Gå til innhold

Sterilisering av hunnkatt

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Pusemamma

Jeg har en jentepus på snart 6 mnd. Det er en innekatt. Er veldig i tvil om det er nødvendig og sterilisere henne. Orke ikke tanken på at hun skal ha vondt. Hun er sååå livlig og glad om dagene og kosete at jeg blir kvalm ved tanken på at noen skal skjære i henne. har ikke hatt katt før så jeg vet ikke noe disse tingene. Har noen erfaring med dette? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter hvert som hun begynner å få løpetid, kan det bli ett mareritt så lenge hun ikke er sterilisert... Mjauer og maser og er helt "gal" i tiden det pågår. Det er selvfølgelig ingen koselig opplevelse når katten kommer hjem og er i "uggen" form, men de kommer seg som regel veldig fort.

Jeg har 2 hunnkatter og har bare positivt å si om at de ble sterilisert, ikke minst fikk vi tilbake nattesøvnen...

Begge kattene ble også 100 ganger mer kosete enn det de hadde vært før, så det tar jeg som ett pluss :-)

Så til tross for at hun er innekatt, så anbefaler jeg sterilisering, mye tryggere enn p-piller også, da det kan gi jurkreft, selv om det ikke blir brukt lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har kastrert min kattepus. Det gikk helt greit, litt redusert noen dager, men nå er hun som før igjen. Jeg har ikke innekatt, men hun er veldig mye rundt huset og veldig mye inne, alltid inne om nettene. Kan anbefales, hun er rolig og avbalansert, nå når løpetiden er i full blomst på alle nabokattene. Kastrering innebærer fjerning av livmor, mens sterilisering kun er fjerning av egglederne. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammapus

Hunnkatter som ikke skal brukes i rasekattavl bør absolutt sterliseres, også når de bare er inne. Blant annet reduseres faren for livmorhalsbetennelse. Løpetid sliter på hunnkatten (og eiere!), og noen har løpetid ganske ofte. En sterilsert katt blir mye roligere og har det bedre. De får bedøvelse og hun vil ikke ha det vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør definitivt kastrere katten din. TRO meg.. Jeg var litt usikker på det jeg også, men etter to netter med bare jamring (løpetid), fikk jeg time på dagen for kastrering. Nå er alt topp igjen. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har en katt som fikk livmorbetennelse som følge av p-pillebruk. Hun måtte kastreres, og det var ikke lite dyrlegen henta ut av buken på den. Dyrlegen min sa at hun anbefalte å kastrere/sterilisere hunnkatter dersom man ikke skulle bruke dem i avl, nettopp pga at p-piller kan gi bla jurkreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt pirk, men : Kastrering er vel noe man foretar på hanndyr? Og hundyr steriliseres? Kastrering er vel å kutte ballene, for å si det rett ut? Eller er det jeg som er på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pirk' date=' men : Kastrering er vel noe man foretar på hanndyr? Og hundyr steriliseres? Kastrering er vel å kutte ballene, for å si det rett ut? Eller er det jeg som er på jordet?[/quote']

Sterilisering er å kutte egglederne på hunnpuser, kastrering er når livmora fjernes, så ordet kastrering brukes også på hunndyr :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm.. tenk på forskjellen.. Hvis en man steriliserer seg, så kutter han av sædlederene, mens hvis han kastrerer seg, fjerner han utstyret.

Den største forskjellen er at hormonproduksjonen stopper opp ved en kastrering, og evt. hunnkatt vil ikke komme i løpetid. Hvis hun blir sterilisert, vil hun komme i løpetid, men hun kan ikke få kattunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer med hormonproduksjonen som forsvinner ved kastrering av hanndyr, men utstyret forsvinner ikke helt, på min hannhund, forsvant testiklene, men "tissen" er der fortsatt! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' det stemmer med hormonproduksjonen som forsvinner ved kastrering av hanndyr, men utstyret forsvinner ikke helt, på min hannhund, forsvant testiklene, men "tissen" er der fortsatt! :wink:[/quote']

Jojo.. men nå er det ikke tissen som produserer hormoner, men testiklene ;) Det var det jeg skulle fremt til.. hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...