt håndbrekket.

Du er flink til å justere med pedalene, da :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke greia med å ikke tråkke inn clutchen når man starter bilen. Jeg har lært at man alltid setter bilen i 1. for at bilen ikke skal kunne trille bortover og så tar på håndbrekket. Ei jeg kjenner får kjeft av kolleger fordi hun har på håndbrekket. De glemmer nemlig å ta av brekket... De parkerer i første gir uten brekk. Forstå det den som kan.

Nå ar vi automat og sliper problematikken med clutch ved start.

Dersom bilen ikke triller bortover etter at den er satt i 1., hvorfor bør man da ta på håndbrekket? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er flink til å justere med pedalene, da :).

Jeg bruker håndbrekket bare dersom bilen går rett fram på is/snø, i retning noe jeg ikke vil treffe.

Pedalene må man bruke uansett :)

Endret av Charlie.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dumt spm her sikkert.

Pappa jeg øvelseskjører med sier jeg skal alltid sette bilen i fri (med håndbrekket på) når jeg parkerer. Hvis ikke kan den hoppe frem.

Riktig?

Anonym poster: 326dbf2c72ca39383cd9e265b6968344

For et rart råd å komme med.

Jeg setter bilen alltid i gir (første gir eller revers), og kanskje bruker jeg håndbrekken om jeg står i en bakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg setter alltid bilen i "Park" når jeg parkerer den. Det hender at jeg gjør det når jeg står i bilkø også, lat som jeg er. :fnise:

Anonym poster: 08a4fd762a28a906e61f428ea1423734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det å la bilen "henge" på giret vil kunne gi økt slitasje på bl.a girkassen - synkroniseringsproblemer for å nevne noe.

I tillegg så ligger man tidsnok tynt an dersom en ikke bruker håndbrekket og noe skulle skje.

http://www.dinside.no/837782/derfor-maa-du-bruke-haandbrekket-her

http://www.dinside.no/876743/uhellet-kan-faktisk-vaere-din-skyld

http://www.ba.no/nyheter/article5897175.ece

Rekkefølgen blir derfor håndbrekk etterfulgt av gir.

Anonym poster: 8f7eeac2f6ee52a9ea5194ac823e82d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke greia med å ikke tråkke inn clutchen når man starter bilen. Jeg har lært at man alltid setter bilen i 1. for at bilen ikke skal kunne trille bortover og så tar på håndbrekket. Ei jeg kjenner får kjeft av kolleger fordi hun har på håndbrekket. De glemmer nemlig å ta av brekket... De parkerer i første gir uten brekk. Forstå det den som kan.

Nå ar vi automat og sliper problematikken med clutch ved start.

Det er godt gjort å få en bil til å trille bortover, dersom bilen i utgangspunktet står i ro...

Jeg parkerer bilen i 1. gir uten brekk, med mindre det er en ganske bratt bakke. Da parkerer jeg med brekk. Om vinteren parkerer jeg konsekvent uten brekk, fordi det kan fryse.

Om jeg står i kø hender det jeg skifter til fri og står på håndbrekket, fordi det er slitsomt å sitte og holde inn clutch og brems over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Jeg parkerer alltid i fri med håndbrekket på. Har opplevd å hoppe frem med en bil i første gir og det var svært ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...